Pagina 1 van 5

Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 dec 2008, 19:48
door Cookie
Meer bussen op platteland

ASSEN/GRONINGEN
- Vervoerbedrijven kunnen tot 16 maart inschrijven op een van de zes regionale aanbestedingen van het OV-bureau op het platteland van Groningen en Drenthe. In die regio's wordt kleinschalig openbaar vervoer vanaf 2010 gecombineerd met speciaal vervoer. Alle 36 betrokken gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor speciaal vervoer, staan achter de veranderingen.

Het bureau hoopt dat een deel van de reizigers uit het wmo- en leerlingenvervoer overstapt naar de openbare bus. Die wordt er een stuk aantrekkelijker op door een uitbreiding van de dienstregeling. In principe rijdt overal tussen 7 en 24 uur op vaste tijden een bus volgens een vaste route. Dat kan 's avonds een belbus zijn. Door zes gebieden apart aan te besteden (drie in Groningen en drie in Drenthe) kunnen ook relatief kleine vervoerders een concessie winnen, zo is het idee. Het OV-bureau verwacht dat de grote bedrijven zoals Arriva en Connexxion vooral belangstelling hebben voor de grote ov-concessie. Daar zit 92 procent van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in. Zij besteden het kleinschalige vervoer nu meestal uit aan taxibedrijven. Buschauffeurs zijn bang dat ze mee moeten verhuizen en in de toekomst onder de slechtere taxi-cao vallen.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ ... latteland_

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 dec 2008, 20:17
door Wubbo
Ik vond het een wat warrig artikel, dus maar even de concessie ingedoken:
De huidige 3 concessies (Groningen/Drenthe, Zuidwest Drenthe en Zuidoost Drenthe) worden samengevoegd tot een grote concessie. Buiten deze concessie vallen de bestaande lijn 315 (als lijn aanbesteed); de lijnen 314 (Drachten-Groningen), 305 (Emmen-Groningen) en 327 (Hoogeveen-Emmen); en het collectief vraagafhankelijk vervoer/servicevervoer. Dat laatste wordt dus in 6 kleine concessies aanbesteed. Ook de andere QLiners worden als lijnen aanbesteed.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 dec 2008, 20:33
door tsov
305 als losse lijn kan ik me voorstellen, maar hoe zit dat met 300 (ook Groningen - Emmen, alleen wat meer stops...)?
Verder vind ik 314 en 327 wel hele kleine concessies, bovendien is 327 in feite een sneldienst van 27, die samen om het half uur rijden...
Daarnaast hoop ik dat ze goede eisen stellen over onderlinge samenwerking/communicatie anders wordt het voor de reizigers wel héél verwarrend :roll:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 dec 2008, 20:40
door Cookie
Volgens mij was het de bedoeling dat de Q-liners (m.u.v. een aantal) als 1 pakket worden aanbesteed, dat begrijp ik tenminste uit dit document.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 dec 2008, 21:11
door Wubbo
Die 3 Qliners die ik noemde worden als 1 pakket aanbesteed, zo begreep ik het uit dat document. De andere Qliners vallen gewoon onder GGD.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: wo 24 dec 2008, 12:29
door BR628
Heeft het 92920v-onderzoek wat ik afgelopen jaar heb gedaan bij een niet nader te noemen adviesbureau nog zin gehad ook =) Al was het al wel bekend dat dit hoge ogen zou gooien bij de OV minded people in GGD

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: do 25 dec 2008, 22:19
door Meltrain
Wubbo schreef:Die 3 Qliners die ik noemde worden als 1 pakket aanbesteed, zo begreep ik het uit dat document. De andere Qliners vallen gewoon onder GGD.
Dat haal ik er inderdaad ook uit.
Zou wel leuk zijn als Arriva de GD-concessie binnenhaalt en Qbuzz de HOV-concessie.
Overigens zijn de lijnen nog niet aangepast aan de huidige situatie, want lijn 304 staat nog niet bij de Qliners, terwijl lijn 100 nog steeds bij de streeklijnen staat. :wink:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: vr 26 dec 2008, 19:24
door JeePee
Nog veel leuker zou het zijn als Qbuzz ze allebei wint :P

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: vr 26 dec 2008, 21:44
door Suus
Waarom zijn QLiner en normaal steekvervoer eigenlijk in twee verschillende concessies geplaats? Ik zie er eigenlijk geen voordelen van in.

Dit artikel gaat trouwens toch helemaal niet over Qliners/normaal streekvervoer? Het gaat toch over busjes voor (bijzonder) onderwijs, schoolzwemmen en taxibusjes voor ouderen en gehandicapten?

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: wo 31 dec 2008, 20:36
door Meltrain
Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom juist die drie Qlioners apart worden aanbesteed. :?
@JeePee: als Qbuzz beide concessies wint, kan lijn 100 (t/m 14 december Heerenveen-Groningen) misschien in ere worden hersteld. :P

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: do 01 jan 2009, 22:41
door Wubbo
Het is ondertussen even geleden dat ik het document gelezen heb, dus het moet van ver komen, maar toch: als ik het goed onthouden heb is het idee van het apart aanbieden van de treinaanvullende Qliners dat deze een hoge kostendekkingsgraad hebben en gebruikt kunnen worden voor verdere experimenten om met speciale aanbiedingen meer reizigers te trekken. Door ze apart aan te besteden krijgen ze ook van de vervoerder aparte aandacht.
Ontstaat natuurlijk wel het probleem van de aansluitingen met de andere vervoerders (NS en degene die GGD wint), en de bekende inflexibiliteit van kleine concessies.

Drie biedingen op busvervoer Groningen Drenthe

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 23:13
door Cookie
Drie biedingen op busvervoer Groningen Drenthe

GRONINGEN -
Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen. (...) Het OV-bureau besteedt drie snelbusdiensten (Groningen – Emmen, Emmen-Hoogeveen en Groningen – Drachten) apart aan. Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen.

Lees verder

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 23:28
door Suus
Ik ben benieuwd. Dit is wel een flinke concessie, dus apart dat Veolia niet heeft ingeschreven.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 03 mar 2009, 00:07
door webguy
Ben ik gek, of is 't artikel slecht geschreven?
Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen.
En later
Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen. Dat concurreert in deze aanbesteding met Arriva en Connexxion.
Er staat een Qbuzz plaatje bij, dus ik neem aan dat Qbuzz ook een offerte heeft ingediend? Waarom staan ze dan niet de 2e x genoemd? Btje verwarrend helemaal omdat Connexxion en Arriva het nu in handen hebben :P

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 03 mar 2009, 10:13
door tsov
Als je het goed had gequote had je gezien wat het verschil is :wink: Er zijn namelijk twee concessies:
Cookie-O-Fiel schreef:Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen.
en
Cookie-O-Fiel schreef:Het OV-bureau besteedt drie snelbusdiensten (Groningen – Emmen, Emmen-Hoogeveen en Groningen – Drachten) apart aan. Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen.
;)

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 03 mar 2009, 10:16
door webguy
Ah sorry, m'n slaapkop weer ;) Nu snap ik 'm: heel geweldig geschreven is het nog steeds niet vind k ;)

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: wo 11 mar 2009, 11:30
door MrBusRacing
Qbuzz heeft niet ingeschreven op de HOV concessie.

DE GGD concessie wordt bevochten door Qbuzz, Connexxion en Arriva.

De HOV concessie door Connexxion, Arriva en Lantinga Reizen ( dus niet door Qbuzz)

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: wo 11 mar 2009, 21:01
door Karl
Waarom zou Qbuzz niet hebben meegedaan?
Wanneer wordt de uitslag verwacht?

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: wo 11 mar 2009, 22:53
door Meltrain
In de loop van volgende maand wordt de uitslag bekend, als ik het artikel mag geloven. :wink:
Beide concessies bij dezelfde vervoerder is voor de reiziger waarschijnlijk wel het overzichtelijkst, dus ik gok op 2x Arriva.
Maar de combinatie Qbuzz + Lantinga Reizen zou wel het leukste zijn. :wink:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: do 12 mar 2009, 01:39
door Jurjen
meltrain schreef:In de loop van volgende maand wordt de uitslag bekend, als ik het artikel mag geloven. :wink:
Beide concessies bij dezelfde vervoerder is voor de reiziger waarschijnlijk wel het overzichtelijkst, dus ik gok op 2x Arriva.
Maar de combinatie Qbuzz + Lantinga Reizen zou wel het leukste zijn. :wink:
Maar het apart aanbesteden laat zien dat de concessieverlener dus juist niet per se dezelfde aanbieder hoeft. En voor zo'n kleine concessie zou een touringcarbedrijf wel eens goede kaarten kunnen hebben.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 16:20
door Chauf21
Het is nog niet bekend aan welke vervoerder deze concessies gegund gaan worden. Naar verluidt is de bekendmaking niet deze week... Ik ben benieuwd naar de redenen van deze uitsteldrang.

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 16:26
door BR628
Wat ik zoal gehoord heb is dat het minstens 7 april wordt, maar dat de kans ook niet gering is dat het niet voor week 16 of zelfs week 17 bekend wordt.... :roll:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 20:10
door JeePee
Chauf21 schreef:ben benieuwd naar de redenen van deze uitsteldrang.
Een reden is niet gegeven. Roddels zijn er uiteraard wel in overvloed :)

Besluit concessies OV uitgesteld

Geplaatst: di 31 mar 2009, 21:09
door Daniel
Besluit concessies OV uitgesteld
Geplaatst op: dinsdag 31 maart 2009 om 21:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 maart 2009 om 21:08

GRONINGEN - Het OV-bureau heeft de beslissing rond de concessies voor het busvervoer in Groningen en Drenthe weer uitgesteld. Het OV-bureau vindt de keuze moeilijk.
Lees verder

Naar het schijnt heeft Arriva het goedkoopste bod gedaan maar is het bod van Qbuzz en Connexxion kwalitatief beter. Ben benieuwd of het OVBGD voor kwaliteit of prijs gaat...

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 31 mar 2009, 21:12
door Wubbo
Kun je achteraf nog beslissen op welke criteria je gunt dan? Dat klinkt mij erg ongeloofwaardig in de oren.