Bron: Leeuwarder CourantLeeuwarder Courant schreef:Proefrit superbus op Friese snelweg
Gepubliceerd op 27 maart 2008, 17:19
LEEUWARDEN -
- De superbus van Wubbo Ockels maakt op 25 juni een proefrit op de snelweg tussen Leeuwarden en Harlingen.
Vanwege de hoge snelheid die de bus kan halen, wordt de weg tijdens de proefrit afgezet. Het is overigens niet zeker dat de bus daadwerkelijk de topsnelheid van 250 kilometer per uur gaat rijden. Ockels en de TU Delft houden liever geheim wanneer en waar dat gaat gebeuren.
Ockels maakte dit donderdag bekend, tijdens een bijeenkomst bij vervoerder Connexxion, een van de geldschieters van het project. De hypermoderne bus moet plaats bieden aan twintig passagiers. Die worden verwend met een eigen ingang, prettige stoel en internetverbinding. Vanwege de hoge snelheid heeft de superbus wel een eigen busbaan nodig. Volgens Connexxion-topman Peter Kortenhorst is de superbus straks een goed alternatief voor de trein.
Superbus gaat proefrit maken
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Superbus gaat proefrit maken
Tja wat moeten we hier nu weer mee...
Re: Superbus gaat proefrit maken
Als iemand de locatie en tijd weet te achterhalen van die ritten wil ik best eens langs de weg gaan staan om dat eens te zien gebeuren!
Een snelweg even afzetten lijkt me niet zo makkelijk geheim te houden, en voor het verkeer ook wel wenselijk dat van te voren aan te kondigen nietwaar?
Een snelweg even afzetten lijkt me niet zo makkelijk geheim te houden, en voor het verkeer ook wel wenselijk dat van te voren aan te kondigen nietwaar?
Re: Superbus gaat proefrit maken
Reken er maar niet op dat het ding de 250 km/h gaat halen. De snelwegen zijn er namelijk niet op ontworpen :oVanwege de hoge snelheid die de bus kan halen, wordt de weg tijdens de proefrit afgezet. Het is overigens niet zeker dat de bus daadwerkelijk de topsnelheid van 250 kilometer per uur gaat rijden.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Waarom kan de Okkelbus niet ergens op een (afgesloten) circuit een proefrit maken?
Waarom moeten weggebruikers hiervan de dupe worden?
Waarom moeten weggebruikers hiervan de dupe worden?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Superbus gaat proefrit maken
Dat heeft te maken met de aanwezigheid van een recht stuk. Op een circuit is het rechte stuk nooit lang genoeg om de superbus op enigszins acceptabele snelheid te krijgen. Dat weggebruikers de dupe worden van het afsluiten van de snelweg is inderdaad jammer. Ik ga er vanuit dat de testrit zal plaatsvinden als er weinig mensen op de weg zijn (raar dat ze het niet op een zondag doen maar op een woensdag). De overlast zal dan te overzien zijn, er zijn genoeg parallelle wegen beschikbaar.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Hoe zit het verder eigenlijk met de veiligheid? Loopt de snelweg bijvoorbeeld in de buurt van gebouwen of tankstations?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Rechte stukken heb je ook best elders... Vliegvelden ofzo
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Superbus gaat proefrit maken
Klopt, maar ook die afstanden zullen te kort zijn...
@WSM: Bebouwing niet (alleen in Harlingen en Leeuwarden, maar daar is het geen snelweg meer en zal de testrit ook wel niet zijn). Er is een tankstation tussen Marssum en Dronrijp. Ik vermoed echter dat de testrit meer in de richting van Franeker / Harlingen pas echt hoge snelheden zal bereiken. Dus ook het tankstation is dan geen probleem.
EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km. Vind maar eens een stuk asfalt dat daartoe geschikt is buiten autosnelwegen. (bron: hiero)
@WSM: Bebouwing niet (alleen in Harlingen en Leeuwarden, maar daar is het geen snelweg meer en zal de testrit ook wel niet zijn). Er is een tankstation tussen Marssum en Dronrijp. Ik vermoed echter dat de testrit meer in de richting van Franeker / Harlingen pas echt hoge snelheden zal bereiken. Dus ook het tankstation is dan geen probleem.
EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km. Vind maar eens een stuk asfalt dat daartoe geschikt is buiten autosnelwegen. (bron: hiero)
Re: Superbus gaat proefrit maken
Er zal wel weer erg veel geld gaan zitten in dit prestigeproject, geld wat volgens mij beter besteed kan worden aan het (huidige) bus- en spoorvervoer om de steden een beetje bereikbaar te houden ... (Hebben we het hoofdstuk "zweeftrein" gehad, krijgen we dit weer )...tijdens een bijeenkomst bij vervoerder Connexxion, een van de geldschieters van het project.
Ik erger me mateloos aan dit soort luchtfietserij. Zeer veel geld en energie uit gaan geven aan een "bus" die maar 20 passagiers kan meenemen en die volgens mij niets bijdraagt aan het oplossen van het bereikbaarheidsprobleem van de steden ...
Re: Superbus gaat proefrit maken
Ik blijf die bus iets kansloos vinden...
Re: Superbus gaat proefrit maken
Dat is ook helemaal niet het doel van het project. Wat is dan wel het doel:rhk_amf schreef:Ik erger me mateloos aan dit soort luchtfietserij. Zeer veel geld en energie uit gaan geven aan een "bus" die maar 20 passagiers kan meenemen en die volgens mij niets bijdraagt aan het oplossen van het bereikbaarheidsprobleem van de steden ...
- het profileren van de persoon Wubbo Ockels (over zijn zweefmolen hoor ik niets meer), de TU Delft in het algemeen en de faculteit Luchtvaart - en Ruimtevaarttechniek in het bijzonder (dit terwijl diezelfde universiteit en faculteit veel nuttiger zaken voortbrengt, die wellicht voor de leek minder sexy zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan de bijdrage die geleverd is aan de ontwikkeling van de A380);
- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.
Zie er iemand iets over bereikbaarheid en beter OV?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Superbus gaat proefrit maken
En dan zeker op iedere hoek van de straat een bushalteJeePee schreef:EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km.
Dan moet het toch wel over erg lange ritten gaan, want anders heeft die internetverbinding niet eens zin. Het lijkt me sowieso dat er 'nog veel water door de Maas' moet, voordat dit een serieus alternatief voor de trein is. Het lijkt me immers moeilijk om kriskras door het land overal speciale busbanen aan te leggen. Het zal eerder gaan om kortere stukken, maar het lijkt me meer een stunt/studieproject (lees: geldverkwisting, waar het meestal op uitdraait) dan een wereldvinding.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Minister Peijs heeft het project enkele jaren terug beloond met een subsidie van meen- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Ik ken wel wat betere projectjes die 2.5 mln subsidie verdienen!
Wubbo Ockels wil volgens mij nog een beetje teveel profiteren van het feit dat hij in 1985 (!) de eerste nederlander in de ruimte was. Hij is mediageil, en niet zo'n beetje ook! En om ervoor te zorgen dat hij die media aandacht blijft krijgen verzint hij iedere keer gewoon weer een nieuw projectje, dat eigenlijk zinloos is, maar waar de TU weer een mooie uitdaging aan heeft om te bewijzen dat het zinloos is. :neg:
Wubbo Ockels wil volgens mij nog een beetje teveel profiteren van het feit dat hij in 1985 (!) de eerste nederlander in de ruimte was. Hij is mediageil, en niet zo'n beetje ook! En om ervoor te zorgen dat hij die media aandacht blijft krijgen verzint hij iedere keer gewoon weer een nieuw projectje, dat eigenlijk zinloos is, maar waar de TU weer een mooie uitdaging aan heeft om te bewijzen dat het zinloos is. :neg:
Re: Superbus gaat proefrit maken
Laat ik dan maar een echte innovatie voorstellen: Bussen zo ontwerpen dat ze gewoon veilig 120 km/h kunnen rijden op de snelweg... (meteen van toepassing voor bussen over de Afsluitdijk bijv.)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Superbus gaat proefrit maken
^^ Dan zullen óf de rijstroken breder moeten, óf de bussen smaller. Tenminste, als je nog een beetje speling in de vetergang wilt houden. Verder zullen de bussen technisch er natuurlijk geschikt voor moeten worden gemaakt, al lijkt me dat niet het grootste probleem.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
- Locatie: Gn
Re: Superbus gaat proefrit maken
Zozo, doordat je in een soort van raket zit zal het brandstofverbruik niet hoger zijn dan een normale bus bij 100km/h.
Zo'n aparte busbaan, wat kost dat? Dat mag ook wel een tunnel zijn dan, voor het geval Sjaak de buschauffeur de bocht niet haalt en met 250 in een boerderij stuift. En aparte ingangen voor 20 man? Oeh, dat maakt dus weinig uit aldus Wikipedia: "De capaciteit van de superbus is ondanks het relatief kleine aantal zitplaatsen toch vrij groot door de hoge interlokale snelheid die de bus kan bereiken. Bovendien is het mogelijk meerdere bussen op een onderlinge afstand van (overeenkomstig) 6 seconden te laten rijden."
Plus, volgens Wikipedia: "De 'superbanen' zullen geothermisch verwarmd worden in de winter zodat ze ijs- en sneeuwvrij blijven. In de stad zal de superbus zich als een gewone bus gedragen."
Dit is zoveel goedkoper?
Zo'n aparte busbaan, wat kost dat? Dat mag ook wel een tunnel zijn dan, voor het geval Sjaak de buschauffeur de bocht niet haalt en met 250 in een boerderij stuift. En aparte ingangen voor 20 man? Oeh, dat maakt dus weinig uit aldus Wikipedia: "De capaciteit van de superbus is ondanks het relatief kleine aantal zitplaatsen toch vrij groot door de hoge interlokale snelheid die de bus kan bereiken. Bovendien is het mogelijk meerdere bussen op een onderlinge afstand van (overeenkomstig) 6 seconden te laten rijden."
Plus, volgens Wikipedia: "De 'superbanen' zullen geothermisch verwarmd worden in de winter zodat ze ijs- en sneeuwvrij blijven. In de stad zal de superbus zich als een gewone bus gedragen."
Dit is zoveel goedkoper?
Laatst gewijzigd door Doc Zenith op vr 28 mar 2008, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
- Locatie: Gn
Re: Superbus gaat proefrit maken
Wikipedia over de superbus in het gelijknamige artikel:waldo79 schreef:Minister Peijs heeft het project enkele jaren terug beloond met een subsidie van meen € 2,5 miljoen- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.
"Het bestuur van de TU Delft steekt drieënhalve ton in het project en de Minister van Verkeer en Waterstaat trekt zeven miljoen euro uit voor de fabricage van een proefmodel."
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Superbus gaat proefrit maken
Voor zover ik het gevolgd heb drukt Sjaak de buschauffeur op een knopje en volgt de superbus automatisch de weg van de busbaan, zonder dat er gestuurd hoeft te worden door de chauffeur. Wanneer de bus niet op de busbaan rijdt moet er wel gestuurd worden (maar dan rijdt de bus niet meer zo snel natuurlijk).Doc Zenith schreef:Dat mag ook wel een tunnel zijn dan, voor het geval Sjaak de buschauffeur de bocht niet haalt en met 250 in een boerderij stuift.
Waar ik mij vooral over verbaas: waarom zo'n lange remweg voor een _bus_?
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
- Locatie: Gn
Re: Superbus gaat proefrit maken
Uit het artikel van de TuDelft waar JP hierboven ook al uit quote: "Uit overwegingen van comfort wordt de remvertraging beperkt tot 1 m/s2. Deze vertraging is vele malen minder dan wat technisch mogelijk is."Geert schreef:Waar ik mij vooral over verbaas: waarom zo'n lange remweg voor een _bus_?
Re: Superbus gaat proefrit maken
De Phileas functioneert ook al zo geweldig zelfstandig, NOT :neg:Voor zover ik het gevolgd heb drukt Sjaak de buschauffeur op een knopje en volgt de superbus automatisch de weg van de busbaan, zonder dat er gestuurd hoeft te worden door de chauffeur.
Re: Superbus gaat proefrit maken
De remvertraging 1 m/s2 vanwege het comfort? :?
Een auto heeft een gemiddelde remvertraging van 7 m/s2. Kinderen zonder gordel op de achterbank worden bij deze remvertraging nog steeds niet door de auto geslingerd...
Een auto heeft een gemiddelde remvertraging van 7 m/s2. Kinderen zonder gordel op de achterbank worden bij deze remvertraging nog steeds niet door de auto geslingerd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Superbus gaat proefrit maken
De huidige bussen vertragen met een vergelijkbare remkracht als personenauto's en dat levert amper problemen op
Re: Superbus gaat proefrit maken
Leuk allemaal, maar als je 4500 meter nodig hebt om van 250 km/h naar 0 te gaan, dan doe je daar dus 129,6 seconden over. Dat is een remvertraging van net 0,5 m/s2. Reken maar na.
Re: Superbus gaat proefrit maken
Hoe kan je in hemelsnaam een voertuig met een remweg van 4,5 km over de weg laten rijden?JeePee schreef:Klopt, maar ook die afstanden zullen te kort zijn...
@WSM: Bebouwing niet (alleen in Harlingen en Leeuwarden, maar daar is het geen snelweg meer en zal de testrit ook wel niet zijn). Er is een tankstation tussen Marssum en Dronrijp. Ik vermoed echter dat de testrit meer in de richting van Franeker / Harlingen pas echt hoge snelheden zal bereiken. Dus ook het tankstation is dan geen probleem.
EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km. Vind maar eens een stuk asfalt dat daartoe geschikt is buiten autosnelwegen. (bron: hiero)
Sowieso betekent dat dat je een volledig vrije rijbaan nodig hebt, en minimaal 4,5 km tussen de bussen vrij moet houden. Dat laatste betekent dus dat je ook een failsafe blok- en seinstelsel nodig gaat hebben. Maar dan nog, een een koe of kind die de weg oploopt en je hebt een ramp.
Moeten de 2,5 en 4,5 overigens niet omgedraaid zijn?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten