Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

Dennenboom schreef: wo 25 nov 2020, 13:49 Is er nog een interim dienstregeling voor de periode vanaf 13 december - 2 januari gepland?
Doordat de treinen vanuit Groningen later vertrekken richting Zuidhorn sluit lijn 39 niet meer aan.
Nee. Alleen voor Steenwijk-Meppel wordt een tijdelijke dienstregeling ingesteld om het wegvallen van lijn 40 op te vangen.
Basislijn
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Etienne »

En dat is er aan te merken. In de spitsuren is er geen aansluiting tussen de grote bus uit Meppel en de grote bus naar Assen, circa 30 minuten wachten. In de daluren bestaat wel een aansluiting tussen het kleine busje uit Meppel en de grote bus naar Assen. Het aantal doorgaande reizigers over Steenwijk zal wel minimaal zijn, maar toch. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

Het aantal reizigers dat met lijn 20 over Steenwijk heen reist is nihil. Deze rechtstreekse verbinding bestaat ook pas sinds december 2019. Als de ritten wel zouden aansluiten in Steenwijk dan sluit lijn 40, met name in de ochtend, niet goed aan op de schooltijden in Meppel. Dat laatste is veel relevanter dan een verdwaalde overstapper in Steenwijk.
Basislijn
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... nuari-2021

Alle wijzigingen voor GD per 3 januari.
Grt. Stefan
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door visgraat »

Wel bijzonder dat Groningen nu meer stadslijnen heeft, door de nieuwe opzet. Maar per saldo zal het toch een besparing zijn qua dienstregeling denk ik.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

In plaats van 1 lijn die vier keer per uur rijdt, heb je nu twee lijnen die twee keer per uur rijden. Het aantal lijnen zegt dus niet zo veel.
Basislijn
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

visgraat schreef: di 22 dec 2020, 17:32 Wel bijzonder dat Groningen nu meer stadslijnen heeft, door de nieuwe opzet. Maar per saldo zal het toch een besparing zijn qua dienstregeling denk ik.
Er zit met name in het noorden van de stad een besparing van 2 of 3 bussen. In het zuiden is het redelijk neutraal verdeeld. Enige dat echt meer uren kost is de lijn tussen Europapark en Kardinge.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

Daar staat tegenover dat de relatie Groningen Europapark - Kardinge sterk verbetert, waardoor het een aantrekkelijk product wordt voor reizigers naar de onderwijsinstellingen bij Kardinge/Lewenborg. Lijn 3 zat vaak overvol in de ochtendspits richting Kardinge, en als je een deel van de reizigers bij Groningen Europapark al uit de trein en in de bus krijgt is dat een forse verbetering.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

De stadVDL's die bespaard worden in Groningen, komen(deels) te rijden op de Emmer streeklijnen 42 en 92, zo is de planning op het moment.
Grt. Stefan
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Worden er bussen bespaard dan? Volgens mij is het alleen een herindeling van routeindelingen, waarmee ze efficiënter (en vooral goedkoper) kunnen rijden op dezelfde routes. Frequenties en dergelijke veranderen immers niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door gebruiker77 »

Laatst reden er zes 12 m stadsbussen op diverse Q-link lijnen. Op de Q-link wordt wel bezuinigd in 2021. Dus ze hebben wat materieel over...
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef: do 24 dec 2020, 14:05 Worden er bussen bespaard dan? Volgens mij is het alleen een herindeling van routeindelingen, waarmee ze efficiënter (en vooral goedkoper) kunnen rijden op dezelfde routes. Frequenties en dergelijke veranderen immers niet.
Lijn 9 die niet meer Paddepoel - Station Noord rijdt: spaart een bus uit
Lijn 7 die minder vaak Paddepoel - Station Noord rijdt: spaart een bus uit
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Daarentegen komt er een dubbele Driebondlijn (11 en 16) en rijdt lijn 7 straks door naar P+R Hoogkerk, met 12 meter lijkt mij. Lijn 8 is straks gekoppeld aan 11, 16 en 19, dus die worden niet korter in omloop. Je krijgt zelfs dat extra lusje aan 8 naar Driebond, dat lijkt me ook vrij krap om nog eens weer een bus op uit te sparen. Per saldo blijft de situatie in gebruik dus ongeveer gelijk.

Dat er bussen 'over'/reserve zijn klopt inderdaad, en wellicht staat er in Emmen ook nog iets over van VDL?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

Heb alle rouleringen er op nagezocht op omlopen met de VDL's. Ik kom dan op 10 omlopen op Groningen voor de 18m versie(buiten die voor Q-link groen), en voor de 12m's 18 omlopen in Groningen, 7 omlopen in Emmen en 2 omlopen in Assen. Uiteindelijk kom ik dan op 27 omlopen voor de 12m VDLbussen(als ik goed geteld heb uiteraard).
Grt. Stefan
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

En hoeveel bussen zijn er?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef: vr 25 dec 2020, 19:48 Daarentegen komt er een dubbele Driebondlijn (11 en 16) en rijdt lijn 7 straks door naar P+R Hoogkerk, met 12 meter lijkt mij. Lijn 8 is straks gekoppeld aan 11, 16 en 19, dus die worden niet korter in omloop. Je krijgt zelfs dat extra lusje aan 8 naar Driebond, dat lijkt me ook vrij krap om nog eens weer een bus op uit te sparen. Per saldo blijft de situatie in gebruik dus ongeveer gelijk.
klopt, lijn 189 valt echter weg, dus daar zit een besparing en lijn 85 rijdt niet meer door naar Lewenborg. Daar zit dan weer een besparing in
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lange_Dre »

CamilleKreemers schreef: za 26 dec 2020, 07:54 En hoeveel bussen zijn er?
32x 12m’s dacht ik.
ov'tje schreef: za 26 dec 2020, 11:27 klopt, lijn 189 valt echter weg, dus daar zit een besparing en lijn 85 rijdt niet meer door naar Lewenborg. Daar zit dan weer een besparing in
Alleen bespaar je daar juist weer streek voertuigen mee uit, geen vdl’s. (A)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Er staan standaard drie bussen in Assen (dus één reserve), Emmen zal ongetwijfeld ook een of twee keer reserve hebben en er staan er zeker drie reserve in Groningen. Dus ik denk dat de boel dan toch echt bezet is. ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Je kan een spitsomloop ook met een ebusco rijden om zo op zero-emissie te blijven.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... 7-februari

Qbuzz heeft enkele kleine wijzigingen per 7 februari, en ze gaan vanaf 8 februari al over naar de kleine vakantie dienstregeling met enkele extra ritten zolang de lockdown voortduurt.
Grt. Stefan
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door gebruiker77 »

https://www.tynaarlo.nl/actualiteiten/h ... lometerweg
Als de weg gereed is gaat buslijn 9 van De Punt naar Groningen over de Hoofdweg rijden. In principe blijft de dienstregeling dan zoals die nu is.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

In mijn ogen onverstandig om in een tijd waarin het gebruik van OV ernstig is afgenomen dit soort maatregelen te nemen. Het schuurt enorm dat Roden & Leek prachtige maatregelen treffen voor Q-link 3 & 4 (P+R Leek werd zelfs genoemd als voorbeeld door de Rijksoverheid in het Toekomstbeeld OV) en Tynaarlo een kans op een prachtige HOV lijn zo door het toilet spoelt. De discussie was behoorlijk geëscaleerd in de media waarbij veel verwijten (inclusief "fake news") richting OV-Bureau en Qbuzz werden gesmeten (dat de weg er door gedrukt werd voor het verdienmodel van Qbuzz bijvoorbeeld, wat gezien de opbrengstverantwoordelijkheid van het OV-Bureau natuurlijk niet kan kloppen).

Q-link over de Hoofdweg zou vanuit de literatuur die bekend was over HOV busvervoer en strekkingen redelijk passen binnen de extra first/last-mile afstand die mensen bereid zouden zijn af te leggen. Zeker als er ook een frequentieverhoging bij zou zitten en natuurlijk de upgrade naar de Q-link productformule. Als lijn 9 als stadsdienst verlegd wordt zonder frequentieverhoging wordt het product per definitie onaantrekkelijker en ik zie niet in hoe OV-Bureau en Qbuzz dan de reizigers terug de bus in gaan krijgen post-corona. De reistijd van de first/last-mile neemt immers fors toe, maar daar staat eigenlijk nauwelijks een reistijdwinst van de bus tegenover. Ik ben erg bang dat dit een neerwaartse spiraal inzet waarbij er steeds minder reizigers gebruik van lijn 9 maken en de bediening afgebouwd moet worden.

Het vervelende is dat de huidige route door de wijk ook een beetje tegen haar limieten aan loopt. Krappe bochten waar je elkaar niet kan passeren tijdens het kruisen, niet goed geschikt voor 18m materieel waardoor je een extra bus moet laten rijden bij drukte (wat veel duurder is natuurlijk). Als ik het mij goed herinner gaat het OV-Bureau eind deze maand de uitgangspunten voor de nieuwe dienstregeling(en) bekend maken, ik ben erg benieuwd welke keuze ze gaan maken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Zal het niet zo zijn dat Q-link richting Eelde uitgesteld is door corona en de financiële situatie? Dan is het opzich wel logisch om eerst voor een tussenvorm te kiezen. De frequentie van lijn 9 is ook al verhoogd in de avond omdat Q-link later komt.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

Uiteraard is dat een mogelijkheid, daarom is het ook eerst afwachten waar het OV-Bureau later deze maand misschien mee gaat komen.

Wat natuurlijk wel een rol speelt is dat het traject straks vanaf de halte Eskampenweg tot aan de rotonde in de Hoofdweg bij de Albert Heijn 30km is. Dat betekent dat je moet gaan stoppen voor verkeer van rechts en je achter fietsers komt te rijden (die gaan in de nieuwe situatie immers naar de rijbaan). Dat maakt een 30km Hoofdweg waarschijnlijk langer qua rijtijden en onbetrouwbaarder dan een 50km Hoofdweg. Het is geen gemakkelijke situatie voor het OV-Bureau lijkt mij...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef: vr 16 apr 2021, 12:00 In mijn ogen onverstandig om in een tijd waarin het gebruik van OV ernstig is afgenomen dit soort maatregelen te nemen. Het schuurt enorm dat Roden & Leek prachtige maatregelen treffen voor Q-link 3 & 4 (P+R Leek werd zelfs genoemd als voorbeeld door de Rijksoverheid in het Toekomstbeeld OV) en Tynaarlo een kans op een prachtige HOV lijn zo door het toilet spoelt. De discussie was behoorlijk geëscaleerd in de media waarbij veel verwijten (inclusief "fake news") richting OV-Bureau en Qbuzz werden gesmeten (dat de weg er door gedrukt werd voor het verdienmodel van Qbuzz bijvoorbeeld, wat gezien de opbrengstverantwoordelijkheid van het OV-Bureau natuurlijk niet kan kloppen).

Q-link over de Hoofdweg zou vanuit de literatuur die bekend was over HOV busvervoer en strekkingen redelijk passen binnen de extra first/last-mile afstand die mensen bereid zouden zijn af te leggen. Zeker als er ook een frequentieverhoging bij zou zitten en natuurlijk de upgrade naar de Q-link productformule. Als lijn 9 als stadsdienst verlegd wordt zonder frequentieverhoging wordt het product per definitie onaantrekkelijker en ik zie niet in hoe OV-Bureau en Qbuzz dan de reizigers terug de bus in gaan krijgen post-corona. De reistijd van de first/last-mile neemt immers fors toe, maar daar staat eigenlijk nauwelijks een reistijdwinst van de bus tegenover. Ik ben erg bang dat dit een neerwaartse spiraal inzet waarbij er steeds minder reizigers gebruik van lijn 9 maken en de bediening afgebouwd moet worden.

Het vervelende is dat de huidige route door de wijk ook een beetje tegen haar limieten aan loopt. Krappe bochten waar je elkaar niet kan passeren tijdens het kruisen, niet goed geschikt voor 18m materieel waardoor je een extra bus moet laten rijden bij drukte (wat veel duurder is natuurlijk). Als ik het mij goed herinner gaat het OV-Bureau eind deze maand de uitgangspunten voor de nieuwe dienstregeling(en) bekend maken, ik ben erg benieuwd welke keuze ze gaan maken.
En helaas heb je hier een gemeente die alles van haarzelf als waarheid ziet. Ik hoop op een Qlink Eelde, maar langzaam aan wordt er hard gewerkt om het heel onaantrekkelijk te maken door de gemeente. Ik zie enorm groei potentieel daar met een snellere bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten