Pagina 18 van 34

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 08 okt 2019, 00:18
door nv_busfreak
Nicketick schreef:Ik heb nog steeds niets gehoord van wat er op de streeklijnen moet gaan rijden qua geleed materieel, want zonder geleed materieel gaat Qbuzz het denk ik niet redden op de streeklijnen.

Enige plaatje wat er is is deze van https://ovbureau.nl/ambitie2030:
Afbeelding

De Ebusco 2.2 komt blijkbaar tegenwoordig ook in 18m uitvoering, maar die is alleen besteld in 12m uitvoering (en die wordt ook door Ebusco gepresenteerd op Busworld in de nieuwe Streek livery). De huidige 18m bussen mogen niet mee, want die voldoen niet aan de eisen. De huidige Q-link Blauw bussen hebben de verkeerde stoelen (al is dat om te bouwen natuurlijk) en zouden mogelijk naar Utrecht gaan. En ik vermoed dat er met Q-link 6 + 12 te weinig Citaro's met streekstoelen overblijven om deze in te zetten voor de streeklijnen.

Iemand enig idee waarmee Qbuzz geleed op de streek gaat rijden?
Wederom Mercedes Benz Citaro. Komen 22 stuks van.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 08 okt 2019, 18:23
door Nicketick
Ah dus toch wel nieuwe Citaro's. Dank!

Zag dit voorbij komen op Twitter, lijkt er op dat er naast de 20 waterstofbussen die al bekend zijn gemaakt er nog 10 bij komen rond Emmen en dat er twee pilots komen met waterstof Qliners op behoorlijke afstanden (Groningen - Emmeloord en Groningen - Emmen).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 09 okt 2019, 18:54
door Kevster
Kan natuurlijk zijn dat ze er 10 neer gaan zetten in Emmen, maar volgens mij werd er aldoor gesproken van 20 en mogelijk 30 waterstofbussen in totaal, dus waarschijnlijk weten we nu waar die terecht gaan komen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 10 okt 2019, 23:44
door JuJ4
Nicketick schreef: Iemand enig idee waarmee Qbuzz geleed op de streek gaat rijden?
Er komen zoals busfreak zegt idd streek geledes van Mercedes. De 'C2GÜ'

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 17:16
door Stadsbus
De eerste Setra is al gespot op lijn 312 vandaag, de 7648.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 17:24
door ovVeluwe
De 7610 rijdt ook al op lijn 309.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 17:33
door Lijn 45
7604 zit ook op de 309 momenteel.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 13 okt 2019, 21:15
door JP13357
AfbeeldingQbuzz 7648 Setra S419 UL Groningen Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr

De buitenkant van de 7648. De nieuwe qliner setra. Heel internet staat er vol mee met deze foto's, maar wil toch wel even laten zien op het forum.

AfbeeldingQbuzz 7648 Setra S419UL Groningen Interior Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr

De binnenkant uitgerust met de standaard qliner stoelen, de Setra Route met USB poorten per stoel, sfeerverlichting + bagage rekken + luchtrooster, klaptafels met draagarmen en voetensteunen. De bussen kunnen nu al 100km/h.

AfbeeldingQbuzz 7648 Setra S419 UL Groningen Dashboard Qliner by Jeroen pijper photography, on Flickr

Het standaard Evobus dashboard, alleen zijn de deurbedieningsknoppen zowel rechts als links geplaatst.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 13 okt 2019, 22:51
door JeroenSpock
Zitten wel een paar 'nieuwe' schakelaars bij op het dashbaord, maar wel weer dat knieën naar elkaar toe trekkend dashboard.
De binnenverlichting ziet wel wat warmer uit. Jammer van die kleine koersfilm voorin, deed de Integro toch beter.

En inderdaad gelede Citaro's voor de streek, daar verheug ik me nog het meest op. Ook die nieuwe LE's.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 23:46
door Svenosss
Mooi materieel. Ben benieuwd wat er komt te rijden op 304/314.

Daarover gesproken, gaan alleen 304&314 over of gaan alle HOV-lijnen richting Groningen naar QBuzz?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 17 okt 2019, 07:19
door bartjemestrom
304/314 vallen onder GD, 315 etc onder Friesland

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 17 okt 2019, 10:24
door Kevster
Svenosss schreef:Mooi materieel. Ben benieuwd wat er komt te rijden op 304/314.
Setra en Integro.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 17 okt 2019, 16:13
door Svenosss
Bedankt heren!

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 17 okt 2019, 16:18
door Lijn 45
Alleen Arriva gebruikt Intouro's. Qbuzz heeft alleen Integro's rondrijden.

Edit: de post waar ik op reageerde is aangepast/verwijderd.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 17 okt 2019, 16:19
door Svenosss
Heb het inderdaad verkeerd, net aangepast voordat je reageerde! Foutje van mijn kant!

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 09:48
door zone2000
Zit op zo'n nieuwe Setra ook al wat aan veiligheidssystemen, actieve cruise controle , lane assist oid?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:03
door Nicketick
Ik vermoed dat dat afwijkende vlak om de T heen op de bumper een radar is voor een remsysteem?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 16:00
door JP13357
Het is te zien op de foto van het dashboard rechts naast de rode knop een schakelaar te zien. Deze schakelaar regelt de veiligheidssytemen.
Er zit ook lanekeep assist. Als de chauffeur over de lijnen heen zwalkt, gaat de stoel trillen.

"Schakelaar aan bovenzijde bediend(rode LED in de schakelaar brandt):rijstrookgeleiding uit. Schakelaar aanonderzijde bediend (rode LED in deschakelaar brandt): Active Brake As-sist (ABA ­ AEBS) is uitgeschakeld."(Evobus Integro bedienings boekje, rev 2017)

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 22:01
door Nicketick
Op Instagram zijn een aantal foto's van de Ebusco 7305 te zien die op Busworld in Brussel staat:
Exterieur en een beetje Interieur

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 23:23
door Selivio
https://www.sustainable-bus.com/news/ew ... ecos-logo/
https://www.busnews.com.au/industry-new ... world-2019

Het zou kunnen dat we hier in plaats van Heuliez, de Iveco eWay gaan krijgen(zelfde bus, andere naam).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 19 okt 2019, 12:55
door JuJ4
Selivio schreef:https://www.sustainable-bus.com/news/ew ... ecos-logo/
https://www.busnews.com.au/industry-new ... world-2019

Het zou kunnen dat we hier in plaats van Heuliez, de Iveco eWay gaan krijgen(zelfde bus, andere naam).
Goeie, maar denk het toch niet, aangezien er een Heuliez stond op Assen station een paar maandjes terug. :wink:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 19 okt 2019, 15:21
door Gekko123
Er staat mij iets bij dat Heuliez en Iveco uiteindelijk hetzelfde bedrijf zijn. En als dat zo is zou de merknaam die hier in Nederland gevoerd wordt zomaar eens Iveco kunnen zijn. Ik kan me ook best voorstellen dat ze niet 2 demo-bussen bouwen die zo ongeveer identiek zijn, op de labeltjes na.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 19 okt 2019, 17:41
door Daniel
Heuliezbus komt tot op heden inderdaad niet voor als merknaam in Nederland. De GX127 die bij Arriva heeft gereden had bijvoorbeeld een Irisbus logo op de voorkant van de bus, maar op het scherm achter de chauffeur stond dan weer HeuliezBus.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 19 okt 2019, 19:25
door nvdw
Heuliez Bus is een dochter van CNH Industrial, net als Iveco en Iveco Bus (voorheen Irisbus). Het is dus een aparte firma naast Iveco Bus. De GX127 van Arriva Nederland is inderdaad als Irisbus geleverd (met het dolfijnlogo).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 20 okt 2019, 16:23
door ovVeluwe
https://youtu.be/pCjRZTypawE
Rond 11 minuten is er een elektrische Citea SLFA te zien voor GD op Busworld. Beelden met interieur.