Concessie Fryslân (2024-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Vinny »

Hopelijk maken ze de geplande verbeteringen ook waar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Qbuzzie »

Volgens Qbuzz zelf waren de andere inschrijvers Arriva en EBS:
Het provinciebestuur heeft concessie Fryslân gegund aan Qbuzz. Vanaf 15 december 2024 verzorgt Qbuzz er de komende tien jaar het busvervoer. Deze concessie bestaat uit de hele provincie Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Qbuzz krijgt met deze gunning de voorkeur boven andere inschrijvers Arriva en EBS.
https://www.qbuzz.nl/nieuws/ZS6a-BAAACI ... ie-fryslan
De wielen van de bus gaan rond en rond...
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door teun »

Meltrain schreef: di 17 okt 2023, 20:20 Twente was dan ook wel hun eerste gewonnen concessie sinds 2016 (op de Noordelijke Nevenlijnen na)!
Arriva heeft tussen neus en lippen laten weten het liefst in te schrijven op concessies waarin zowel bus- als treinvervoer zit. Het zou me niet verbazen als ze West-Brabant kwijtraken en Achterhoek-Rivierenland (blijft die naam zo?) wel winnen.
Ho, ho, je vergeet de concessie airportshuttle Lelystad helemaal! :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Milco »

En tot die tijd heeft Arriva de bussen die daarvoor bedoeld zijn tijdelijk op de Waddeneilanden neergezet :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

Vinny schreef: di 17 okt 2023, 21:04 Hopelijk maken ze de geplande verbeteringen ook waar...
Ik lees kortere reistijden.
Gaan ze dan haltes overslaan of zich niet aan de maximum snelheid houden?
Arriva heeft vanwege de problemen in de A-7 extra rijtijd toegevoegd ivm drukker verkeer om omliggende wegen, denkt Qbuzz dat zij die tijd niet meer nodig heeft? Werkzaamheden gaan langer duren en zijn niet ib 2024 klaar.

En .... Arriva heeft gedaan wat de provincie wilden .... snijden.
Laatst gewijzigd door Zonnig op wo 18 okt 2023, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Etienne »

Dit komt mijn inziens over op het aloude liedje: bij een nieuwe concessie is er ineens extra geld beschikbaar om de dienstregeling in het 'buitengebied' uit te breiden, om te bezien of er daadwerkelijk meer passagiers gebruik zullen maken van het OV. Maar in de praktijk valt dit bar tegen en verdwijnen die uitbreidingen weer net zo snel.... -0-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Eerst maar eens zien wat de concrete plannen zijn, afgezien van een snelbus tussen Sneek en Heerenveen heb ik er nog niks over gelezen
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door custermans »

Kan iemand mij vertellen wat het jaarlijkse budget is voor de nieuwe concessie? En wat het voor de huidige is?
IJsseldelta
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door IJsseldelta »

De exploitatiebijdrage van provincie was 39.6 miljoen euro in Overbruggingsconcessie 2022-2024. Dezelfde provinciale bijdrage is er voor de nieuwe concessie. (bron nota van uitgangspunten Fryslan 2024-2034). De bijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd dus zal bij start concessie veel hoger zijn (circa 47 miljoen) ivm hoge indexen van afgelopen jaren door toegenomen brandstofprijzen.

Ook zijn de reizigersopbrengsten volledig voor de vervoerder (zowel SOV, abbo als kaartverkoop). Bij kostendekkingsgraad van 45% is dit nog eens een slordige 40 miljoen.

Dus jaarlijkse circa 87 miljoen.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door custermans »

Dank je wel.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

zone2000 schreef: wo 18 okt 2023, 10:07 Eerst maar eens zien wat de concrete plannen zijn, afgezien van een snelbus tussen Sneek en Heerenveen heb ik er nog niks over gelezen
Zouden de korte ritten van de 315 (Groningen - Heerenveen) aan de de nieuwe sneldienst (wellicht Q-liner) Heerenveen - Sneek worden gekoppeld. Zou wel een meerwaarde geven (de 335 herleeft dan grotendeels).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door sirvinniei »

Ligt het aan mij, of rijdt de huidige 91 al vrij direct?
Ik heb geen onderschrift
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

De 91 rijdr alleen tussen Joure en Heerenveen via de snelweg.
De oude 335 reed tussen Heerenveen en Sneek via de snelweg met een stop in Joure.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Zonnig schreef: wo 18 okt 2023, 17:43
zone2000 schreef: wo 18 okt 2023, 10:07 Eerst maar eens zien wat de concrete plannen zijn, afgezien van een snelbus tussen Sneek en Heerenveen heb ik er nog niks over gelezen
Zouden de korte ritten van de 315 (Groningen - Heerenveen) aan de de nieuwe sneldienst (wellicht Q-liner) Heerenveen - Sneek worden gekoppeld. Zou wel een meerwaarde geven (de 335 herleeft dan grotendeels).
Is de aansluiting op de IC niet handiger?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Roeland »

Zonnig schreef: wo 18 okt 2023, 08:16 Ik lees kortere reistijden.
Gaan ze dan haltes overslaan of zich niet aan de maximum snelheid houden?
Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door ZipperZapper »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.
Houdt je flexibeler inzetten van chauffeurs over, maar laat Qbuzz die nou net niet hebben in GD :X

Misschien dan wat technische mensen die wat verder gaan rijden, maar is maar net de vraag hoe druk die normaal gesproken zijn.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Roeland schreef: do 19 okt 2023, 07:25
Zonnig schreef: wo 18 okt 2023, 08:16 Ik lees kortere reistijden.
Gaan ze dan haltes overslaan of zich niet aan de maximum snelheid houden?
Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
Heb de dame van Qbuzz alleen horen zeggen dat het Sneek-Heerenveen (ongetwijfeld ook Joure) zou zijn, weet niet waar je Bolsward vandaan haalt?

Hoop alleen dat het nu wel gaat lopen, jaren geleden (cxx tijd) was er een 351 Harlingen-Heerenveen en dat was na een jaartje ook weer voorbij.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Michael »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

Roeland schreef: do 19 okt 2023, 07:25
Zonnig schreef: wo 18 okt 2023, 08:16 Ik lees kortere reistijden.
Gaan ze dan haltes overslaan of zich niet aan de maximum snelheid houden?
Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
Om de dorpen heen, tja de 47 is enkele jaren geleden juist door Balk gaan rijden en dat leverde meer reizigers op.
Als je bij andere dorpen er om heen gaat rijden dan ga je reizigers missen, ze gaan niet naar de rand van het dorp lopen / fietsen.
Voor de snelheid is het natuurlijk wel goed om er omheen te rijden. Tja wat is belangrijker een volle bus door het dorp of een lege er om heen?
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

ZipperZapper schreef: do 19 okt 2023, 11:35
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.
Houdt je flexibeler inzetten van chauffeurs over, maar laat Qbuzz die nou net niet hebben in GD :X

Misschien dan wat technische mensen die wat verder gaan rijden, maar is maar net de vraag hoe druk die normaal gesproken zijn.
En juist Qbuzz klaagde over het mengen van bussen in Friesland. Daarmee hebben ze alles wel op scherp gezet voor de toekomst, en of dat zo verstandig is weet ik niet.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Michael »

Zonnig schreef: do 19 okt 2023, 14:41
Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.
Waarom zouden chauffeurs van uniform moeten wisselen?
CamilleKreemers schreef: do 19 okt 2023, 15:29
Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.
Klopt ja materieel van de ene concessie werd ook in de andere concessie ingezet wat dus niet mocht. Daar is men van af gestapt nadat Qbuzz daarover had geklaagd.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

CamilleKreemers schreef: do 19 okt 2023, 15:29
Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.
Klopt, van materieel kan je wisselen echter als je van uniform moet wisselen omdat de opdrachtgever andere eisen stelt dan wordt het nog lastiger.
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door marcel.nl »

Is er al iets bekend over welk materiaal :?:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten