Pagina 30 van 34

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 16:41
door gebruiker77
Kevster schreef: vr 16 apr 2021, 12:04 Zal het niet zo zijn dat Q-link richting Eelde uitgesteld is door corona en de financiële situatie? Dan is het opzich wel logisch om eerst voor een tussenvorm te kiezen. De frequentie van lijn 9 is ook al verhoogd in de avond omdat Q-link later komt.
Zijn er eigenlijk plekken waar Q-linklijnen door een 30 km/h-zone gaan met vele zijwegen? De nieuwe Hoofdweg zal een stuk trager worden en niet veel sneller dan de huidige route. Ik kan me niet voorstellen dat lijn 9 straks alsnog een Q-linklijn wordt.
CamilleKreemers schreef: vr 16 apr 2021, 12:36 En helaas heb je hier een gemeente die alles van haarzelf als waarheid ziet. Ik hoop op een Qlink Eelde, maar langzaam aan wordt er hard gewerkt om het heel onaantrekkelijk te maken door de gemeente. Ik zie enorm groei potentieel daar met een snellere bus.


Volgens mij luistert de gemeente juist naar haar inwoners. Er spelen natuurlijk ook andere aspecten zoals leefbaarheid, groen, veiligheid en voldoende parkeerruimte. De inwoners stemden in meerderheid voor een 30 km-weg en gaven vaak aan dat ze een verbinding met het Martini ziekenhuis wilden houden.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 17 apr 2021, 21:27
door Kevster
In Lewenborg en Leek sowieso, het centrum van Annen is ook niet echt fijn met de vele drempels. In Appingedam volgens mij ook een 30 km-zone en misschien ook in Delfzijl, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 17 apr 2021, 21:46
door Natorious
gebruiker77 schreef: vr 16 apr 2021, 16:41 Ik kan me niet voorstellen dat lijn 9 straks alsnog een Q-linklijn wordt
Denk dat de meeste winst in Q-link in het merk + capaciteit. + frequentie + verbindingen met hubs zit. Daarnaast moeten we niet overdrijven op de impact van de 30-weg op een toekomstige Q-linklijn; de meeste tijdwinst zou gemaakt worden op het verleggen van de route via de snelweg i.p.v. Martini. En zoals Kevster al zegt: er zijn menig stukken op Q-linklijnen met hogere haltedichtheden en lagere snelheden. Maakt het product per definitie niet onaantrekkelijker.
gebruiker77 schreef: vr 16 apr 2021, 16:41 De inwoners stemden in meerderheid voor een 30 km-weg en gaven vaak aan dat ze een verbinding met het Martini ziekenhuis wilden houden.
Vaak reageert eenzelfde soort groep van de populatie op dit soort vragen van de gemeente. Heeft de gemeente een representatief beeld van hoe iedereen in Eelde erover denkt? Heeft de gemeente ook duidelijk gemaakt wat de voordelen van een Q-linklijn zijn, zoals bieden van nieuwe verbindingen? Tuurlijk willen mensen de bus naar het Martini behouden, die reizen er nu mee, die willen dat niet anders.

Q-link Eelde komt sowieso, al helemaal met de ambitie voor een vernieuwd knooppunt de Punt (stond in een document ergens) maar duurt langer. Zou me niks verbazen als ze een tussenstapje proberen, via een een spitssnelbus, die later dan upgraden en zo langzaam lijn 9 afbouwen/opheffen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 17 apr 2021, 23:32
door CamilleKreemers
Vroeger had je al een spitssnelbus en dat is naderhand weggehaald. Wel zou ik de terugkeer weer willen zien ervan als eerste stap.

Openbaar vervoer per bus blijft ook in komende jaren aantrekkelijke optie

Geplaatst: di 11 mei 2021, 13:37
door Lijn65
Zojuist heeft het OV-bureau de ontwerp hoofdlijnen voor de dienstregeling van 2022 gepubliceerd.

https://ovbureau.nl/actueel/openbaar-ve ... jke-optie/

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:12
door Lange_Dre
“Openbaar vervoer per bus blijft ook in komende jaren aantrekkelijke optie”
Tenzij je in Groningen stad- zuid woont. Heel leuk dat het ov bureau verkondigt dat het ook in de komende jaren een aantrekkelijke optie blijft. Maar vaker overstappen, langere reistijd en meer moeten betalen, vind ik alles behalve aantrekkelijk. :X En dan heb ik het nog niet eens over de bussen uit het centrum halen... :cry:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:53
door CamilleKreemers
Bussen uit centrum halen is geen OV-besluit, maar gemeente haalt alle wegen uit het centrum weg en eist dat de bus via de Diepenring gaat rijden. OVbureau is hier niet mee eens.

Daarnaast heeft OV-bureau wel zwaar te snijden door een klein planetair virus en is de kans groot dat komende jaren geen extra steun naar OV gaat.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 15:58
door Meltrain
De enige wijziging die ik in Groningen-Zuid zie, is de frequentieverlaging van lijn 10. Voor de rest verandert er niets, behalve dat je 's avonds niet meer rechtstreeks naar Zernike kan.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 16:11
door visgraat
Eens met de centrumbediening in Groningen die slechter wordt. In Groningen Zuid valt het naar mijn idee wel mee inderdaad. Verder begrijp ik niet waarom je Spierveen niet zou blijven bedienen als je toch niet met grote Q-Link bussen rijdt. Mensen naar De Punt reizen vaak met lijn 50 en de airport is niet veel activiteit meer in vergelijking met vroeger. Dan kan je beter in Eelde zoveel mogelijk mensen bereiken naar mijn idee en heeft strekken weinig zin.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 16:27
door Lange_Dre
Europapark kun je ook onder Groningen zuid rekenen. Eerst is lijn 5 richting het centrum al vervangen door lijn 2, wat betekende dat europapark in de avond en weekend al minder goed bereikbaar werd. Komt lijn 8 bij Hoofdstation het dichts bij het centrum, ging de verbinding met het Martiniziekenhuis weg en nu verdwijnt lijn 2 ook op de zaterdag uit het Europapark.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 21:26
door gebruiker77
visgraat schreef: di 11 mei 2021, 16:11 Eens met de centrumbediening in Groningen die slechter wordt. In Groningen Zuid valt het naar mijn idee wel mee inderdaad. Verder begrijp ik niet waarom je Spierveen niet zou blijven bedienen als je toch niet met grote Q-Link bussen rijdt. Mensen naar De Punt reizen vaak met lijn 50 en de airport is niet veel activiteit meer in vergelijking met vroeger. Dan kan je beter in Eelde zoveel mogelijk mensen bereiken naar mijn idee en heeft strekken weinig zin.
Er staat ook geen financiële besparing bij het strekken van lijn 9 vermeld. Wat is dan de reden voor de nieuwe route?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 11 mei 2021, 21:28
door CamilleKreemers
Gemeente eist het

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 17:37
door CamilleKreemers
Lange_Dre schreef: di 11 mei 2021, 16:27 Europapark kun je ook onder Groningen zuid rekenen. Eerst is lijn 5 richting het centrum al vervangen door lijn 2, wat betekende dat europapark in de avond en weekend al minder goed bereikbaar werd. Komt lijn 8 bij Hoofdstation het dichts bij het centrum, ging de verbinding met het Martiniziekenhuis weg en nu verdwijnt lijn 2 ook op de zaterdag uit het Europapark.
Maar lijn 10 en 19 blijven direct verbonden met het centrum. Je kan dus nog steeds rechtstreeks naar het centrum gaan.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 17:58
door gebruiker77
Lijn 19 gaat in de avonduren zelfs altijd door naar het centrum en Paddepoel. Dat is nu niet het geval. Sinds januari rijdt lijn 7 daarnaast 4x/u door naar P+R Hoogkerk via Martini. Groningen zuid lijkt dus een uitstekende busverbinding te behouden.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 18:37
door Lange_Dre
CamilleKreemers schreef: wo 12 mei 2021, 17:37 Maar lijn 10 en 19 blijven direct verbonden met het centrum. Je kan dus nog steeds rechtstreeks naar het centrum gaan.
Vanaf europapark naar het centrum zal dan dus een flink langere en duurdere rot gaan worden. En oven het andere deel van Groningen zuid, de wijk rond Hoornsemeer en de route tussen het Overwinningsplein het Hoofdstation gaat weer hard onderuit nu lijn 10 nog minder gaat rijden. Lijn 7, 9 of 19 zijn voor een groot deel van de bewoners in dat deel van Groningen echt geen realistische oplossing.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 18:58
door CamilleKreemers
Rijdt lijn 8 niet ook nog daar?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 20:11
door gebruiker77
Lijn 8 rijdt tot Europapark. De verlaging van de frequentie naar 2x/u van lijn 10 is vrij logisch gezien de lage bezetting vanuit Hoornsemeer. Anders zou je op andere lijnen moeten bezuinigen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 13 mei 2021, 12:43
door Kevster
Lijn 8 en 19 zitten nog steeds aan elkaar gekoppeld. Er verandert dus, nog steeds, niets aan de oude situatie in Coendersborg en Europapark. Je kunt gewoon met 8 richting Centrum (dat is de Westerhaven toch echt) of met 19, die op Europapark verder rijdt als lijn 8.

Wat betreft 10: daar zit de helft van de tijd geen mens in, zeker niet na het Martini Ziekenhuis. Niet zo'n raar besluit, Hoornsemeer heeft overbediening, Grunobuurt ligt op loopafstand van het station (met nog een halte aan busbaan evt.) en 7 en 9 en in de spits 85 bieden op de rest van de route een prima alternatief, is meen ik zo'n acht cent duurder op de chipkaart.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 01:22
door Stadsbus
Iemand die weet wat er met de elektrische Heuliez 7407 aan de hand is? Bus heeft al meer dan een half jaar geen positie doorgegeven en de APK is vervallen op 23-12-2020. Lijkt me niet goed voor een bus die sinds december 2019 in dienst is gekomen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 08:59
door rener
Kan maar zo dat die plukbus is geworden. Dit ivm onderdelen tekort door corona.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 10:30
door ZO6176
In het laatste wagenparkje stond niks vreemds aan deze wagen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 11:53
door Dennenboom
Vanaf morgen weer een uurdienst op lijn 133.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 17:35
door omaylie
De 2022 dienstregeling in GD is bekendgemaakt: https://gd-prod.cdn.prismic.io/gd-prod/ ... ERN+V2.pdf

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 19:01
door CamilleKreemers
Hoop wijzigingen lijkt mij.

Die lijn 50 blijft ook eeuwig schuiven qua tijden. Dan 15 minuten naar voren, dan 15 minuten naar achteren. Ben benieuwd wanneer die schuivingen eindelijk eens stoppen. Aan de andere kant, sluiten de nieuwe tijden niet zo aan dat Eelde via lijn 9 nu op de trein aansluiten?

Lees is daarnaast goed dat de 109 de huidige schoolroute van 682 overneemt vanaf Peize?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 21:09
door gebruiker77
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... gronignen/

Diverse lijnen rijden tijdelijk een andere route om vertragingen te verminderen. Een halte bij het Julianaplein is voor diverse scholieren overigens een verbetering. Eelde krijgt een snellere verbinding.