Friese busvloot klimaatvrij met batterijbussen en laadstations
Volgens het Klimaatakkoord moet het Friese busvervoer in 2030 emissievrij zijn. Grote plaatsen krijgen laadstations, plattelandsritten verdwijnen.
De provincie schetst de grote lijnen in een notitie ter voorbereiding op de nieuwe Friese busconcessie die per 2022 zal ingaan. Om alles emissievrij te maken is 10 miljoen euro extra nodig. Dat is te gek. Daarom wordt inschrijvers gevraagd ‘zo duurzaam mogelijk’ te gaan rijden.
Alleen op de hoofdroutes, in het Leeuwarder stadsvervoer en op de Waddeneilanden kan het emissievrij rijden direct van start. Dat kost alsnog 3,5 miljoen extra. Er zijn meer bussen nodig vanwege de oplaadtijd en de kleinere actieradius van elektrische varianten. Met de stap kan de uitstoot van 15.000 ton CO2 worden bespaard.
Lichtgewicht dieselbussen
Het grootste deel van de Friese busvloot bestaat nu uit lichtgewicht dieselbussen. De drie grootste stations zijn goed voor de helft van al het energieverbruik; Leeuwarden, Heerenveen en Dokkum. Hier moeten elektrische laadstations komen voor de nieuw aan te schaffen batterijbussen. Dat geldt mogelijk ook voor Sneek, Bolsward, Drachten, Lemmer en Oosterwolde.
Een onderzoeksbureau schat de eenmalige aanlegkosten van vijftig bovengrondse laadpunten op dertien locaties op 12,5 miljoen euro.
Flexoplossingen
Op het platteland zullen vanaf 2022 minder bussen gaan rijden. Gedeputeerde Staten kijken naar het inkorten van lijnen en naar dienstregelingen die zijn toegespitst op scholieren en forenzen. Flexoplossingen, zoals de Opstapper, kunnen de gaten dichten. GS voorspellen dat dit ,,ta reaksjes út de mienskip liede sil’’.
De binnenstad van Leeuwarden zal het eveneens met minder bussen moeten doen. De gemeente moet meebetalen met flexvervoer. De provinciebrede busconcessie (108 lijnen, 242 bussen) loopt van 2022 tot 2032. Tegelijkertijd komen ook busconcessies voor Brabant, Gelderland en Zuid-Holland op de markt.
https://www.lc.nl/friesland/Friese-busv ... 55144.html
Concessie Fryslân (2024-2034)
Concessie Fryslân (2024-2034)
Laatst gewijzigd door zone2000 op vr 02 dec 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Wat een geweldig milieubeleid! "Op het platteland zullen vanaf 2022 minder bussen gaan rijden. Gedeputeerde Staten kijken naar het inkorten van lijnen en naar dienstregelingen die zijn toegespitst op scholieren en forenzen". Ofwel: de auto in, als je op het platteland woont.zone2000 schreef:Volgens het Klimaatakkoord moet het Friese busvervoer in 2030 emissievrij zijn. Grote plaatsen krijgen laadstations, plattelandsritten verdwijnen.
(...)
Op het platteland zullen vanaf 2022 minder bussen gaan rijden. Gedeputeerde Staten kijken naar het inkorten van lijnen en naar dienstregelingen die zijn toegespitst op scholieren en forenzen. Flexoplossingen, zoals de Opstapper, kunnen de gaten dichten. GS voorspellen dat dit ,,ta reaksjes út de mienskip liede sil’’.
(...)
Maar gelukkig, die paar bussen die nog wel rijden zijn dan wel milieuvriendelijk .
Minder bussen (maar dan wel electro) + meer auto's = per saldo negatief voor het milieu.
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Over dat milieu hoeven we ons niet druk te maken. Is alleen maar een gereedschap, om de mensheid te dwingen.
https://clintel.nl/brief-clintel-aan-vn-baas-guterres/
https://clintel.nl/brief-clintel-aan-vn-baas-guterres/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Oh, als die site het zegt moet het wel waar zijn natuurlijk.
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Fijn dat er meerderen zijn, die zich niet door de politiek laten ringeloren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Ik koop alvast 3 dieselauto's. *O*
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Of de bussen die nu op het platteland rijden gaan straks op hoofdwegen rijden zodat de reizigers die daadwerkelijk vervoerd worden sneller op hun bestemming kunnen komen
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Betekent uiteindelijk misschien dan wel dat er alleen nog bussen van "een plaats met een trein of boot" naar Dokkum, Drachten, Oosterwolde, Bolsward, Lemmer en Joure gaan rijden. Dat noemen we dan HOV. De rest van de lijnen zetten we een zesje voor en daar gaan we dan 6 slagen per schooldag mee maken. Voor alle andere gevallen worden er duurzame, innovatieve, flexibele oplossingen ontwikkeld.
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Welke lijnen worden bedoelt onder 'Hoofdroutes'?
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Batterijbussen in Dokkum. Erg jammer dat de provincie wederom weigert in te zetten op waterstof.
Maar ik mag toch hopen dat ze niet met elektrische troep aan komen zetten op de Qliners... we zijn in Dokkum net blij dat we comfortabele Inturko's op de sneldienst hebben ;)
Maar ik mag toch hopen dat ze niet met elektrische troep aan komen zetten op de Qliners... we zijn in Dokkum net blij dat we comfortabele Inturko's op de sneldienst hebben ;)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Je bent vrij om je eigen bronnen te gebruiken, maar ik zou deze site als enigszins dubieus beoordelen omdat ze een vrij duidelijke positie over de klimaatopwarming hebben ingenomen die wat in contradictie lijkt met de wetenschappelijke stand van zaken.isadora schreef:Over dat milieu hoeven we ons niet druk te maken. Is alleen maar een gereedschap, om de mensheid te dwingen.
https://clintel.nl/brief-clintel-aan-vn-baas-guterres/
De technologie om waterstof te vergroenen is nog niet zo ver als de technologie om elektriciteitsproductie te vergroenen. De waterstof die nu in Nederland en Duitsland wordt gebruikt voor vervoer is dan ook voornamelijk een restproduct van de chemische industrie in de Botlek en Zeeland.bys1 schreef:Batterijbussen in Dokkum. Erg jammer dat de provincie wederom weigert in te zetten op waterstof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Wetenschappelijke stand van zaken? Er zijn lang niet zo veel wetenschappers die ervan overtuigd zijn dat de aarde opwarmt vanwege de mens als sommige mensen/media ons willen doen geloven.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Kan je dat wetenschappelijk onderbouwen?bys1 schreef:Wetenschappelijke stand van zaken? Er zijn lang niet zo veel wetenschappers die ervan overtuigd zijn dat de aarde opwarmt vanwege de mens als sommige mensen/media ons willen doen geloven.
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Nee, wetenschappelijk onderbouwen. Met Peer-Review, onafhankelijk dataverzameling en bronvermelding. Dat heb je niet gegeven. Onderzoek van Andereg et al. (2010) noemt een percentage van 97 à 98% van alle wetenschappers die geloven in het standpunt van het IPCC (n = 1372), dat is een veel aangehaald onderzoek in de wetenschap. Als je beter weet mag je met echt onderzoek komen.
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Ik verdedig enkel mijn standpunt dat die 97% een stuk minder is. Vanmiddag zal ik nog wat bronnen sturen om uit te leggen dat CO2 niet verantwoordelijk is voor opwarming van de aarde.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Dat standpunt verdedig je niet, want je komt niet met wetenschappelijk onderzoek om iets anders aan te wijzen. Die website zou prima in de 3% kunnen vallen, als daar wel wetenschappelijk onderzoek achter zou zitten.
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Heb je het überhaupt gelezen? Er wordt hier juist aangegeven dat de conclusie dat 97% van de wetenschappers klimaatverandering aan de mens toeschrijft, onjuist is. Er is met die cijfers gerommeld.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Die website verwijst naar Cook et al (2013), ik verwees maar Andereg et al. (2010). De argumenten die gegeven worden op de website worden echter verworpen in het artikel van Cook et al. (2013): omdat je geen onderzoek doet naar dingen waar al wetenschappelijke consensus over is zal een groot deel van de onderzoeken die je vind geen bewijs hoeven te leveren voor door mensen gecreëerde klimaatverandering, maar wel over de specifieke gevolgen ervan.
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Los van de vraag of die opwarming nou door de mens komt of niet, is het volgens mij inmiddels wel een feit dat auto- en vliegverkeer enz. nog heel wat andere onprettige stoffen uitstoten zoals fijnstof en NO2 enz.bys1 schreef:Ik verdedig enkel mijn standpunt dat die 97% een stuk minder is. Vanmiddag zal ik nog wat bronnen sturen om uit te leggen dat CO2 niet verantwoordelijk is voor opwarming van de aarde.
Ook al zou je niet overtuigd zijn van de schadelijkheid van CO2, dan zijn er genoeg goede redenen om het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.
En tja, een deel van de klimaatlobby heeft zich natuurlijk wel een beetje ongeloofwaardig gemaakt, door milieu-verwoestende ondingen (zoals het kappen van regenwoud om, na vervoer met stookolieschepen, alhier als "biomassa" op te stoken, waarna er vervolgens in dat ex-regenwoud palmolie wordt geproduceerd om alhier, eveneens na vervoer met stookolieschepen, als "biodiesel" te worden verbrand) als "klimaat-maatregelen" te presenteren en te subsidiëren met ons gemeenschapsgeld. Of het subsidiëren van hybride SUV's die driemaal zoveel verbruiken als mijn eenvoudige zuinige benzine-autootje.
Maar dat is eigenlijk een heel andere discussie...
Re: Concessie Fryslân 2022-2032
Iemand? -o-Svenosss schreef:Welke lijnen worden bedoelt onder 'Hoofdroutes'?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Niemand die het weet denk ik ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
We hebben nog geen PvE in handen toch? Tot die tijd kunnen we daar weinig over zeggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Een deel kun je wel invullen:
Leeuwarden - Holwerd - Dokkum
Leeuwarden - Damwoude - Dokkum
Leeuwarden - Dokkum via Feanwâlden
Leeuwarden - Drachten - Assen
Leeuwarden - Bolsward
Sneek - Heerenveen
Lemmer - Heerenveen - Groningen
Drachten - Heerenveen
Drachten - Oosterwolde
Van de rest geen idee
Leeuwarden - Holwerd - Dokkum
Leeuwarden - Damwoude - Dokkum
Leeuwarden - Dokkum via Feanwâlden
Leeuwarden - Drachten - Assen
Leeuwarden - Bolsward
Sneek - Heerenveen
Lemmer - Heerenveen - Groningen
Drachten - Heerenveen
Drachten - Oosterwolde
Van de rest geen idee
Re: Concessie Fryslân (2023-2032)
Wat ik meer vervelend vind is dat mensen denken dat rijden op elektriciteit het milieuprobleem zou oplossen. Daar kan ik heel simpel over zijn: Dat doet het niet.
Dit houdt in dat elektrisch aangedreven voertuigen nog lang niet op een niveau zitten dat het een significante reductie van de CO2 uitstoot realiseert: sterker nog, bij auto's en bussen is dat pas na een behoorlijk aantal gereden kilometers het geval. Als er bussen van het platteland verdwijnen en forensen en scholieren dan met conventionele auto's naar hun opleidingsinstituut of werk moeten gaan dan denk ik zelfs dat het netto-resultaat een verslechtering van de milieusituatie oplevert...https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/groene-stroom/ schreef:In Nederland (2018) is ongeveer 15 procent van de stroomproductie duurzaam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten