Pagina 1 van 2

Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 14:06
door Raymond
Meppel krijgt twee intercity's per uur
15-11-2011
MEPPEL - Meppel krijgt na 2013 een halfuurs-intercityverbinding met de Randstad. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandagavond bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst met gemeentebestuur en bevolking.

Meppel raakt nu een intercity van Groningen kwijt, maar daar komt over een paar jaar een intercity van Leeuwarden bij. Friesland is daar tegen, omdat volgens die provincie de extra stop in Meppel voor vertraging zorgt. De komende tijd onderhandelen betrokkenen nog over de extra sneltrein voor Meppel.

Bron + audiofragment

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 14:21
door The best
Klinkt niet heel onlogisch. Ik heb het altijd al apart gevonden dat je maar 1 keer per uur van Meppel naar Leeuwarden kan.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 16:40
door Gekko123
Waarom krijg ik het idee dat ze in Hoogeveen nu ook weer beginnen/willen te zeuren? Zelf vind ik het op zich goed, maar dan vind ik wel dat de stop te Steenwijk moet verdwijnen. Anders word de Intercity Zwolle - Leeuwarden een veredelde stoptrein...

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 16:52
door reisthijs
Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 17:15
door Ennes
Daar gaan we weer!

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 20:21
door Vinny
reisthijs schreef:Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).
Dat lijkt me het meest zinvolle idee ja. Eventueel zou je van Grou en Akkrum een alternerend stoppatroon kunnen bedenken, zodat de ene IC alleen in Grou stopt en de andere alleen in Akkrum. De spitstoevoeger zorgt er voor dat tijdens de spitsuren de dorpen onderling verbonden blijven voor een handjevol scholieren. Eigenlijk zouden beide stations moeten worden opgeheven, het reizigeraantal voldoet niet aan de norm.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 21:10
door Wubbo
Raymond schreef:Meppel krijgt na 2013 {...]
Wanneer is dat, in 2080?

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 21:35
door Geert
Vinny schreef:
reisthijs schreef:Mijn vraag is als eerste, wordt het dan de bestaande IC maar dan met één extra stop, of gaan alle IC's tussen Zwolle en Leeuwarden straks gewoon overal stoppen (net als straks op de Zeeuwse lijn)? Dat laatste zou precies passen in het hele idee van NS over 'eenvoudige' dienstregelingen (ieder half uur precies hetzelfde patroon herhalen).
Dat lijkt me het meest zinvolle idee ja. Eventueel zou je van Grou en Akkrum een alternerend stoppatroon kunnen bedenken, zodat de ene IC alleen in Grou stopt en de andere alleen in Akkrum. De spitstoevoeger zorgt er voor dat tijdens de spitsuren de dorpen onderling verbonden blijven voor een handjevol scholieren. Eigenlijk zouden beide stations moeten worden opgeheven, het reizigeraantal voldoet niet aan de norm.
Welke norm? Er is een vage norm van 1000 reizigers voor een nieuw station, maar voor bestaande stations wordt die norm niet gehanteerd.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 22:33
door Klaasje
De norm is 1000 voor een bestaand station en 2000 voor een nieuwe.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 22:57
door reisthijs
Nogmaals, welke norm? Er zijn minstens 100 stations in Nederland met minder dan 1000 reizigers... wel is het zo dat op het grootste deel daarvan geen NS-treinen komen maar dan nog.

(Hier zei Vinny laatst nog dat 500 de norm was, daar zitten Akkrum en Grou allebei weer wel boven. Zo vreselijk slecht doen die stations het dan toch ook weer niet.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:52
door Vinny
OK met de "norm" bedoelde ik ook het aantal reizigers voor een "nieuw" station, dat is namelijk de enige harde norm. De "500" norm is iets waar de NS altijd mee schemert, maar stations die duidelijk onder dit reizigersaantal zitten krijgen vaak extra politieke bescherming zodat ze toch niet worden opgeheven
Maar ik wil het wel breder trekken: station Staphorst wordt al jaren lang tegen gehouden omdat het niet in de dienstregeling past:Er wonen 10.000 mensen in het dorp, terwijl Grow en Irnsum samen zo'n 7.000 inwoners hebben en Akkrum 3.000.

Welk station zou nou meer bestaansrecht hebben? :roll:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:52
door Thijs
Er is helemaal geen norm.

Er was voorheen een norm voor een nieuw station, maar dat had enkel betrekking op de subsidie die het Ministerie zou geven voor de bouw van een nieuw station. Als een regionale overheid een nieuw station wilde bouwen en het aantal in- en uitstappers zou lager dan de norm zijn, dan zou theoretisch de regionale overheid die kosten geheel kunnen betalen en dan zou het station er komen, maar dan zonder subsidie. Voor het Hoofdrailnet is trouwens medewerking van NS over, die moeten een bedieningsgarantie geven.

Deze bovenstaande norm is overigens afgeschaft, mede naar aanleiding van een motie van een Tweede Kamer.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:54
door Vinny
Oh ja, die motie is ook nog eens aangenomen. Stel je voor dat we in Nederland een station sluiten, nou dan is de wereld te klein... :|

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:59
door Thijs
Goed lezen wat ik schreef: die motie ging dus over de subsidie voor een nieuw station. En niet over sluiten van bestaande stations. Dat is overigens wel een taboe helaas, daar ben ik het met je eens.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 09:39
door Klaasje
Thijs schreef:Er is helemaal geen norm.
Dan zal het wel de norm zijn waarbij NS begint te klagen.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 16:13
door visgraat
Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 17:16
door The best
visgraat schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.
Het meerendeel van de plaatsen die jij noemt is kleiner dan Meppel of ligt niet eens aan een lijn vanwaar een trein via Meppel rijdt, dus veel van die plaatsen (zoals Emmen, Ommen, Emmeloord, Veendam, Stadskanaal enz.) boeien niet zo heel erg in dit verhaal.

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 19:10
door Vinny
Desnoods voer je het Zwitserse/Duitse principe van "Bedarfshalt'' in, reizigers in de dorpen Grou en Akkrum moeten op een knopje drukken om de trein er te laten stoppen, op tijden dat de Fryslân-stoprein niet rijdt. Reizigers die de trein daar willen verlaten verwittigen de conducteur.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bedarfshalt

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 19:30
door Klaasje
Een stopplaats dus. :pos:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 19:55
door MdJ
Er zijn treinen die dus geen in- EN uitstappers hebben in Grou of Akkrum? Volgens mij heb je elke trein wel een persoon erin zitten die in Akkrum of Grou moet zijn...

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 21:34
door Vinny
Nou ik denk niet dat er 's avonds en in het weekend veel mensen op de trein stappen, vergeet niet dat er in de sterke uren wel een stoptrein rijdt. De intercity slaat dan allebei de stations gewoon over...

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: di 22 nov 2011, 22:10
door MdJ
In de "sterke" uren stopt de IC ook gewoon hoor. :wink:

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 11:44
door Zonnig
Is het niet beter om 2 echte Intercity's te laten rijden tussen Leeuwarden en Zwolle met alleen een stop in Heerenveen.
Arriva kan dan 2 echte stoptreinen laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.

En dit is ook wat de provincie Fryslân graag wil.

En dan kan dit eigenlijk ook voor Zwolle Groningen worden doorgevoerd met als IC-stop in Assen.
Arriva kan dan 2 echte stoptreinen laten rijden tussen Zwolle en Groningen.

Duidelijk geheel, de NS rijd vanuit Zwolle alleen IC's naar Groningen en Leeuwarden en Arriva alleen stoptreinen naar Groningen / Leeuwarden / Emmen (en misschien gaat het dan met de stoptreinen ook veel beter qua klandizie en zie je daar misschien wel snel 4 stoptreinen per uur rijden). :Y

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 11:50
door Reiziger Delft
Gaat dat passen tussen Zwolle en Herfte?

Re: Meppel krijgt 2 intercity's per uur

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 14:32
door fogeltje
visgraat schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Straks rijden tussen Zwolle en Groningen 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat geeft een regelmatig patroon met een regelmatige bediening van sprinters van 2x per uur. Het grootste deel reist vanuit Meppel volgens mij naar Zwolle, dus of die mensen nou in een IC of sprinter zitten maakt niet gek veel uit. Er zijn tussen Zwolle en Leeuwarden 1 IC en 1 sprinter (die het hele stuk rijden). De een stopt wel in Meppel en de andere niet. Tussen Zwolle en Meppel biedt deze trein misschien niet heel veel meerwaarde, omdat het dan een derde trein zou worden in een halfuursdienst, maar het behoudt wel de verbinding tussen Meppel en Leeuwarden. Bovendien gaat je frequentie niet achteruit en is de verdeling van treinen beter dan nu. Voor de Randstad moet je inderdaad overstappen, maar er zijn veel grotere (en belangrijkere) plaatsen dan Meppel die ook geen rechtstreekse verbinding hebben met de Randstad (ja, idd ook Hoogeveen, maar alleen al in het noorden bijvoorbeeld ook Emmen, Ommen, Emmeloord, Drachten, Sneek, Veendam, Stadskanaal, enz). Ik denk niet dat deze gemeenten snel gaan zeuren dat ze een rechtstreekse verbinding willen met de Randstad. Bovendien zijn de inwoners van deze plaatsen straks juist langer onderweg naar de Randstad door de extra stop.
Maar Meppel is wel een punt waar de spoorlijn aftakt, dan valt er eerder wat voor een stop in Meppel te zeggen dan een gat als Hoogeveen. Dit even los of het zinvol is om een van deze of andere plaatsen aan de lijn een IC stop te geven. IC's verwateren veel te snel in Nederland.