Pagina 1 van 2

Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 07:05
door Geert
Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen
Geplaatst op: woensdag 13 juli 2011 07:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juli 2011 07:05


Groninger Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken van de PvdA en Ineke van Gent van GroenLinks vinden dat de intercity vanuit de Randstad naar Groningen te vaak en te lang stil staat in Assen.

Zij willen zelfs kamervragen gaan stellen over de kwestie. Volgens Tjeerd van Dekken komt het regelmatig voor dat de intercity 's avonds in Assen een half uur stil staat.
Lees verder

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 07:10
door Geert
Ach, het gaat dus over de laatste trein die af en toe moet wachten wegens onderhoud:
http://www.oogtv.nl/2011/07/kamervragen ... -in-assen/

Wat een huilers :')

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 07:27
door Wubbo
Misschien moeten ze die trein niet meer laten stoppen in Hoogeveen, dan lukt het misschien om voor het onderhoud in Groningen te zijn ;-)

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 10:37
door The best
Het is echt erg gesteld met de politiek in dit land. Ze hebben gewoon echt niks beters te doen dan dit soort zooi.

Al moet ik wel toegeven dat het vrij vervelend is. Ik heb een keer in die laatste trein gezeten en op die manier duurt de reis Zwolle-Groningen wel heel erg lang.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 10:40
door find_your_spot
Waarom klagen ze niet over de laatste trein Alkmaar - Amsterdam Centraal die er 62 minuten over doet in plaats van 36 minuten over dag...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 10:55
door reisthijs
Groninger kamerleden hebben daar geen last van, dus waarom zouden ze daar over moeten klagen? Het is niet in hun eigen belang... :twisted:

Overigens is het geen slecht idee het soms lange wachten vanwege onderhoudsroosters (vaak wacht je voor niets...) aan de kaak te stellen, maar bekijk het dan wel even als een landelijk probleem. In plaats van steeds te zeuren over specifieke kleine lokale probleempjes...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 11:37
door iljitsch
Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 11:46
door reisthijs
De landelijke politiek hoort zich gewoon met landelijke problemen bezig te houden, niet met dit regionaal gepruts. Dat soort dingen hoort gewoon in de provinciale staten of gemeenteraden besproken te worden (ook daar zitten volksvertegenwoordigers!)

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 11:53
door Klaasje
De Tweede kamer is er om de regering te controleren en wetsvoorstellen te maken en/of goed- danwel af te keuren.
De Tweede kamer is er NIET voor micromanagement.
Deze kamervragen slaan op het tweede. Zeker gezien de vragen over een zeer specifiek geval gaan en niet over de toezicht vanuit het ministerie op onderhoudsbeleid in het algemeen. Zwaar toevallig tweette Ineke van Gent een paar dagen terug dat ze last had van deze lange stop op reis naar haar huis in Groningen.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 11:57
door Geert
Precies, landelijke kamer voor landelijke problemen en niet om te micromanagen, zie ook Hoogeveen. Zulke dingen kunnen ook via ROCOV of LOCOV gespeeld worden, dat lijkt me een veel geschiktere plek.

Overigens is het bij onderhoud volgens mij vrij simpel: er moet nu eenmaal onderhoud worden uitgevoerd en die trein zal niet voor niets 20 minuten in Assen wachten. Het alternatief zou zijn om de laatste trein of de eerste trein helemaal niet te rijden op sommige momenten, dit lijkt me dan toch de beste oplossing...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 13:17
door iljitsch
Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.

Iemand die in een trein zit die een half uur stil staat weet niet of dit specifiek is voor die trein of een algemeen probleem. Heel legitiem dus om daar vragen over te stellen. En dan niet in de gemeenteraad van Assen, het is niet alsof die enige invloed over de NS hebben.

Het is zonder meer waar dat er veel te veel achter het nieuws aangehijgd wordt door kamerleden maar dat is hier niet het geval.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 14:00
door Vinny
het soms lange wachten vanwege onderhoudsroosters (
Prima als mensen dat vervelend vinden, maar als er eens wel een wissel gesmeerd moet worden dan lopen de reizigers weer 30 minuten vertraging op. Nu staat dat gewoon in de dienstregeling... :roll:

Je kunt tenminste in de vroege nacht nog met de trein reizen. Dat was 20 jaar geleden wel anders...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 14:14
door Klaasje
Ik ben het niet vaak eens met Vinny, maar nu wel.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 14:33
door AppleMoose
iljitsch schreef:Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.
Een specifiek probleem kan wel een aanleiding zijn tot onderzoek of het iets algemeens is.
Als kamerlid dien je mijns inziens zelf zo'n onderzoek te doen. Zonder (goed) onderzoek, geen recht van spreken.
Blijkt het echt een specifiek probleem te zijn dat niet in de landelijke politiek thuis hoort, kan je het nog altijd terugspelen naar partijgenoten/volksvertegenwoordigers in de Provinciale Staten of gemeente.

Maarja, in het huidige klimaat van incidentenpolitiek en "in the picture" staan, gebeurt dit helaas nauwelijks.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 16:24
door deadlock
iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte. Als het nou om Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal zou gaan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dit is nutteloze symboolpolitiek.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 17:01
door Geert
iljitsch schreef:Wat je daarmee zegt is dat politici nooit mogen reageren op specifieke problemen maar alleen naar het algemene beeld mogen kijken. Maar dan ben je afhankelijk van degenen die het algemene beeld samenstellen, en dat gebeurt ook lang niet altijd op een wenselijke manier.
Wel, ik vind dat er een zekere proportionaliteit in acht moet worden genomen als het gaat om specifieke problemen, maar vooral ook dat een volksvertegenwoordiger zelf een beetje onderzoek doet. Met een simpele vraag aan ProRail had men in ieder geval al te weten kunnen komen dat dit stilstaan op meer plekken voorkomt (en niet alleen in Assen) en dat er ook een doel achter zit.

Laten we wel wezen, het gaat om de laatste trein 's nachts richting Groningen, het gaat om aangekondigde vertragingen en het gaat om een situatie die al jaren zo is. Om dan kamervragen te stellen en de pers op te zoeken riekt op zijn zachtst gezegd naar symboolpolitiek. Krijgen we anders straks ook kamervragen over al die andere stations?
Iemand die in een trein zit die een half uur stil staat weet niet of dit specifiek is voor die trein of een algemeen probleem. Heel legitiem dus om daar vragen over te stellen. En dan niet in de gemeenteraad van Assen, het is niet alsof die enige invloed over de NS hebben.
Dus dan moet er maar weer duizenden euro's gemeenschapsgeld over de balk gegooid worden omdat twee kamerleden graag in de publiciteit komen en te lui zijn om de klantenservice te bellen of de machinist te vragen waarom de trein even stilstaat?

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 18:19
door iljitsch
Geert schreef:Dus dan moet er maar weer duizenden euro's gemeenschapsgeld over de balk gegooid worden omdat twee kamerleden graag in de publiciteit komen en te lui zijn om de klantenservice te bellen of de machinist te vragen waarom de trein even stilstaat?
Hm, ik heb in de trein nooit bordjes gezien "niet met de machinist spreken tijdens de rit" maar was zelf nog niet op dat idee gekomen...

Over het algemeen mogen ambtenaren nieteens met kamerleden praten, men wil dat dit allemaal via de ministers gaat. Vind ik persoonlijk onzin maar dat is wel de huidige situatie.

Misschien is het wat overdreven dat dit als groot nieuws gebracht wordt, kamerleden mogen ook wel eens wat kleins onder handen nemen. Maar het is ook weer overdreven om dat erg overdreven te vinden, wat is er nou verkeerd aan om dit eens onder de aandacht te brengen?

Geld is vestzak/broekzak, die ambtenaren zitten er toch.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 19:07
door find_your_spot
Volgens mij heeft iedere OV reiziger wel een wens over de laatste rit van een tram, bus, metro, station, halte, overstap.

Alleen omdat zij politici zijn denken ze dit soort uitspraken te mogen roepen zonder inhoudelijk onderzoek.

Waarom slaapt die Ineke niet gewoon in een Holiday Inn in Den Haag?

Iemand die iedere dag 5-6 uur per dag besteed aan treinreizen is in mijn ogen knettergek.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 19:30
door JeePee
Wordt overigens volgend jaar opgelost door de laatste trein uit Groningen een half uur eerder te laten rijden (en op vr-za en za-zo een half uur later)...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 19:57
door willy84
deadlock schreef:
iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte. Als het nou om Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal zou gaan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dit is nutteloze symboolpolitiek.
Ja want de randstad is de bomb en Groningers zijn allemaal boeren dus moeten hun kop houden. :wink:
De Tweede kamer is er om de regering te controleren en wetsvoorstellen te maken en/of goed- danwel af te keuren.
De Tweede kamer is er NIET voor micromanagement.
De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:27
door Wubbo
Ah, ik hoor hier een voorstander van opheffen van die trein? Prima, regel ik voor je :pos:

Er zijn in de late avond niet veel opties: of je hebt deze constructie, of je rijdt de laatste trein naar Groningen door en de laatste trein naar Assen veel later, of je rijdt een van die treinen niet. Voor allemaal zullen wel mensen zijn die het niet willen, maar je moet iets kiezen. Dat degene die die keuze heeft gemaakt dan bedenkelijk niveau is kan ik niet helemaal volgen.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:35
door Geert
willy84 schreef:De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.
Er is niet zoveel keus: het spoor waar de trein overheen moet rijden is bezet omdat er nog een trein de andere kant op moet, en het andere spoor is geblokkeerd door werkzaamheden. Je kunt de trein dan helemaal niet meer rijden, de trein een half uur laten wachten in Assen of je kunt de trein een half uur later starten in Zwolle. Maar ja, dan gaan de Assenaren weer zeuren dat ze een half uur vertraging krijgen, als je de trein opheft is het ook niet goed en er moet uiteindelijk toch voor een bepaalde oplossing gekozen worden.

Natuurlijk moet de Tweede Kamer de minister aan kunnen spreken op het functioneren van NS, maar ik vind het nogal micromanagement als de kamer via de minister NS aanspreekt op de dienstregeling van één trein. Het zou wat anders zijn als de kamerleden de minister aanspreken op de dienstregeling van alle late treinen die in de knel komen door onderhoudsroosters.

Op allerlei nevenlijnen rijden er op sommige avonden in het geheel geen treinen (gepland) omdat er dan onderhoud wordt gepleegd, dat lijkt me een stuk ernstiger dan één trein die wat later binnenkomt...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:52
door Abracadabram
willy84 schreef:De minister van infrastructuur is verantwoordelijk voor de NS en politiek aanspreekbaar op het functioneren. Dus dit lijkt mij prima. Het is al te triest voor woorden dat de NS dit zelf niet had kunnen bedenken. De mensen die dit hebben bedacht verkeren zelf op een bedenkelijk niveau.

Niet om het 1 of ander, maar het niet vrijgeven van een baanvak om er met een trein of te rijden is toch de verantwoordelijkheid van de ProRail en niet de NS, die je hier wel heel makkelijke de schuld in de schoenen schuift.

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: do 14 jul 2011, 00:33
door Daan
deadlock schreef:
iljitsch schreef:Ik vind het goed dat kamerleden dit oppikken. Daar zijn volksvertegenwoordigers voor.
Nee. Zo werkt het niet. Kamerleden moeten zich niet bezighouden met één trein of één bushalte.
Inderdaad, om moe van te worden dit geneuzel. Als de kamer zich inderdaad met iedere halte gaat bemoeien, kunnen we de onderliggende politiek wel opdoeken en van dit land één grote gemeente maken...

Re: Kamerleden: Intercity staat te vaak stil in Assen

Geplaatst: do 14 jul 2011, 07:27
door deadlock
iljitsch schreef:Geld is vestzak/broekzak, die ambtenaren zitten er toch.
Een van de basisregels van economie; geld kan maar één keer uitgegeven worden. Ten tweede kunnen ambtenaren die niets uitvoeren simpelweg wegbezuinigd worden.