Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

Ik vind het vooral zielig voor de STAR als zij straks nog maar op een klein stukje mogen rijden. :(
Terwijl het nota bene dankzij de STAR is dat die lijn er überhaupt nog ligt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Zieligheid kan nooit een rationeel argument zijn om een stuk infrastructuur wel of niet te gebruiken/aanleggen.
In Excel heb ik even wat relevante verbindingen gezocht en gekeken wat het effect op de reistijd is mocht de trein Veendam-Stadskanaal doorgetrokken worden naar Emmen:
traject nu toek
Enschede-Groningen 02:29 02:33
Emmen-Groningen 01:00 01:00
Zwolle-Stadskanaal 01:44 01:18

De relatie Zwolle-Stadskanaal is de enige die er echt van profiteert. Enschede-Zwolle, mocht tussen die steden een rechtstreekse trein rijden zal niet makkelijk sneller kunnen zijn dan de huidige verbinding. Op basis van de huidige dienstregeling en een inschatting van de reistijd Veendam-Emmen zal deze route zonder het schrappen van tussenstations als Geerdijk of Kropswolde altijd langzamer blijven dan de route via Deventer, al scheelt het in minuten niet veel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Klaasje »

Voor Enschede-Groningen is het opwaarderen van Wierden-Zwolle ook interessanter.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door iljitsch »

Wat dacht je van het opwaarderen van Groningen - Zwolle? Leg nieuw spoor aan van ten zuiden van Staphorst tot ten noorden van Hoogeveen. Snijdt een aardige omweg en twee stations af, dat zou flink moeten schelen in de rijtijd. En tussen Beilen en Zwolle rijden de intercity's en sprinters grotendeels verschillende routes dus die zitten elkaar niet in de weg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Dat is al enige tijd geleden afgeschoten. Zo'n tracé doorsnijdt het leefgebied van een of ander "zeldzaam" beestje geloof ik, en een Uniek Staphorsteriaans Landschap.

Ik zie alleen maar weilanden met koeien, maar goed, zo gaat dat in Nederland...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door menno47 »

17-08-1945: Sneltrein Zwolle-Mariënberg-Coevorden-Emmen-Stadskanaal-Zuidbroek-Groningen !
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 02%3Aa0032
Via de normale route was niet mogelijk vanwege opgeblazen bruggen over de Dedemsvaart en de Vecht.
Meer over treinverkeer uit die tijd waarin de verbinding van Groningen naar het zuiden via de NOLS een belangrijke rol speelde:
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 01%3Aa0004
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 01%3Aa0005
Laatst gewijzigd door menno47 op do 17 jan 2013, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

menno47 schreef:!7-08-1945: Sneltrein Zwolle-Mariënberg-Coevorden-Emmen-Stadskanaal-Zuidbroek-Groningen !
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 02%3Aa0032
Via de normale route was niet mogelijk vanwege opgeblazen bruggen.

En deze dan? Vervoer Autobusdiensten naar Den Haag vanuit Zwolle.

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 01%3Aa0002

Dát zijn zeker andere tijden!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

STAR wil geld van provincie voor aanpassen treinen
De Kanaalster museumspoorlijn STAR vindt dat de aanpassing van hun treinen om ze geschikt te maken voor gewoon spoor, moet worden betaald door de provincie. Bij de nieuwe spoorverbinding Veendam- Stadskanaal moeten de STAR-treinen aan hogere eisen voldoen dan op het huidige museumspoor tussen beide plaatsen. De nieuwe spoorverbinding kost zeker 60 miljoen euro. Gedeputeerde Mark Boumans zegt toe bij de plannen rekening te houden met de museumspoorlijn. Ook een verzoek van de gemeente Menterwolde voor een station bij de Duurkenakker, tussen Muntendam en Meeden, wordt in in de plannen meegewogen. Het is de bedoeling dat het nieuwe spoor tussen Veendam en Stadskanaal in 2019 klaar is. (bron, en interviews met woordvoerder Star en met gedeputeerde Boumans: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=117122)
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door The best »

Waarom een station bouwen op een plek waar niks is?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Anne »

The best schreef:Waarom een station bouwen op een plek waar niks is?
Kans op klachten van omwonenden is dan minder :mrgreen:
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door menno47 »

The best schreef:Waarom een station bouwen op een plek waar niks is?
U bent zeker ter plaatse goed bekend ? :mrgreen:
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Karl »

En de geelstaartsalamander dan?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Een station bij de Duurkenakker ligt nog steeds onhandig voor Muntendam en voor Meeden alleen heb je geen station nodig. Ik denk dat inwoners van Muntendam beter af zijn met het station in Zuidbroek, iets verder weg maar wel 4 verbindingen naar Groningen per uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door The best »

menno47 schreef:
The best schreef:Waarom een station bouwen op een plek waar niks is?
U bent zeker ter plaatse goed bekend ? :mrgreen:
Valt wel mee op zich, maar Google vertelt een hoop.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door menno47 »

Karl schreef:En de geelstaartsalamander dan?
Die komt in zeer grote getale voor in Meeden en Muntendam. De geelstaartsalamanders staan er tevens om bekend, dat ze fanatieke treinreizigers zijn. :mrgreen:
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Zelfs die zit daar niet...
De laatste drie bewoners zijn daar een jaar of twee geleden weggehaald - de paarden die je daar altijd gezelschap kwamen houden tijdens het foto's maken :D
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

Pleidooi voor spoor Emmen-Stadskanaal
STADSKANAAL - "Een logische spoorverbinding." Zo noemt burgemeester Baukje Galama van Stadskanaal het doortrekken van de toekomstige spoorlijn Veendam-Stadskanaal naar Emmen. Het is de ontbrekende schakel in een verbinding tussen de steden Groningen en Emmen. Galama weet dat de Drentse politiek zich tot nu toe niet bijster enthousiast heeft getoond voor een directe lijn met Oost-Groningen. Gezien de kwaliteit van het busvervoer en het aantal reizigers richting Oost-Groningen, zien de Drenten daar op dit moment het nut niet van in.

"Maar de wereld is veranderd", zegt Galama. "Steeds meer mensen kiezen voor het regionale treinvervoer. Dan is het goed om een heroverweging te maken." De burgemeester bekijkt ze of het doortrekken van de spoorlijn naar Emmen bespreekbaar kan maken in de Agenda voor de Veenkoloniën. Dat is een samenwerkingsverband van twee provincies, twee waterschappen, vijf Groningse- en drie Drentse gemeenten. De verwachting is dat de spoorlijn Veendam-Stadskanaal in 2019 in gebruik wordt genomen.

De Drentse gedeputeerde Henk Brink reageert terughoudend. "De snelle busverbinding Emmen-Groningen met de Qliner is een groot succes. Een spoorlijn naar Groningen levert voor ons geen tijdwinst op. Andersom denk ik dat het belang voor Oost-Groningen een stuk groter is. Veel inwoners kunnen met een trein naar Emmen sneller in Zwolle zijn." Brink bevestigt dat het grensoverstijgende spoortraject niet op de Drentse agenda staat. "Maar als Groningen mogelijkheden ziet, willen we daar uit oogpunt van collegiaal bestuur best over spreken." (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... tadskanaal)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Ik denk dat de positie van de Drenten op dit moment de meest verstandige is te noemen. Een spoorverbinding moet daadwerkelijke winst opleveren, richting Groningen is dat er niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Aftakje naar Hoogeveen, en binnen vijf jaar heb je de handen op elkaar voor een nieuwe spoorlijn (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ov'tje »

Bee schreef:Ik denk dat de positie van de Drenten op dit moment de meest verstandige is te noemen. Een spoorverbinding moet daadwerkelijke winst opleveren, richting Groningen is dat er niet.
misschien toch wel, want je kunt dan stevig in de busdiensten snijden. Vergeet niet dat het rijden van extra bussen bovenop de dienstregeling behoorlijk kostbaar is.

Als de lijn naar Groningen over de Hondsrug meteen met waslijn aangelegd wordt dan denk ik dat het omslagpunt van bus of trein over enkele jaren best wel eens in het voordeel van de trein uit zou kunnen vallen.

Over de Hondsrug zou het dan gaan om ongeveer 45 kilometer nieuw spoor met een kostenplaatje in 2010 van 380 miljoen euro. Dat was waarschijnlijk de dieselvariant, maar ik denk dat 500 miljoen euro een reëler bedrag voor de aanleg van de lijn is.

http://infrastruct.wordpress.com/2008/0 ... gen-emmen/
http://www.drenthe.info/dvs/fileadmin/u ... 40.DEF.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=Q-vjAYxxjrE
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »


Een railvise Drenthe wordt dat genoemd? Het is een bla-bla stuk over een -inmiddels- afgeschoten regiotramplan van Groningen. En die Bats in dat filmpje die wisselt ook elke zoveel jaar van baantje en dat zal ook wel niet voor niets zijn.

Een aantal jaren terug is er ook eens het idee opgevat om Delfzijl via of Zuidbroek of Winschoten naar Stadskanaal door te trekken, dat samen met trein uit Veendam geeft volgens mij meer dan voldoende massa voor een trein naar Emmen -> Zwolle eo Almelo. Lijkt me dan een zinvoller, iets dan om in Groningen een compleet station overhoop te gooien om daar vandaan van Delfzijl in Winschoten of Veendam te komen. (En eventueel verder, en hier zijn misschien wel NAM kansen in.)

Ergens heb ik sterk het idee dat er in Groningen een universiteit is, waar de gedachte is dat 'iets' alleen gerealiseerd kan worden, als het vanuit het raam van de professor zichtbaar is. Lijkt me wat realistischer om van die visie af te stappen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Statler Rail »

Een spoorlijn Groningen-Emmen via de Hondsrug (langs de N34) zal er vrijwel zeker nooit komen; die route is ruimtelijk gezien eigenlijk niet geschikt voor een spoorlijn, om over het prijskaartje nog maar te zwijgen. De route is glooiend, gaat dwars door natuurgebieden en je komt tussen Groningen en Emmen slechts een aantal kleine plaatsen (rond de 10.000 inwoners) tegen: Zuidlaren, Annen, Gieten, Borger. En nog een paar nóg kleinere dorpen zoals Gasselte en Odoorn. Met HOV-bussen kan deze route veel goedkoper, efficiënter, flexibeler en frequenter geëxploiteerd worden dan met een trein.

De route zal daarom via de Gronings-Drentse Veenkolonieën gaan, waarbij je drie plaatsen met ongeveer 25.000 inwoners passeert: Hoogezand, Veendam en Stadskanaal. Het eerste stuk naar Veendam is een aantal jaar geleden geopend en de kans dat deze lijn vóór 2020 naar Stadskanaal verlengd wordt schat ik op zo'n 60 a 70 procent (dat is vrij veel). Tussen Stadskanaal en Emmen zijn er in theorie twee routes:
1) De historische route van de Noordoosterlokaalspoorweg (NOLS) via Gasselternijveen, Valthe, Weerdinge, onderaan de flank van de Hondsrug. Deze route gaat slechts langs zeer kleine dorpjes en vereist het oude tracé kopmaken in Stadskanaal. Derhalve lijkt deze route niet waarschijnlijk.
2) Via de huidige STAR-spoorlijn langs Musselkanaal en dan via het historische tracé richting Ter Apelkanaal, om vanaf daar langs provinciale weg N366 en N391 naar Emmen te gaan. Eigenlijk is dit de enige realistische route.

Het verder doortrekken naar Emmen vanuit Stadskanaal kost veel geld, met name omdat je ook grond moet gaan aankopen en doorgaande wegen moet oversteken. De meerwaarde is echter beperkt, omdat de bus Emmen-Groningen via de N34 sneller en veel goedkoper is, zowel voor de reiziger, als in exploitatie. De "treinbonus" weegt hoogstwaarschijnlijk niet op tegen meerkosten van treinexploitatie. Bovendien kan je de bussen via de N34 niet volledig opheffen zodra er een trein (via Stadskanaal, Veendam) gaat rijden, omdat die ook een belangrijke rol vervullen voor scholieren naar tussenliggende plaatsen. De belangrijkste reden om Stadskanaal-Emmen eventueel tóch aan te leggen is omdat er nu nog veel RSP-geld op de plank ligt terwijl "Den Haag" op het punt staat om investeringen in de infrastructuur drastisch terug te schroeven.

Rationeel gezien zal je een spoorlijn Stadskanaal-Emmen niet moeten aanleggen. De kosten zijn hoog, de exploitatiekosten stijgen en je laat reizigers tussen Emmen en Groningen een grote omweg maken. Maar zo'n project is vooral ideologie. Volgens velen is een spoorlijn per definitie beter dan een bus of auto dus is het aanleggen van een spoorlijn volgens hen per definitie een goede zaak. Ik denk daar toch wat genuanceerder over: je kan het OV-geld maar één keer uitgeven en het lijkt bijna zeker dat je structureel meer geld nodig hebt als je een spoorlijn Stadskanaal-Emmen aanlegt. Om nog maar te zwijgen over de investeringskosten, die je er sowieso nooit uit zal halen. Je moet je als overheid dus goed afvragen of die spoorverbinding zó belangrijk is dat je dat er voor over hebt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

De meerwaarde is echter beperkt, omdat de bus Emmen-Groningen via de N34 sneller en veel goedkoper is, zowel voor de reiziger, als in exploitatie. De "treinbonus" weegt hoogstwaarschijnlijk niet op tegen meerkosten van treinexploitatie
Ik verwijs hierbij naar mijn post van 13 januari. Ik heb voor de reistijd Emmen-Stadskanaal-Veendam een inschatting gemaakt op basis van de hoeveelheid kilometers (gemeten op het historische tracé - zie wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_ ... tadskanaal), en daarbij heb ik berekend dat de trein dus niet langer onderweg is dan de bus.

Voor wat betreft de exploitatie, daar ontbreekt op mijn bierviltje nog wat relevante informatie. Maar ik denk dat het aantal busuren dat uitgespaard wordt eerder beperkt is omdat de tussengelegen dorpen nog steeds bediend moeten worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

Statler Rail,
mag ik je ten eerste complementeren met je mooie stijl van beargumenteren. Toch zijn er wat punten waar ik wel in met je mee ga en niet met je mee ga. die wil ik nog even onder de aandacht brengen.
Statler Rail schreef: 2) Via de huidige STAR-spoorlijn langs Musselkanaal en dan via het historische tracé richting Ter Apelkanaal, om vanaf daar langs provinciale weg N366 en N391 naar Emmen te gaan. Eigenlijk is dit de enige realistische route.

Het verder doortrekken naar Emmen vanuit Stadskanaal kost veel geld, met name omdat je ook grond moet gaan aankopen en doorgaande wegen moet oversteken.
Dit vind ik persoonlijk ook het meest logische tracé, echter het deel waar je het hebt over grondaankopen wil ik toch wat in twijfel trekken, omdat volgens mij de grond naast de Nwegen bij mijn weten (goed)deels in bezit is van de provincie, dus waarom dat kapitaal niet gebruiken?
Statler Rail schreef:
De belangrijkste reden om Stadskanaal-Emmen eventueel tóch aan te leggen is omdat er nu nog veel RSP-geld op de plank ligt terwijl "Den Haag" op het punt staat om investeringen in de infrastructuur drastisch terug te schroeven.
Naast RSP geld is er ook geld voor de agenda van de Veenkoloniën en hebben gemeenten zelf ook eea gereserveerd. En ik denk dat er nog wel meer potjes zijn.

Tenslotte, wat ik me pas realiseerde toen ik mijn vorige post had geschreven het volgende: Zou het niet uiteindelijk de reziger moeten zijn die aan het woord dient te komen? RTVNoord, die op dit moment over van alles en nog wat polls aanmaakt, zou prima een poll of thema kunnen maken over dit onderwerp.

Bij het DvhN artikel zijn de reacties die hout snijden, juist die reacties van mensen die graag gebruik willen maken van dit traject. En was nog niet zo heel erg lang geleden er een idee voor een miljardenproject voor een magneetzweefbaan, waar eigenlijk alleen de stad Groningen van profiteerde? (Maar de Drenthen wel aan mee wilden betalen?)

Waarom bij iets wat stukken goedkoper is nu dan niet? Drenthe wilde in het verleden wel meewerken aan het idee om over Stadskanaal treinen naar Groningen te laten rijden, maar dan wel onder voorwaarde dat het geëlectrificeerd zou gaan. Iets wat Groningen toen niet wilde, Wellicht nu wel met de veranderingen in de dieselprijzen. De tombola is goed door elkaar gehusseld, dus alle argumenten zullen nog eens kritisch bekeken moeten worden lijkt me. En neem eens de reiziger mee!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

Wat Statler schrijft is geen speld tussen te krijgen.
Waarom zou je honderden miljoenen uitgeven aan een project waarvan slechts een paar reizigers (die tussen Stadskanaal en Emmen) daadwerkelijk profiteren. Ik begrijp wel dat het er op de landkaart leuk uitziet als er een spoorlijn ligt tussen Stadskanaal en Emmen, maar wie wat rationeler naar die spoorlijn kijkt ziet dat het niet haalbaar is. Als je dan toch honderden miljoenen wilt uitgeven aan een nieuwe spoorlijn dan zijn er in het noorden wel verbindingen te bedenken die aanzienlijk zinvoller zijn. (En als je dat geld in heel Nederland mocht uitgeven, dan zijn er waarschijnlijk vele tientallen nieuwe spoorverbindingen die hoger op de lijst staan dan een nieuwe spoorverbinding ergens in het noorden...)
WillemGN schreef:Tenslotte, wat ik me pas realiseerde toen ik mijn vorige post had geschreven het volgende: Zou het niet uiteindelijk de reziger moeten zijn die aan het woord dient te komen? RTVNoord, die op dit moment over van alles en nog wat polls aanmaakt, zou prima een poll of thema kunnen maken over dit onderwerp. ... Bij het DvhN artikel zijn de reacties die hout snijden, juist die reacties van mensen die graag gebruik willen maken van dit traject.
Welke groep mensen wil je dan laten stemmen over de spoorlijn Stadskanaal-Emmen? Alleen de reizigers die misschien ooit van de spoorlijn gebruik gaan maken (gokje; 98% is vóór). Of wil je iedereen die direct of indirect aan dat project moet meebetalen -alle Nederlanders dus- laten meebeslissen (gokje; 2% is vóór). De mening van het volk vragen via RTV Noord of DvhN? Het volk is grotendeels onwetend. Men wil geen of lage belastingen, maar wil tegelijk dat de overheid alles voor ons regelt. De maatschappij zit zodanig ingewikkeld in elkaar dat je het volk met deze complexe materie niet moet lastigvallen. Sterker nog; volksvertegenwoordigers, de lieden die zich namens ons vaak aanzienlijk meer verdiepen in allerlei kwesties dan de gewone burger, vinden het vaak al moeilijk genoeg om tot een weloverwogen afweging te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten