Pagina 1 van 2

Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 08:54
door Tristan
Heel herkenbaar dit :Y :
Kinderen in de kou door fout in ov-chipkaart

FINSTERWOLDE/WOLDENDORP - De soap rond de OV-chipkaart bereikte in Woldendorp deze week een van de vele dieptepuntjes. Met als slachtoffers zeven scholieren uit Finsterwolde. De buschauffeur die hen terug naar huis had zullen brengen, weigerde dat te doen. Met enig duw- en trekwerk als gevolg, maar als resultaat dat de jongeren in de vrieskou de bus zagen wegrijden. Uiteindelijk moesten de ouders hun kroost met de auto komen halen.

De fout zit hem –zoals inmiddels gebruikelijk- in het systeem van de OV-chipkaart. Vorige week vrijdag toetste een buschauffeur de verkeerde code in op zijn apparatuur. Het kastje 'dacht' daardoor dat hij tussen Finsterwolde en Bad Nieuweschans pendelde. De scholieren die in Finsterwolde opstapten om naar school in Woldendorp te gaan, hebben een abonnement op dat traject. Maar omdat het systeem dacht dat ze naar het kuuroord aan de grens reden, werden er extra kosten in rekening gebracht op hun kaart. Als gevolg daarvan ontstond er een negatief saldo, wat automatisch de chipkaart blokkeert. En dus konden ze na het weekend niet meer mee. "Op de heenweg was de chauffeur coulant, maar zijn collega 's middags stond op zijn strepen", zegt Jenny Hofman, de moeder van een van de leerlingen.

Zij deed direct haar beklag bij Qbuzz. Vertegenwoordigers van de vervoerders kwamen naar de school en ontdekten wat er mis was gegaan. "Nu is het nog zaak gecompenseerd te worden. Men vertelde ons dat we een formuliertje moeten invullen en dat het geld dan op de chipkaart teruggestort wordt. Maar eerst moesten we zelf het bedrag aanvullen om de kaart weer te activeren. Dat is toch van de zotten! Hebben de kinderen straks bovenop hun abonnement allemaal een bedrag op hun kaart staan waar ze niks mee doen."
Bron: Dagblad van het Noorden

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 11:39
door Suus
Dat is geen fout van de ov-chipkaart maar van een chauffeur. Het is wel heel makkelijk dan meteen weer de ov-chipkaart de schuld te geven van alle problemen.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 11:40
door The best
Dat doet hij altijd, kijk ook maar naar de link in zijn signature (of hoe dat ook heet).

Het is gewoon een eikel van een chauffeur.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 12:03
door hauptbahnhof
Het beste is het gewoon te negeren. Je kunt ergens op tegen zijn maar alleen maar negativiteit is behoorlijk irritant.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 12:23
door Tristan
The best schreef:Dat doet hij altijd, kijk ook maar naar de link in zijn signature (of hoe dat ook heet).

Het is gewoon een eikel van een chauffeur.
In dit geval ben IK het niet, maar is het Dagblad van het Noorden die de fout toeschuift op de ov-chipkaart

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 12:34
door Jef400
Het is in de 1e plaats de fout van de chauffeur. Maar in de 2e plaats is het toch echt de OV-Shitkaart. Want als er nog papieren abonnementen waren had dit niet kunnen gebeuren.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 16:02
door Ardan
Het is helemaal geen fout van de OVC. Puur van de chauffeur en niks niet niemand anders. Hij heeft een verkeerde code ingetoetst en niet het systeem.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: za 11 feb 2012, 16:08
door hauptbahnhof
Jawel Ardan,

want als ik met mijn strippenkaart in de tram stap in zone 5700, maar de conducteur stempelt 3 strippen 5713 voor me, dan word ik ook geweigerd bij een overstap in zone 5715.

Dat is natuurlijk de fout van de conducteur die het gestempeld heeft, de conducteur van de tram waar ik op overstap, en al helemaal die handstempel waar die verkeerde stempel mee is gezet :X

(A) *O*

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 00:48
door Michael 1988
Noem mij een aso, maar het is eigenlijk ook een fout in het systeem zelf. Bij een strippenkaart kun je nog controleren of alles klopt. Bij de chipkaart is voor de reiziger niet te controleren of de chauffeur alles wel goed had ingevoerd. Dat de chauffeur een foute code intoetst is de fout van de chauffeur, daar ben ik het ermee eens, maar je kunt het niet terplaatse controleren of alles wel klopt. En dat is gewoon een grote fout in het systeem.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 11:06
door hauptbahnhof
Je moest ook maar net weten in welke zone je zat om het te controleren.

Maareh, hoe wilde jij in hemelsnaam het systeem inrichten dat jij kan controleren of het goed is?

Wat ik wel zeg, is dat het een slechte zaak is dat de chauffeur een of andere code moet invoeren voor het OV-chipsysteem. Daarom zeg ik ook: lang leve het systeem van GVB. Bij het uitrijden de wagen instellen op lijn, dienstwagennummer en richting en voor de rest van de dag zit ie goed (ook al verandert de lijn en bestemming volgens dienstregeling in de loop van de dag). Alles wordt automatisch aangestuurd dus ook het EBS, halteafroep, filmen, wissels... Het personeel hoeft niks meer aan te doen.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 11:56
door marvinkok
Net als het InfoXX, omloop invoeren en de rest gaat vanzelf :)

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 12:20
door Daniel
marvinkok schreef:Net als het InfoXX, omloop invoeren en de rest gaat vanzelf :)
Mits het systeem de hele rit blijft werken... Herinner me nog wel een omroep van een chauffeur ooit: "Willen alle reizigers die op de chipkaart reizen nu uitchecken, de boordcomputer gaat opnieuw opstarten" :P
Michael 1988 schreef:Bij de chipkaart is voor de reiziger niet te controleren of de chauffeur alles wel goed had ingevoerd.
Als je een negatief bedrag op de lezer ziet terwijl je uitcheckt na een reis op je abonnement weet je anders wel zeker dat er wat misgegaan is. Bij het inchecken is het wel lastig dat je bij bv. Connexxion niet ziet wat er aan instaptarief wordt afgeschreven, da's immers al een goede indicatie (moet 0 euro zijn bij abonnement). En als je dat wel zou kunnen zien is het nog te corrigeren door direct weer uit te checken gezien.
Tenminste, dan komt je saldo niet op iets negatiefs uit. Je moet daarna nog wel de chauffeur overtuigen dat het systeem verkeerd staat ingesteld.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 13:27
door hauptbahnhof
Is een incheck direct gevolgd door een uitcheck niet minimaal het basistarief betalen?

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 13:32
door Michael
Bij Veolia niet volgens mij. Tijdje terug checkte ik in op station Breda. En stapte ongeveer 5 minuten later uit in het Centrum maar het systeem bleef op Station hangen en het kostte mij helemaal niks. Er kwam wel een melding Free exit Expired op het scherm van de kaartlezer

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 15:06
door hauptbahnhof
Dat is handig voor de zwart/grijsrijders. Voorin incehcken en achterin uitchecken en voila, niks betaald.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 15:24
door Jef400
Grijsrijders. HBF

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 16:19
door hauptbahnhof
Dat zei ik toch? :|

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 16:20
door Gekko123
In ieder geval bij EBS kost in- en uitchecken je het basistarief, tenzij het binnen je abonnement blijft.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 16:25
door Jef400
:') Dan moet je die Zwartrijers weg halen.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 16:28
door hauptbahnhof
Nou, ik heb zwart-/grijsrijders gezegd omdat het officiëel grijrijden heet, maar het is eigenlijk gewoon zwartrijden op het moment dat je nog in het voertuig zit en niet ingecheckt bent... :wink:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:18
door Jef400
Ik zit je toch te plagen jonguh

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:38
door find_your_spot
Daniel schreef:Bij het inchecken is het wel lastig dat je bij bv. Connexxion niet ziet wat er aan instaptarief wordt afgeschreven,
Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.

Dan weet je al gelijk dat het mis gaat.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:47
door Tristan
find_your_spot schreef: Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.

Dan weet je al gelijk dat het mis gaat.
Dat is idd het geval als het bij het inchecken al misgaat. Als het bij het uitchecken misgaat (wat vaker voorkomt), is het lastig in te schatten als je blind op het systeem vertrouwd en dus niet continu op het schermpje van de cico kijkt.

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 19:37
door Daniel
find_your_spot schreef:Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.
Da's waar ook... het uitchecken vereist overigens wel wat meer oplettendheid. Dan komen namelijk ook meldingen als deze voor:

UIT OK JT 211212
-0.73 10.00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 21:35
door Michael
hauptbahnhof schreef:Dat is handig voor de zwart/grijsrijders. Voorin incehcken en achterin uitchecken en voila, niks betaald.
Ze controleren regelmatig bij Veolia in Brabant dus de pakkans is vrij groot