Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Gamma »

De rechtstreekse trein Groningen - Bremen staat ook in de meest recente versie van het Deutslandtact 2030: https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... f_Nord.pdf

Rijdt hier bovenop de stoptrein Groningen - Leer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Geplande invoering per dienstregeling 2041 :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Gamma »

Ongeacht de precieze datum, er is dus wel een snel pad Groningen - Bremen te vinden, dat is is wel interessant.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Zo intensief wordt het Duitse spoor nou ook niet bereden. Ik vraag me wel af of de overstappen in Leer nog wel fatsoenlijk te houden zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bemined »

Nou ja snel pad? Als ik de tekening goed interpreteer is het gewoon een boemeltje tussen Leer en Bremen met meerdere tussenstops met een lagere gemiddelde snelheid dan bijvoorbeeld de 8100.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Ik zie het er niet van komen een snelle trein Groningen-Bremen. Ik denk dat de overheid van Niedersachsen daar ook niet op inzet.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bemined »

ProRail had het ook over 'iets meer dan twee uur' van Bremen naar Groningen. Bremen - Leer is 76 minuten volgens bovenstaand schema, de nieuwe sneltrein Groningen - Winschoten is 27 minuten dus dan blijft er ongeveer een half uurtje over voor Winschoten - Leer om binnen die 'iets meer dan twee uur' te blijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

en-es schreef:Ik zie het er niet van komen een snelle trein Groningen-Bremen. Ik denk dat de overheid van Niedersachsen daar ook niet op inzet.
Jawel. De regering van Niedersachsen heeft budget gereserveerd voor de verbouwing van station Augustfehn en dubbelspoor tussen Augustfehn en Velde. Het is de regering van Niedersachsen bovendien een doorn in het oog dat de aansluitingen in Leer zo lang zijn, ook daar kan een doorgaande trein Bremen - Leer een uitkomst zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Bremen-Leer vond ik destijds wel een drukke verbinding (twee keer alle zitplaatsen bezet) dus ik kan me wel voorstellen dat de deelstaat daar wat knelpunten wil wegwerken. Als dat leidt tot een betere cadans en meer reismogelijkheden dan is dat alleen maar winst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Chrysa »

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/827768/s ... ljoen-euro

Eind 2024 zou er een brug liggen die dus 125 miljoen euro gaat kosten.
We gaan het zien. :')
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door bartjemestrom »

Op de wiki zie ik de snelbus Groningen-Leer als lijn 662 staan. Echter als ik in de NDOV data kijk zie ik diezelfde bus als lijn 401 staan. En dit wordt mij bevestigd via een interne update.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Stadsbus »

Ik was 6 oktober in Leer om met de bus naar NL te gaan, stond op het bordje van de bushalte ook als lijn 401.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Bemined schreef: za 24 okt 2020, 12:19 ProRail had het ook over 'iets meer dan twee uur' van Bremen naar Groningen. Bremen - Leer is 76 minuten volgens bovenstaand schema, de nieuwe sneltrein Groningen - Winschoten is 27 minuten dus dan blijft er ongeveer een half uurtje over voor Winschoten - Leer om binnen die 'iets meer dan twee uur' te blijven.
De stoptrein Leer - Groningen deed er altijd 1u5 over qua stoptrein dan. Wellicht dat de sneltrein sneller kan worden gelegd tussen Winschoten en Leer.
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

OVPro: Studie naar directe treinverbinding tussen Groningen en Bremen

<Hier een generieke cynische opmerking over de Friesenbrücke.>
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Hoe kan je nou cynische opmerkingen maken over iets dat helemaal niet bestaat?


(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Zijn ze al begonnen aan die brug? Duurt wel lang zo.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

trolly schreef: za 30 apr 2022, 05:30 Hoe kan je nou cynische opmerkingen maken over iets dat helemaal niet bestaat?


(A)
Die Amsterdamse Trolleybussen van tegenwoordig rijden ook nooit meer op tijd. Zeker uitbesteed aan een Duits bedrijf of zo :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door dennistd »

De kosten voor de nieuwbouw van de Friesenbrücke stijgen van 125 miljoen naar 200 miljoen :shock:

https://bahnblogstelle.com/187843/koste ... eordneten/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Gewoon laten betalen door die rederij, die kneuzen hebben de ellende ook veroorzaakt. :roll:
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ArrivaBas »

En die tent in Papenburg die die grote schepen maakt sluiten, is dat geen optie om de kosten te drukken? Als er niet meer van die joekels doorheen hoeven is een beweegbare c.q. demontabele brug niet meer per se nodig, en kan er op kosten bespaard worden door er een vaste brug van te maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Ik denk dat die hele toko verhuizen meer kost dan zo'n brug :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Dat. En er zal wel een dingetje met arbeidsplaatsen en economie en dergelijke flauwekul aan verbonden zijn, dus dat zie ik er toch niet heel snel van komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

En weet je wel niet wat dat allemaal zou betekenen voor het miljeu en Die Umwelt en zulks? -0-
Ik doe ook maar wat
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

Flixbus heeft toch helemaal geen spoorbrug nodig om een fatsoenlijke verbinding Groningen - Bremen te bieden, die passend is bij de vervoersvraag?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

ArrivaBas schreef: di 23 aug 2022, 22:07Als er niet meer van die joekels doorheen hoeven is een beweegbare c.q. demontabele brug niet meer per se nodig, en kan er op kosten bespaard worden door er een vaste brug van te maken.
Papenburg heeft niet alleen een grote scheepswerf, het is ook een zeehaven voor vrachtschepen (zoals die ene die de oude brug heeft gesloopt). Als je een vaste brug zou willen bouwen moet je de complete haven van Papenburg opheffen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten