Pagina 1 van 3

Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 08:52
door Daan
Intercity blijft stoptrein in het Noorden
Geplaatst op: donderdag 11 februari 2010 08:51
Laatst bijgewerkt: donderdag 11 februari 2010 08:52


HOOGEVEEN/HAREN - Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel houden voorlopig een halte van de Schipholtrein. Dat zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier.

De NS legt zich hiermee neer bij de wens van de Tweede Kamer om het intercitystation Hoogeveen te handhaven. De intercitystatus is in het geding door het NS-plan voor een extra trein tussen Groningen en Zwolle. Dat is nu ook van de baan. Waarschijnlijk blijft de huidige situatie in stand tot de opening van de Hanzelijn in 2013.
Lees verder

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 10:57
door Meltrain
Ik hoop dat ze nu heel erg blij zijn in Hoogeveen. :D

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 11:14
door Vinny
Ik verwacht toch komende zondag minimaal gratis champagne voor alle treinreizigers met bestemming Hoogeveen om dit te vieren... (Dan ga ik er ook heen :mrgreen: )

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 11:19
door Daan
meltrain schreef:Ik hoop dat ze nu heel erg blij zijn in Hoogeveen. :D
Ik hoop toch dat er een bom valt op dat dorp, of op de tweede kamer. Dit is echt krankzinnig namelijk. Maar gelukkig zijn er nog wel een paar mensen die het begrijpen:
DvhN schreef:Een kwartiersdienst en snellere intercity's zijn noodzakelijk om in Groningen een goede overstap op de vijf regionale spoorlijnen te creëren. Jager is boos dat de Tweede Kamer dit negeert en alleen naar Hoogeveen kijkt. “Wij hebben alle respect voor de lokale belangen van Hoogeveen, maar als het niet kan, houdt het op. We kunnen met de extra trein grote verbeteringen realiseren waar vele duizenden reizigers van profiteren. Daar staan 200 mensen tegenover die een keer extra moeten overstappen. Hoogeveen gelooft de cijfers niet, maar het is de afweging die je moet maken.”

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 11:22
door Suus
Ze hebben dit te vroeg gedaan denk ik. Nu voor de gemeenteraadsverkiezingen gaat niemand dit aan zijn stemmers verkopen.

@Vinny: In Hoogeveen is echt geen bal te doen en Almere Haven is er nog mooi bij :X

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 11:41
door Ruben
Intercitystop te handhaven?? Er stopt een stoptrein die doorgaat als InterCity naar het westen. Men wilde in de nieuwe situatie in feite meer. Hier is niet het belang van de grootste groep reizigers voorop gesteld, enkel de lobby van Mastwijk. :6

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 12:36
door hgv
Er is vanavond een overleg met de NS. Om twee stoptreinen en twee intercity's die alleen stoppen in Assen en Hoogeveen. Dat is de beste oplossing voor Groningen, Assen én Hoogeveen. Waar het nu vast op loopt is naar ik meen subsidie voor die oplossing. Maar goed, er is nog hoop dat beide partijen straks blij zijn. ;)

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 12:43
door Daan
Dat zou inderdaad wel een goede oplossing zijn, maar het is dan natuurlijk een kwestie van tijd tot Haren, Beilen en Meppel gaan mopperen...

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 13:12
door hgv
Nja, ik weet dat Beilen natuurlijk wel graag een IC wil houden, maar ook wel tevreden is met Hoogeveen. Er is ook een busverbinding Beilen - Hoogeveen, en ook met Assen. (Zie ik op de wiki hier. trouwens mijn complimenten daarvoor! Echt ideaal! :pos: ). Haren - Groningen is vijf minuten. En ook de nodige busverbindingen. En het mooie is dan dat je een om-en-om situatie hebt: Groningen IC, Haren geen IC, Assen IC, Beilen geen IC, Hoogeveen IC, Meppel halve IC (Uit Ljouwert). En ik denk dat er van die 160 (voor de bocht bij Hoogeveen er zo nodig uit te halen. Wat slechts 2 minuten reistijdwinst oplevert) miljoen de NS behoorlijk gesubsidieerd kan worden voor een extra stop in Hoogeveen, en een extra trein.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 13:17
door Caspar
Maar waar zouden de bussen in Hoogeveen dan aansluiting op moeten gaan geven, op de stoptreinen of op de IC's. Als je het op de IC's doet, dan hebben de reizigers uit Beilen en Meppel er niets aan, wat volgens mij een grote aantal reizigers zijn voor Hoogeveen. (eigen observaties als ik in de s9100 zit)

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 13:21
door hgv
Je hebt dan natuurlijk ook twee stoptreinen die rijden om in Meppel en Beilen te komen. En vise-versa. En je kan dan natuurlijk overstappen in Hoogeveen (zelfde spoor), op de IC. Hoe het precies dan zou aansluiten, zou je natuurlijk dan moeten zien. :)

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 13:44
door Meltrain
Ik denk dat Caspar het vooral in het algemeen bedoelt. :wink:
Volgens mij sluiten de meeste streekbussen (die 1x per uur rijden) in Hoogeveen aan op de s700.
Als er straks twee IC's en twee stoptreinen per uur stoppen, waar moet je die lijnen dan op aan laten sluiten: kies je voor de lange afstands reizigers (zodat mensen euit Meppel, Beilen en langer langer moeten wachten) of op de stoptreinreizigers, zodat mensen uit Amersfoort e.v. langer moeten wachten en eventueel beter kunnen overstappen in Zwolle.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 14:10
door hgv
Dat is inderdaad een dilemma. Ik zou eerst zeggen aansluiten op de 500 en 700. Klein voordeel de reizigers van de 9100 is dat ze dan maar een ongeveer kwartier hoeven te wachten. (bus komt natuurlijk eerder aan de IC vertrekt, en trein ook..) En het is natuurlijk dan goed om het busboekje grondig te bestuderen. Qbuzz wil geloof ik sowieso per dienstregeling 2011 de hele dienstregeling over de kop gooien/grondig bestuderen.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 14:51
door Karl
Triest, ten eerste omdat dit wel aantoont dat de landelijke politiek zich meer en meer met dit soort lokale politiek bezig houdt en ten tweede omdat de cijfers toch wel aan lijken te tonen dat er meer (potentiële) reizigers baat hebben bij een 2/2 product. :(

Doet mij een beetje denken aan Frankrijk toen de eerste LGV werd aangelegd, van Parijs richting Lyon. Dyjon als groot spoorwegknooppunt ligt niet aan de LGV, omdat die burgemeester van de 'verkeerde' partij was, maar Macon of Le Creusot hebben wel een halte aan de LGV. -O-
Volgende keer speur ik de kieslijst wel af naar iemand die uit mijn plaats komt, in plaats van het belang voor het land te vertegenwoordigen.

@HGV, ik hoop dat Qbuzz eerst bestudeert en daarna eventueel de drgl over de kop gooit, maar heeft OV bureau daar ook niet iets over te zeggen?

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 18:11
door Gekko123
Nu Hoogeveen waarschijnlijk zijn IC-status krijgt is het schaap over de dam. Nu eisen alle plaatsen een IC-stop. Kunnen we beter alles Intercity gaan noemen (met alle gevolgen van dien).

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 19:30
door Vinny
Leve het Engelse systeem *O* Daar wordt geen onderscheid gemaakt meer tussen intercity's en stoptreinen. Lange-afstandstreinen hebben een ingewikkeld stoppatroon, maar daarvoor bestaat internet :idea:

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 19:46
door Suus
Ja, maar geloof het of niet, er zijn zat mensen die geen internet hebben. Bovendien is het op die manier helemaal niet meer aantrekkelijk voor de incidentele reiziger of de impulsreiziger. Die moeten een volledig onderzoek doen naar hun reis voordat die kan beginnen, en zo van een koude kermis thuiskomen. Een starre dienstregeling is veel gebruikersvriendelijker, en niet de Britse of de Franse methode, waar geen logica in te vinden is :N

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 20:25
door iljitsch
Door uitgebreid de spoorkaart en de vertrekstaten te bestuderen kom je uiteindelijk wel waar je zijn moet maar ik heb medelijden met degenen die zonder ns.nl of 9292ov.nl een reis die ze normaal niet maken moeten uitstippelen... Je komt bijvoorbeeld niet snel op het idee om van Arnhem naar Nunspeet te reizen via Zwolle.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:16
door Vinny
Die moeten een volledig onderzoek doen naar hun reis voordat die kan beginnen,
Dat is sowieso verstandig, dat kan je op een reis van 40 pond zomaar 30 pond schelen... ;)

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:35
door playertwo
hgv schreef:Er is vanavond een overleg met de NS. Om twee stoptreinen en twee intercity's die alleen stoppen in Assen en Hoogeveen. Dat is de beste oplossing voor Groningen, Assen én Hoogeveen. Waar het nu vast op loopt is naar ik meen subsidie voor die oplossing. Maar goed, er is nog hoop dat beide partijen straks blij zijn. ;)
Als Hgv de rekening van het leeg laten rijden van de 9100 betaald kan je alles regelen bij NS. Volkomen onzinnig om voor een station met nog geen 4000 instappers per dag 4 treinen per uur (per richting te geven).

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:47
door iljitsch
Misschien een idee om de stoptrein niet meer in Hoogeveen te laten stoppen? :-)

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:49
door Suus
Nee, daar schiet je wat mee op :X

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: do 11 feb 2010, 23:39
door reisthijs
Gekko123 schreef:Nu Hoogeveen waarschijnlijk zijn IC-status krijgt is het schaap over de dam. Nu eisen alle plaatsen een IC-stop.
Hoogeveen krijgt géén IC-status als het aan NS ligt. Het wordt óf een trein die overal stopt óf een trein die alleen in Assen stopt.

Raar woord overigens "IC-status" dat bestaat eigenlijk helemaal niet. Het al dan niet hebben van een stoppende IC-trein is geen 'recht' men kijkt gewoon wat een redelijke/rendabele verdeling van het aantal stops over het aantal treinen is. NS is er hier blijkbaar op uit gekomen dan 2 stoptreinen + 2 sneltreinen, waarbij die laatste alleen op het drukste tussenstation (zijnde Assen) stoppen, de beste oplossing is. Daarbij heeft en houdt Hoogeveen 2 treinen per uur en mag daar best tevreden mee zijn.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 18:51
door Wubbo
Ik weet niet hoe nu de plannen zijn, ik ken nog wel een beetje de plannen voor afgelopen jaar. In de plannen voor twee ICs-zonder-stop-in-Hoogeveen had Arriva keurige 5-minutenoverstappen gepland vanuit de ICs op de treinen naar zowel Leeuwarden als Delfzijl. Zuidbroek heeft nu een kwartierdienst, die was minder spannend. Als NS dus zijn dienstregeling gaat aanpassen op de stop in Hoogeveen zijn die overstappen (die dan 3 minuten worden) niet meer haalbaar (norm=4 minuten). Gevolg: Arriva moet zijn dienstregeling weer omgooien, en gezien de kruisingsmogelijkheden levert dat overstappen van ca 15 minuten op (of 5 in de ene en 25 in de andere richting). Dat zijn dus de gevolgen van die 2 minuten van Hoogeveen.

Ik weet wel welke keuze ik zou maken.

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Geplaatst: za 13 feb 2010, 13:59
door Fles
hgv schreef: er is nog hoop dat beide partijen straks blij zijn. ;)
Hoogeveen hoeft van mij niet blij gemaakt te worden hoor :neg: Nu al lang veel te veel gezeik mee gehad :neg: