Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nielsie600 »

Volgens de documenten niet hoor Kevster. Ik hoop trouwens op nieuw Mercedes Materiaal. Zowel de toekomstige E-Variant als alle andere soorten. Wellicht aangevuld met Setra.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:
[*]Streekbus 12m: Setra S415 Business (lijkt me heel lekker zitten, moet toch een keer naar Utrecht ervoor)
<knip>
[*]Setra: Streeknetwerk, de reden hierin ligt in het feit dat steeds meer lijnen gestrekt en versneld worden. Door de lage instap kan men snel in de bus komen en toch hoogwaardig zitten.
Die Setra's (van Syntus) zijn qua comfort gelijkwaardig met de huidige CitaroLE's van Qbuzz, maar hebben als nadeel dat alle stoelen op een verhoging staan.
Qua toegankelijkheid scoren de Citaro's dan toch beter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Tony_OV_GD »

Kevster schreef:De nieuwste Citaro LE's gaan ook mee naar de nieuwe concessie.
Dat is niet correct, zie het Programma van Eisen op de website van het OV Bureau maar. Die serie word niet benoemd als verplicht overnemen of mogelijk tot overname.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Worden er 12m bussen geëist op streek? Setra 416 LE Business heeft niet alle stoelen op een verhoging dacht ik. Bus 0045 van Arriva niet iig.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn 45 »

De S 415 en S 418 van Syntus hebben alle stoelen op een verhoging.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Z2N »

Evenals de S416 LE Business trouwens. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door BrengMe »

Maarja, als Arriva wint worden er toch wel weer Citea's besteld... :roll:
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door marcel.nl »

Ik wil dan weer Dennis Alexander Arriva's. Die zijn er ook dubbeldeks voor de Qliners *O*
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Zonnig »

Leuk die discussie over welke bussen er komen maar we weten nog niet eens wie de concessie binnensleept.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Michael 1988 »

Ik zet 20 euro op Qbuzz :p. Iedereen begint hier toch te gissen, dan kun je net zo goed meteen gaan gokken ;)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:@Kevster

Ik zou je zelf niet te snel vastpinnen dat VDL geen kwaliteit kan leveren. Heb je al eens een ritje gemaakt in de nieuwe Citea's die bij Hermes Eindhoven rijden? Die vind ik in ieder geval erg comfortabel en degelijke bussen. En veel dingen hangen ook af van hoe een bus besteld word. Er is echt heel veel mogelijk alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.
In Eindhoven maken de elektrische bussen relatief veel herrie en zijn ze steenkoud in de winter.
Daarnaast zijn de stoelen van de steekbussen maar beperkt verstelbaar en de bekende VDL rammeltjes zijn er nog steeds :')
Wageningen1998 schreef:Setra LE Business zit eigenlijk precies tussen een normale streekbus (zoals een VDL of een MAN) en een luxe bus (zoals een Intouro in. Daarmee bedoel ik: Stuk beter dan een 'normale streekbus maar kan nog niet tippen aan bijvoorbeed een Intouro of een Volvo 8900.
Vergeleken een volvo 8900 van arriva vind ik dat de setra comfortabeler, overigens zijn beide modellen met flink comfortabelere uitrusting te krijgen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Nicketick »

Hoeveel hebben de Setras en Mercedes bussen eigenlijk gemeen? Want zoals ik het begreep komen ze beide uit de stal van EvoBus?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Michael »

Mr-W schreef:
Michael schreef:de bekende VDL rammeltjes zijn er nog steeds :')
Een Volvo rammelt ook. Dus dat is niks VDL specifiek. En een Volvo rammelt soms nog erger dan een VDL.
Nicketick schreef:Hoeveel hebben de Setras en Mercedes bussen eigenlijk gemeen? Want zoals ik het begreep komen ze beide uit de stal van EvoBus?
Ze komen inderdaad beide uit de stal van EvoBus. Het dashboard is in ieder geval in grote lijnen hetzelfde als de Mercedes Intouro. Knopjes zullen wel mogelijk op andere plaatsen zitten
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Wageningen1998 »

Setra lijkt meer op een tourbus dan een gewone Mercedes Citaro. Relatief trage deuren, benedenvlak op een klein verhoginkje (in mijn optiek niet zo'n probleem maar goed) en het bovenvlak is ook echt boven (moet je met 3 treden opkomen.) Ze rijden wel erg comfortabel maar zijn denk ik vooral geschikt voor het (langere) streekvervoer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Daniel »

Aanbesteding busvervoer Groningen-Drenthe in december van start
De vervoersvraag van reizigers is in de afgelopen jaren veel veranderd, waardoor traditionele vormen van OV niet meer voldoen. Daarom zet de concessieverlener OV-bureau Groningen-Drenthe in op een ademende concessie waarin ruimte is om in de loop van de concessie nog aanpassingen door te voeren. Het bestek voor de aanbesteding busvervoer Groningen Drenthe wordt naar verwachting in december gepubliceerd via de aanbestedingswebsite TenderNed.nl
“Het is vooraf niet mogelijk om de ontwikkelingen gedurende de gehele concessieperiode te overzien”, schrijft de concessieverlener in het bestek. Er wordt steeds minder gevraagd naar traditionele vormen van openbaar vervoer, die relatief langaam zijn en meer naar vraaggestuurd vervoer en mobiliteit die aangepast wordt aan de wensen van de reiziger. Daar moet een nieuwe vervoerder op inspelen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door ov'tje »

marcel.nl schreef:Ik wil dan weer Dennis Alexander Arriva's.
Na de aanpassingen haalden die dingen de 130 wel. Zo kun je vertragingen makkelijk inlopen :mrgreen:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door OmniLezer »

Wat is er gebeurd met die Dennis Alexander bussen?
130 is erg snel namelijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn 45 »

Die zijn geëxporteerd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Post »

En toen liepen die rammel bakken opeens 130?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door ArrivaBas »

Bij de enkele Alexander ALX200 die in NL bij een tourincaroperator verblijft zal wel met de begrenzer gerommeld zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door ov'tje »

OmniLezer schreef:Wat is er gebeurd met die Dennis Alexander bussen?
130 is erg snel namelijk.
Die bussen maakten in het begin veel lawaai en er was een waslijst van klachten, waardoor ze allemaal terug naar de fabriek zijn geweest. Heb eenmaal in zo'n ding gezeten en mij viel toen op dat de bus van binnen stil was en bij 70+ nog een keer doorschakelde. De bussen hebben na de concessie ZOF ook nog in Groningen/Drenthe gereden en daar was een sjoof die zei dat hij op lege ritten behoorlijk hard doorboenderde.

Nu rijden ze voor het grootste deel in Tsjechië dacht ik
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door OmniLezer »

okee, dus deze kregen een extra versnelling en een verkloten begrenzer.
En toen liepen ze 130?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Ik ben ook benieuwd wat de vertragingen zouden worden op lijn 15 als de concessie wordt gewonnen door arriva of keolis. Ze gebruiken kapsch/prodata Cico's, ze werken meestal traag of onduidelijk. Ik zat laatst in lijn 9 (capacity) in Zwolle met slecht werkende Cico's. Ik zat met mijn mede reisgenoot te speculeren hoe lang het in checken en het uit checken zou duren als arriva of keolis de concessie zou winnen.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Nicketick »

Ik denk dat dat inderdaad chaos wordt, en dat veel mensen niet eens meer de moeite gaan nemen om in te checken. Immers, je kan altijd zeggen dat je wel ingecheckt had in de chaos, en je hebt een afgekocht reisrecht dus waarschijnlijk kom je doodeenvoudig onder een eventuele boete uit.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door flipje »

Ik kwam een artikel tegen van FNV met toch wel wat opmerkelijke feiten omtrent de nieuwe concessie van GD.
Wij hebben uit betrouwbare bron vernomen dat Qbuzz evenals Arriva en Connexxion komende concessie Groningen/Drenthe in gaat schrijven onder de cao Besloten Bus voor de uitvoering van de Qliner. Dat betekent dat de Qliner als Hoogwaardige Openbaar Vervoer lijn gereden gaat worden onder andere (lees slechtere) arbeidsvoorwaarden dan de cao OV. Het betekent dat er binnen de eigen organisatie geconcurreerd gaat worden op arbeidsvoorwaarden. Daarmee maakt Qbuzz collega’s in hetzelfde bedrijf tot concurrenten. Een zorgelijke en onaanvaardbare ontwikkeling. Een optie die naar oordeel van FNV geen kans van slagen mag krijgen in de beoordeling van de offertes bij gunning van de concessie.
Bron en meer
Hierin wordt dus gesteld dat naast Qbuzz, Arriva en Connexxion gaan inschrijven op de nieuwe GD concessie. De Qlinerlijnen worden uitbesteed aan onderaannemers?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten