Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door trolly »

Post schreef: ma 19 apr 2021, 20:53
Noorderspoor schreef: ma 19 apr 2021, 20:36 Ik ben het wel eens met stefan. Als je ziet hoeveel geld van het Rijk er bijvoorbeeld nu al naar de Noord-Zuidlijn is gegaan (iets wat eigenlijk alleen lokale ontsluiting van Amsterdam is) dan is het toch wel zo eerlijk dat er ook veel in andere provincies wordt geïnvesteerd.
Ik ben zelf meer voorstander van slim investeren in plaats van verdeeld op topografische logica. Ik zit niet zo te wachten op Belgische toestanden met hele dure lege treinen om dat een andere regio ook zo'n dure trein heeft.
Dat ben ik helemaal met je eens. Daarnaast is het misverstand dat de noord-zuidlijn een cadeautje aan de stad was kennelijk onuitroeibaar: het Rijk heeft 1/3 bijgedragen, de inwoners van Amsterdam de rest. Als de noordelijke overheden zouden besluiten de gewenste infrastructuur op soortgelijke voorwaarden te fnancieren, dan zou dat de aanleg hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk versnellen — maar ik heb het idee dat er in dat geval besloten zou worden dat het bestaande spoor ruimschoots volstaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door isadora »

Hoe lang deden ze ook al weer over die aangevaren brug?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Roeland »

Ik heb nog niet gelezen dat die aangevaren spoorbrug heeft geleid tot overvolle bussen met Noorderlingen die allemaal naar Bremen willen reizen...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door en-es »

Ik lees wel dat ze een verbinding met Duitsland willen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Lange_Dre »

Roeland schreef: wo 21 apr 2021, 14:18 Ik heb nog niet gelezen dat die aangevaren spoorbrug heeft geleid tot overvolle bussen met Noorderlingen die allemaal naar Bremen willen reizen...
Wellicht omdat de busverbinding met een of meer overstappen naar Bremen nu niet bepaald aantrekkelijk is. En als je naar het afgelopen jaar kijkt, je met een Pandemie te maken heb die er voor zorgt dat reizen naar het buitenland even not done is.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Het vervelende voor Noord-Nederland is dat ze eigenlijk te weinig inwoners hebben om heel veel meer te krijgen. Maar juist ook weer aanzienlijk meer hebben dan bijvoorbeeld Zeeland. Vanuit dat oogpunt zou de inzet moeten zijn om te kijken of de verbindingen via Zwolle kunnen worden versneld. Denk hierbij aan het overslaan van en versnellen door Lelystad, de bogen bij Harderwijk en Hoogeveen, dubbelspoor en een IC Zwolle - Enschede en misschien in de spits Groningen - Leeuwarden, versnellen van Nijmegen, Groningen - Assen en Leeuwarden - Zwolle.

Bovendien willen mensen het liefste zo dicht mogelijk bij hun studie of werk wonen. Nieuwe woningen moeten komen waar vraag is. Bovendien brengt suburbanizatie zeer hoge infrastructuur kosten met zich mee. In de compacte stad worden deze aanzienlijk verminderd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

De Nedersaksenlijn is vooral van regionaal belang. De belangrijkste verbinding die er op vooruitgaat is Stadskanaal-Zwolle (-Randstad). Die kan met een half uur bekort worden (enkele reis) en het scheelt overstappen. Voor verbindingen van en naar Duitsland zie ik geen wezenlijke verbetering. Groningen-Hamburg/Berlijn zal het best gaan via Leer en Bremen als de Friesenbrücke weer terug is. Gaat ook niet om duizenden reizigers, maar in potentie wel wat als er gewoon fatsoenlijk doorgaand RE/IC mat. wordt ingezet. Richting Osnabrück blijft de route via Hengelo het meest voor de hand liggen lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: do 22 apr 2021, 19:00 Het vervelende voor Noord-Nederland is dat ze eigenlijk te weinig inwoners hebben om heel veel meer te krijgen. Maar juist ook weer aanzienlijk meer hebben dan bijvoorbeeld Zeeland. Vanuit dat oogpunt zou de inzet moeten zijn om te kijken of de verbindingen via Zwolle kunnen worden versneld. Denk hierbij aan het overslaan van en versnellen door Lelystad, de bogen bij Harderwijk en Hoogeveen, dubbelspoor en een IC Zwolle - Enschede en misschien in de spits Groningen - Leeuwarden, versnellen van Nijmegen, Groningen - Assen en Leeuwarden - Zwolle.

Bovendien willen mensen het liefste zo dicht mogelijk bij hun studie of werk wonen. Nieuwe woningen moeten komen waar vraag is. Bovendien brengt suburbanizatie zeer hoge infrastructuur kosten met zich mee. In de compacte stad worden deze aanzienlijk verminderd
Mensen willen misschien dichtbij werk en studie wonen, maar de woningmarkt in de Randstad is gewoon kapot. Volgens mij kun je dit Deltaplan van het noorden op twee manieren lezen: aan de ene kant willen zij hun eigen regionale economie verder stimuleren. Aan de andere kant willen zij meehelpen met het oplossen van het woningtekort in het westen (ik neem aan voornamelijk door mensen met een kantoorbaan die juist niet elke dag op en neer hoeven te pendelen, waardoor een iets langere reistijd best acceptabel kan zijn).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door The Greyhound »

Staatslijn K schreef: do 22 apr 2021, 19:00 Het vervelende voor Noord-Nederland is dat ze eigenlijk te weinig inwoners hebben om heel veel meer te krijgen. Maar juist ook weer aanzienlijk meer hebben dan bijvoorbeeld Zeeland. Vanuit dat oogpunt zou de inzet moeten zijn om te kijken of de verbindingen via Zwolle kunnen worden versneld. Denk hierbij aan het overslaan van en versnellen door Lelystad, de bogen bij Harderwijk en Hoogeveen, dubbelspoor en een IC Zwolle - Enschede en misschien in de spits Groningen - Leeuwarden, versnellen van Nijmegen, Groningen - Assen en Leeuwarden - Zwolle.

Bovendien willen mensen het liefste zo dicht mogelijk bij hun studie of werk wonen. Nieuwe woningen moeten komen waar vraag is. Bovendien brengt suburbanizatie zeer hoge infrastructuur kosten met zich mee. In de compacte stad worden deze aanzienlijk verminderd
Steeds meer mensen willen die compacte stad ontvluchten en zoeken de ruimte op. Als we meer gebruik maken van digitale middelen kunnen we het aantal verplaatsingen aanzienlijk verminderen. De tijd van 5x8 uur op kantoor is na corona echt definitief voorbij. De behoefte aan ruimte in je woonomgeving wordt wel groter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Suus »

Toch moet je heel voorzichtig zijn met steden in oppervlakte enorm laten groeien en eerst kijken naar verdichting binnen de bestaande ruimte. Met aan de randen van de stad bijbouwen zorg je ervoor dat bestaande woningen verder van de open ruimte vandaan komen. Ook heb je meer voorzieningen nodig, bijvoorbeeld een extra buslijn. En als je te ver van de bestaande voorzieningen gaat bouwen voordat je lokale voorzieningen creëert gaan mensen vanuit je nieuwe wijk overal met de auto heenrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Tom024 »

Ik heb een aantal berichten verplaatst naar het forum 'Ideeën over OV." Ik heb geprobeerd dit topic zoveel mogelijk leesbaar te houden, offtopic hersenspinsels graag in dit topic.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door reisthijs »

Wat Suus schetst zie ik concreet gebeuren hier in Utrecht.
Bij een nieuwe wijk aan de rand van de stad (maar dicht bij de snelweg) is een extra buslijn achterwege gelaten, omdat de reistijd naar het centraal station/centrum onaantrekkelijk lang zou worden. De gemeente gaat er bij voorbaat van uit dat de bewoners alles met de auto zullen doen.
Bij de nieuwe wijk Merwede binnen de bestaande ruimte is het totaal anders: dit moet een autovrije wijk worden, en dat kan best: er is al een hoogfrequente busverbinding naar het station en de binnenstad is op 10 minuten fietsafstand. Lijkt mij een ideale plek om te wonen, maar ik ben dan ook een echt 'stadsmens'.

Terug naar de noordelijke provincies: mensen die de Randstad ontvluchten en meer ruimte willen, gaan niet in een appartement in de buurt van het station wonen. Daar zie ik wel een probleem. Als al die extra huizen in afgelegen wijken worden gebouwd (denk bijvoorbeeld aan Blauwestad), gaan de mensen daar dan wel van die nieuwe spoorlijnen gebruik maken?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door VIRM »

Suus schreef: vr 23 apr 2021, 08:51 Toch moet je heel voorzichtig zijn met steden in oppervlakte enorm laten groeien en eerst kijken naar verdichting binnen de bestaande ruimte. Met aan de randen van de stad bijbouwen zorg je ervoor dat bestaande woningen verder van de open ruimte vandaan komen. Ook heb je meer voorzieningen nodig, bijvoorbeeld een extra buslijn. En als je te ver van de bestaande voorzieningen gaat bouwen voordat je lokale voorzieningen creëert gaan mensen vanuit je nieuwe wijk overal met de auto heenrijden.
Klopt. Met verdichting kom je in sommige steden al een heel eind, zoals in Amsterdam. Tegelijkertijd moet je nieuwe woningen bouwen in de buurt van bestaande woningen en bedrijven, of soms in plaats van bestaande woningen en bedrijven. Als je dat niet goed doet, krijg je eindeloze bezwaar- en beroepsprocedures. Dat is natuurlijk het recht van de burger, maar vertraagt de boel enorm. Daarnaast is het de vraag of dat de woningnood gaat oplossen, of dat je er niet aan ontkomt hele wijken aan de randen van bestaande steden te bouwen, of zelfs een hele nieuwe stad.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

reisthijs schreef: vr 23 apr 2021, 10:17 ...
Terug naar de noordelijke provincies: mensen die de Randstad ontvluchten en meer ruimte willen, gaan niet in een appartement in de buurt van het station wonen. Daar zie ik wel een probleem. Als al die extra huizen in afgelegen wijken worden gebouwd (denk bijvoorbeeld aan Blauwestad), gaan de mensen daar dan wel van die nieuwe spoorlijnen gebruik maken?
Terecht punt mijns inziens. Maar voor de noordelijke provincies is het ook zaak om zelf voldoende werkgelegenheid te realiseren zodat het niet enkel als overloop voor de Randstad dient.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten