Pagina 1 van 2

Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 20:41
door Daniel
Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden
Een trein heeft vrijdagavond rond tien voor acht in Leeuwarden een vrachtwagen geramd. Daarbij zijn ten minste vier gewonden gevallen.
Het ongeluk gebeurde op het terrein van Friesland Campina nabij het voormalige station Achter de Hoven. Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Volgens de politie zijn er vier lichtgewonden onder de inzittenden van de trein.

Lees verder

Kop van de trein ziet er niet best uit op de foto, hopelijk heeft de machinist op tijd dekking kunnen zoeken.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 20:52
door Daniel
Politie Fryslân
‏@polfryslan
#Leeuwarden De machinist is lichtgewond geraakt maar hoefde niet naar het ziekenhuis voor behandeling. Hij is uiteraard geschrokken. Wij zijn met hem in gesprek.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 21:52
door JP13357
Jeetje wat erg dit, vooral veel beterschap voor de gewonden. De schade aan de voorkant is wel heftig. Zelfs de flanken zijn volledig geknikt binnen waarts bij de inpakt. Ik heb even gestreunt op internet naar trein aanrijdingen voor foto materiaal om schades te vergelijken. Je ziet dat de treinen tegenwoordig niet meer zo robuust en sterk worden gebouwd zoals vroeger en het huidig intercity materiaal van de NS.

Afbeelding
[Bron De trein raakte zwaar beschadigd aan de voorzijde. © ProRail https://www.bndestem.nl/roosendaal/chau ... ~aa6caf27/]

Afbeelding
[bron FOTO JARING RISPENS https://www.lc.nl/friesland/Zes-gewonde ... 52575.html]

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:01
door Suus
Dit betreft een aanrijding met een oplader met daarop een tank. Aanrijdingen met opleggers leveren een ander soort schade op dan met een personenvoertuig, omdat ze relatief hoog staan (er moet immers een vrachtwagen onder) en hebben ook een hoger zwaartepunt, zeker als ze gevuld zijn. De buffers hebben dan vaak geen zijn. In dit geval lijkt de schade dan zelfs nog wel mee te vallen, bij een aanrijding tussen een FLIRT en een oplegger met (gevulde) tank in Duitsland een paar jaar geleden was de volledige cabine weggeslagen en o.a. de machinist dood: https://www.rtlnieuws.nl/node/1178351

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:14
door Ardan
De bekleding is naar de puinpoeier maar de constructie lijkt haast geen schrammetje te hebben, zijn die 'playmobiel-treintjes' toch niet zo kwetsbaar dan je denkt :pos:

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:27
door JP13357
Ik zie het. De constructieve balken van de trein zijn nog bijna volledig intact. Alleen de dunne aluminium flanken kunnen knikken.

Als ze die treinen dikkere omhulsel geven, heel wat meer isolatie en geluidsdemping geven en grotere wielen dan kunnen het best wel top treinen zijn. [Voor mij ook de kerkbanken vervangen met gewone stoelen en meer beenruimte.](off topic)

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:32
door Aking
Je lijkt Pink wel :')

"LA told me, "You'll be a pop star. All you have to change is everything you are." *O*

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:33
door Daniel
@Suus: Het voornaamste verschil lijkt te zijn dat bij dat Duitse ongeval de trein zo te zien met een hoek de vrachtwagen geraakt heeft. Precies een punt dat weinig meegeeft ook omdat daar de achteras zit van de vrachtwagen.
Op de beelden die bij RTL Nieuws staan is te zien dat bij deze aanrijding in Leeuwarden de trekkende vrachtwagen het spoor al volledig over was met alle assen. De trein heeft de silowagen dus precies geraakt tussen de assen van het trekkende voertuig en die van de aanhanger in, met de krachten dan precies haaks op de kooiconstructie van de cabine. Dan is de kracht natuurlijk ook verdeeld over twee balken van de kooi, in plaats van eentje zoals bij jouw link.

De schade bekijkend lijkt het alsof de schuine kop de silo als het ware aan het tollen gebracht heeft, waarna die ter hoogte van de deur weer tegen de trein aan kwam.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:34
door Wubbo
Zo te zien heeft die trein precies gedaan wat hij moet doen, gezien er alleen maar 6 lichtgewonden zijn (waaronder de chauffeur van de vrachtwagen). Aan de ravage te zien is het een beste klap geweest.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:47
door Daniel

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 23:42
door Nicketick
De overgebleven vorm lijkt ook precies op de vorm van de crashconstructie die beschreven staat in het document over Dalfsen van de Onderzoeksraad. Heeft dus heel goed zijn werk gedaan.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: za 12 jan 2019, 00:00
door Nicketick

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: za 12 jan 2019, 01:22
door dennistd
Nicketick schreef:De overgebleven vorm lijkt ook precies op de vorm van de crashconstructie die beschreven staat in het document over Dalfsen van de Onderzoeksraad. Heeft dus heel goed zijn werk gedaan.
Ik vind het er toch aardig uitzien of het maar net genoeg bescherming is geweest. De boel is al aardig naar binnen geschoven...

Overigens zie je ook nu weer waarom de FLIRT3 (onder) een extra bescherming heeft gekregen t.o.v. de GTW (boven):

Afbeelding
Afbeelding

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: za 12 jan 2019, 18:41
door Wubbo
Inmiddels rijden de treinen weer.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: za 12 jan 2019, 19:54
door Marrick
Wordt station Achter de Hoven tóch nog een keer gebruikt :Y

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: za 12 jan 2019, 22:34
door Durashift
dennistd schreef:
Nicketick schreef:De overgebleven vorm lijkt ook precies op de vorm van de crashconstructie die beschreven staat in het document over Dalfsen van de Onderzoeksraad. Heeft dus heel goed zijn werk gedaan.
Ik vind het er toch aardig uitzien of het maar net genoeg bescherming is geweest. De boel is al aardig naar binnen geschoven...

Overigens zie je ook nu weer waarom de FLIRT3 (onder) een extra bescherming heeft gekregen t.o.v. de GTW (boven):
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Crashbox van de GTW zit eigenlijk onder de cabinevloer.. bij de Flirt zit dat vóór de cabine(vloer). Lijkt mij een stuk veiliger.

Overigens, ik zag dat de het aanhangerchassis afgebroken is.. maar dat de kingpin gewoon nog aan de koppelschotel van de vrachtwagen vast zit. Bizar welke krachten dat dus kan weerstaan.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: zo 13 jan 2019, 11:47
door Selivio
Flirt en GTW zijn kwa crash-constructie eigenlijk niet te vergelijken voor wat betreft de cabine. Bij de GTW is de cabine behalve de vloer bij wijze van los er opgezet, beginnend bij de cabinedeur terwijl bij de Flirt de cabine nog voor een groot deel onderdeel is van de constructie van de trein(dak, wanden en vloer lopen tot voorbij de machinist) en daarvoor is nog eens de neus gezet. Neemt niet weg dat bij voldoende kracht bij beide(maar dat is bij elke trein) de schade niet te overzien zal zijn. Ik persoonlijk heb mij in ieder geval niet onveilig gevoeld in een GTW, maar ook niet in een Flirt.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: wo 16 jan 2019, 22:43
door Mikos
Er is beeld van deze aanrijding. Als ik die bekijk, ben ik een beetje in dubio; het is donker, die vrachtwagen staat vrij ongelukkig en een trein staat absoluut niet zomaar stil, maar dit is een kaarsrecht stuk spoor (Ook het stuk ervoor) en zo snel trekken die diesels ook weer niet op dat hij hier al op topsnelheid rijdt... Ik houd er een apart gevoel aan over.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 00:37
door dennistd
Je zit wel onder die verbindingsstukken tussen de gebouwen natuurlijk. Kan me zo voorstellen dat je die vrachtwagen dan niet zo snel opmerkt.

Foto vanaf het westelijke perron van Achter de Hoven, kijkend naar de ongevalslocatie zoals de machinist ook ongeveer deed. Het is de tweede overweg, achter de groene relaiskast links:
Afbeelding

Met Streetview vanaf de overweg 'Achter de Hoven', de ongevalslocatie is hier 970m verderop:
Afbeelding

Tot slot nog een cabinerit:

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 09:24
door diederickx
Die figuur die je naar links ziet lopen (wegrennen, na de klap): Is dat de vrachtwagenchauffeur? Aan zijn houding te zien merkt hij niet dat de bomen dichtgaan (hoewel hij er aanvankelijk naast loopt) en ziet hij de trein niet aankomen (recht van voren). Hij lijkt ook niet aan het bellen te zijn. Dubieus.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 12:42
door dennistd
Ik dacht dat die man in het wit rechts van de truck de chauffeur was.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 13:54
door Klaasje
dennistd schreef:Je zit wel onder die verbindingsstukken tussen de gebouwen natuurlijk. Kan me zo voorstellen dat je die vrachtwagen dan niet zo snel opmerkt.
Daar kijk je natuurlijk prachtig onderdoor. De vraag is denk ik niet zozeer of de trein niet had kunnen stoppen of heel langzaam tegen de vrachtwagen had aan kunnen rijden. Bij 1 m/s^2 remvertraging is de remweg op de lokaal toegestane locatie na reactie van de machinist minder dan 400 meter. Alleen bij glad spoor haal je die remvertraging niet. Een remming na het zien haal je dus wel.

Het zal eerder zijn dat daar wel vaker een vrachtwagen staat, die moet voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdweg. Als er een trein aankomt wordt de voorrangsweg ontruimd met ontruimingslichten (geel en rood) zodat je de overweg tijdig kan vrijrijden. Dit zal vaak slechts 10-15 seconden voor de passage van een trein op de overweg gebeuren. Dan valt het als machinist wat minder snel op dat dit een afwijkende situatie is en dan rem je te laat.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 16:39
door diederickx
dennistd schreef:Ik dacht dat die man in het wit rechts van de truck de chauffeur was.
Die had ik niet gezien, en ligt uiteraard meer voor de hand.

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 19:33
door isadora

Re: Gewonden bij botsing tussen vrachtwagen en trein in Leeuwarden

Geplaatst: do 17 jan 2019, 19:35
door Aking
Volgens ProRail werkten de veiligheidssystemen bij de overweg, maar is het toch beter als deze particuliere overweg bij het bedrijventerrein van FrieslandCampina wordt opgeheven.
Goh... Je verwacht het niet van onze vrienden van Prorail :')

Maar als Prorail daar nou een mooie tunnel bouwt voor de treinen, dan zijn ze van die vermaledijde overweg af :Y