Nedersaksenlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Nedersaksenlijn

Bericht door Mikos »

Nedersaksenlijn wordt twee keer zo duur, maar veel meer potentiële reizigers

11 december 2019

De Nedersaksenlijn van Groningen, via Emmen, naar Twente kost geen 250 maar 500 miljoen euro. Er gaan wel veel meer potentiële reizigers dan gedacht gebruik maken van de lijn. Dat zijn twee conclusies van een onderzoek van de provincies Drenthe, Groningen en Overijssel naar de voorgestelde spoorlijn.

Afbeelding

De nieuwe treinverbinding kan afhankelijk van de gekozen route tussen de 25 en ruim 28 miljoen extra reizigerskilometers per jaar opleveren en zal volgens het onderzoek waarschijnlijk een bijdrage leveren aan de sociaal-economische bereikbaarheid van Zuidoost-Drenthe, meldt RTV Drenthe.

Voor reizigers die tussen Groningen en Twente willen reizen, betekent het dat ze een rechtstreekse Intercity-verbinding kunnen krijgen. Daardoor hoeft omreizen via de bestaande spoorknooppunten Zwolle en Deventer niet meer. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de nieuwe treinverbinding vooral van regionaal belang zal zijn.

Bron en meer...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Mikos »

Nedersaksenlijn weer stap dichterbij na groen licht provincie Drenthe

23 januari 2020

De Nedersaksenlijn lijkt weer een stap dichterbij, nu ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe vol voor de spoorlijn willen gaan. De provinciebesturen van Groningen en Overijssel gaven al eerder aan toekomst te zien in de lijn.

Bijna alle partijen in de Provinciale Staten van Drenthe vinden dat er nu doorgepakt moet worden. Dat meldt RTV Drenthe.

Verkeersgedeputeerde Cees Bijl: 'Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor een haalbaarheidsstudie. We moeten de Nedersaksenlijn nu op de spooragenda 2020-2040 zien te krijgen. De provincies Groningen en Overijssel hebben het op de agenda gezet en wij zijn aangehaakt.'

Bron en meer...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door en-es »

Mooie plannen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Wubbo »

Emmer Compascuum is het nieuwe Hoogeveen *trein*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

Bijl wil een waterstoftrein. Als Bijl echt slim was zou hij pleiten voor een bovenleiding, dan kan de trein uit Zwolle ook verder rijden dan Emmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Tssss... een bovenleiding! :N

Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door ArrivaBas »

Hybride treinen zijn geen oplossing tegen dieselen (of welke brandstof dan ook) onder de draad?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Vast. Maar met de in Nederland gebruikelijke frequenties is overal een waslijn een beter plan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

trolly schreef:Tssss... een bovenleiding! :N

Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Aha, een politicus die vaker met het bijltje heeft gehakt ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

-o-

...en ik nog zó proberen geen flauwe naamgrapjes te maken...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door bartjemestrom »

Er bestaan toch accu treinen? Stadler AKKU FLIRT incl pantograaf. Prima oplossing dus
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

Schleswig-Holstein betaalt 600 miljoen euro voor 55 van die treinen en 30 jaar onderhoud.

NS heeft voor 55 normale FLIRTS met meer bakken maar zonder onderhoud 280 miljoen euro betaald.

De elektrificatie van Zwolle - Wierden (bijna 40 kilometer) heeft € 47 miljoen gekost.

Ik denk dat elektrificatie + normale elektrische treinen koper al vanaf het begin een goedkopere oplossing is. Dat Schleswig-Holstein voor een andere oplossing kiest heeft ermee te maken dat het daar om een veel langer spoornetwerk gaat (minstens 130 kilometer) met lagere frequenties en dat in Duitsland infrastructurele projecten zeer moeizaam van de grond komen, iets waar de overheid weinig grip op krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Sam.h »

Waren de kosten van elektrificatie werkelijk zo laag? Dat is erg laag als je het vergelijkt met buurlanden. Met dergelijke kosten zal het inderdaad niet snel lonen om batterijen of waterstof treinen aan te schaffen. Blijf me wel verbazen dat drukke trajecten als Leeuwarden-Groningen niet lonen om een wasdraadje boven te hangen.

Als als als de Nedersaksenlijn door gaat, en Coevorden weer met Nordhorn verbonden wordt, ontstaat er toch een mooi netwerk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

Een hoger bedrag voor die lijn heb ik nergens kunnen vinden.

Het onderzoeksrapport uit 2015 (PDF) naar de elektrificatie van Almelo - Mariënberg komt overigens uit op € 19,9 miljoen voor een spoorlijn van 18,8 kilometer, wel met een stukje samenloop in Almelo uiteraard. Uiteindelijk zal zoiets altijd wat duurder worden, maar ik denk echt dat je met € 1,2 miljoen per kilometer spoor en circa € 1,5 miljoen per kilometer dubbelspoor wel uit kan. Bovendien zijn er bij de Nedersaksenlijn nog geen viaducten over de spoorlijnen gebouwd :mrgreen:

Wat de Maaslijn, waar nu een elektrificatieproject loopt, heel duur maakt is dat een grote aanpassing aan de bovenleiding van het emplacement van Venlo nodig is (dat is nu aan de oostzijde volledig in 15 kV uitgevoerd) en dat tegelijkertijd op meerdere plekken ook nog nieuw dubbelspoor wordt aangelegd, wat ook nog de nodige aanpassingen aan de beveiliging behoeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door diederickx »

Ik heb het idee dat dit topic in de verkeerde afdeling staat. Als het al regionaal moet zijn, dan toch in de eerste plaats in het noorden, want daar zouden de meeste infrastructuurwerken plaats gaan vinden. Gaat het om de integrale visie dan is "Geheel Nederland" logischer.

[edit - taalfout verbeterd]
Laatst gewijzigd door diederickx op za 01 feb 2020, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door dennistd »

Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder? :lol:
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Post »

Vanaf Coevorden is het gewoon Noord en niet Oost. Dus vooral noordelijk zou ik zeggen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door VIRM »

dennistd schreef:Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder? :lol:
Intercity Den Helder - Enschede via Groningen? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Chiel »

Klinkt mooi, maar (uitgaande van het plaatje) denk ik dat je hem beter kunt doortrekken naar Enschede. Eventueel ook doortrekken naar Leeuwarden zou ook mooi zijn, maar maakt denk ik niet veel uit met de reisweg via Zwolle.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Ik denk dat VIRM met "Intercity Den Helder-Enschede via Groningen" eigenlijk bedoelt dat ie naar Enschede doorgetrokken is — maar ik kan me uiteraard vergissen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Vinny »

Naar Leeuwarden of Den Helder doortrekken is natuurlijk belachelijk. Daar is absoluut geen sprake van een vervoersvraag. De treinverbinding naar Enschede doortrekken lijkt me potentieel wel zinvol, al zal er dan ook tussen Almelo en Enschede nog wel wat aan de infrastructuur moeten gebeuren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Hainje »

Waarom is het koppelen van de sneltrein Leeuwarden - Groningen aan een sneltrein Groningen - Almelo via Emmen kolder? Lijkt me juist een logische stap.

Doorkoppelen naar Den Helder lijkt me daarentegen gewoon een gevalletje sarcasme. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Vinny »

De vervoersvraag Leeuwarden - "Nedersaksen" is zodanig laag dat investeringen geen toegevoegde waarde hebben. Mocht de vervoerder besluiten om de twee sneltreinen of intercity's aan elkaar vast te knopen omdat dat beter uitkomt dan vind ik dat op zich verder prima, net zoals enige jaren geleden de superdal-intercity Leeuwarden-Vlissingen. Het verbeteren van het vervoersproduct Leeuwarden-Groningen is als losstaand project wel zinvol maar dat wordt de komende jaren ook uitgevoerd :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Staatslijn K »

Is de route Leeuwarden-Almelo niet korter via Zwolle? Daarbij komt de goedkopere uitvoering via bestaand spoor en het koppelen aan de relatie Enschede-Zwolle een stuk meer reizigers meeneemt en goedkoper in uitvoering is
Laatst gewijzigd door Ardan op do 06 feb 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Wilde het noorden sowieso niet de regionale treinen doorkoppelen over Groningen heen? Dan is zo'n doorkoppeling wel logisch lijkt me. De meesten zullen wel niet doorreizen naar Leeuwarden, maar tegelijkertijd zorgt het wel voor een alternatief voor het geval dat Wierden-Zwolle of Zwolle-Leeuwarden eruit ligt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten