Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Een Qliner tussen Assen en Veendam.....waar ken ik die ook al weer van. '-)
Verder zie ik vooral wel uitbreidingen, maar dat echter wel weer bezuinigd wordt op minimale buslijnen (tijdens de stille uren). Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
De situatie wel veranderd vergeleken met lijn 303 Assen - Veendam v.v., want door de extra rijstroken op de N33 en snelheidsverhoging naar 100 km/u (allemaal dankzij de Zuiderzeelijngelden :') ) kan je met de nieuwe 100 km/u bussen een aanzienlijk lagere reistijd bereiken, namelijk om en nabij drie kwartier. Dat is net iets sneller dan de trein nu is. Helemaal kansloos is die buslijn niet.
Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
De elektrische bussen moeten onderweg bijladen, gezien de oplaadpunten die bij onder ander de halte Maartenshof komen? Zo lang staat de bus daar toch niet stil?
Verrassend dat bus 9 geen andere route krijgt in Eelde.
Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
Het zit hem meer in het feit dat midibussen ten opzichte van grote bussen niet heel veel goedkoper blijken te zijn. De grootste kostenpost op de bus is de chauffeur, en die is bij een midibus en een grote bus hetzelfde. Bij minibusjes (tot 8 personen) levert het wel een besparing op, omdat je daar geen chauffeur met groot rijbewijs voor nodig hebt en dus taxichauffeurs er op kunt zetten.
gebruiker77 schreef:De elektrische bussen moeten onderweg bijladen, gezien de oplaadpunten die bij onder ander de halte Maartenshof komen? Zo lang staat de bus daar toch niet stil?
Straks wel . Dat wordt tactisch ingedeeld qua omlopen, net als nu op Q-link 1 en 2. Heeft de chauffeur eventueel meteen z'n pauze.
Wat betreft de midi's, ook een logische verklaring natuurlijk.
gebruiker77 schreef:Verrassend dat bus 9 geen andere route krijgt in Eelde.
Was al mentaal voorbereid op het schrijven van een flinke inspraakreactie om de oude route te handhaven en de infra te verbeteren... Maar goed, verstandige keuze om de route nu zo te houden. Wel kan er op de huidige route winst worden gehaald door het aantal haltes terug te brengen. Nauwelijks effect op de bereikbaarheid, positief effect op de rijtijden.
Deze route is inderdaad het best (behalve de route via de Raadhuislaan? ), ben het met je eens! Die aanpassingen zijn veelal vrij eenvoudig door te voeren. De precieze halte locaties op de huidige route kunnen wel aangepast worden, mocht dat nodig zijn. Dat liet de RUG al mooi zien natuurlijk ;)
Dat zeker, vooral ook omdat de grootste wijziging in het Q-link netwerk er natuurlijk niet in zit dit jaar (Bussen over Oost). Dus alles ligt nog open voor 2021.
Of ze hebben door dat strekken in Eelde niet zo handig is voor de lokale bevolking en omdat er toch nauwelijks doorgaande reizigers zijn *bus* Die pakken wel lijn 50 rechtstreeks of lijn 309.
Zal de analyse van de Geodienst hier even posten, want ik heb hem hier nog niet voorbij zien komen:
Het Hoofdweg scenario is het scenario volgens de geruchten, het Legroweg scenario is zeer onwaarschijnlijk. Vooral het optimalisatie scenario is interessant waarbij Raadhuislaan (is al goedgekeurd paar jaar terug, infra nog niet aangepast) wordt vervangen door een halte bij het Novaplein en een aantal haltes in Spierveen worden samengevoegd.
Verbeteren huidige situatie ziet er goed uit. Dat hoekje scheelt weinig voor reizigers, maar wint denk ik wel wat qua efficiënte routevoering. Optie c doet veel af voor lokale reizigers en optie d al helemaal.
Dat scenario is veruit het beste voor Eelde. Raadhuislaan kost vrij veel tijd (lastig om Legroweg op te komen), zonder dat het echt iets toevoegt volgens deze afbeelding.
Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
Het zit hem meer in het feit dat midibussen ten opzichte van grote bussen niet heel veel goedkoper blijken te zijn. De grootste kostenpost op de bus is de chauffeur, en die is bij een midibus en een grote bus hetzelfde. Bij minibusjes (tot 8 personen) levert het wel een besparing op, omdat je daar geen chauffeur met groot rijbewijs voor nodig hebt en dus taxichauffeurs er op kunt zetten.
Taxichauffeurs verdienen misschien 5 euro minder per uur dan een buschauffeur.
Leaseprijs van een 12m Citaro was in 2009 zo'n 4400 euro als ik me niet vergis,denk dat een midibus toch niet de helft zal kosten.
Laten we zeggen dat een lijnbus gemiddeld zo'n 30 km per uur rijdt. Dat kost een 12m Citaro iets van 12 liter brandstof, een midibus (MB Sprinter achtig iets?) doet dat met 4 liter.
Al met al nog wel wat besparingen, maar soms verkeerde zuinigheid in mijn ogen.
De markt voor elektrische midi-bussen is erg klein, nu de elektrische MidCity van VDL niet geleverd blijkt te kunnen worden. Dan kom je toch al snel uit bij een klein BYD’tje of Citea’tje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.