Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (terug)!
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Enig idee hoe moeilijk het zou zijn om de lijn door te trekken naar Emmen?
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
[stomme opmerking tussendoor]
Veendam staat op de spoorkaart wel heul netjes precies boven Emmen, viel me op, net als dat op de Rotterdamse metrokaart de Hoekse lijn vanaf Sdm wel heul netjes in het verlengde van lijn A en B is ingetekend ;)
[/stomme opmerking tussendoor]
Veendam staat op de spoorkaart wel heul netjes precies boven Emmen, viel me op, net als dat op de Rotterdamse metrokaart de Hoekse lijn vanaf Sdm wel heul netjes in het verlengde van lijn A en B is ingetekend ;)
[/stomme opmerking tussendoor]
Ik doe ook maar wat
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Het zal waarschijnlijk wat makkelijker gaan dan in de Randstad en je hebt nog een vanoudsher liggende baan. De grond opkopen is ook relatief goedkoop.iljitsch schreef:Enig idee hoe moeilijk het zou zijn om de lijn door te trekken naar Emmen?
Maar de tijdwinst die je kan halen ten opzichte van de interliner Groningen - Emmen is minimaal (een paar minuten). Bovendien zijn het naast Stadskanaal geen grote plaatsen die je aan kan doen (in zoverre Stadskanaal dat met 20.000 inwoners is). Stadskanaal is daarbij nog wel heel erg gericht op de stad Groningen (ook vanoudsher). Maar Ter Apel, ik weet het niet...
Ook voor doorgaande reizigers is de verbinding nauwelijks interessant. Je kan daarbij naast Emmen - Groningen alleen denken aan Coevorden/Hardenberg - Groningen en omgeving. Vanaf Twente zal het niet echt sneller zijn en dan kiezen mensen waarschijnlijk toch eerder voor een IC. De vraag is dus hoeveel reizigers je kan trekken met de lijn door te trekken naar Emmen.
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Tja, de ervaring is wel dat spoor meer reizigers trekt dan een bus. En als de interliner zo geweldig is, waarom ligt er dan uberhaupt niet-intercityspoor in 't noorden? Een trein kan bij gelijke reistijd meer stops maken dan een bus over de snelweg, en kan dus meer verschillende reizigersstromen bedienen.
Het zou ook een voordeel kunnen zijn dat je één lange rit van Groningen via Emmen naar Almelo of zelfs Zwolle kan maken in plaats van twee korte(re) lijntjes waarbij je meer capaciteitsverlies hebt door 't keren.
Aan de andere kant: ik was van de zomer in Delfzijl, en ik heb toch sterk het idee dat als die lijn er op dit moment niet lag geen mens er over zou peinzen 'm aan te leggen. Of zelfs als-ie er wel lag maar niet bereden werd om weer te gaan rijden. Het viel me ook op dat je in die regio ook continu langs de stationsweg, -straat of -plein komt zonder dat er spoor te bekennen is, er is erg veel opgedoekt. Je zou denken dat in die regio een sneltram goed zou werken: in de dorpen gelijkvloerse overgangen maar wel een eigen baan door het open terrein waar goed snelheid gemaakt kan worden.
Het zou ook een voordeel kunnen zijn dat je één lange rit van Groningen via Emmen naar Almelo of zelfs Zwolle kan maken in plaats van twee korte(re) lijntjes waarbij je meer capaciteitsverlies hebt door 't keren.
Aan de andere kant: ik was van de zomer in Delfzijl, en ik heb toch sterk het idee dat als die lijn er op dit moment niet lag geen mens er over zou peinzen 'm aan te leggen. Of zelfs als-ie er wel lag maar niet bereden werd om weer te gaan rijden. Het viel me ook op dat je in die regio ook continu langs de stationsweg, -straat of -plein komt zonder dat er spoor te bekennen is, er is erg veel opgedoekt. Je zou denken dat in die regio een sneltram goed zou werken: in de dorpen gelijkvloerse overgangen maar wel een eigen baan door het open terrein waar goed snelheid gemaakt kan worden.
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Dat zou misschien nog interessant zijn, maar het zal wel lastig worden met verschillende concessiegebieden. Het moet dan een grote concessie worden, tenzij je de situatie bij Doetinchem accepteert. Je moet wel een hele goede politiek hebben die dat allemaal regelt.iljitsch schreef: Het zou ook een voordeel kunnen zijn dat je één lange rit van Groningen via Emmen naar Almelo of zelfs Zwolle kan maken in plaats van twee korte(re) lijntjes waarbij je meer capaciteitsverlies hebt door 't keren.
Je hebt bovendien een lange enkelspoorse en dus gevoelige lijn. Vertraging bij Vriezenveen zal doorwerken naar Groningen en misschien ook omgekeerd.
En zoals ik al zei inderdaad: Reizigerpotentie is er nauwelijks.
Maar misschien is er nog geld genoeg over van de pot van de Zuiderzeelijn.
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam
spoorlijn Veendam huzarenstuk:
http://i50.tinypic.com/33w9p92.jpg
Met dank aan Karrs van http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st91279068 !
http://i50.tinypic.com/33w9p92.jpg
Met dank aan Karrs van http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st91279068 !
Bron: RTV NoordSpoorlijn Groningen - Veendam is een enorme hit
GRONINGEN - De nieuwe spoorlijn Groningen-Veendam, is na een jaar al een groot succes.
De vervoersmaatschappij verwachtte na vier jaar 1600 reizigers per dag te kunnen vervoeren. Maar dat is na één jaar al 1750. Arriva wil nu van het succes gebruik maken door vol in te zetten op het doortrekken van de spoorlijn naar Stadskanaal.
Volgens directeur Hettinga is er geld beschikbaar vanwege het wegvallen van de plannen van de magneetzweefbaan. Arriva voert druk overleg met de provincie over het plan
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Ik ben heel benieuwd. Van mij mag het :D
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Jpee weet dit beter, maar zijn er niet ook zoveel bussen opgeheven met komst van de trein zodat mensen weinig keus hebben dan met de trein te gaan? Zo kan je alles wel een succes van maken...
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
nee, er is enkel de QLiner (INterliners bestaan niet meer in deze regio) Veendam-Groningen opgeheven. Het busstation in Veendam is verplaatst, heb niet de indruk dat daar een enorme overstapbeweging is ontstaan.
Grove schatting: een uurdienst bus (30"spitsen) in de normale tijden heeft iets van 6-800 reizigers/dag (1 richting)?
Als die 1750 voor 2 richtingen zijn, vervangt het dus net die ene buslijn.
En voor Iljitsch en verwegwoners: de route van de trein daar is een enorm stuk om vergeleken met de direkte Qliners (in de drukste spits zijn er nonstops, die er amper 50 min. over doen.
Grove schatting: een uurdienst bus (30"spitsen) in de normale tijden heeft iets van 6-800 reizigers/dag (1 richting)?
Als die 1750 voor 2 richtingen zijn, vervangt het dus net die ene buslijn.
En voor Iljitsch en verwegwoners: de route van de trein daar is een enorm stuk om vergeleken met de direkte Qliners (in de drukste spits zijn er nonstops, die er amper 50 min. over doen.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
- Locatie: Roodeschool
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
De trein doet er ook maar 30 min over hoor Dus is in de meeste gevallen wel sneller, ook incl. voor/nareis
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
De Qliner had zijn grootste afzetmarkt in Sorghvliet (Veendam Zuid). Inclusief voor en na transport naar het station is de reistijd naar Groningen ongeveer gelijk. Het aantal reizigers dat met de Qliner reisde is volgens mij wel redelijk gelijk aan wat er in de trein zit.
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru
Reistijd is vanuit Sorghvliet eerder toegenomen dan afgenomen (het is dik 10 minuten fietsen naar het station, plus fiets neerzetten en naar de trein lopen maakt 15 min, ga je met de bus dan ben je die tijd ook zeker kwijt incl. overstap).
Dus beter... mwah. En voor Stadskanaal geldt dat nog veel erger. Komt bij dat Stadskanaal lang zo erg niet op Groningen is gericht als Veendam...
Dus beter... mwah. En voor Stadskanaal geldt dat nog veel erger. Komt bij dat Stadskanaal lang zo erg niet op Groningen is gericht als Veendam...
Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam
Interessant verhaal ja. En blij dat het zo goed gaat. Maar worden ze niet af en toe dronken van blijdschap daar?menno47 schreef:spoorlijn Veendam huzarenstuk:
http://i50.tinypic.com/33w9p92.jpg
"De eerste keer dat een OV-onderneming door ZELF te investeren infrastructuur geregeld krijgt" :')
Lees, er was 2 miljard belastinggeld over omdat de Zuiderzeelijn niet doorging. Zelf investeren noemtie dat :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten