Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

OV-Bureau Groningen-Drenthe heeft de voorstellen voor de nieuwe dienstregeling voor 2020 vrijgegeven.

Deze zijn hier te vinden bij Provincie Groningen (pdf). Er wordt 1.2 miljoen geïnvesteerd in de dienstregeling.

Aantal grote wijzigingen:
  • Bediening Eemshaven per bus
  • 110 wordt Qliner 310
  • Q-link 2 gaat Zuidhorn bedienen in plaats van Q-link 1 om dienstregeling robuuster te maken
  • Meer rechtstreekse lijnen naar Zernike in de ochtendspits
  • Herstructurering lijnen rond Dieverbrug
Etienne
Donateur
Berichten: 7903
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Etienne »

Een Qliner tussen Assen en Veendam.....waar ken ik die ook al weer van. '-)

Verder zie ik vooral wel uitbreidingen, maar dat echter wel weer bezuinigd wordt op minimale buslijnen (tijdens de stille uren). Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PHS

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door PHS »

De situatie wel veranderd vergeleken met lijn 303 Assen - Veendam v.v., want door de extra rijstroken op de N33 en snelheidsverhoging naar 100 km/u (allemaal dankzij de Zuiderzeelijngelden :') ) kan je met de nieuwe 100 km/u bussen een aanzienlijk lagere reistijd bereiken, namelijk om en nabij drie kwartier. Dat is net iets sneller dan de trein nu is. Helemaal kansloos is die buslijn niet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De elektrische bussen moeten onderweg bijladen, gezien de oplaadpunten die bij onder ander de halte Maartenshof komen? Zo lang staat de bus daar toch niet stil?

Verrassend dat bus 9 geen andere route krijgt in Eelde.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Kevster schreef:
Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
Het zit hem meer in het feit dat midibussen ten opzichte van grote bussen niet heel veel goedkoper blijken te zijn. De grootste kostenpost op de bus is de chauffeur, en die is bij een midibus en een grote bus hetzelfde. Bij minibusjes (tot 8 personen) levert het wel een besparing op, omdat je daar geen chauffeur met groot rijbewijs voor nodig hebt en dus taxichauffeurs er op kunt zetten.
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:De elektrische bussen moeten onderweg bijladen, gezien de oplaadpunten die bij onder ander de halte Maartenshof komen? Zo lang staat de bus daar toch niet stil?
Straks wel :mrgreen: . Dat wordt tactisch ingedeeld qua omlopen, net als nu op Q-link 1 en 2. Heeft de chauffeur eventueel meteen z'n pauze.

Wat betreft de midi's, ook een logische verklaring natuurlijk.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef:Verrassend dat bus 9 geen andere route krijgt in Eelde.
Was al mentaal voorbereid op het schrijven van een flinke inspraakreactie om de oude route te handhaven en de infra te verbeteren... Maar goed, verstandige keuze om de route nu zo te houden. Wel kan er op de huidige route winst worden gehaald door het aantal haltes terug te brengen. Nauwelijks effect op de bereikbaarheid, positief effect op de rijtijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Deze route is inderdaad het best (behalve de route via de Raadhuislaan? ), ben het met je eens! Die aanpassingen zijn veelal vrij eenvoudig door te voeren. De precieze halte locaties op de huidige route kunnen wel aangepast worden, mocht dat nodig zijn. Dat liet de RUG al mooi zien natuurlijk ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4380
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Verrassend dat bus 9 geen andere route krijgt in Eelde.
Wat nu niet verandert, kan wellicht in een opvolgend jaar veranderen.

Ik vind de wijzigingen overwegend positief.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Van uitstel komt....
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Volgend jaar kan ook nog het nodige wijzigen natuurlijk ;)
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Dat zeker, vooral ook omdat de grootste wijziging in het Q-link netwerk er natuurlijk niet in zit dit jaar (Bussen over Oost). Dus alles ligt nog open voor 2021.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door visgraat »

Of ze hebben door dat strekken in Eelde niet zo handig is voor de lokale bevolking en omdat er toch nauwelijks doorgaande reizigers zijn *bus* Die pakken wel lijn 50 rechtstreeks of lijn 309.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Zal de analyse van de Geodienst hier even posten, want ik heb hem hier nog niet voorbij zien komen:
Afbeelding
Het Hoofdweg scenario is het scenario volgens de geruchten, het Legroweg scenario is zeer onwaarschijnlijk. Vooral het optimalisatie scenario is interessant waarbij Raadhuislaan (is al goedgekeurd paar jaar terug, infra nog niet aangepast) wordt vervangen door een halte bij het Novaplein en een aantal haltes in Spierveen worden samengevoegd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door visgraat »

Verbeteren huidige situatie ziet er goed uit. Dat hoekje scheelt weinig voor reizigers, maar wint denk ik wel wat qua efficiënte routevoering. Optie c doet veel af voor lokale reizigers en optie d al helemaal.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Dat scenario is veruit het beste voor Eelde. Raadhuislaan kost vrij veel tijd (lastig om Legroweg op te komen), zonder dat het echt iets toevoegt volgens deze afbeelding.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Lijn65 schreef:
Kevster schreef:
Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
Het zit hem meer in het feit dat midibussen ten opzichte van grote bussen niet heel veel goedkoper blijken te zijn. De grootste kostenpost op de bus is de chauffeur, en die is bij een midibus en een grote bus hetzelfde. Bij minibusjes (tot 8 personen) levert het wel een besparing op, omdat je daar geen chauffeur met groot rijbewijs voor nodig hebt en dus taxichauffeurs er op kunt zetten.
Taxichauffeurs verdienen misschien 5 euro minder per uur dan een buschauffeur.
Leaseprijs van een 12m Citaro was in 2009 zo'n 4400 euro als ik me niet vergis,denk dat een midibus toch niet de helft zal kosten.
Laten we zeggen dat een lijnbus gemiddeld zo'n 30 km per uur rijdt. Dat kost een 12m Citaro iets van 12 liter brandstof, een midibus (MB Sprinter achtig iets?) doet dat met 4 liter.
Al met al nog wel wat besparingen, maar soms verkeerde zuinigheid in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door Suus »

De markt voor elektrische midi-bussen is erg klein, nu de elektrische MidCity van VDL niet geleverd blijkt te kunnen worden. Dan kom je toch al snel uit bij een klein BYD’tje of Citea’tje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8793
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020 Groningen - Drenthe

Bericht door ArrivaBas »

Vergeet de Rosero Zero First niet. :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast