Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door EHH »

Zojuist heb ik een aantal plannen gezien die we zullen gaan tegenkomen in de nieuwe dienstregeling van Arriva voor Fryslan per 13 december 2020.

Eerst maar een paar verbeteringen:
  • Van Lijn 155 gaan voortaan de eerste drie ritten van lijn 155 vanaf Dokkum in Feanwâlden aansluiten op de sneltrein naar Groningen.
  • Lijn 55 gaat op het traject Burgum-Feanwâlden op werkdagen van 1x naar 2x/uur. De extra ritten zijn mogelijk doordat lijn 62 nu in Feanwâlden eindigt. Deze ritten sluiten aan de sneltrein van Groningen-Leeuwarden.
  • Lijn 155 gaat de hele dag door 1x/uur naar/van Lauwersoog. Ook komt er een extra avondrit van Dokkum naar Leeuwarden bij.
  • Lijn 155 gaat in Feanwâlden beter aansluiten op de trein uit Groningen in de richting Dokkum ook in avonduren en zondag;
  • In Lauwersoog aansluiting op de nieuwe sneldienst naar/van Schiermonnikoog;
  • Holwerd-Dokkum, tbv leerlingen Ameland-Dockinga College nieuwe rechtstreekse schoolritten.
Buslijnen die worden opgeheven:
  • Lijn 62 traject Leeuwarden – Feanwalden (alleen tijdens daluren)
  • Lijn 28 traject Leeuwarden – Grou – Heerenveen (alleen tijdens daluren)
Op een aantal lijnen wil men de route gaan strekken te weten:
  • Lijn 35 bij Tzum (op verzoek van omgeving).
  • Lijn 44 bij Hemelum.
  • Lijn 55 bij Drachten (treft voornamelijk scholieren die ca. 1 minuut extra moeten lopen)
  • Lijn 63 bij Kollum, zorgt voor een extra goede verbinding met de trein te Buitenpost.
Van de volgende lijnen zullen ritten worden geschrapt en lijnen wijzigen, de frequenties verlaagd of ander materieel worden ingezet.
Stadsdienst Leeuwarden
  • Lijn 1, zal na 21:00 vervallen. Ook vervalt lijn 1 op zaterdag en zondag, alternatief 71/97 aan de rand van Westeinde
  • Lijn 5, vervalt op zondag.
  • Lijn 6, vervalt na 18.30 uur en gaat op zondag 1x per uur rijden.
  • Lijn 16, laatste ritten rond 18:30 vervallen
  • Lijn 8, zal vervallen in de avonduren na 18.30 uur en gaat op zondag 1x per uur rijden.
  • Lijn 9, Deze binnenstadlijn vervalt op alle dagen.
  • Lijn 612, De route zal worden gewijzigend.
Streeklijnen
  • Lijn 17, de laatste avondritten zullen vervangen worden door belbus 217.
  • Lijn 19, traject Noordwolde-Gorredijk wordt vervangen door belbus 219.
  • Lijn 44, na 19:00 naar 1x/2 uur of vanaf 21:00 vervallen. Is nog niet zeker wat er gaat gebeuren.
  • Lijn 48, de laatste avondrit en deel ritten zaterdag zal vervallen
  • Lijn 115,de laatste avondritten vanaf Assen en Heerenveen zullen vervallen
  • Lijn 116, de laatste avondritten zullen worden vervangen door lijntaxi 516
De volgende lijnen worden omgezet in een Lijntaxi:
  • Lijn 35 Sneek-Franeker-Sexbierum-Harlingen;
  • Lijn 52 Dokkum-Anjum-Dokkum;
  • Lijn 75 Witmarsum-Franeker;
  • Lijn 93 Sneek-Mantgum-Leeuwarden
  • Lijn 94 Sneek-Reduzum
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Roeland »

inmiddels gepubliceerd op:
https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 23011.html
Jammer dat ze geen compleet vervoerplan publiceren, want dan konden we zien op basis van welke reizigersaantallen e.d. ritten of zelfs lijnen worden geschrapt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Roeland »

Ik snap wel dat lijntjes als de 35, 52 en 93 weinig reizigers trekken. Maar toch vind ik helemaal schrappen best wel rigoureus.
Heb trouwens geen idee of die lijnen in de praktijk nog wel voldoende reizigers vervoerden, of dat ze vooral lucht verplaatsen?

Dat je de 35, 93 en 94 tegelijk schrapt, heeft wel heel forse gevolgen voor bijv. Scharnegoutum. Ik had me kunnen voorstellen dat je wel de 35 en 93 schrapt, maar de 94 nog wel zou rijden.
En voor de 52 zou je een deel van de reizigers kunnen compenseren door de 63 door Niawier en langs Oosternijkerk te laten rijden. Dat kost op de 63 maar een paar minuten extra rijtijd, maar je had wel de helft van de 52-reizigers een beter alternatief geboden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Meltrain »

De lijnen worden zo te zien niet opgeheven, maar omgezet in een Lijntaxi.
Helaas kent dat begrip verschillende interpretaties, dus wat er precies bedoelt wordt, is mij niet duidelijk.

Verder wordt er aardig wat bezuinigd, maar dat is in deze tijd helaas niet te voorkomen. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door zone2000 »

En voor de 52 zou je een deel van de reizigers kunnen compenseren door de 63 door Niawier en langs Oosternijkerk te laten rijden.
De provincie zet in op het strekken van lijnen, daar past dit natuurlijk niet in.
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door GroeneRuiter »

Een lijntaxi in Friesland houdt simpelweg in dat de rit wel vast gereden wordt, maar dan met een taxibusje i.p.v. een normale lijnbus. De lijnen vallen dus niet weg. De verslechteringen in het stadsvervoer van Leeuwarden zijn best flink, vooral het eerder laten stoppen van de lijnen 6 en 8, maar dat kan ook een tikfout zijn. (Laatste ritten nu rond 0:30 vanaf het busstation) Het is wel begrijpelijk, gezien er ook bijna niks in de stadsbus zit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Wubbo »

Grappig. De bus die vanuit Groningen aansluit op de snelboot naar Schiermonnikoog wordt geschrapt vanwege te weinig reizigers, vanuit Friesland wordt die juist aangeboden vanwege verwacht veel reizigers (neem ik aan). Kennelijk niet hetzelfde vervoermodel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door CamilleKreemers »

welke tijd gaat de snelboot dan naar Schiermonnikoog?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door zone2000 »

welke tijd gaat de snelboot dan naar Schiermonnikoog?
16.00 schier > lauwersoog
16.30 lauwersoog > schier
https://www.wpd.nl/schiermonnikoog/afvaartenoverzicht/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Jonkervoort »

GroeneRuiter schreef: do 08 okt 2020, 17:49 Een lijntaxi in Friesland houdt simpelweg in dat de rit wel vast gereden wordt, maar dan met een taxibusje i.p.v. een normale lijnbus. De lijnen vallen dus niet weg. De verslechteringen in het stadsvervoer van Leeuwarden zijn best flink, vooral het eerder laten stoppen van de lijnen 6 en 8, maar dat kan ook een tikfout zijn. (Laatste ritten nu rond 0:30 vanaf het busstation) Het is wel begrijpelijk, gezien er ook bijna niks in de stadsbus zit.
Volgens mij bedoelen ze m anders: vervalt [doordeweeks na 18:30 en op zondag] 1×/uur. Dus rijdt op die tijdstippen voortaan 1 ipv 2 ×/uur. Das ook niet heel onlogisch: 2 en 4 doen dat ook vgm.

Vind het jammer dat voor lijn 9 niet wordt geprobeerd een buurtbus oid op te zetten. Qua doelgroep past het daar goed bij, en het lijkt mij persoonlijk best een leuke route om te rijden. So what dat het niet op het platteland is; dan vind je juist makkelijk chauffeurs. Je zou zelfs kunnen proberen een hele vereniging op te zetten en ook bv Huizum en Cambuursterhoek meepakken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door CamilleKreemers »

zone2000 schreef: vr 09 okt 2020, 10:18
welke tijd gaat de snelboot dan naar Schiermonnikoog?
16.00 schier > lauwersoog
16.30 lauwersoog > schier
https://www.wpd.nl/schiermonnikoog/afvaartenoverzicht/
Ah, daar is die 8pax voor op de 163. Dat is alleen tussen Winsum en Lauwersoog aldus de dienstregeling van Qbuzz.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Svenosss »

Roeland schreef: do 08 okt 2020, 14:19 Heb trouwens geen idee of die lijnen in de praktijk nog wel voldoende reizigers vervoerden, of dat ze vooral lucht verplaatsen?
De keren dat ik 35 & 93 had, waren het vooral gemiddeld 2/3 passagiers over de gehele rit. Uitschieters daar gelaten. 52 geen ervaring mee, nooit nog gereden.

Vind het overigens wel jammer. 35 en 93 zijn toch wel erg relaxte ritjes om te rijden. Zie je nog wat moois van Friesland. Maarja, het levert niets op.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: do 08 okt 2020, 14:19 Ik snap wel dat lijntjes als de 35, 52 en 93 weinig reizigers trekken. Maar toch vind ik helemaal schrappen best wel rigoureus.
Heb trouwens geen idee of die lijnen in de praktijk nog wel voldoende reizigers vervoerden, of dat ze vooral lucht verplaatsen?

Dat je de 35, 93 en 94 tegelijk schrapt, heeft wel heel forse gevolgen voor bijv. Scharnegoutum. Ik had me kunnen voorstellen dat je wel de 35 en 93 schrapt, maar de 94 nog wel zou rijden.
En voor de 52 zou je een deel van de reizigers kunnen compenseren door de 63 door Niawier en langs Oosternijkerk te laten rijden. Dat kost op de 63 maar een paar minuten extra rijtijd, maar je had wel de helft van de 52-reizigers een beter alternatief geboden.
Kan je de 35, 93 en 94 niet herontwerpen tot 1 buslijn Franeker - Wirdum - Mantgum - Sneek? Je kan dan wellicht meer besparen.
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door OVuser76 »

Ik vraag me af welke ritten op lijn 17 worden omgezet in belbus 217 aangezien op dit traject 's avonds al amper bussen rijden. Laatste rit uit Oosterwolde al om 17:35. Daarnaast bijzonder dat voor de trajecten van lijn 35 en 75 een afwijkend traject van de huidige dienstregeling wordt genoemd. Foutje of plan om de route te wijzigen?
Als laatste snap ik nog altijd niet waarom een lijntaxi wel gewoon kan rijden (517 en 519 rijden gewoon het hele jaar) en waarom er dan geen taxichauffeurs als alternatief voor de buurtbussen ingezet worden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door Dennenboom »

Uurdiensten voor stadsbussen zijn echt het paard achter de wagen spannen. Zelfs bij een afstand van 4 kilometer reizen ben je in bijna 40% van de tijdstippen sneller door te lopen en dan reken ik de looptijd naar en van de bushalte niet eens mee. Bij 2 kilometer is het percentage sneller lopen al 65%. Dan blijft de bus alleen nog een alternatief als het stortregent, je slecht ter been bent en of je bijvoorbeeld nog even iets wilt eten of drinken op het station.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door EHH »

Het zijn helaas allemaal plannen, maar binnenkort komt er meer info.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door huibf »

Alle plannen van alle concessies staan op losse schroeven.
Allereerst is landelijk overeengekomen dat de dienstregelingwijzigingen ingaan op 3 januari.

Er zal dus zeker nog wat veranderen !
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door EHH »

Enkele dingen zijn duidelijker geworden.

Stadsdienst Leeuwarden:
  • Lijn 6, zal na 18.30u en op zondag één keer per uur gaan rijden.
  • Lijn 16, zal gesplitst worden in lijn 10 en lijn 16. Lijn 10 niet via De Jokse en Hooidollen en lijn 16 huidige route. Samen rijden beide lijnen 2x per uur op werkdagen. In de vakanties vervallen de eerste twee ritten.
  • Lijn 8, zal na 18.00u en op zondag voortaan één keer per uur rijden.
  • Lijn 612, de route van lijn 612 wordt gewijzigd. Voortaan vanaf het Busstationt de huidige route naar NHL/Stenden gereden. Vanaf NHL/Stenden via Dammelaan - Valeriusstraat - Europaplein - Heliconweg en Tesselschadestraat naar het Busstation. Vanwege de aangepaste route vervallen enkele ritten.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

Bericht door EHH »

Definitieve Wijzigingen in het streekvervoer in ZuidOost Fryslan zijn:
  • Lijn 11: De laatste rit vanuit Drachten (v. 18.22u) buiten de vakanties wordt omgezet in een belbusrit.
  • Lijn 12: De tijden wijzigen ivm de vertrektijden van de stoptrein in Buitenpost van/naar Groningen en Leeuwarden. Daarnaast worden alle ritten de zomervakantie voortaan als belbusritten gereden.
  • Lijn 17: De laatste ritten van lijn 17 worden omgezet in belbus lijn 217.
  • Lijn 19: Het traject Noordwolde - Gorredijk wordt geheel omgezet in belbus 219, met uitzondering van één ochtendspitsrit.
  • Lijn 20: De tijden in de avonden en het weekend wijzigen een half uur, dit voor een betere aansluiting in Drachten op lijn 324 van/naar Groningen.
  • Lijn 21: De zaterdagmiddagritten vervallen, en in de zomervakantie vervalt lijn 21 in zijn geheel.
  • Lijn 23: In de zomervakantie vervalt lijn 23 en worden alle verbindingen geboden door belbus lijnen 223 en 224.
    • Lijn 84: De tijden wijzigen ongeveer 15 minuten, hierdoor ontstaat in Drachten een betere aansluiting op lijn 320 van/naar Heerenveen en Leeuwarden. In Assen wordt beter op de IC trein aangesloten en is samen met lijn 14 een halfuurdienst tussen het Station en de Kloosterveen.
    • Lijn 114: De extra spitsrit van Drachten Knobeldorffplein naar Leeuwarden vervalt. Lijn 114 vervalt in de zomervakantie geheel.
    • Lijn 115: De laatste avondritten (23:40u Oosterwolde-Assen, 0:40u Assen-Oosterwolde, 23:24u Oosterwolde-Heerenveen en 23:40u Heerenveen-Oosterwolde) gaan vervallen op alle dagen van de week.
    • Lijn 116: De eerste ochtendrit en de laatste avondritten van lijn 16 worden omgezet in Lijntaxi 516.
    • Lijn 322: Vervalt in zijn geheel tijdens de schoolvakanties.
    Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
    ICE105
    Berichten: 371
    Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door ICE105 »

    Is er ook zo’n lijst beschikbaar voor Zuidwest en Noord Fryslân?
    Etienne
    Donateur
    Berichten: 7908
    Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
    Locatie: Gouda
    Contacteer:

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door Etienne »

    In de OVinfo-app zie ik ook de lijnnummers 552 (Dokkum - Oostmahorn), 573 (Stiens - Oude Bildtzijl), 575 (Franeker - Witmarsum) en 593 (Sneek - Leeuwarden) verschijnen.
    Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
    In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
    Milco
    OVNL-beheerder
    Berichten: 8602
    Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
    Locatie: Almere
    Contacteer:

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door Milco »

    Daarnaast tref ik een nieuwe lijn 10 in Leeuwarden, lijn 95 die verlengd wordt naar Heerenveen, lijn 90 die op enkele spitsritten na niet meer tussen Sneek en Heerenveen rijdt en ik tref een nieuwe lijn 160 tussen Holwerd en Dokkum.
    Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

    Website:
    http://ov-almere.weebly.com/
    Laatste update: 27-03-2024

    Youtube:
    https://www.youtube.com/ovinalmere1
    Laatste update: 10-09-2023

    Keolis Almere:
    http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
    Dennenboom
    Berichten: 1673
    Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door Dennenboom »

    Etienne schreef: wo 04 nov 2020, 08:42 In de OVinfo-app zie ik ook de lijnnummers 552 (Dokkum - Oostmahorn), 573 (Stiens - Oude Bildtzijl), 575 (Franeker - Witmarsum) en 593 (Sneek - Leeuwarden) verschijnen.
    Dat zijn dan de eerder genoemde lijntaxi's.

    Paar kleine dingetjes die me nog opvielen:
    De combi sneltrein/lijn 155 voor Leeuwarden Station - Dokkum is 5 minuten sneller dan bus 355 en sluit (krap) aan op de Intercity in Leeuwarden. De nieuwe knoop zorgt ervoor dat ook met lijn 55 vanuit Burgum en lijn 62 een overstap op de sneltrein richting Leeuwarden mogelijk wordt.
    Lijn 13 vertrekt later uit Leeuwarden en heeft daardoor weer een fatsoenlijke aansluiting op de Intercity. In de belbusperiodes (lijn 213) liggen de vertrektijden meer in lijn met de gewone bustijden en niet een half uur verschoven.
    Milco
    OVNL-beheerder
    Berichten: 8602
    Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
    Locatie: Almere
    Contacteer:

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door Milco »

    Ik zie dat lijn 60 ook een rit van en naar de veerhaven in Holwerd krijgt trouwens.
    Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

    Website:
    http://ov-almere.weebly.com/
    Laatste update: 27-03-2024

    Youtube:
    https://www.youtube.com/ovinalmere1
    Laatste update: 10-09-2023

    Keolis Almere:
    http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
    CamilleKreemers
    Berichten: 4382
    Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

    Re: Dienstregeling Arriva Fryslan 2021

    Bericht door CamilleKreemers »

    Dennenboom schreef: do 05 nov 2020, 11:07
    Etienne schreef: wo 04 nov 2020, 08:42 In de OVinfo-app zie ik ook de lijnnummers 552 (Dokkum - Oostmahorn), 573 (Stiens - Oude Bildtzijl), 575 (Franeker - Witmarsum) en 593 (Sneek - Leeuwarden) verschijnen.
    Dat zijn dan de eerder genoemde lijntaxi's.

    Paar kleine dingetjes die me nog opvielen:
    De combi sneltrein/lijn 155 voor Leeuwarden Station - Dokkum is 5 minuten sneller dan bus 355 en sluit (krap) aan op de Intercity in Leeuwarden. De nieuwe knoop zorgt ervoor dat ook met lijn 55 vanuit Burgum en lijn 62 een overstap op de sneltrein richting Leeuwarden mogelijk wordt.
    Lijn 13 vertrekt later uit Leeuwarden en heeft daardoor weer een fatsoenlijke aansluiting op de Intercity. In de belbusperiodes (lijn 213) liggen de vertrektijden meer in lijn met de gewone bustijden en niet een half uur verschoven.
    wordt de 355 dan opgeheven?
    Plaats reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten