Pagina 2 van 2

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 20:13
door reisthijs
De lijn naar Veendam wordt gekoppeld aan de lijn naar Delfzijl of Eemshaven. Niet aan Leeuwarden. Treinen uit Leeuwarden rijden straks door naar Europapark of naar Assen.
De Nedersaksenlijn aan de lijn uit Leeuwarden koppelen lijkt dan niet zo'n handig idee, dat zou weer allemaal kruisende bewegingen geven in Groningen.
Staatslijn K schreef:Is de route Leeuwarden-Almelo niet korter via Zwolle?
Dat zou best kunnen, maar de Nedersaksenlijn gaat niet alleen naar Almelo.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 08 feb 2020, 05:05
door Martijn25
Dit zijn nu de plannen vanaf zomer 2022:

Veendam wordt gecombineerd met Delfzijl.
Weener/Winschoten wordt dan gecombineerd met Roodeschool/Eemshaven.
Stopper Leeuwarden-Groningen gaat dan door in de spits als sneltrein naar Winschoten.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 08 feb 2020, 14:13
door Vinny
De Nedersaksenlijn aan de lijn uit Leeuwarden koppelen lijkt dan niet zo'n handig idee, dat zou weer allemaal kruisende bewegingen geven in Groningen.
Er leven wel plannen in Noord-Nederland om een treinverbinding Harlingen-Leer te exploiteren. In 2007 heeft zo'n trein kortstondig gereden. Het probleem met deze verbinding is exact de hoeveelheid kruisende bewegingen in Groningen en Leeuwarden. Of de lijn wordt buiten de bestaande knoop gelegd, of de trein zit andere veel nuttigere verbindingen in de weg.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 08 feb 2020, 14:27
door ov'tje
Destijds waren gewoon wat treinen aan elkaar geknoopt, maar was het grote probleem voornamelijk dat er niet genoeg halteertijd was in zowel Leeuwarden als Groningen, waardoor er altijd vertragingen waren.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 15:01
door Staatslijn K
SuperGhost schreef:Wilde het noorden sowieso niet de regionale treinen doorkoppelen over Groningen heen? Dan is zo'n doorkoppeling wel logisch lijkt me. De meesten zullen wel niet doorreizen naar Leeuwarden, maar tegelijkertijd zorgt het wel voor een alternatief voor het geval dat Wierden-Zwolle of Zwolle-Leeuwarden eruit ligt.
Maar hoeveel mag een alternatieve route kosten. Vanuit Alkmaar zou je vandaag (afgelopen zondag) ook met een verbindingsboog bij Hoorn naar Amsterdam kunnen rijden maar dat kost allemaal veel geld voor een paar uurtjes tot dagen per jaar. Verder heeft Emmen nu een hoogfrequente busverbinding met Groningen. Ook verschillende tussenliggende dorpen hebben hier profijt van. Trek de lijn uit Veendam/Stadskanaal door maar Musselkanaal en/of Ter Apel. Groningen/Leeuwarden-Zwolle en Zwolle-Enschede versnellen levert veel meer reizigers voordeel op en de kosten zijn lager.

De enige spoorlijnen waar ik écht achter sta zijn Veendam-Musselkanaal, Breda-Utrecht, Heerenveen-Groningen en Apeldoorn-Arnhem

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: di 11 feb 2020, 19:58
door Vinny
ov'tje schreef:Destijds waren gewoon wat treinen aan elkaar geknoopt, maar was het grote probleem voornamelijk dat er niet genoeg halteertijd was in zowel Leeuwarden als Groningen, waardoor er altijd vertragingen waren.
Op zondag een zeer robuuste overstaptijd van 59 minuten voor Groningen richting Sneek :evil:

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: do 21 mei 2020, 19:04
door Sam.h
Om de een of andere reden vind ik Coevorden wel grappig, en probeer dit project in de gaten te houden.

Status volgens mij is dat de provincie een vervolg onderzoek aan het doen op basis van eerdere quick scan. Een aantal gemeentes in de buurt zijn ook "on board" en willen een additionele studie doen dat nog wat extra randzaken mee neemt (vracht, aansluiting Duitsland etc).