Pagina 36 van 36

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 14 jan 2020, 12:09
door Chauffeur Friesland
bys1 schreef:Heb ik inderdaad al gezien. Gelukkig nog niet in dat ding hoeven zitten.
De 7530 rijdt al een paar weken op de 320 tussen Leeuwarden en Drachten. Alleen 7519 heb ik al een tijdje niet gezien.
De 7530 heb ik al meermaals meegehad, prima busje. De Volvo's heb ikzelf nog niet meegehad. Ben wel benieuwd. Ik zag dat ik morgen een slagje 350 in mijn dienst heb, wie weet mag ik 1 mee haha. Wat betreft de 7519, ik heb er niet opgelet. Kan zijn dat deze ff bij de garage staat ivm onderhoud of iets.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 23 jan 2020, 15:10
door Svenosss
Nou, heugelijk nieuws.. de 7519 is weer op pad :lol:

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 08:56
door sirvinniei
sirvinniei schreef:https://www.rocovfryslan.nl/wp-content/ ... linder.pdf
lijn 2 en 4 worden waarschijnlijk vanaf augustus 's avonds als vlinder gereden (terwijl lijn 2 juist een B-lijn is in het concept pve). Lijn 52 krijgt een 'aangepaste dienstregeling'.
Zoals zone2000 gezegd heeft: misschien past hij beter hier

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 17:10
door zone2000
Fryslân trekt stekker uit waterstofproef
Er rijdt volgend jaar toch geen waterstofbus op het traject Groningen-Heerenveen-Emmeloord. De provincie Fryslân trekt zich terug uit de proef, nu het Finse bedrijf dat de bus zou bouwen uitstel van betaling heeft aangevraagd.
https://frieschdagblad.nl/2020/4/15/fry ... rstofproef

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 20:24
door CamilleKreemers
Vraag dan gewoon aan Van Hool of Solaris of ze een Qliner T100 kunnen ontwikkelen die op waterstof kan rijden.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 16 apr 2020, 10:35
door Nicketick
Ik denk dat je dan ook een deel van de Research & Development mag gaan betalen als je 1 exemplaar van een maatwerkbus afneemt. Je zou bijvoorbeeld wel bij Holthausen in Hoogezand kunnen kijken, die hebben ook verschillende voertuigen voor Gemeente Groningen omgebouwd. Snap ook niet helemaal waarom dit nou in Finland moest gebeuren.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 17:59
door Svenosss
Zonde. Was toch wel erg benieuwd.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 20 mei 2020, 13:14
door sirvinniei
Verschillende regionale politieke partijen zijn niet te spreken over het voornemen om scholieren en studenten uit de spits te weren. Dit zou misschien een mogelijkheid zijn in de Randstad, waar de frequentie van OV-voertuigen hoog ligt, maar niet in de dunbevolkte gebieden. Dit vinden de Statenfracties van de Fryske Nasjonale Partij (FNP), Groninger Belang, Sterk Lokaal Drenthe, Lokaal Limburg en Provinciaal Belang Fryslân.
De vijf partijen maken zich zorgen dat de schoolgaande of studerende jeugd wellicht helemaal niet op school kan komen wanneer die alleen maar mag reizen tussen 11 uur ’s ochtends en 15 uur ’s middags.
Kan het me best voorstellen: het OV in Friesland is voornamelijk op de spits gericht, met veel lijnen die alleen in de spits rijden met daarbuiten opstappers.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 08:19
door Roeland
Het transitieplan OV Fryslân is te vinden op:
https://www.grienlinks.nl/wp-content/up ... 210330.pdf
Hierin staan ook de beoogde maatregelen per lijn, waaronder het uitdunnen van de stadsdienst Leeuwarden en het schrappen van een aantal lijnen (vooral in avond/weekend).

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:17
door CamilleKreemers
En wel uitbreiden van Q350. Ben benieuwd naar welke periides deze lijn wordt uitgebreid.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:19
door CamilleKreemers
Nicketick schreef: do 16 apr 2020, 10:35 Ik denk dat je dan ook een deel van de Research & Development mag gaan betalen als je 1 exemplaar van een maatwerkbus afneemt. Je zou bijvoorbeeld wel bij Holthausen in Hoogezand kunnen kijken, die hebben ook verschillende voertuigen voor Gemeente Groningen omgebouwd. Snap ook niet helemaal waarom dit nou in Finland moest gebeuren.
Is dat zo? Uiteindelijk kun je ze in GD (60 bussen), HWGO (25 bussen), Fryslan (40-50 bussen) en Brabantliner (gokje 25 tot 35 bussen). Dan praat je toch over bijna 175 bussen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 17:12
door Nicketick
Tja, lastig zeggen. Denk dat er inderdaad zeker een afzetmarkt is op de langere termijn, maar nu een "maatwerkbus" leveren voor de prijs waarbij je de R&D uitsmeert over 175 voertuigen kan best een risico zijn als fabrikant lijkt me. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied, dus ik weet niet wat er gebruikelijk is in de markt.

Om hier op terug te komen: Qbuzz gaat mogelijk twee Setra Qliners om laten bouwen op waterstof, maar discussie daarover is waarschijnlijk beter op z'n plek in het GD topic https://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-in-D ... 44665.html (paywall helaas)