Pagina 1 van 1
`Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: ma 18 mei 2009, 22:23
door Daniel
`Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst op: maandag 18 mei 2009 om 22:14
Laatst bijgewerkt: maandag 18 mei 2009 om 22:14
GRONINGEN - Dubbele harmonicabussen zijn een goed alternatief voor de RegioTram. Dit blijkt uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van vervoersbedrijf Arriva.
Lees verder
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: ma 18 mei 2009, 22:33
door Wubbo
Het artikel schreef:Uit het onderzoek blijkt, dat Arriva de bus twee jaar geleden heeft getest in Groningen, op het traject centraal station-Zernike.
Ik ga ook een onderzoeksbureau beginnen.
Het artikel schreef:De Statenfracties van D66 en ChristenUnie zijn verbaasd. Ze wisten niets van de test en eisen opheldering van het provinciebestuur.
Ik word onderzoeker en tegelijk politicus. Dan loop ik volgens mij zo binnen

.
Overigens opvallend dat in Utrecht wordt gesproken over vertramming van de dubbelgelede bussen, terwijl in Groningen gesproken wordt over verdubbelgeledebussing van de tramlijn.
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: ma 18 mei 2009, 22:50
door Jurjen
Tsja, kan Grunn die bussen mooi goedkoop overnemen. Dan is het zeker een (financieel) goed alternatief.

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: ma 18 mei 2009, 23:39
door Stefan
Wubbo schreef:Het artikel schreef:Uit het onderzoek blijkt, dat Arriva de bus twee jaar geleden heeft getest in Groningen, op het traject centraal station-Zernike.
Ik ga ook een onderzoeksbureau beginnen.
Was dat niet die testrit met een Mercedes-Benz CapaCity?
Overigens, in het artikel staat dat er 148 passagiers vervoerd kunnen worden met een dubbelgeledebus, in een CapaCity gaan er al 193!

Best kansloos om dan dubbelgeledewagens te kopen, althans.. Scheelt een hoop met vergunningen enzo. ;)
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 00:32
door Jurjen
En dat aantal wordt voornamelijk door staanplaatsen gehaald... De AGG330 kan tot 198 mensen vervoeren, met meer zitplaatsen als de Capacity, of 172 waarvan zo'n 30% zitplaatsen. De Capacity biedt 17% zitplaatsen.
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 08:23
door Wubbo
Ervaring uit Utrecht: er passen meer studenten in een bus dan 198 mensen.
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 08:24
door Geert
Ik las een keer in het Utrechtse universiteitsblaadje (Ublad) dat er meestal meer dan 198 mensen in een volle dubbelgelede bus zitten, en dat kan ik mij ook heel goed voorstellen als je ziet hoe die bussen uitpuilen
Overigens wel typisch dat D66 en CU opheldering
eisen van het provinciebestuur. Volgens mij was die test waarover wordt gesproken een dubbelgelede bus uit Utrecht die een paar dagen op proef bij Arriva Grunn was, wat heeft het provinciebestuur daarmee te maken?
Edit: dat eerste zegt Wubbo dus ook al ;)
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 09:09
door Daan
Manmanman, moet ieder onderzoek nou ook al aan alles en iedereen bekend worden gemaakt? Ongelofelijk zeg... Walgelijk landje begint dit te worden.
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 09:59
door Geert
Ach, politiek ;)
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 10:00
door Daan
Tja, idd... Maar het blijft idioot dat er iedere dag weer ophef is over dat soort zinloze dingen

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 10:47
door reisthijs
Wubbo schreef:Overigens opvallend dat in Utrecht wordt gesproken over vertramming van de dubbelgelede bussen, terwijl in Groningen gesproken wordt over verdubbelgeledebussing van de tramlijn.
Deze twee situaties zijn ook niet erg goed vergelijkbaar. In Utrecht rijden tussen CS en De Uithof (lijn 11 + 12s) in totaal 36 dubbelgelede bussen in een uur tijd; in Groningen rijden tussen CS en Zernike (lijn 11 + 15) slechts 12 enkelgelede bussen per uur. In Groningen is de verbinding station-universiteit dus véél minder druk dan in Utrecht.
Veel te weinig dus eigenlijk om een tram nodig te hebben, als je ook meer en/of langere bussen kan laten rijden.
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: di 19 mei 2009, 23:06
door Meltrain
Maar ja, in navolging van veel andere Europese landen (met name Frankrijk) wil ook Nederland een hertramming hebben. ;)
Hogesnelheidslijn, herinvoer van trams, werkende veiligheidssystemen: het begint een beetje een gewoonte te worden om overal achteraan te lopen.

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: wo 20 mei 2009, 10:46
door Fles
Daan schreef:Tja, idd... Maar het blijft idioot dat er iedere dag weer ophef is over dat soort zinloze dingen

Uit recent onderzoek is gebleken dat 81 % van de onderzoeken irritatie oproept bij 53 % van de OVNL-gebruikers. EN de tendens is stijgende!
Er moet nu iets gebeuren! Voor het te laat is!
Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst: wo 20 mei 2009, 11:34
door Ruben
Daan schreef:Manmanman, moet ieder onderzoek nou ook al aan alles en iedereen bekend worden gemaakt? Ongelofelijk zeg... Walgelijk landje begint dit te worden.
Begint?