Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door rikthoff »

nos.nl schreef:Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland kunnen de komende jaren 220.000 extra huizen bouwen, maar alleen als de infrastructuur wordt verbeterd.

De provincies willen vooral betere spoorverbindingen. Zo moet de Lelylijn er komen om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Een tweede ontbrekende spoorschakel volgens de provincies is de vurig gewenste Nedersaksenlijn van Enschede via Emmen naar Groningen, inclusief een verbinding met het Duitse spoornetwerk. Daarnaast willen de provincies dat het bestaande spoor wordt verbeterd.

Al die spoorverbeteringen kosten samen 9,5 miljard euro, schrijven de vier provincies. "De baten wegen daar royaal tegen op. Als de economische potentie van noordelijk Nederland ten volle kan worden benut, dan groeit de waarde van de regionale productie van goederen en diensten met zo'n 24 miljard per jaar."
Bron: nos.nl
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Lange_Dre »

Lijkt mij een reële deal. Waar gemeentes in de randstad meer woningen willen bouwen, worden ook veel nieuwe stations, lightrail en-/of snelle busverbindingen aangelegd met geld van het Rijk. Als ze daar in beter/ meer ov investeren bij de bouw van nieuwe wijken, dan is het wel zo fair om dat ook in het Noorden (Oosten, Zuiden) te doen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door teun »

Het is natuurlijk wel een heel ander soort investering, in de randstad wordt voornamelijk geïnvesteerd in verbindingen binnen het stedelijk gebied en niet zozeer in de verbindingen met andere stedelijke gebieden (over de vacuümmagneetzweeftrein naar Parijs of Frankfurt is het toch wat stiller geworden). Per afstandeenheid haal je natuurlijk altijd meer waarde uit je infrastuctuur als de bevolkingsdichtheid groter is, persoonlijk denk ik dat het noorden veel meer zou halen uit verbeterde verbindingen van nieuwe en bestaande bevolkingskernen met regionale centra, vooral de stad Groningen. Pluspuntje voor de Lelylijn op dat gebied is dat die die functie op het traject Groningen - Heerenveen ook goed zou kunnen invullen, maar zo wordt dat in de media zelden geframed.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Jonkervoort »

Inderdaad, volgens mij was er na het afschieten van de Lelylijn zelfs een tijdje sprake van om alleen het traject Groningen - Heerenveen te realiseren. Toch denk ik dat de Lelylijn juist ook op dat tweede deel tussen Heerenveen en Lelystad van waarde kan zijn, ik las in (volgens mij) Het Parool dat Amsterdammers nu zelfs al hun toevlucht zoeken in Heerenveen op zoek naar betaalbare woningen :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Suus »

Ik vind dit een beetje raar. De Lelylijn komt eigenlijk al niet in Drenthe, en als hij daar wel komt schampt het hooguit de provinciegrens. Maar Drenthe wil met de Lelylijn wel 45.000 huizen bijbouwen. Waar gaan die dan komen? Ik neem aan niet in Assen of Emmen, want daar kan je ook huizen bouwen zonder de Lelylijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Selivio »

Hoe ik het lees doet Drenthe mee omdat die de Nedersaksenlijn en verbeterd huidig spoor willen. Die zitten ook in die berekening van 9,5 miljard.

(RTV Noord gaat er iets dieper op in dan de NOS:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/809547/N ... saksenlijn )
Grt. Stefan
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

En wat houdt die Nedersaksenlijn dan in? Een opwaardering van het spoor vanuit Veendam via Stadskanaal naar Emmen?
Dat is niet meer dan een regionale verbinding en zeker geen nationaal belang.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door CamilleKreemers »

Het kan wel de verbinding Zwolle - Noord-Nederland verbeteren als er weer een aanrijding heeft plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Suus »

Dat kan de Lelylijn ook zonder Nedersaksenlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef: ma 19 apr 2021, 16:49 Het kan wel de verbinding Zwolle - Noord-Nederland verbeteren als er weer een aanrijding heeft plaatsgevonden.
Met zoveel tijd om om te rijden dat het loont om te wachten tot de verstoring is opgelost.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Zoethoudertje voor Drenthe.. de hele oostkant van Drenthe en Groningen kan natuurlijk geen noemenswaardige bijdrage leveren. Emmen kan misschien groeien maar Emmen heeft meer an een snelle sneltrein naar Zwolle dan aan een Nedersaksenlijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Wubbo »

Waar komt die obsessie van die snelle verbinding met de Randstad vandaan? Als de huidige coronacrisis ons iets geleerd heeft is het dat veel werknemers echt niet dagelijks naar kantoor hoeven. Dat zijn juist de mensen die je met een snelle verbinding wil bereiken, dat is echt niet de bouwvakker of de schoonmaker. Volgens mij kun je je dus beter richten op goede internetverbindingen, P&R-locaties op plekken met rechtstreekse verbindingen met de kantoorlocaties en voorzieningen in de recreatieve hoek in de buurt van je (nieuwe) woongelegenheden.

Er zijn ondertussen collega's van mij, die werken in Utrecht, naar plaatsen als Venray aan het verhuizen omdat ze meer ruimte willen en omdat ze toch niet meer dagelijks naar kantoor hoeven. Die extra reistijd (die deels nog werktijd is ook) nemen ze op de koop toe. En Venray staat niet bekend om zijn enorm snelle verbinding met Utrecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Z2N »

Het is natuurlijk wel een keuze om voor een bepaald gebied te kiezen om daarvandaan te langeafstandforenzen: als je twee keer per week naar kantoor gaat, is het fijn wonen in een plaats als Heerenveen, maar het is dan wel prettig als je niet om 05:00 op hoeft om bij die ene vergadering om 09:00 in Amsterdam aanwezig te zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Selivio »

waldo79 schreef: ma 19 apr 2021, 16:36 En wat houdt die Nedersaksenlijn dan in? Een opwaardering van het spoor vanuit Veendam via Stadskanaal naar Emmen?
Dat is niet meer dan een regionale verbinding en zeker geen nationaal belang.
Beetje vreemde redenering. Waarom zou alles van nationaal belang moeten zijn? Schrap dan ook maar de elektrificatie van de Maas-lijn, of de doortrekking van de NZ-lijn. Zijn beide feitelijk ook zeer regionaal georiënteerde projecten(zoals zo'n beetje alle spoor/OV-projecten).
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door The Greyhound »

Wubbo schreef: ma 19 apr 2021, 18:30 Waar komt die obsessie van die snelle verbinding met de Randstad vandaan? Als de huidige coronacrisis ons iets geleerd heeft is het dat veel werknemers echt niet dagelijks naar kantoor hoeven.
Juist voor mensen die 2-3 per week naar kantoor willen is zo’n snelle verbinding interessant zowel qua reistijd als qua reiskosten.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Selivio schreef: ma 19 apr 2021, 18:45
waldo79 schreef: ma 19 apr 2021, 16:36 En wat houdt die Nedersaksenlijn dan in? Een opwaardering van het spoor vanuit Veendam via Stadskanaal naar Emmen?
Dat is niet meer dan een regionale verbinding en zeker geen nationaal belang.
Beetje vreemde redenering. Waarom zou alles van nationaal belang moeten zijn? Schrap dan ook maar de elektrificatie van de Maas-lijn, of de doortrekking van de NZ-lijn. Zijn beide feitelijk ook zeer regionaal georiënteerde projecten(zoals zo'n beetje alle spoor/OV-projecten).
Vanwaar voel je je aangesproken? Het groeifonds is bedoeld voor de impact op het Nederlands bruto nationaal product in het geheel. Hiermee wordt hoogstens een regio geholpen. Bovendien is Zwolle - Groningen via Emmen zodanig een omweg dat het echt geen alternatieve route is...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Wubbo »

The Greyhound schreef: ma 19 apr 2021, 18:49
Wubbo schreef: ma 19 apr 2021, 18:30 Waar komt die obsessie van die snelle verbinding met de Randstad vandaan? Als de huidige coronacrisis ons iets geleerd heeft is het dat veel werknemers echt niet dagelijks naar kantoor hoeven.
Juist voor mensen die 2-3 per week naar kantoor willen is zo’n snelle verbinding interessant zowel qua reistijd als qua reiskosten.
Volgens mij is reistijd dan echt niet het doorslaggevende argument, comfort en voorzieningen in de omgeving des te meer. Niet meer naar Amsterdam hoeven voor de schouwburg of de Bijenkorf bijvoorbeeld. 2x per week 10 minuten langer onderweg is dan veel minder interessant. Een rechtstreekse verbinding is dan veel interessanter, zeker als je ook kan werken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Voor iedereen zijn overwegingen anders. Ik zou zelf niet graag voor Drachten of Heerenveen gaan maar als je 2x per week naar Amsterdam gaat is dat met een Lelylijn een stuk beter te doen dan zonder. Groningen blijft te ver terwijl je daar wel weer heel leuke voorzieningen en een bruisende stad hebt. Voor een stel van twee of een alleenstaande is de nabijheid van voorzieningen en bekenden veel belangrijker dan voor mensen die een gezinnetje aan het stichten zijn waarbij grootouders in Friesland misschien wel in beeld zijn als oppas. Er zullen een hoop mensen zijn die wel aanhaken op dit soort scenario's. Of dat er genoeg zijn om alle woningen te vullen.. Ook daar heb ik mijn twijfels bij.

Onderdeel van dit plan schijnt overigens ook een superverdicht Almere Pampus mét IJmeerverbinding te zijn. Met 25 minuten in de Metro sta je vanaf daar ook op het Waterlooplein.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Selivio »

waldo79 schreef: ma 19 apr 2021, 19:17
Selivio schreef: ma 19 apr 2021, 18:45
waldo79 schreef: ma 19 apr 2021, 16:36 En wat houdt die Nedersaksenlijn dan in? Een opwaardering van het spoor vanuit Veendam via Stadskanaal naar Emmen?
Dat is niet meer dan een regionale verbinding en zeker geen nationaal belang.
Beetje vreemde redenering. Waarom zou alles van nationaal belang moeten zijn? Schrap dan ook maar de elektrificatie van de Maas-lijn, of de doortrekking van de NZ-lijn. Zijn beide feitelijk ook zeer regionaal georiënteerde projecten(zoals zo'n beetje alle spoor/OV-projecten).
Vanwaar voel je je aangesproken? Het groeifonds is bedoeld voor de impact op het Nederlands bruto nationaal product in het geheel. Hiermee wordt hoogstens een regio geholpen. Bovendien is Zwolle - Groningen via Emmen zodanig een omweg dat het echt geen alternatieve route is...
Mah, voel me niet zozeer aangesproken, vind het gewoon een vreemde beredenering van je. Daarbij, waar haal je uit dat het geld uit het groeifonds zou moeten komen? Ik heb dat tot nog toe nergens gelezen. Wel heb ik gelezen dat de 4 provinciën mikken op de formatie/volgend kabinet(en dat staat juist los van het groeifonds van Rutte3).

En nog even een dit: het idee de Nedersaksenlijn is een snelle(re) verbinding tussen Enschede via Almelo, Hardenberg, Coevorden(aansluiting Bentheimer Eisenbahn naar DE), Emmen, Stadskanaal naar Groningen. Niet zozeer als omweg voor verstoringen ookal is dat mooie bijvangst.
Grt. Stefan
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Omdat het groeifonds momenteel actueel is om uit de crisis te komen. En voor zover projecten van de grond komen is een kosten baten analyse van belang.
Noorderspoor
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 mar 2017, 18:28

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Noorderspoor »

Ik ben het wel eens met stefan. Als je ziet hoeveel geld van het Rijk er bijvoorbeeld nu al naar de Noord-Zuidlijn is gegaan (iets wat eigenlijk alleen lokale ontsluiting van Amsterdam is) dan is het toch wel zo eerlijk dat er ook veel in andere provincies wordt geïnvesteerd. En wanneer is iets regionaal? Als het een spoorlijn betreft die door 3 van de 12 provincies gaat, kan je dan nog steeds van regionaal spreken? Dan zijn wel heel veel spoorlijnen regionaal...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Ik zou zelf niet graag voor Drachten of Heerenveen gaan maar als je 2x per week naar Amsterdam gaat is dat met een Lelylijn een stuk beter te doen dan zonder
Als je geen echte binding hebt met Drachten of Heerenveen zou ik er ook niet gaan wonen. Het zijn groeikernen die ongeveer de sfeer hebben van Almere. Sneek is een stuk leuker om te wonen, maar qua OV bereikbaarheid tamelijk beroerd en volgens mij gaat ook de Lelylijn daar niet veel aan veranderen. Als je in een dorp wil wonen in Friesland met een goede treinverbinding kan ik Grouw aanraden; dat is een sfeervol watersportdorpje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Post »

Noorderspoor schreef: ma 19 apr 2021, 20:36 Ik ben het wel eens met stefan. Als je ziet hoeveel geld van het Rijk er bijvoorbeeld nu al naar de Noord-Zuidlijn is gegaan (iets wat eigenlijk alleen lokale ontsluiting van Amsterdam is) dan is het toch wel zo eerlijk dat er ook veel in andere provincies wordt geïnvesteerd.
Ik ben zelf meer voorstander van slim investeren in plaats van verdeeld op topografische logica. Ik zit niet zo te wachten op Belgische toestanden met hele dure lege treinen om dat een andere regio ook zo'n dure trein heeft.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Jonkervoort »

waldo79 schreef: ma 19 apr 2021, 16:36 En wat houdt die Nedersaksenlijn dan in? Een opwaardering van het spoor vanuit Veendam via Stadskanaal naar Emmen?
Dat is niet meer dan een regionale verbinding en zeker geen nationaal belang.
Nouja, dat hangt ervanaf wat je als nationaal belang ziet. Almelo/Hengelo/Enschede zitten samen qua omvang niet ver van Utrecht af, en Groningen is toch een van de grootste steden van het land. Het belang van een verbinding tussen die twee grote regio's zou je toch als nationaal belang kunnen schetsen, mijns inziens. Van een Flevolijn heeft een groot deel van het land (in ieder geval onder de rivieren) ook geen profijt. Inderdaad, de toegevoegde waarde van de Flevolijn is groter, maar die kost dan ook een flink stuk meer dan de Nedersaksenlijn, die er voor een groot deel al ligt (alleen Veendam - Emmen ontbreekt nog).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Roeland »

Twente - Groningen had een prima IC-verbinding (met overstap in Zwolle) kunnen krijgen, indien bij de ombouw van (delen van) Zwolle - Wierden meteen dubbelspoor zou zijn aangelegd.
Nu is die Blauwnet-IC slechts een veredelde stoptrein, die slechts 1x/uur tussen de reguliere sprinters doorboemelt en in Zwolle niet goed aansluit richting het noorden.
Tussen Twente en Groningen ligt eigenlijk alleen Emmen als grotere stad, en Emmen heeft al een fatsoenlijke HOV-verbinding met Groningen. Tussen Emmen en Twente ligt al spoor, maar de treindienst erover is qua reistijd nogal matig.
De meeste winst voor het verbinden van Twente - Groningen zie ik dan ook in het sneller maken (en beter aansluiten) van Groningen - Zwolle en van Zwolle - Twente.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten