Pagina 1 van 19

Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: wo 19 dec 2012, 10:52
door Cookie
Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Geplaatst op: dinsdag 18 december 2012 22:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 december 2012 10:52


De provincie Groningen wil door met het plan om weer een trein te laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. (...)

Volgens huidige berekeningen van ProRail is er tussen de 56 en 63 miljoen euro nodig. Dat geld is er nog niet, maar volgens de provincie is het gat overbrugbaar. (...)

Als de plannen doorgaan dan moet de eerste trein tussen Veendam en Stadskanaal in 2019 rijden.
Lees verder

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 19 dec 2012, 10:54
door Cookie
Uitgebreidere berichtgeving op http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erder-uit/ . Er worden 2 varianten uitgewerkt volgens de Provincie Groningen.

"Binnenkort" Station Dideldom

Geplaatst: vr 21 dec 2012, 13:56
door WillemGN
Wethouder Jan Bessembinders is enorm blij dat de plannen omtrent een treinverbinding Stadskanaal – Groningen dichterbij zijn gekomen. Hij heeft ook al een duidelijke mening over de plaats waar een treinstation moet komen.

Mochten de plannen doorgaan, en daar lijkt het nu wel op, gaat de trein wat betreft wethouder Bessembinders vanaf station ‘Dideldom’ in 2019 van start.

Het spoor, zoals het er nu ligt, is overigens eigendom van de STAR. In een eerder interview via RTV Stadskanaal gaf Pieter Fluiter, bestuurslid veiligheid en milieu van de museumspoorlijn open te staan voor de treinplannen van de provincie.

http://rtvstadskanaal.nl/wethouder-bess ... ion-bouwen

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Geplaatst: vr 21 dec 2012, 15:53
door Wubbo
Dideldom klinkt als een foute 1-aprilgrap.

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Geplaatst: vr 21 dec 2012, 19:35
door njoy
^^ Of als een plaatsnaam die alleen met carnaval wordt gebruikt.

Maar ik ben het wel met de wethouder eens. Op die locatie, dus ten zuiden van de kruising met de N374, is ruimte om een regionaal ov-knooppunt te realiseren. Daar kunnen bussen vanuit de regio reizigers aanleveren of kan een P+R-terrein worden aangelged. Bovendien ligt een station op die locatie voor inwoners van Nieuw Buinen en het zuidelijk deel van Stadskanaal op loop- of fietsafstand.
Toch zal er dan, volgens mij, ook nog een halte moeten komen op de plek van het huidige station. Het noordelijk deel van Stadskanaal en het ziekenhuis genereren volgens mij voldoende reizigers om ook daar te stoppen. Dat betekent wel dat het project duurder wordt.

Een uitgebreide brief van het provinciebestuur over de plannen voor deze spoorlijn kan je vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 12-046.pdf
Maar weet iemand of de planstudie van Arriva, Ballast Nedam en ProRail ook ergens op het internet te vinden is?

(O ja; is het niet handiger om alle berichten over de reactivering van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal te plaatsen in de 'draad' met de titel 'Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019 ' ? Dan blijven alle berichten die daarmee te maken hebben overzichtelijk bij elkaar.)

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Geplaatst: vr 21 dec 2012, 20:17
door Vinny
Dat is dus ongeveer hier:
https://maps.google.nl/maps?q=stadskana ... 7,,0,-1.42

Ik zou het station wel gewoon Stadskanaal willen noemen. Dit soort kermis-namen: daar zit echt niemand op te wachten lijkt me.

Station Dideldom

Geplaatst: za 22 dec 2012, 09:25
door WillemGN
Ik kan het niet geheel met je eens zijn. Omdat de naam 'Dideldom' de naam van die omgeving is.

Er is dus een zekere logica met de naam. (Waar vroeger ooit een grote Philips fabriek heeft gestaan.)

Kan het overigens wel met je eens zijn om in 'Noord' ter hoogte van het Refaja ziekenhuis(?) een halte Noord te plaatsen. Dat krijg je met langgerekte lintbebouwing 8-)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 10:55
door iljitsch
Wel bizar dat dit allemaal zoveel geld moet kosten terwijl het spoor er gewoon ligt. Zelfs als dit allemaal vervangen moet worden is het een stukje van niks tussen Veendam en Stadskanaal.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 14:30
door Ardan
Nee, maar er zitten nog wat rare bruggetjes in het traject die aangepast moeten worden. Las ik tenminste ergens..

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 14:54
door Vinny
iljitsch schreef:Wel bizar dat dit allemaal zoveel geld moet kosten terwijl het spoor er gewoon ligt. Zelfs als dit allemaal vervangen moet worden is het een stukje van niks tussen Veendam en Stadskanaal.
Het lijkt me dat bouwen in de maagdelijke ruimte waarschijnlijk goedkoper is dan het vervangen van bestaand spoor. Alles wat er nu ligt zal wel moeten worden afgevoerd.

Het enige waarom het goedkoper zou kunnen zijn dan een nieuw tracé is omdat er geen onteigeningen nodig zijn en totaal absurde compensatiemaatregelen ook niet nodig zijn.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 14:56
door 0318
Een interessante vergelijking met de spoorlijn Veenendaal-Amersfoort. Die zou, volgens een onderzoek van een jaar of wat geleden, ook kunnen worden gereactiveerd voor een bedrag in die orde van grootte. Grote verschil is dat Veenendaal-Amersfoort grotendeels opgebroken is en dus helemaal herlegd moet worden.

In Utrecht werd het bedrag trouwens alom gezien als volstrekt onhaalbaar en dus werd het project afgeschoten. Niettemin zou het daar een halvering of driedeling van de reistijd per bus betekenen, terwijl die winst voor Stadskanaal - Groningen naar mijn mening heel wat beperkter is. Het is wel duidelijk dat verschillende provincies dit soort projecten heel verschillend benaderen.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 14:59
door Vinny
Men heeft tussen Veenendaal en Amersfoort vooral willen focussen op regionaal vervoer, terwijl ik denk dat het verlengen van de IC Amsterdam-Amersfoort naar Veenendaal waarschijnlijk een stuk positiever uit een kostenbaten-analyse zou komen.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 15:17
door njoy
Extra stop voor trein naar Stadskanaal
Treinreizigers kunnen na het doortrekken van de spoorlijn Groningen-Veendam naar Stadskanaal gebruikmaken van een extra station. Provincie, Arriva en ProRail willen de trein in 2019 ook laten stoppen in Wildervank. Volgens de provincie is dat te danken aan het succes van en de verdere groeiverwachtingen op het regionale spoor in Groningen. Ook zouden de kosten meevallen voor het opknappen van het traject waar nu museumspoorlijn STAR rijdt. De investering bedraagt geen 80 maar tussen de 56 en 63 miljoen euro.

"Een station in Wildervank is voor ons een geweldige opsteker", zegt de Veendammer wethouder Henk Jan Schmaal. "Wat je ziet is dat nogal wat reizigers uit Wildervank en de omgeving Langebosch op de fiets of met de auto naar Veendam komen en daar op de trein stappen. Dat geeft extra drukte in het stationsgebied. Die mensen pakken straks gewoon de trein in Wildervank." (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... tadskanaal)

Re: Station Dideldom

Geplaatst: za 22 dec 2012, 15:46
door Suus
WillemGN schreef:Kan het overigens wel met je eens zijn om in 'Noord' ter hoogte van het Refaja ziekenhuis(?) een halte Noord te plaatsen. Dat krijg je met langgerekte lintbebouwing 8-)
Ik vond Gasselternijveenschemond leuker als naam dan Stadskanaal Ziekenhuis :P

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 19:12
door WillemGN
0318 schreef:Een interessante vergelijking met de spoorlijn Veenendaal-Amersfoort. Die zou, volgens een onderzoek van een jaar of wat geleden, ook kunnen worden gereactiveerd voor een bedrag in die orde van grootte. Grote verschil is dat Veenendaal-Amersfoort grotendeels opgebroken is en dus helemaal herlegd moet worden.
n.
Denk dat de vergelijking niet helemaal opgaat, omdat men in Groningen graag het traject wil doortrekken naar Emmen.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 19:46
door Suus
Ik denk niet dat het stuk Stadskanaal - Emmen er ooit zal komen, van de drie trajectdelen is deze het lastigste in te plannen doordat daar geen bestaand tracé meer is en de vraag tussen deze twee plaatsen is niet dusdanig dat het een treinverbinding rechtvaardigd. Bovendien kan de trein nooit zo snel zijn als de huidige busdienst tussen Emmen en Groningen over de N34.

Ik vraag mij bovendien af of ProRail zit te wachten op een nieuwe spoorlijn dwars door veengebied, niet bepaald de beste grondsoort om je spoorlijn op te bouwen (A)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 19:48
door 0318
Om dat hele stuk naar Emmen ooit nog aan te leggen zul je aanzienlijke middelen nodig hebben die in geen verhouding staan tot de 50 miljoen waarover nu gesproken wordt.
Ook de lijn Amersfoort - Veenendaal laat zich prima doortrekken naar Kesteren - Nijmegen trouwens, dat maakte vroeger ook deel uit van zo'n grotere verbinding. De vergelijking is dus des te treffender, en maakt de verschillende insteek van de provincies pijnlijk duidelijk.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 19:56
door Suus
Bij Rhenen moet je een spoorbrug bouwen. Bruggen zijn erg duur en de toegevoegde waarde van de trein is erg beperkt, de huidige route via Ede en Arnhem trekt veel meer reizigers.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 22 dec 2012, 20:06
door WillemGN
0318 schreef:Om dat hele stuk naar Emmen ooit nog aan te leggen zul je aanzienlijke middelen nodig hebben die in geen verhouding staan tot de 50 miljoen waarover nu gesproken wordt.
.
jepraat dan eigenlijk over het stukJE Emmen -Ter Apel dat is niet zo groot en het afgegraven veen, dus zandgrond. Verder zijn er niet zulke hele grote problemen te verwachten. Kijk anders eens in Friesland met het vele water en bruggen dát is volgens mij veel exotischer in verhouding.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: zo 23 dec 2012, 15:42
door uvos10
Je zit met een probleem met spoorlijnen. Op dit moment worden veel buslijnen die parel lopen met spoorlijn weg bezuinigd.
Ik heb niks tegen spoorlijnen en deze lijkt me erg leuk. Alleen hoe zit het met de buschauffeurs? :?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: zo 23 dec 2012, 16:21
door Suus
Zeker bij het streekvervoer is het personeelsbestand van de busvervoerders al aardig op leeftijd. Binnen een paar volgt er een enorme golf chauffeurs die met pensioen gaan.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 26 dec 2012, 16:22
door Fles
0318 schreef:Ook de lijn Amersfoort - Veenendaal laat zich prima doortrekken naar Kesteren - Nijmegen trouwens,
Ja is goed joh, breken we gewoon even de Betuweroute af :P De aansluiting bij Valburg kan niet meer nu.

Plus natuurlijk de brug bij Rhenen die ook niet uit de krokettenmuur komt.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 26 dec 2012, 22:52
door 0318
Je onderschrijft andermaal mijn punt: in beide gevallen kun je een nuttige eerste aanzet geven met 60 miljoen en zul je aanzienlijk meer uit moeten trekken voor een mogelijke eindsituatie. Blijkbaar staat Noord Nederland welwillend tegenover het hele traject, terwijl Utrecht in soortgelijke discussies al afhaakt bij het eerste kostenplaatje.

Ik waardeer die nuchtere noordelijke voortvarendheid zeer. Men gaat gewoon steeds pragmatisch verder met de eerstvolgende mogelijke verbetering.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 26 dec 2012, 23:17
door Suus
Als jij denkt dat je voor 60 miljoen een brug over de Nederrijn kan bouwen moet ik je teleurstellen. De rivier lijkt niet breed, maar je moet ook nog over de uiterwaarden, het zal eerder richting de 200 miljoen gaan.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 27 dec 2012, 09:13
door Dennenboom
Waar een wil is, is een weg: kijk maar bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Lindaunisbrug. De brug bij Rhenen is ten slotte oorspronkelijk aangelegd als spoorbrug.