Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Geplaatst op: woensdag 13 juli 2011 07:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juli 2011 07:05
Groninger Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken van de PvdA en Ineke van Gent van GroenLinks vinden dat de intercity vanuit de Randstad naar Groningen te vaak en te lang stil staat in Assen.
Zij willen zelfs kamervragen gaan stellen over de kwestie. Volgens Tjeerd van Dekken komt het regelmatig voor dat de intercity 's avonds in Assen een half uur stil staat.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 13 juli 2011 07:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juli 2011 07:05
Groninger Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken van de PvdA en Ineke van Gent van GroenLinks vinden dat de intercity vanuit de Randstad naar Groningen te vaak en te lang stil staat in Assen.
Zij willen zelfs kamervragen gaan stellen over de kwestie. Volgens Tjeerd van Dekken komt het regelmatig voor dat de intercity 's avonds in Assen een half uur stil staat.
Lees verder
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Ach, het gaat dus over de laatste trein die af en toe moet wachten wegens onderhoud:
http://www.oogtv.nl/2011/07/kamervragen ... -in-assen/
Wat een huilers :')
http://www.oogtv.nl/2011/07/kamervragen ... -in-assen/
Wat een huilers :')
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Misschien moeten ze die trein niet meer laten stoppen in Hoogeveen, dan lukt het misschien om voor het onderhoud in Groningen te zijn ;-)
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Het is echt erg gesteld met de politiek in dit land. Ze hebben gewoon echt niks beters te doen dan dit soort zooi.
Al moet ik wel toegeven dat het vrij vervelend is. Ik heb een keer in die laatste trein gezeten en op die manier duurt de reis Zwolle-Groningen wel heel erg lang.
Al moet ik wel toegeven dat het vrij vervelend is. Ik heb een keer in die laatste trein gezeten en op die manier duurt de reis Zwolle-Groningen wel heel erg lang.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Waarom klagen ze niet over de laatste trein Alkmaar - Amsterdam Centraal die er 62 minuten over doet in plaats van 36 minuten over dag...
For Your Railroad Adventures
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Groninger kamerleden hebben daar geen last van, dus waarom zouden ze daar over moeten klagen? Het is niet in hun eigen belang...
Overigens is het geen slecht idee het soms lange wachten vanwege onderhoudsroosters (vaak wacht je voor niets...) aan de kaak te stellen, maar bekijk het dan wel even als een landelijk probleem. In plaats van steeds te zeuren over specifieke kleine lokale probleempjes...
Overigens is het geen slecht idee het soms lange wachten vanwege onderhoudsroosters (vaak wacht je voor niets...) aan de kaak te stellen, maar bekijk het dan wel even als een landelijk probleem. In plaats van steeds te zeuren over specifieke kleine lokale probleempjes...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
De landelijke politiek hoort zich gewoon met landelijke problemen bezig te houden, niet met dit regionaal gepruts. Dat soort dingen hoort gewoon in de provinciale staten of gemeenteraden besproken te worden (ook daar zitten volksvertegenwoordigers!)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
De Tweede kamer is er om de regering te controleren en wetsvoorstellen te maken en/of goed- danwel af te keuren.
De Tweede kamer is er NIET voor micromanagement.
Deze kamervragen slaan op het tweede. Zeker gezien de vragen over een zeer specifiek geval gaan en niet over de toezicht vanuit het ministerie op onderhoudsbeleid in het algemeen. Zwaar toevallig tweette Ineke van Gent een paar dagen terug dat ze last had van deze lange stop op reis naar haar huis in Groningen.
De Tweede kamer is er NIET voor micromanagement.
Deze kamervragen slaan op het tweede. Zeker gezien de vragen over een zeer specifiek geval gaan en niet over de toezicht vanuit het ministerie op onderhoudsbeleid in het algemeen. Zwaar toevallig tweette Ineke van Gent een paar dagen terug dat ze last had van deze lange stop op reis naar haar huis in Groningen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Precies, landelijke kamer voor landelijke problemen en niet om te micromanagen, zie ook Hoogeveen. Zulke dingen kunnen ook via ROCOV of LOCOV gespeeld worden, dat lijkt me een veel geschiktere plek.
Overigens is het bij onderhoud volgens mij vrij simpel: er moet nu eenmaal onderhoud worden uitgevoerd en die trein zal niet voor niets 20 minuten in Assen wachten. Het alternatief zou zijn om de laatste trein of de eerste trein helemaal niet te rijden op sommige momenten, dit lijkt me dan toch de beste oplossing...
Overigens is het bij onderhoud volgens mij vrij simpel: er moet nu eenmaal onderhoud worden uitgevoerd en die trein zal niet voor niets 20 minuten in Assen wachten. Het alternatief zou zijn om de laatste trein of de eerste trein helemaal niet te rijden op sommige momenten, dit lijkt me dan toch de beste oplossing...
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.
Iemand die in een trein zit die een half uur stil staat weet niet of dit specifiek is voor die trein of een algemeen probleem. Heel legitiem dus om daar vragen over te stellen. En dan niet in de gemeenteraad van Assen, het is niet alsof die enige invloed over de NS hebben.
Het is zonder meer waar dat er veel te veel achter het nieuws aangehijgd wordt door kamerleden maar dat is hier niet het geval.
Iemand die in een trein zit die een half uur stil staat weet niet of dit specifiek is voor die trein of een algemeen probleem. Heel legitiem dus om daar vragen over te stellen. En dan niet in de gemeenteraad van Assen, het is niet alsof die enige invloed over de NS hebben.
Het is zonder meer waar dat er veel te veel achter het nieuws aangehijgd wordt door kamerleden maar dat is hier niet het geval.
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Prima als mensen dat vervelend vinden, maar als er eens wel een wissel gesmeerd moet worden dan lopen de reizigers weer 30 minuten vertraging op. Nu staat dat gewoon in de dienstregeling...het soms lange wachten vanwege onderhoudsroosters (
Je kunt tenminste in de vroege nacht nog met de trein reizen. Dat was 20 jaar geleden wel anders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Ik ben het niet vaak eens met Vinny, maar nu wel.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Een specifiek probleem kan wel een aanleiding zijn tot onderzoek of het iets algemeens is.iljitsch schreef:Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.
Als kamerlid dien je mijns inziens zelf zo'n onderzoek te doen. Zonder (goed) onderzoek, geen recht van spreken.
Blijkt het echt een specifiek probleem te zijn dat niet in de landelijke politiek thuis hoort, kan je het nog altijd terugspelen naar partijgenoten/volksvertegenwoordigers in de Provinciale Staten of gemeente.
Maarja, in het huidige klimaat van incidentenpolitiek en "in the picture" staan, gebeurt dit helaas nauwelijks.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte. Als het nou om Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal zou gaan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dit is nutteloze symboolpolitiek.iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Wel, ik vind dat er een zekere proportionaliteit in acht moet worden genomen als het gaat om specifieke problemen, maar vooral ook dat een volksvertegenwoordiger zelf een beetje onderzoek doet. Met een simpele vraag aan ProRail had men in ieder geval al te weten kunnen komen dat dit stilstaan op meer plekken voorkomt (en niet alleen in Assen) en dat er ook een doel achter zit.iljitsch schreef:Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.
Laten we wel wezen, het gaat om de laatste trein 's nachts richting Groningen, het gaat om aangekondigde vertragingen en het gaat om een situatie die al jaren zo is. Om dan kamervragen te stellen en de pers op te zoeken riekt op zijn zachtst gezegd naar symboolpolitiek. Krijgen we anders straks ook kamervragen over al die andere stations?
Dus dan moet er maar weer duizenden euro's gemeenschapsgeld over de balk gegooid worden omdat twee kamerleden graag in de publiciteit komen en te lui zijn om de klantenservice te bellen of de machinist te vragen waarom de trein even stilstaat?Iemand die in een trein zit die een half uur stil staat weet niet of dit specifiek is voor die trein of een algemeen probleem. Heel legitiem dus om daar vragen over te stellen. En dan niet in de gemeenteraad van Assen, het is niet alsof die enige invloed over de NS hebben.
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Hm, ik heb in de trein nooit bordjes gezien "niet met de machinist spreken tijdens de rit" maar was zelf nog niet op dat idee gekomen...Geert schreef:Dus dan moet er maar weer duizenden euro's gemeenschapsgeld over de balk gegooid worden omdat twee kamerleden graag in de publiciteit komen en te lui zijn om de klantenservice te bellen of de machinist te vragen waarom de trein even stilstaat?
Over het algemeen mogen ambtenaren nieteens met kamerleden praten, men wil dat dit allemaal via de ministers gaat. Vind ik persoonlijk onzin maar dat is wel de huidige situatie.
Misschien is het wat overdreven dat dit als groot nieuws gebracht wordt, kamerleden mogen ook wel eens wat kleins onder handen nemen. Maar het is ook weer overdreven om dat erg overdreven te vinden, wat is er nou verkeerd aan om dit eens onder de aandacht te brengen?
Geld is vestzak/broekzak, die ambtenaren zitten er toch.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Volgens mij heeft iedere OV reiziger wel een wens over de laatste rit van een tram, bus, metro, station, halte, overstap.
Alleen omdat zij politici zijn denken ze dit soort uitspraken te mogen roepen zonder inhoudelijk onderzoek.
Waarom slaapt die Ineke niet gewoon in een Holiday Inn in Den Haag?
Iemand die iedere dag 5-6 uur per dag besteed aan treinreizen is in mijn ogen knettergek.
Alleen omdat zij politici zijn denken ze dit soort uitspraken te mogen roepen zonder inhoudelijk onderzoek.
Waarom slaapt die Ineke niet gewoon in een Holiday Inn in Den Haag?
Iemand die iedere dag 5-6 uur per dag besteed aan treinreizen is in mijn ogen knettergek.
For Your Railroad Adventures
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Wordt overigens volgend jaar opgelost door de laatste trein uit Groningen een half uur eerder te laten rijden (en op vr-za en za-zo een half uur later)...
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Ja want de randstad is de bomb en Groningers zijn allemaal boeren dus moeten hun kop houden.deadlock schreef:Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte. Als het nou om Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal zou gaan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dit is nutteloze symboolpolitiek.iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.De Tweede kamer is er om de regering te controleren en wetsvoorstellen te maken en/of goed- danwel af te keuren.
De Tweede kamer is er NIET voor micromanagement.
immer kwaliteits posts
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Ah, ik hoor hier een voorstander van opheffen van die trein? Prima, regel ik voor je :pos:
Er zijn in de late avond niet veel opties: of je hebt deze constructie, of je rijdt de laatste trein naar Groningen door en de laatste trein naar Assen veel later, of je rijdt een van die treinen niet. Voor allemaal zullen wel mensen zijn die het niet willen, maar je moet iets kiezen. Dat degene die die keuze heeft gemaakt dan bedenkelijk niveau is kan ik niet helemaal volgen.
Er zijn in de late avond niet veel opties: of je hebt deze constructie, of je rijdt de laatste trein naar Groningen door en de laatste trein naar Assen veel later, of je rijdt een van die treinen niet. Voor allemaal zullen wel mensen zijn die het niet willen, maar je moet iets kiezen. Dat degene die die keuze heeft gemaakt dan bedenkelijk niveau is kan ik niet helemaal volgen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Er is niet zoveel keus: het spoor waar de trein overheen moet rijden is bezet omdat er nog een trein de andere kant op moet, en het andere spoor is geblokkeerd door werkzaamheden. Je kunt de trein dan helemaal niet meer rijden, de trein een half uur laten wachten in Assen of je kunt de trein een half uur later starten in Zwolle. Maar ja, dan gaan de Assenaren weer zeuren dat ze een half uur vertraging krijgen, als je de trein opheft is het ook niet goed en er moet uiteindelijk toch voor een bepaalde oplossing gekozen worden.willy84 schreef:De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.
Natuurlijk moet de Tweede Kamer de minister aan kunnen spreken op het functioneren van NS, maar ik vind het nogal micromanagement als de kamer via de minister NS aanspreekt op de dienstregeling van één trein. Het zou wat anders zijn als de kamerleden de minister aanspreken op de dienstregeling van alle late treinen die in de knel komen door onderhoudsroosters.
Op allerlei nevenlijnen rijden er op sommige avonden in het geheel geen treinen (gepland) omdat er dan onderhoud wordt gepleegd, dat lijkt me een stuk ernstiger dan één trein die wat later binnenkomt...
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
willy84 schreef:De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.
Niet om het 1 of ander, maar het niet vrijgeven van een baanvak om er met een trein of te rijden is toch de verantwoordelijkheid van de ProRail en niet de NS, die je hier wel heel makkelijke de schuld in de schoenen schuift.
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Inderdaad, om moe van te worden dit geneuzel. Als de kamer zich inderdaad met iedere halte gaat bemoeien, kunnen we de onderliggende politiek wel opdoeken en van dit land één grote gemeente maken...deadlock schreef:Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte.iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Een van de basisregels van economie; geld kan maar één keer uitgegeven worden. Ten tweede kunnen ambtenaren die niets uitvoeren simpelweg wegbezuinigd worden.iljitsch schreef:Geld is vestzak/broekzak, die ambtenaren zitten er toch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten