Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Okay, ik heb in Mexico geen last daarvan.

Ritten naar Siddeburen via Euvelgunne tussen 7.00-9.15
Ritten naar Groningen via Euvelgunne tussen 16.00-18.30

Ik zie alleen niet of in Groningen getoond wordt dat die ritten over Euvelgunne gaan rijden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Die herstructuering in Groningen Zuid stond niet in de plannen. Het zou me niets verbazen als dat tijdelijk blijkt te zijn voor Operatie Ring Zuid volgend jaar.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of het tijdelijk of permanent zal zijn, maar afwachten wanneer de dienstregeling officieel publiek wordt en niet puur in OVinfo
JeroenSpock
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door JeroenSpock »

Gartlin9 schreef: za 11 nov 2023, 14:59Wel komt er een nieuwe spitslijn: lijn 17 voor versterking lijn 8/35/39 naar hoendiep/protronstaat.
Nou, nieuw...
Jaren geleden hadden we daar ook een spitslijn rijden, toen was dat 16 dacht ik. Station-Vinkhuizen via Hoendiep.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Ik zie net in mijn de bus naar huis dat ze adverteren met de dienstregeling vanaf december, met de link qbuzz.nl/gd/2024 maar die website is nu nog niet online maar verwacht het wel zeer binnenkort (denk persoonlijk morgen)
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

Niet de eerste keer dat dat gebeurd is dit jaar, ook bij de nazomerdienstregeling stond het overal al in de media voordat een dag later pas het overzicht kwam.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lange_Dre »

"Hoe help je het ov in Groningen zuid naar de knoppen?" Zo dus.... Man man man wat maakt het ov bureau het ov in Groningen toch steeds weer onaantrekkelijker.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

Kevster schreef: za 11 nov 2023, 18:43 Die herstructuering in Groningen Zuid stond niet in de plannen. Het zou me niets verbazen als dat tijdelijk blijkt te zijn voor Operatie Ring Zuid volgend jaar.
Die herstructurering is enerzijds het gevolg van het opheffen van lijn 8 tussen het Hoofdstation en Europapark en anderzijds het gevolg van de frequentieverlaging op lijn 7 ten noorden van het Hoofdstation. Lijn 8 was gekoppeld aan lijn 19 op station Europapark, zonder aanpassing van de dienstregeling werd de dienstregeling erg inefficiënt. Daarnaast bleek dat met de nieuwe koppeling van het zuidelijke deel van lijn 19 aan het resterende deel van lijn 8 dat er veel betere aansluitingen op station Europapark mogelijk waren.
De verbinding Hoofdstation - Martini Ziekenhuis - Hoogkerk blijft wel 4 keer per uur rijden, terwijl Hoofdstation - Vinkhuizen naar twee keer per uur gaat. Tegelijk had je lijn 10 die op het noordelijke deel 4 keer per uur rijdt en op het zuidelijke deel twee keer per uur. Door lijn 10 het zuidelijke deel van lijn 7 over te laten nemen krijg je meer doorgaande ritten over het station heen en daarmee een duidelijker aanbod. De route naar Hoornsemeer past mooi aan het noordelijke deel van lijn 19. Daarmee behoudt Vinkhuizen ook een rechtstreekse verbinding met het Martini Ziekenhuis. Het vervelende is alleen dat veel lijnnummers hiervoor weer moeten wijzigen, maar dat houdt de reizigers scherp (A).

Voor Operatie Ring Zuid kun je eerder vergelijkbare maatregelen met vorig jaar verwachten, zoals het knippen van lijnen tussen een noordelijk en een zuidelijk deel.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat nu de dienstregeling blijft zoals het is, jaarlijks wijzigen is ook slecht voor de klant. Uiteindelijk is de dienstregeling voorzien van goede aansluitingen op de trein?
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door AnderzamNL »

In OVinfo staat er een buurtbuslijn 517 Hoogezand (Medisch Centrum - station) - Zuidbroek - Noordbroek.
Rijdt vanaf 11 dec op maandag t/m zaterdag overdag.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door omaylie »

Werd volgens mij al eerder aangekondigd op de site van Stadsvervoer HS.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Etienne »

Die nieuwe bus bedient vooral het traject wat jaren geleden door de 174 werd verlaten in Sappemeer.
En ook een nieuwe buurtbus tussen Zweeloo en Hoogeveen (lijn 522). Rijdt 1x per 1,5 uur op maandag t/m vrijdag en bedient wat dorpjes waar voorheen lijn 37 reed.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

En het is online, de wijzegingen vanaf 10 December: https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... ember-2023
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Etienne »

Vraag me af of het nu duidelijker gaat worden dat Qlink 4 's middags ook in Lewenborg gaat beginnen en dat Qlink 3 's ochtends juist enkele malen in Roden begint tijdens de schoolspits. :s
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

Perfect is anders, maar mijn beeld is wel dat dit de meest optimale optie is. Anders kom je in een situatie dat je op respectievelijk P+R Kardinge en P+R Hoogkerk van lijnnummer moet wisselen. Dat lijkt mij meer verwarring opleveren, en sommige reisinformatieapplicaties kunnen daar ook niet altijd even goed mee omgaan.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

CamilleKreemers schreef: za 11 nov 2023, 15:32 Okay, ik heb in Mexico geen last daarvan.

Ritten naar Siddeburen via Euvelgunne tussen 7.00-9.15
Ritten naar Groningen via Euvelgunne tussen 16.00-18.30

Ik zie alleen niet of in Groningen getoond wordt dat die ritten over Euvelgunne gaan rijden.
in de richting van Kolham gaat er straks in de spits gestopt worden aan het Kattegat. Bus rijdt dus de route Bornholmstraat - Hooghoudtstraat - Kattegat.

Andere richting op zou het best wel eens gewoon via de Europaweg, Winschoterdiep naar de Bornholmstraat kunnen worden tenzij er in de Hooghoudtstraat nog een bushalte komt.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

de app ovinfo zegt dat die de volgende route neemt,
Ochtendrit:
Van P+R Euroborg Links de Bornholmstraat op,
Dan rechts de Bergenweg op
Dan links het Skagerak op, hier doet een nieuwe halte Skagerrak aan en doet die de halte Wasaweg aan
Dan links de Jeverweg op, hier bediend die de halte Makro
Dan Rechts de Kattegat op waar die een nieuwe halte Olgerweg aan doet.
Volgens ovinfo doet die ook de halte Roodehaan aan maar dan moet ook hiervoor een nieuwe halte worden aangelecht in de rivhting van siddeburen
Waarschijnlijk zijn de (nieuwe) haltes gewoon palen in de grond en geen grote infra uitbouw
De middagrit is dit andersom en in plaats van Bergenweg gaat die over de Osloweg
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

Duidelijk. Ik zag dat er nu her en der haltepalen geplaatst zijn toen ik even op het industrieterrein moest zijn. Bij Kattegat/Olgerweg zijn nu palen de grond in gedrukt en moet je in de berm in- en uitstappen. Hetzelfde geldt in de nabijheid van bushalte Roodehaan.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

De VDL Citea’s 181 van Q-Link Groen worden/zijn omgestickert naar de nieuwe Q-Link uiterlijk. Heb voorbeeld foto van 3477 https://busposities.nl/voertuig/qbz_CiteaSLFA181E_3477
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Milco »

Gaan alle Q-lijnbussen dan op alle lijnen rijden of blijven de VDL’s op de lijnen 1/2/11 en de Heuliez’en op 3/4/5?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Waarschijnlijk blijven de VDL’s wel voor 1, 2 & 11. Want dit qua bereik van de VDL, maar nu kan het wel dat die dus op hoogkerk-kardingen spitsrit kan verschijnen of op lijn 15 in spits, want dat kan dus in de kleuren nu. Maar verwacht ze op lijn 1, 2 & 11 voornamelijk te blijven zien.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

De Q-link productformule wordt op deze manier steeds verder uitgehold, ontzettend zonde… Van de netwerkfunctie van het Q-link netwerk is al weinig meer over door het eindeloze uithollen van de frequenties waardoor je soms langer moet wachten dan de frequentie van een van de lijnen. Nu ook nog een van de onderscheidende facetten van de lijnen sneuvelt begin ik mij af te vragen waar het gaat stoppen. Van andere beloften is ook weinig terecht gekomen tot nu toe.

Daarnaast gaat er al een tijdje een schematische tekening van een nieuwe livery op een 12m Ebusco 3.0 rond waarin de Stad/Streek huisstijl ook gesneuveld is. Bijzonder van de concessieverlener om, voor vermoedelijk veel geld, twee merken te laten ontwikkelen met bijbehorende livery maar die merken vervolgens niet of nauwelijks te gebruiken en te positioneren en ze na 4 jaar weer af te schaffen. Stad en Streek hadden prima gepositioneerd kunnen worden als twee merken met elk hun eigen duidelijke functie.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

Door de lijnspeciefieke bussen te laten vallen bij de Qlink's, wordt Qbuzz wel een stuk flexibeler met het inzetten van het materieel op de stad. En natuurlijk behouden de meeste lijnen in principe wel gewoon hun eigen bustypes (VDL op groen, Heuliez op blauw en 5, nu nog Mercedes op 6 en 15 (toekomst Ebusco op 6 en Mercedes op 15)). Als aanvulling op het nieuwe kleurenschema komt ook dat de nieuwe bussen een volledig kleurendisplay gaan krijgen, waardoor de lijnkleuren via die weg in theorie in stand gehouden worden.

Verder snap ik de opmerking van het verschil van de stad en streek niet zo heel erg. De enkele stip achteraan die een stadsbus aanduiden en de dubbele stippen achteraan die een streekbus aanduiden blijven naar mijn weten gewoon, alleen wordt het er waarschijnlijk niet meer als tekst op de bussen gezet. Wat wel veranderd bij het nieuwe streekmaterieel is dat het(nogal saaie imo) 2 kleurige grijs vervangen wordt voor lichtgrijs met geel (met dezelfde kleurendisplays). Onderaan de streep krijg je dus uiteindelijk een sterker contrast tussen de formules: donkerblauw --> Qliner, "chique" Grijs/zwart met kleurenstreep --> Qlink, Geel --> overig stad/streek (waarbij 1 stip dan stad is en 2 streek).
Grt. Stefan
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Nicketick »

Selivio schreef: di 19 dec 2023, 01:55 Door de lijnspeciefieke bussen te laten vallen bij de Qlink's, wordt Qbuzz wel een stuk flexibeler met het inzetten van het materieel op de stad.
Zou daar voor de vervoerder echt zoveel voordeel in zitten? In principe maakt het voornamelijk, in de huidige situatie, uit bij het uitrijden van de omloop welke bus je pakt. Logische punten waar Q-links op elkaar kunnen keren zijn allemaal binnen dezelfde kleurenbundel (Haren, Hoogkerk, Reitdiep). Alleen op het Hoofdstation zou misschien een mogelijkheid ontstaan met 1 en 6. 3 en 5 Ruischerbrug/Tersluis zou nog kunnen, maar de infra bij Ruischerbrug staat dit niet toe, dan moet je hier twee nieuwe haltes aanleggen zodat je rechtdoor kan richting Borgbrug. Ben wel nieuwsgierig naar de businesscase in ieder geval.
Selivio schreef: di 19 dec 2023, 01:55 Als aanvulling op het nieuwe kleurenschema komt ook dat de nieuwe bussen een volledig kleurendisplay gaan krijgen, waardoor de lijnkleuren via die weg in theorie in stand gehouden worden.
Klinkt als dezelfde methode die ze in Almere gebruiken, alleen is het in dit geval jammer als er een verschil gaat ontstaan tussen de oude en nieuwe bussen. Kan mij niet voorstellen dat Qbuzz de displays van de oude bussen gaat vervangen om een consistent beeld neer te zetten, dat hangt er denk ik ook vanaf hoe de eis over uniforme vormgeving en indeling wordt geinterpreteerd.

Q-link heeft ook vaste lijngebonden reisinformatie in de voertuigen (lijnstrips plafond) ben benieuwd hoe ze dat op gaan lossen als er aangestuurd wordt op gemengde inzet.
Selivio schreef: di 19 dec 2023, 01:55 Verder snap ik de opmerking van het verschil van de stad en streek niet zo heel erg.
Nouja, beide merken zijn nooit echt anders in de markt gezet en dan is het verschil natuurlijk niet echt duidelijk. Het verschil nu zit vooral in het type stoel en vloer. Ben benieuwd of de huidige stadsbussen dan ook de nieuwe huisstijl krijgen zodat wel een eenheid blijft bestaan. Qua inzet materieel kan ik mij voorstellen dat daar veel wijzigt, Low Entry bussen op stadsdienst is toch wel onwenselijk. Misschien de Ebusco 3.0 die Low Floor is.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Ebusco 3.0 (12m) is exclusief voor streek bedoeld. Dus word LE.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten