Bron: Leeuwarder CourantAkkoord over Noorden-miljarden
Gepubliceerd op 18 maart 2008, 12:33
Laatst bijgewerkt op 18 maart 2008, 12:36
Leeuwarden -
Het Noorden en het rijk zijn het eens over de besteding van de €2,2 miljard compensatiegeld voor de afgeblazen Zuiderzeelijn. Verkeersminister Camiel Eurlings stemde gisteren in met een akkoord, dat de gewenste zeggenschap biedt aan de drie provincies.
Afgesproken is dat van het rijksgeld 48 procent naar de provincie Groningen gaat, 38 procent naar Friesland en de resterende 14 procent naar Drenthe. Gezamenlijk leggen zij hier €670 miljoen eigen geld naast om voorrang te kunnen geven aan wensen waar Den Haag minder belang aan hecht.
Hiervan is €300 miljoen bestemd voor structuurversterking van de noordelijke economie. De rest gaat naar wegen en spoorwegen, die anders misschien niet of pas veel later zouden zijn aangelegd of verbeterd.
Hiervan is €1 miljard voor projecten die nu al zijn aangewezen. De Friese ‘rijksprojecten' uit deze categorie (met vermelding totale kosten) zijn : een spoorlijn Heerenveen-Groningen (€600 miljoen), invalswegen van Leeuwarden (€222 miljoen), treinstation Werpsterhoek (ca. €22 miljoen) en gedeeltelijke uitbreiding spoor Leeuwarden-Groningen (€120 miljoen).
Er is €500 miljoen Haags geld voor investeringen in Noord-Nederlandse wegen. Friesland mag rekenen op geld voor de N31 in Harlingen (traverse en aquaduct onder Van Harinxmakanaal, €200 miljoen), een bijdrage van maximaal €40 miljoen in de Centrale As (Dokkum-Nijega) en oplossing rotondeprobleem bij Joure (€100 miljoen).
De verbinding van Sneek en Heerenveen met Emmeloord wordt buiten de rotonde omgeleid. Verder mag Heerenveen rekenen op een bijdrage in de kosten voor de verdere ontwikkeling van Sportstad, het gebied rond het Abe Lenstastadion.
Interessant dat er een gedeeltelijke uitbreiding van de spoorlijn Lw - Gn bij staat en de opening van station Lw Werpsterhoek. Nu nog streefdata en het lijkt echt ergens op :).