Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nicketick »

Arriva kan de treinstellen toegelaten tot Duitsland nog niet ombouwen omdat er een nieuwe toelating nodig is na de upgrade. Er is 1 van de 8 treinen met Duitse toelating omgebouwd, en die staat nu voor nieuwe toelating in Duitsland. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/946556/v ... leden-tijd
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door DDietzen »

Zijn er maar 8 stellen geschikt voor Duitsland? Ik dacht altijd dat er naderhand nog 3 extra geschikt waren gemaakt, als ik althans Wikipedia mag geloven.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ov'tje »

Klopt. Er zijn inderdaad elf die geschikt zijn voor Duitsland.

Het stel dat in Duitsland staat is de 10303. Dit is nog het enige 'rode' stel van Arriva Noord-Nederland.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Joey »

De geplande spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten om de reistijd Groningen - Bremen te verkorten gaat niet door. Daarentegen wordt het geld besteed aan 'slimmere wissels' om sneller stations in en uit te rijden. Over het hele traject scheelt dit 20 minuten, waarvan 15 minuten tussen Groningen en Leer. Ik ben benieuwd of die wissels bij alle stations komen of bij een deel ervan. Gemiddeld zal toch ongeveer een minuut per station bespaard moeten worden om dit te halen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/961999/g ... e-reistijd
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

wat een bullshit. Die dieseltreinen trekken gewoon van zichzelf zo langzaam op, dat los je niet met een slimme wissel op.
En naast dat ze langzaam optrekken sta je bij ieder gat te wachten om elkaar te passeren.
Het is gewoon een boemel-lijn en zal nooit meer worden. Of je het nu wunderlinie noemt of nog mooiere namen. Alsof je straks met een ICE van Amsterdam via Lelylijn naar Groningen en Bremen rijdt via Kropswolde, Scheemda en het mondiale Nieuweschans.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Natorious »

Die slimme wissels komen juist i.c.m. een snelheidsverhoging op het baanvak Groningen - Nieuweschans, wat nu doorgaans nog 100km/u is.
Als je dus de wissels aanpast dat sneltreinen met 130/140 door een station kunnen karren in plaats van moeten afremmen bij het passeren van elk stationnetje, hebben ze dus blijkbaar een dienstregeling gevonden waarbij je 15 tot 20 minuten kan besparen op Groningen-Bremen.

Op het moment doet de sneltrein GroningenHS - Winschoten er 28 minuten over.
Afstand van het traject is ong. 34 km.
Met twee tussenstops in de dienstregeling is de algemene snelheid dus ong. 73 km/u.
Stel je verhoogt het baanvak met 30-40 procent, dan heeft de trein conflictvrij een gemiddelde snelheid van tussen de 95 en 102 km/u in het ideale scenario een rijtijd van onder de 20 minuten naar Winschoten. dus -8minuten.
En die winst kan nog meer oplopen als je niet meer in Scheemda stopt, minstens 2 minuten door niet meer halteren en wellicht nog meer doordat de gemiddelde snelheid omhoog gaat. Dus zonder wissels behaal je al ruim 10 minuten.

Nou ben ik geen expert op het baanvak, dus zullen er wel andere factoren die de huidige rijtijd beinvloeden, daar baseer ik immers m'n rekensommetje op. Dus een kwartier kan er zeker gewonnen worden. Maar of het robuust wordt...
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

de ondergrond was toch niet goed voor hoge snelheden? volgens mij traject Zuidbroek - Scheemda
Daar staat me nog iets van bij -0-

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191131/t ... ht-te-zwak

Het is een wiederline en als er ooit een normale trein Groningen - Bremen komt dan is dat werkelijk een wonder, dan wunderline.
Kans op een snelle trein 0.
Want dan heb ik het nog niet over het traject Leer en Oldenburg; grotendeels enkelsporig en met zoveel bochten dat 100km/u al onwaarschijnlijk is
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Dat gedroom over een IC(E) is inderdaad misplaatst. Twee en een half uur voor Groningen-Bremen wordt het hooguit. Maar eerst zien of die brug nog gebouwd wordt. Of zijn ze al begonnen?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bemined »

Slimmere wissels is wat verkeerde term hier, alle stations op dit lijntje zijn zo te zien al bediend, 'domme wissels' (stations met onbediende inrijdseinen) heb je nog wel op de lijntjes naar Delfszijl en Roodeschool maar richting Winschoten al een tijd niet meer (als ze er ooit al gelegen hebben).
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

en-es schreef: zo 02 okt 2022, 09:45 Dat gedroom over een IC(E) is inderdaad misplaatst. Twee en een half uur voor Groningen-Bremen wordt het hooguit. Maar eerst zien of die brug nog gebouwd wordt. Of zijn ze al begonnen?
nope
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Het enige dat ik me kan indenken is dat de huidige treinen op Hoogezand - Groningen worden omgedraaid. Dan komt de sneltrein zo te liggen dat doorkoppelen naar Leeuwarden mogelijk wordt en in Winschoten door naar Leer.

In de Groningen knoop komen dan de trein naar Veendam te liggen (toekomst door naar Stadskanaal) en iets later de sneltrein uit Leeuwarden naar Leer. Ik verwacht dan een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Leer en een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Groningen Europapark.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

en-es schreef: zo 02 okt 2022, 09:45 Dat gedroom over een IC(E) is inderdaad misplaatst. Twee en een half uur voor Groningen-Bremen wordt het hooguit. Maar eerst zien of die brug nog gebouwd wordt. Of zijn ze al begonnen?
Dat hangt af van de aansluiting te Leer. Ik verwacht zelf niet dat er een trein Groningen-Bremen wordt ingelegd, al is de deelstaat Niedersachsen wel voorstander van dat plan. Op zich zou ik een IC (Groningen-)Leer-Oldenburg-Bremen-Hamburg wel toejuichen als aanvulling op de bestaande IC en RE treinen. Maar dat zal er wel niet inzitten.

De 15 minuten reistijdwinst tussen Groningen en Nieuweschans vind ik ook erg optimistisch. Dat red je denk ik niet met een iets hogere baanvaksnelheid en betere wissels.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door sirvinniei »

Een IC Amsterdam-Bremen zou nog mooier zijn, als er nog een Duitsland optie komt voor de ICNG.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Dan zou een stukje waslijn erbij ook wel handig zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door cassie127 »

sirvinniei schreef: zo 02 okt 2022, 23:02 Een IC Amsterdam-Bremen zou nog mooier zijn, als er nog een Duitsland optie komt voor de ICNG.
Ik heb geruchten gehoord dat er stellen met een Duitsland pakket besteld zijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door sirvinniei »

O natuurlijk. Het Groningse deel is en wordt niet geelectrificeerd.
Wel overigens als het aan de Duitsers ligt https://www.treinenweb.nl/nieuws/9536/d ... rline.html
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door teun »

trolly schreef: zo 02 okt 2022, 23:23 Dan zou een stukje waslijn erbij ook wel handig zijn.
Dat hangt er toch gewoon in Hengelo? (A)
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

Ik zei vandaag iets over de Friesenbrücke. Dat had ik beter niet moeten doen:

SpoorPro:
Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland pakt veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht. De kosten van de herbouw van de spoorbrug bij Weener worden nu door DB Netz geschat op 200 miljoen euro. Direct na het ongeluk dat de brug in 2015 beschadigde ging DB Netz nog uit van een reparatie die hooguit 5 miljoen euro zou kosten. De brug kan naar verwachting eind 2024 heropend worden, al bestaan daar links en rechts nog de nodige twijfels over.

De kosten voor nieuwbouw van de brug liepen op van 5 miljoen voor reparatie, naar 30 miljoen, 66, 96 en 125 naar nu dus 200 miljoen. De verwachting is dat de uiteindelijke kostprijs nog wat hoger zal liggen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Hoe KAN dit?? Het is echt een brug van niks. -0-
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Onderstel beschadigd en Meijer Werf eist een beweegbare brug. Het was een vaste brug dat incidenteel werd uitgetild voor als er een cruiseschip langs moest. Ook is de regio lastig te bereiken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Een brug voor de prijs van een tunnel. Tel uit je winst.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

Volgens mij kan Flixbus Groningen - Leer / Bremen prima zonder spoorbrug rijden?
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Zelfs de SEV van Groningen naar Leer heeft die brug niet nodig.
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

Hoeveel duurder zou het zijn om de spoorlijn om te leggen ten zuiden van Papenburg, waar de werf van Meyer zit?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

Duurder dan een tunnel bij Leer denk ik zo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten