College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Een gemeenteraad valt niet, die blijft zitten. Een college van B&W kan wel vallen. In dat geval moet er een nieuw college geformeerd worden dat een meerderheid aan zetels in de gemeenteraad heeft. Meestal is het een partij die het college laat vallen waarna er een andere samenwerking wordt gezocht. Als een college vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen valt kan het demissionair door, maar gelden er wel beperkingen op de wijzigingen die ze mogen doorvoeren in het beleid.
De burgemeester blijft in principe altijd zitten, die is voor een periode van zes jaar benoemd door de Kroon en wordt in Nederland niet gekozen, tenzij de burgemeester door de gemeenteraad wordt weggestemd. In zo'n geval wordt door de Commissaris van de Koningin een waarnemend burgemeester benoemd, vaak is dat een oud-burgemeester die eigenlijk al met pensioen was.
De burgemeester blijft in principe altijd zitten, die is voor een periode van zes jaar benoemd door de Kroon en wordt in Nederland niet gekozen, tenzij de burgemeester door de gemeenteraad wordt weggestemd. In zo'n geval wordt door de Commissaris van de Koningin een waarnemend burgemeester benoemd, vaak is dat een oud-burgemeester die eigenlijk al met pensioen was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Aha, bedankt voor je verhelderende uitleg :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
In plaats van investeringen in nieuwe tramlijnen/treintrajecten/metroververbindingen zou het misschien handiger om bestaande buslijnen te upgraden. Een nieuwe buslijn is nogal goedkoper dan een nieuwe trein/tram/metro verbindingen
Bij een nieuwe tram/trein/metro moet je rails aanleggen, een 5 jarige studie maken en van te voren aanbestedingen doen
Bij een nieuwe buslijn hoef je alleen wat bushalte's te plaatsen en eventueel wat nieuwe bussen te bestellen en een busbaan maken.
Het is sneller klaar en financieel veel handiger *bus*
Voor eventuele langere trajecten zoals Groningen - Drachten - Heerenveen zal het wel mogelijk (en financiëel haalbaar) zijn. En je hoeft niet zoveel (drukke) wegen af te sluiten voor een nieuwe spoorweg overgang
Bij een nieuwe tram/trein/metro moet je rails aanleggen, een 5 jarige studie maken en van te voren aanbestedingen doen
Bij een nieuwe buslijn hoef je alleen wat bushalte's te plaatsen en eventueel wat nieuwe bussen te bestellen en een busbaan maken.
Het is sneller klaar en financieel veel handiger *bus*
Voor eventuele langere trajecten zoals Groningen - Drachten - Heerenveen zal het wel mogelijk (en financiëel haalbaar) zijn. En je hoeft niet zoveel (drukke) wegen af te sluiten voor een nieuwe spoorweg overgang
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
En voor die nieuwe busbanen hoeven geen studies gedaan te worden?
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Die buslijnen zijn er al (namelijk de 3,6,11 en 15). Maar het probleem is dat meer bussen laten rijden niet heel handig is, dan loopt het complete centrum+stationsstraat nog meer vast namelijk. Je moet nu voor de grap in de spits eens op de Grote Markt kijken, soms moeten bussen wel 10 minuten wachten voordat ze überhaupt de grote markt op kunnen.uvos10 schreef:In plaats van investeringen in nieuwe tramlijnen/treintrajecten/metroververbindingen zou het misschien handiger om bestaande buslijnen te upgraden. Een nieuwe buslijn is nogal goedkoper dan een nieuwe trein/tram/metro verbindingen
Bij een nieuwe tram/trein/metro moet je rails aanleggen, een 5 jarige studie maken en van te voren aanbestedingen doen
Bij een nieuwe buslijn hoef je alleen wat bushalte's te plaatsen en eventueel wat nieuwe bussen te bestellen en een busbaan maken.
Het is sneller klaar en financieel veel handiger *bus*
Voor eventuele langere trajecten zoals Groningen - Drachten - Heerenveen zal het wel mogelijk (en financiëel haalbaar) zijn. En je hoeft niet zoveel (drukke) wegen af te sluiten voor een nieuwe spoorweg overgang
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Is het een idee om een spooraansluting aan te leggen naar Zernike en (desnoods alleen in de spits) wat treinen doortrekken naar Groningen Noord, Zernike?
Ik weet niet hoeveel geld dat kost, maar het lijkt me wel omgevingsvriendelijker dan de binnentad te slopen om er een trambaan aan te leggen...
Ik weet niet hoeveel geld dat kost, maar het lijkt me wel omgevingsvriendelijker dan de binnentad te slopen om er een trambaan aan te leggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik weet niet of dat zo handig is. Volgens mij moet je dan alsnog het spoor tussen Groningen Noord en Groningen verdubbelen en dan moet je meer slopen dan wanneer je de tram aanlegt. Voor de rest gaat de tram niet alleen naar het Zernike, maar ook nog naar het Kardinge.Vinny schreef:Is het een idee om een spooraansluting aan te leggen naar Zernike en (desnoods alleen in de spits) wat treinen doortrekken naar Groningen Noord, Zernike?
Ik weet niet hoeveel geld dat kost, maar het lijkt me wel omgevingsvriendelijker dan de binnentad te slopen om er een trambaan aan te leggen...
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Wellicht moet je meer jaren '70 bouwvallen slopen, maar je laat het historische centrum van Groningen met rust. Dat is ook wat waard :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Pleitte jij niet onlangs voor het platgooien van de halve Grachtengordel ten behoeven van een tramtunnel onder de Leidsestraat? Dan is deze reactie aardig in conflict.Vinny schreef:Wellicht moet je meer jaren '70 bouwvallen slopen, maar je laat het historische centrum van Groningen met rust. Dat is ook wat waard :Y
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Onder de grond stoppen van OV kost veel geld. Vervolgens wordt dan gezegd dat investeringen in OV niet rendabel zijn.
Dat moet je juist omdraaien: auto's in tunnels onder de grond en de tram gewoon in de straat.
Dat moet je juist omdraaien: auto's in tunnels onder de grond en de tram gewoon in de straat.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Overigens was er bij de tramplannen geen sprake van het slopen van de halve binnenstad hoor.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Jongen, die paar Döner Kebap zaken mist helemaal niemand...R-Flow schreef:Pleitte jij niet onlangs voor het platgooien van de halve Grachtengordel ten behoeven van een tramtunnel onder de Leidsestraat? Dan is deze reactie aardig in conflict.Vinny schreef:Wellicht moet je meer jaren '70 bouwvallen slopen, maar je laat het historische centrum van Groningen met rust. Dat is ook wat waard :Y
Ik kan je tal van schitterende grachtengordel pandjes aanwijzen die niet alleen veel mooier zijn dan de commerciele rotzooi rondom het Leidseplein, maar die ook nog eens gespaard worden in mijn tramtunnelplan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Klopt, dat was bangmakerij van een aantal ondernemers in de binnenstad, net zoals dat die lui zeiden dat er een sneltrein door Groningen zou gaan rijden.timtrein schreef:Overigens was er bij de tramplannen geen sprake van het slopen van de halve binnenstad hoor.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Jongen, alsof wat voor zaak in zo'n pand zit relevant is en er staat nog wel wat meer omheen.Vinny schreef:Jongen, die paar Döner Kebap zaken mist helemaal niemand...
Ik kan je tal van schitterende grachtengordel pandjes aanwijzen die niet alleen veel mooier zijn dan de commerciele rotzooi rondom het Leidseplein, maar die ook nog eens gespaard worden in mijn tramtunnelplan
Kortom beste Groningers: Niet naar Vinny luisteren want voor je het weet wordt jullie hele binnenstad platgegooid.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Gaan jullie je nou maar lekker met Amsterdam bemoeien in het GVB-topic, blijft het hier tenminste een beetje schoon...
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
En de gemeente en provincie Groningen kunnen fluiten naar 40 miljoen euro...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ram__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ram__.html
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
De schade is nog groter dan beraamd. Echt puik werk hoor :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Kunnen studenten niet gewoon op de fiets naar Zernike, goedkoper, gezonder en milieuvriendelijker. Raar idee? Deed ik 30 jaar geleden ook toen ik daar studeerde. Lijn 5 reed toen iedere 15 minuten naar Zernike. Dat was meer dan voldoende. Het trouwens nog maar de vraag of de OV jaarkaart voor studenten blijft bestaan als er een sociaal leenstelsel komt ipv een studiebeurs. Je kan mensen moeilijk verplichten om te lenen voor een OV-kaart. Als dat zo is zal dat een enorme dreun zijn voor het OV in Nederland.The best schreef:Die buslijnen zijn er al (namelijk de 3,6,11 en 15). Maar het probleem is dat meer bussen laten rijden niet heel handig is, dan loopt het complete centrum+stationsstraat nog meer vast namelijk. Je moet nu voor de grap in de spits eens op de Grote Markt kijken, soms moeten bussen wel 10 minuten wachten voordat ze überhaupt de grote markt op kunnen.uvos10 schreef:In plaats van investeringen in nieuwe tramlijnen/treintrajecten/metroververbindingen zou het misschien handiger om bestaande buslijnen te upgraden. Een nieuwe buslijn is nogal goedkoper dan een nieuwe trein/tram/metro verbindingen
Bij een nieuwe tram/trein/metro moet je rails aanleggen, een 5 jarige studie maken en van te voren aanbestedingen doen
Bij een nieuwe buslijn hoef je alleen wat bushalte's te plaatsen en eventueel wat nieuwe bussen te bestellen en een busbaan maken.
Het is sneller klaar en financieel veel handiger *bus*
Voor eventuele langere trajecten zoals Groningen - Drachten - Heerenveen zal het wel mogelijk (en financiëel haalbaar) zijn. En je hoeft niet zoveel (drukke) wegen af te sluiten voor een nieuwe spoorweg overgang
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Een goede optie is om op Zernike een campus te maken. Zeker nu steeds meer opleidingen er zitten zal de mogelijkheid steeds aantrekkelijker worden. In de laatste jaren zijn in Groningen vele opleidingen vanuit de stad richting Zernike verhuisd. Dit werkt automatisch in de hand dat het vervoer van passagiers dat je hebt meer geconcentreerd zal gaan worden.
Een deel van die passagiers kun je via de campus af gaan vangen. Tegelijkertijd los je een deel van de woningnood ermee op. Omdat er ook veel HBO opleidingen zitten zullen veel passagiers van buiten de stad blijven komen. Dit los je minder makkelijk op.
Een deel van die passagiers kun je via de campus af gaan vangen. Tegelijkertijd los je een deel van de woningnood ermee op. Omdat er ook veel HBO opleidingen zitten zullen veel passagiers van buiten de stad blijven komen. Dit los je minder makkelijk op.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Wat is nou 40 mln voor een beetje prestigeBR628 schreef:En de gemeente en provincie Groningen kunnen fluiten naar 40 miljoen euro...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ram__.html
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Het heeft een paar zuurverdiende belastingcenten mogen kosten, maar dan heb je ook......oh wacht.....Ennes schreef:Wat is nou 40 mln voor een beetje prestigeBR628 schreef:En de gemeente en provincie Groningen kunnen fluiten naar 40 miljoen euro...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ram__.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
ach, hier is destijds voor "Hart van Dieren" ook 40 miljoen doorheen gejaagd, en we hebben nog niks. En dan hebben we het hier over een kleine gemeente, dus wat is nu 40 miljoen voor een stad als Groningen?
Ach, de belastingbetaler betaald toch wel, en de verantwoordelijken krijgen ergens anders wel weer een mooi baantje.
Net als de verantwoordelijke wethouder hier, is toen opgerot naar Doetinchem en is nu daar weer wethouder geworden.
K*tvolk is het :N
Ach, de belastingbetaler betaald toch wel, en de verantwoordelijken krijgen ergens anders wel weer een mooi baantje.
Net als de verantwoordelijke wethouder hier, is toen opgerot naar Doetinchem en is nu daar weer wethouder geworden.
K*tvolk is het :N
Goh.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Echt een k*tpartij ja, die SP in Groningen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
ach, al voordat de SP zich terugtrok was het al bekend dat er een hoop geld doorheen gejast werd, en er al grote twijfels waren of die tram er überhaupt zou komen :N
maar of het dit keer nou de SP is of niet, de VVD, CDA en PvdA zijn en blijven gedeelde kampioenen in geld verbrassen, boel verkloten en mooie (dure) baantjes verzamelen.
maar of het dit keer nou de SP is of niet, de VVD, CDA en PvdA zijn en blijven gedeelde kampioenen in geld verbrassen, boel verkloten en mooie (dure) baantjes verzamelen.
Goh.
Re: College Groningen valt vanwege 'tramcrisis'
Plan is nog niet van de baan: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=114547 .
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=114547 schreef:Tijdens de vergadering kwam ook het voorstel van de gemeente Groningen aan de orde om de aanbesteding van de regiotram zo snel mogelijk stop te zetten, maar daar gaat de regio niet op in. Zij willen dat er extra onderzoek komt naar de consequenties en de mogelijke alternatieven voor de tram.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten