Wederom Mercedes Benz Citaro. Komen 22 stuks van.Nicketick schreef:Ik heb nog steeds niets gehoord van wat er op de streeklijnen moet gaan rijden qua geleed materieel, want zonder geleed materieel gaat Qbuzz het denk ik niet redden op de streeklijnen.
Enige plaatje wat er is is deze van https://ovbureau.nl/ambitie2030:
De Ebusco 2.2 komt blijkbaar tegenwoordig ook in 18m uitvoering, maar die is alleen besteld in 12m uitvoering (en die wordt ook door Ebusco gepresenteerd op Busworld in de nieuwe Streek livery). De huidige 18m bussen mogen niet mee, want die voldoen niet aan de eisen. De huidige Q-link Blauw bussen hebben de verkeerde stoelen (al is dat om te bouwen natuurlijk) en zouden mogelijk naar Utrecht gaan. En ik vermoed dat er met Q-link 6 + 12 te weinig Citaro's met streekstoelen overblijven om deze in te zetten voor de streeklijnen.
Iemand enig idee waarmee Qbuzz geleed op de streek gaat rijden?
Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ah dus toch wel nieuwe Citaro's. Dank!
Zag dit voorbij komen op Twitter, lijkt er op dat er naast de 20 waterstofbussen die al bekend zijn gemaakt er nog 10 bij komen rond Emmen en dat er twee pilots komen met waterstof Qliners op behoorlijke afstanden (Groningen - Emmeloord en Groningen - Emmen).
Zag dit voorbij komen op Twitter, lijkt er op dat er naast de 20 waterstofbussen die al bekend zijn gemaakt er nog 10 bij komen rond Emmen en dat er twee pilots komen met waterstof Qliners op behoorlijke afstanden (Groningen - Emmeloord en Groningen - Emmen).
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Kan natuurlijk zijn dat ze er 10 neer gaan zetten in Emmen, maar volgens mij werd er aldoor gesproken van 20 en mogelijk 30 waterstofbussen in totaal, dus waarschijnlijk weten we nu waar die terecht gaan komen.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Er komen zoals busfreak zegt idd streek geledes van Mercedes. De 'C2GÜ'Nicketick schreef: Iemand enig idee waarmee Qbuzz geleed op de streek gaat rijden?
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De eerste Setra is al gespot op lijn 312 vandaag, de 7648.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De 7610 rijdt ook al op lijn 309.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
7604 zit ook op de 309 momenteel.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Qbuzz 7648 Setra S419 UL Groningen Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr
De buitenkant van de 7648. De nieuwe qliner setra. Heel internet staat er vol mee met deze foto's, maar wil toch wel even laten zien op het forum.
Qbuzz 7648 Setra S419UL Groningen Interior Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr
De binnenkant uitgerust met de standaard qliner stoelen, de Setra Route met USB poorten per stoel, sfeerverlichting + bagage rekken + luchtrooster, klaptafels met draagarmen en voetensteunen. De bussen kunnen nu al 100km/h.
Qbuzz 7648 Setra S419 UL Groningen Dashboard Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr
Het standaard Evobus dashboard, alleen zijn de deurbedieningsknoppen zowel rechts als links geplaatst.
De buitenkant van de 7648. De nieuwe qliner setra. Heel internet staat er vol mee met deze foto's, maar wil toch wel even laten zien op het forum.
Qbuzz 7648 Setra S419UL Groningen Interior Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr
De binnenkant uitgerust met de standaard qliner stoelen, de Setra Route met USB poorten per stoel, sfeerverlichting + bagage rekken + luchtrooster, klaptafels met draagarmen en voetensteunen. De bussen kunnen nu al 100km/h.
Qbuzz 7648 Setra S419 UL Groningen Dashboard Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr
Het standaard Evobus dashboard, alleen zijn de deurbedieningsknoppen zowel rechts als links geplaatst.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Zitten wel een paar 'nieuwe' schakelaars bij op het dashbaord, maar wel weer dat knieën naar elkaar toe trekkend dashboard.
De binnenverlichting ziet wel wat warmer uit. Jammer van die kleine koersfilm voorin, deed de Integro toch beter.
En inderdaad gelede Citaro's voor de streek, daar verheug ik me nog het meest op. Ook die nieuwe LE's.
De binnenverlichting ziet wel wat warmer uit. Jammer van die kleine koersfilm voorin, deed de Integro toch beter.
En inderdaad gelede Citaro's voor de streek, daar verheug ik me nog het meest op. Ook die nieuwe LE's.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Mooi materieel. Ben benieuwd wat er komt te rijden op 304/314.
Daarover gesproken, gaan alleen 304&314 over of gaan alle HOV-lijnen richting Groningen naar QBuzz?
Daarover gesproken, gaan alleen 304&314 over of gaan alle HOV-lijnen richting Groningen naar QBuzz?
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
304/314 vallen onder GD, 315 etc onder Friesland
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Setra en Integro.Svenosss schreef:Mooi materieel. Ben benieuwd wat er komt te rijden op 304/314.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Bedankt heren!
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Edit: de post waar ik op reageerde is aangepast/verwijderd.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op do 17 okt 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Heb het inderdaad verkeerd, net aangepast voordat je reageerde! Foutje van mijn kant!
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Zit op zo'n nieuwe Setra ook al wat aan veiligheidssystemen, actieve cruise controle , lane assist oid?
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ik vermoed dat dat afwijkende vlak om de T heen op de bumper een radar is voor een remsysteem?
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Het is te zien op de foto van het dashboard rechts naast de rode knop een schakelaar te zien. Deze schakelaar regelt de veiligheidssytemen.
Er zit ook lanekeep assist. Als de chauffeur over de lijnen heen zwalkt, gaat de stoel trillen.
"Schakelaar aan bovenzijde bediend(rode LED in de schakelaar brandt):rijstrookgeleiding uit. Schakelaar aanonderzijde bediend (rode LED in deschakelaar brandt): Active Brake As-sist (ABA AEBS) is uitgeschakeld."(Evobus Integro bedienings boekje, rev 2017)
Er zit ook lanekeep assist. Als de chauffeur over de lijnen heen zwalkt, gaat de stoel trillen.
"Schakelaar aan bovenzijde bediend(rode LED in de schakelaar brandt):rijstrookgeleiding uit. Schakelaar aanonderzijde bediend (rode LED in deschakelaar brandt): Active Brake As-sist (ABA AEBS) is uitgeschakeld."(Evobus Integro bedienings boekje, rev 2017)
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
https://www.sustainable-bus.com/news/ew ... ecos-logo/
https://www.busnews.com.au/industry-new ... world-2019
Het zou kunnen dat we hier in plaats van Heuliez, de Iveco eWay gaan krijgen(zelfde bus, andere naam).
https://www.busnews.com.au/industry-new ... world-2019
Het zou kunnen dat we hier in plaats van Heuliez, de Iveco eWay gaan krijgen(zelfde bus, andere naam).
Grt. Stefan
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Goeie, maar denk het toch niet, aangezien er een Heuliez stond op Assen station een paar maandjes terug.Selivio schreef:https://www.sustainable-bus.com/news/ew ... ecos-logo/
https://www.busnews.com.au/industry-new ... world-2019
Het zou kunnen dat we hier in plaats van Heuliez, de Iveco eWay gaan krijgen(zelfde bus, andere naam).
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Er staat mij iets bij dat Heuliez en Iveco uiteindelijk hetzelfde bedrijf zijn. En als dat zo is zou de merknaam die hier in Nederland gevoerd wordt zomaar eens Iveco kunnen zijn. Ik kan me ook best voorstellen dat ze niet 2 demo-bussen bouwen die zo ongeveer identiek zijn, op de labeltjes na.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Heuliezbus komt tot op heden inderdaad niet voor als merknaam in Nederland. De GX127 die bij Arriva heeft gereden had bijvoorbeeld een Irisbus logo op de voorkant van de bus, maar op het scherm achter de chauffeur stond dan weer HeuliezBus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Heuliez Bus is een dochter van CNH Industrial, net als Iveco en Iveco Bus (voorheen Irisbus). Het is dus een aparte firma naast Iveco Bus. De GX127 van Arriva Nederland is inderdaad als Irisbus geleverd (met het dolfijnlogo).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
https://youtu.be/pCjRZTypawE
Rond 11 minuten is er een elektrische Citea SLFA te zien voor GD op Busworld. Beelden met interieur.
Rond 11 minuten is er een elektrische Citea SLFA te zien voor GD op Busworld. Beelden met interieur.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten