Pagina 22 van 34

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:05
door ovVeluwe
Geen Mercedes, maar Volkswagen Crafter is het wederom geworden voor deze concessie.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:22
door Daniel
Selivio schreef:Zover ik weet is t gewoon een Mercedes Sprinter busje(je ziet m aan het begin van het filmpje ook links staan).
Welk filmpje, ik zie alleen een melding "inhoud niet beschikbaar" die aangeeft dat ik de cookies ervoor zou moeten accepteren (wat ik notabene daarvoor al gedaan had :? )

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:56
door nv_busfreak
Er komen geen Citaro K' s. Er werd met het kleinere materieel inderdaad de 8 persoons busjes bedoeld. Deze dus: https://www.ovpro.nl/bus/2019/06/28/tri ... s-economy/

En een fotootje (links) Afbeelding

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:09
door julsteren
-o- ik wil een Citaro K.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:26
door Lijn65
Kevster schreef:Kick-off van de nieuwe concessie was vandaag aan de Peizerweg.

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... we-bussen/
8 verschillenden fabrikanten? Ik tel er maar 7 (Mercedes-Benz, VDL, Heuliez, Ebusco, Setra, Van Hool en Tribus).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:35
door Selivio
MarkHul schreef:Geen Mercedes, maar Volkswagen Crafter is het wederom geworden voor deze concessie.
Ah, ja dat kan ook(A) . Dus 7 (Mercedes-Benz, VDL, Heuliez, Ebusco, Setra, Van Hool en Tribus) plus Volkswagen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:38
door Lijn65
Alleen wordt die Volkswagen volledig verbouwd door Tribus, dus heb je dan 7 of 8 fabrikanten?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:44
door JeroenSpock
PatrickGD schreef:Wat is er anders/nieuw aan dan? Ik vind hem gewoon lijke op de Citaro C2 LE 2017
Vrij weinig.
Er is idd een kleine facelift geweest, vooral aan het dashboard te zien. Verder hebben ze bi-led dimlicht, waar de 3300 serie het met bi-xenon moet doen. Borstels op de voor en achterwielen ipv alleen voor.
Zelfde motor voor zo ver ik kan zien, beide de Euro 6 OM936 7,7 liter 299pk. Met de 3300 geen verschil, maar met de 3100-3200 die er uit gaan wel natuurlijk.
Wat dat betreft snap ik de aanschaf van de Setra's ook niet zo goed. Integro met 6-7 ton op de teller er uit, Setra er in. Maar beide dezelfde motor dus geen verschil in uitstoot.
De Integro is ook leverbaar met klaptafels en voetensteuntjes, bagagerekken, 100km/u, xenon verlichting, al met al een beetje zinloos.

Verder meen ik me te herinneren dat Qbuzz heeft gemeld dat de chauffeur bij de nieuwe bussen de deuren in de aanhanger zelf open en dicht kan doen, maar dat is dus niet zo.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 30 nov 2019, 02:13
door JuJ4
nv_busfreak schreef:Er komen geen Citaro K' s. Er werd met het kleinere materieel inderdaad de 8 persoons busjes bedoeld. Deze dus: https://www.ovpro.nl/bus/2019/06/28/tri ... s-economy/

En een fotootje (links) https://media.licdn.com/dms/image/C4D22 ... 6oOZ6B6REg
Ah juist, toch was het wel leuk geweest, een K ter vervanging van de midi's

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 12:04
door Kevster
Er zijn al wat meer bussen binnen inderdaad, ook een aantal die nog niet op de dienst zijn en hier nog niet zijn verschenen. Een selectie foto's.

AfbeeldingQbuzz 7001, 29-11-2019 on Flickr
De standaard stadsbus 7001 van buiten en binnen:

AfbeeldingQbuzz 7001 interieur, 29-11-2019 on Flickr

AfbeeldingQbuzz 7001 cabine, 29-11-2019 on Flickr

De gelede stadsbus met een doorkijkje bij de harmonica:

AfbeeldingQbuzz 7058 interieur, 29-11-2019 on Flickr

De Heuliez (er is er eentje binnen als ik het goed heb) is vrij licht van binnen, met het licht uit is dit echt het effect, dus er zit geen groene filter over de lens ofzo ;)

AfbeeldingQbuzz 7422 interieur, 29-11-2019 on Flickr

Dan de Ebusco, deze gaan rijden vanuit alle stallingen behalve die in de stad

AfbeeldingQbuzz 7321 cabine, 29-11-2019 on Flickr

AfbeeldingQbuzz 7321 interieur, 29-11-2019 on Flickr

De stoelen zijn overigens niet heel geweldig, de zitting is wel redelijk dik maar vrij stug en hard. Daarnaast hebben er meerdere Ebusco's al problemen met de veringen, wat ook de reden is dat ze massaal stranden. Laten we hopen dat dat bij het rijden geen problemen in het comfort leveren.

Tot slot nog dat kleine streekbusje. Deze heeft nog geen wagenparknummer. Het is een door Tribus omgebouwde VW Crafter (mét autoradio :mrgreen: ). Qbuzz heeft er ruim 20 besteld. Voorin kan het voorste stoelje worden ingeklapt ten bate van rolstoelen en kinderwagens.

AfbeeldingQbuzz ??, 29-11-2019 on Flickr

AfbeeldingQbuzz ?? interieur, 29-11-2019 on Flickr

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 13:40
door JuJ4
De 8 persoons busjes gaan dan EINDELIJK ook op GPS rijden? Handig ivm vertraging en vervroeging( :P )

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 13:52
door nv_busfreak
Dat klopt, hebben alle faciliteiten van de grote bus. Word overigens uitgevoerd door DVG.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 14:26
door ArrivaBas
Ah, achterin een Ebusco LE zit je ook zowat 'op zolder', net als de stadsBuzz in Dordrecht. :P

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 15:48
door busfanNL
Erg mooi materieel. Ik vind echt ALLE bussen mooi. Vaak heb ik wel dat ik bij een type denk, he bah maar ik vind dit echt prima. Ook de stadscitea 12 meter is goed gelukt, en de 8 persoonsbussen staat de kleur erg goed. *bus*

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 18:53
door JuJ4
nv_busfreak schreef:Dat klopt, hebben alle faciliteiten van de grote bus. Word overigens uitgevoerd door DVG.
Jippie 8 persoons bussen met GPS, mijn jaar kan niet meer stuk. *O*

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 13:43
door Michael
JeroenSpock schreef: De Integro is ook leverbaar met klaptafels en voetensteuntjes, bagagerekken, 100km/u, xenon verlichting, al met al een beetje zinloos.
De Integro word niet meer geleverd.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 17:30
door JeroenSpock
Nee nu niet meer, maar destijds had die bus net zo luxe geleverd kunnen worden als de Setra's nu.
Ze hadden zelfs omgebouwd kunnen worden naar die luxe, beetje onnodig om daar nieuwe bussen voor te bouwen (als dat al de reden was).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 06 dec 2019, 16:10
door PatrickGD
Reisplanner is er sinds 5December, maar wat werkt het extreem slecht! Hoop dat ze dit binnen 15 december Fixet

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 07 dec 2019, 00:50
door Nicketick
Indrukwekkende beelden van de aflevering van de Ebusco's:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 07 dec 2019, 20:10
door sirvinniei
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154998 ... een-blijft
humor:
Inwoners van Gieterveen en Eexterveen vreesden voor het verdwijnen van halte De Hilte. Alle protesten van de afgelopen tijd hadden echter succes. [..] "Cruciaal was dat de drie aangeboden alternatieven voor het verdwijnen van de halte niet werkten. Zo draait bijvoorbeeld een buurtbus op vrijwilligers en is de capaciteit te laag. [...] De derde optie was de hubtaxi, maar ook daar vormt de capaciteit een probleem.
En wat komt er voor buslijn voor terug? Een lijn die vrijwel volledig met 8p busjes wordt uitgevoerd _O-

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 07 dec 2019, 21:58
door Lijn65
Met de nadruk op vrijwel, want op 1 rit na past het aantal instappers daar prima in een 8 persoonsbusje. Die ene rit die wel meer dan 8 instappers heeft, wordt uitgevoerd met een grote bus. En juist die rit was de reden dat de buurtbus niet als goed alternatief werd beschouwd.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 07 dec 2019, 23:56
door Kevster
Achtpersoons of niet, dit is natuurlijk bedoeld als sociale voorziening en bedoeld als maatwerk op verzoek van de politici waarschijnlijk. Niets mis mee en prima situatie totdat Rijkswaterstaat de halte aan de N33 aan kan gaan leggen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 12 dec 2019, 11:39
door ov'tje
De 12 meter Citea's zijn ook op pad gestuurd. Er rijden nu 2 in Assen rond en 2 op lijn 8 in Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:00
door bartjemestrom
Er rijden er drie rond in Assen. De 7003, 7006 en 7008 rijden in Assen. Omdat de huidige diensten niet zijn aangepast om een optimale laadtijd te generen op de M.L. Kingweg is gekozen daar regelmatig de bussen te wisselen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:17
door PatrickGD
Ik zag hem inderdaad ook op lijn 8, mooie dingen!