Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door cassie127 »

Haha ik vroeg me laatst ook al af of het niet tijd was om dat paasei weg te halen :lol: maar dit past weer volledig bij oktober
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Suus schreef:Eerst nog de pompoen.
Whut?!? Die is nieuw!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Aking »

Nee hoowr :wink: :pos: .
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Chrysa »

Ik vind het meer een vogel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Er begint mij ook iets te dagen, maar moet het de vorige keer ook voor een kuiken aangezien hebben :')



Pompoen _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

Nieuwe vertraging dreigt voor trein naar Leer: mogelijk pas per 2030

Er dreigt nieuwe tegenslag voor de trein Groningen – Leer. Sinds 2015 ligt het treinverkeer stil door een geramde spoorbrug. De bouw van een nieuwe spoorbrug duurt mogelijk veel langer dan gepland. De brug zou eigenlijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de Duitse zender NDR meldt dat er nieuwe vertraging dreigt.

Duurder en langer
De Duitse zender baseert zich op een rapport van de Rekenkamer. Daarin wordt gesteld dat de bouw van een nieuwe brug veel duurder zal uitpakken (van 30 miljoen naar 96 miljoen), en dat de bouw mogelijk veel langer duurt. Er wordt volgens de Duitse zender rekening mee gehouden dat de brug pas in 2030 klaar zal zijn.
Bron: treinreiziger.nl

Vijftien jaar over het bouwen van één spoorbrug doen :roll:
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Belachelijk dat het zo lang moet duren.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Hebben ze echt 10 jaar nodig om de brug te bouwen? Of speelt er iets anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Ja niemand wil er mee aan de slag gaan :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Dan zal er wat anders spelen. Die nieuwe brug had allang klaar kunnen zijn met wat goede wil. Maar blijkbaar vind men een treinverbinding tussen Groningen en Bremen niet belangrijk genoeg.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Even een berichtje van de andere kant van de grens. Er gaan geruchten dat in ieder geval de Meyer Werft er wel belang bij heeft niet twee en tegenwoordig 3 keer per jaar de brug van zijn plaats te moeten hijsen als er een nieuw cruiseschip door moet.
Anderzijds is de trieste werkelijkheid dat de cruisemarkt is ingestort en het absoluut niet goed gaat met de Meyer Werft, een heel grote werkgever in deze regio.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

De complicatie van deze brug is dat de Meijer Werf Cruiseschepen erlangs moeten. De Meijer Werf is een enorm grote werkgever.

Ik vind het wel belachelijk dat het zolang moet duren voor een brug gebouwd is. Ze werken nu al 6 jaar aan een nieuw ontwerp voor een brug waar verder niks komt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

marcel.nl schreef: ma 19 okt 2020, 16:44 Even een berichtje van de andere kant van de grens. Er gaan geruchten dat in ieder geval de Meyer Werft er wel belang bij heeft niet twee en tegenwoordig 3 keer per jaar de brug van zijn plaats te moeten hijsen als er een nieuw cruiseschip door moet.
Anderzijds is de trieste werkelijkheid dat de cruisemarkt is ingestort en het absoluut niet goed gaat met de Meyer Werft, een heel grote werkgever in deze regio.
Hijsen is bij de nieuwe brug niet meer nodig. Het is al heel lang bekend dat het een draaibrug gaat worden..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Dan zal er wat anders spelen.
Infrastructuurprojecten duren in Duitsland gemiddeld altijd langer dan in Nederland, dat heeft te maken met procedures die een stuk stroever verlopen en budgetten die veel minder makkelijk vrijgemaakt kunnen worden. De overheid wil in Duitsland liefst helemaal geen geld uitgeven. Dat wetende is zo'n uitstel en commotie over de hoge kosten niet zo verwonderlijk. Dit geldt overigens ook voor projecten die wat meer centraal liggen, maar voor een brug in een weinig gebruikte spoorlijn telt dat natuurlijk helemaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door SuperGhost »

Ze hadden gewoon een tunnel ervan moeten maken. Na de aanleg van de NZ-Lijn had vertraging daarbij hadden ze dan makkelijk naar NL kunnen wijzen dat ondergrond bouwen hier ook niet zo punctioneel ging :lol:
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Gisteren in de lokale krant Rheiderland Zeitung RZ:

Der Bundesrechnungshof geht davon aus, dass der Neubau der Friesenbrücke in Weener erst im Jahr 2030 fertiggestellt werden könnte. Auch mit erheblich höheren Kosten wird gerechnet. Der RZ liegt der entsprechende Bericht des Rechnungshofes an den Haushaltsausschuss des Deutschen Bundestages vor.⁠

Darin wird auf eine Risikobewertung der DB Netz AG verwiesen, wonach von Baukosten von bis zu 96 Millionen Euro auszugehen sei. Weiter heißt es, dass das Land Niedersachsen im August 2019 angekündigt habe, seine...⁠
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

en-es schreef: ma 19 okt 2020, 15:28 Hebben ze echt 10 jaar nodig om de brug te bouwen? Of speelt er iets anders.
Als de Duitsers zich bij spoorinvesteringen laten leiden door het aantal reizigers dat er baat bij heeft, dan is 2030 nog aan de vroege kant voor deze brug.

Het Groningse OV-bureau heeft toch prima ervaringen met uiterst succesvolle Q-liners op trajecten met veel meer reizigers? Wat let het OV-bureau om een hoogwaardige busverbinding op te zetten naar Leer Hbf, met daar een goede aansluiting op trein naar Bremen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Briljant.
Arriva schreef:Rechtstreekse snelbus

Er rijdt een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Dit heeft als voordeel dat je niet hoeft over te stappen van de trein op de bus. De bus vertrekt in Groningen vanaf halte P op het busstation. In Leer vertrekt de bus vanaf het voorplein van het station.
https://www.arriva.nl/groningen/reisinf ... r-leer.htm
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

En die bus is sneller en vaak ook comfortabeler. Dus ik begrijp de Duitsers wel als ze geen haast maken met de brug. Toch blijft het jammer. Maar voor een hoogwaardige verbinding tussen Groningen en Bremen is meer nodig dan alleen die brug. Of het geld daarvoor beschikbaar is?
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

Sneller en comfortabeler - ik weet het niet hoor. De bus loopt regelmatig vertraging op door file bij de zuidelijke Ringweg in Groningen, door grenscontroles (iedere bus krijgt in principe bezoek) en de bus staat ook wel eens vast bij de Eemstunnel bij Leer. En doordat er maar één bus op rijdt, werken alle vertragingen door - zonder dat er overigens reisinformatie is, want daar is de bus niet op aangesloten. Heb 's avonds wel eens een half uur op de snelbus staan wachten in Leer, wat niet zo'n pretje is met alle zwervers daar :roll:
En comfortabeler? Ik heb toch echt liever een trein dan zo'n TVV-touringcar.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Mijn ervaringen met die bus zijn goed. Nooit vertraging gehad en ook nooit grenscontroles. Maar inderdaad liever een trein. Maar dan graag wat beters dan het huidige boemeltje dat overal stopt.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door teun »

Van wat snellers komt er gelukkig wel in december al een voorproefje, volgens mij was het idee dat een sneltrein naar Leer en verder in de toekomst in het verlengde daarvan zou komen liggen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

PHS schreef: di 20 okt 2020, 09:55 Sneller en comfortabeler - ik weet het niet hoor. De bus loopt regelmatig vertraging op door file bij de zuidelijke Ringweg in Groningen, door grenscontroles (iedere bus krijgt in principe bezoek) en de bus staat ook wel eens vast bij de Eemstunnel bij Leer. En doordat er maar één bus op rijdt, werken alle vertragingen door - zonder dat er overigens reisinformatie is, want daar is de bus niet op aangesloten. Heb 's avonds wel eens een half uur op de snelbus staan wachten in Leer, wat niet zo'n pretje is met alle zwervers daar :roll:
En comfortabeler? Ik heb toch echt liever een trein dan zo'n TVV-touringcar.
Ik zeg ook niet dat een hoogwaardige busverbinding voor de toekomst dezelfde uitvoeringskwaliteit moet hebben als de huidige busverbinding...-
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Zolang Flix veel sneller gaat als de Arriva/DB trein schiet het niet echt op, toch?
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

Provincie Groningen verwacht geen vertraging voor trein naar Leer

De provincie Groningen gaat er vanuit dat de trein Groningen – Leer gewoon per 2024 kan gaan rijden, zonder extra kosten. Dat zegt een woordvoerder van de provincie Groningen tegenover Treinreiziger.nl naar aanleiding van een bericht van de Duitse NDR over mogelijke nieuwe vertraging en extra kosten.

Volgens de Duitse zender zou uit onderzoek van de Duitse rekenkamer blijken dat er nieuwe vertraging dreigt om de treindienst Groningen – Leer te herstellen. De zender meldde dat de in 2015 kapot gevaren Friesenbrücke mogelijk pas in 2030, in plaats van 2024 hersteld zou zijn. Bovendien zou het project veel duurder uitpakken.

Bij de provincie Groningen is er echter niets bekend over dreigend uitstel. “We hebben daarover onder andere contact gehad met de deelstaat Niedersachsen en Deutsche Bahn. Zij gaan nog steeds uit van een planning die eindigt in 2024 en dat het kan volgens budget” zegt woordvoerder Jan van der Meide namens de provincie Groningen. Volgens hem kennen de Duitse partners het door de NDR aangehaalde onderzoek niet. De provincie ziet dan ook geen reden om te twijfelen aan de huidige planning.
Bron.

"Wij kennen het niet, dus dan is het er niet" :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten