Pagina 1 van 2

Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 18:56
door Mikos
Nedersaksenlijn wordt twee keer zo duur, maar veel meer potentiële reizigers

11 december 2019

De Nedersaksenlijn van Groningen, via Emmen, naar Twente kost geen 250 maar 500 miljoen euro. Er gaan wel veel meer potentiële reizigers dan gedacht gebruik maken van de lijn. Dat zijn twee conclusies van een onderzoek van de provincies Drenthe, Groningen en Overijssel naar de voorgestelde spoorlijn.

Afbeelding

De nieuwe treinverbinding kan afhankelijk van de gekozen route tussen de 25 en ruim 28 miljoen extra reizigerskilometers per jaar opleveren en zal volgens het onderzoek waarschijnlijk een bijdrage leveren aan de sociaal-economische bereikbaarheid van Zuidoost-Drenthe, meldt RTV Drenthe.

Voor reizigers die tussen Groningen en Twente willen reizen, betekent het dat ze een rechtstreekse Intercity-verbinding kunnen krijgen. Daardoor hoeft omreizen via de bestaande spoorknooppunten Zwolle en Deventer niet meer. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de nieuwe treinverbinding vooral van regionaal belang zal zijn.

Bron en meer...

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 18:57
door Mikos
Nedersaksenlijn weer stap dichterbij na groen licht provincie Drenthe

23 januari 2020

De Nedersaksenlijn lijkt weer een stap dichterbij, nu ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe vol voor de spoorlijn willen gaan. De provinciebesturen van Groningen en Overijssel gaven al eerder aan toekomst te zien in de lijn.

Bijna alle partijen in de Provinciale Staten van Drenthe vinden dat er nu doorgepakt moet worden. Dat meldt RTV Drenthe.

Verkeersgedeputeerde Cees Bijl: 'Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor een haalbaarheidsstudie. We moeten de Nedersaksenlijn nu op de spooragenda 2020-2040 zien te krijgen. De provincies Groningen en Overijssel hebben het op de agenda gezet en wij zijn aangehaakt.'

Bron en meer...

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 19:08
door en-es
Mooie plannen.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 20:15
door Wubbo
Emmer Compascuum is het nieuwe Hoogeveen *trein*

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:34
door Suus
Bijl wil een waterstoftrein. Als Bijl echt slim was zou hij pleiten voor een bovenleiding, dan kan de trein uit Zwolle ook verder rijden dan Emmen.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:45
door trolly
Tssss... een bovenleiding! :N

Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:50
door ArrivaBas
Hybride treinen zijn geen oplossing tegen dieselen (of welke brandstof dan ook) onder de draad?

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:55
door trolly
Vast. Maar met de in Nederland gebruikelijke frequenties is overal een waslijn een beter plan.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:56
door Suus
trolly schreef:Tssss... een bovenleiding! :N

Dat is niet hip en cool joh, dat werkt gewoon.
Aha, een politicus die vaker met het bijltje heeft gehakt ;-)

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 07:59
door trolly
-o-

...en ik nog zó proberen geen flauwe naamgrapjes te maken...

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 08:56
door bartjemestrom
Er bestaan toch accu treinen? Stadler AKKU FLIRT incl pantograaf. Prima oplossing dus

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 09:11
door Suus
Schleswig-Holstein betaalt 600 miljoen euro voor 55 van die treinen en 30 jaar onderhoud.

NS heeft voor 55 normale FLIRTS met meer bakken maar zonder onderhoud 280 miljoen euro betaald.

De elektrificatie van Zwolle - Wierden (bijna 40 kilometer) heeft € 47 miljoen gekost.

Ik denk dat elektrificatie + normale elektrische treinen koper al vanaf het begin een goedkopere oplossing is. Dat Schleswig-Holstein voor een andere oplossing kiest heeft ermee te maken dat het daar om een veel langer spoornetwerk gaat (minstens 130 kilometer) met lagere frequenties en dat in Duitsland infrastructurele projecten zeer moeizaam van de grond komen, iets waar de overheid weinig grip op krijgt.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 21:56
door Sam.h
Waren de kosten van elektrificatie werkelijk zo laag? Dat is erg laag als je het vergelijkt met buurlanden. Met dergelijke kosten zal het inderdaad niet snel lonen om batterijen of waterstof treinen aan te schaffen. Blijf me wel verbazen dat drukke trajecten als Leeuwarden-Groningen niet lonen om een wasdraadje boven te hangen.

Als als als de Nedersaksenlijn door gaat, en Coevorden weer met Nordhorn verbonden wordt, ontstaat er toch een mooi netwerk.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 22:18
door Suus
Een hoger bedrag voor die lijn heb ik nergens kunnen vinden.

Het onderzoeksrapport uit 2015 (PDF) naar de elektrificatie van Almelo - Mariënberg komt overigens uit op € 19,9 miljoen voor een spoorlijn van 18,8 kilometer, wel met een stukje samenloop in Almelo uiteraard. Uiteindelijk zal zoiets altijd wat duurder worden, maar ik denk echt dat je met € 1,2 miljoen per kilometer spoor en circa € 1,5 miljoen per kilometer dubbelspoor wel uit kan. Bovendien zijn er bij de Nedersaksenlijn nog geen viaducten over de spoorlijnen gebouwd :mrgreen:

Wat de Maaslijn, waar nu een elektrificatieproject loopt, heel duur maakt is dat een grote aanpassing aan de bovenleiding van het emplacement van Venlo nodig is (dat is nu aan de oostzijde volledig in 15 kV uitgevoerd) en dat tegelijkertijd op meerdere plekken ook nog nieuw dubbelspoor wordt aangelegd, wat ook nog de nodige aanpassingen aan de beveiliging behoeft.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 01 feb 2020, 13:25
door diederickx
Ik heb het idee dat dit topic in de verkeerde afdeling staat. Als het al regionaal moet zijn, dan toch in de eerste plaats in het noorden, want daar zouden de meeste infrastructuurwerken plaats gaan vinden. Gaat het om de integrale visie dan is "Geheel Nederland" logischer.

[edit - taalfout verbeterd]

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 01 feb 2020, 15:47
door dennistd
Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder? :lol:

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 01 feb 2020, 16:22
door Post
Vanaf Coevorden is het gewoon Noord en niet Oost. Dus vooral noordelijk zou ik zeggen.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 14:52
door VIRM
dennistd schreef:Het heeft meer met het oosten van NL dan met het noorden te maken. Of wordt ie ook doorgetrokken via Friesland en de afsluitdijk naar Den Helder? :lol:
Intercity Den Helder - Enschede via Groningen? :mrgreen:

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 14:40
door Chiel
Klinkt mooi, maar (uitgaande van het plaatje) denk ik dat je hem beter kunt doortrekken naar Enschede. Eventueel ook doortrekken naar Leeuwarden zou ook mooi zijn, maar maakt denk ik niet veel uit met de reisweg via Zwolle.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:38
door trolly
Ik denk dat VIRM met "Intercity Den Helder-Enschede via Groningen" eigenlijk bedoelt dat ie naar Enschede doorgetrokken is — maar ik kan me uiteraard vergissen :')

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 21:13
door Vinny
Naar Leeuwarden of Den Helder doortrekken is natuurlijk belachelijk. Daar is absoluut geen sprake van een vervoersvraag. De treinverbinding naar Enschede doortrekken lijkt me potentieel wel zinvol, al zal er dan ook tussen Almelo en Enschede nog wel wat aan de infrastructuur moeten gebeuren.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 21:38
door Hainje
Waarom is het koppelen van de sneltrein Leeuwarden - Groningen aan een sneltrein Groningen - Almelo via Emmen kolder? Lijkt me juist een logische stap.

Doorkoppelen naar Den Helder lijkt me daarentegen gewoon een gevalletje sarcasme. :P

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 20:46
door Vinny
De vervoersvraag Leeuwarden - "Nedersaksen" is zodanig laag dat investeringen geen toegevoegde waarde hebben. Mocht de vervoerder besluiten om de twee sneltreinen of intercity's aan elkaar vast te knopen omdat dat beter uitkomt dan vind ik dat op zich verder prima, net zoals enige jaren geleden de superdal-intercity Leeuwarden-Vlissingen. Het verbeteren van het vervoersproduct Leeuwarden-Groningen is als losstaand project wel zinvol maar dat wordt de komende jaren ook uitgevoerd :P

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: do 06 feb 2020, 10:02
door Staatslijn K
Is de route Leeuwarden-Almelo niet korter via Zwolle? Daarbij komt de goedkopere uitvoering via bestaand spoor en het koppelen aan de relatie Enschede-Zwolle een stuk meer reizigers meeneemt en goedkoper in uitvoering is

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 19:59
door SuperGhost
Wilde het noorden sowieso niet de regionale treinen doorkoppelen over Groningen heen? Dan is zo'n doorkoppeling wel logisch lijkt me. De meesten zullen wel niet doorreizen naar Leeuwarden, maar tegelijkertijd zorgt het wel voor een alternatief voor het geval dat Wierden-Zwolle of Zwolle-Leeuwarden eruit ligt.