Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein Groningen - Leer
Maar waar bestaat de teleurstelling dan uit? Het lijkt me dat de aanpak van het Groningse Hoofdstation conform het plan van Prorail is uitgevoerd. Daar is nog inspraak mogelijk geweest.
Re: Trein Groningen - Leer
De staatssecretatis beweert dat er elk uur, binnen 20 minuten, twee treinen per richting de Friesenbrücke over kunnen.
Ik vermoed dat daar dan een specifieke dienstregeling bij hoort waardoor het derde Arriva spoor op Groningen HS al in gebruik is, waar voorheen men ervanuit ging dat de Wunderline daar kon halteren.
Kortom, er zijn twee zeer beperkende factoren voor het realiseren van de Wunderline: eentje waar de provincie niet zo veel tegen kon doen (de Friesenbrücke), maar die wel veel invloed heeft op de tweede factor: perroncapaciteit.
Desalniettemin had het station in het definitieve ontwerp meer flexibiliteit kunnen hebben inderdaad, maar daar hebben ze niet voor gekozen.
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome (of Bremen )
Ik vermoed dat daar dan een specifieke dienstregeling bij hoort waardoor het derde Arriva spoor op Groningen HS al in gebruik is, waar voorheen men ervanuit ging dat de Wunderline daar kon halteren.
Kortom, er zijn twee zeer beperkende factoren voor het realiseren van de Wunderline: eentje waar de provincie niet zo veel tegen kon doen (de Friesenbrücke), maar die wel veel invloed heeft op de tweede factor: perroncapaciteit.
Desalniettemin had het station in het definitieve ontwerp meer flexibiliteit kunnen hebben inderdaad, maar daar hebben ze niet voor gekozen.
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome (of Bremen )
Re: Trein Groningen - Leer
Ah de staatssecretaris heeft het rapport dat eerder in deze draad gelinkt staat ook gelezen.Geweldig, dan doet ze eens een keer wat alle ministers altijd zouden moeten doen: zich in het dossier verdiepen waar ze over gaan!
Maar goed, lijkt te gaan om een IC trein naar Bremen. Die zou niet passen in Groningen, en dat zou inderdaad wel eens een uitdaging kunnen worden.
Maar goed, lijkt te gaan om een IC trein naar Bremen. Die zou niet passen in Groningen, en dat zou inderdaad wel eens een uitdaging kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Wordt Groningen in de nieuwe situatie, wat het dieselgedeelte betreft, eigenlijk niet gewoon een halte aan de vrije baan? laten we hopen dat er nog wel een keermogelijkheid is in het geval van calamiteiten op de oostelijke of westelijk aanvoerroute.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 09 aug 2023, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein Groningen - Leer
Een IC naar Bremen lijkt me dan ook schromelijk overdreven. De trein naar Leer versnellen zodra de brug beschikbaar is, lijkt me wel een goede zet.
Re: Trein Groningen - Leer
Ach men had het zelfs over ICE. Eerst maar zien of er ooit doorgaande treinen Groningen-Leer komen.
Re: Trein Groningen - Leer
Het plan is toch niet dat alle dieselverbindingen doorgekoppeld worden?Dennenboom schreef: ↑wo 09 aug 2023, 09:48 Wordt Groningen in de nieuwe situatie, wat het dieselgedeelte betreft, eigenlijk niet gewoon een halte aan de vrije baan? laten we hopen dat er nog wel een keermogelijkheid is in het geval van calamiteiten op de oostelijke of westelijk aanvoerroute.
Dat is ook een beetje lastig omdat je richting Hooge
Laatst gewijzigd door MaartenD op wo 09 aug 2023, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Hoogeveen = Hoogezand? Er zijn ook nog sneltreinen naar Winschoten en ik dacht dat alles wat vanuit het westen niet in Hoogezand komt in Groningen Europapark ging keren i.p.v. op het Hoofdstation.
Re: Trein Groningen - Leer
Kom er niet dagelijks
Re: Trein Groningen - Leer
Voor zover ik weet wordt voor Arriva het hoofdstation idd enkel nog een doorgaand station (met 3 sporen) en Europapark het eindstation van diverse lijnen uit het oosten (ik moet de beoogde bediening wellicht weer eens opzoeken). Voor NS blijft het uiteraard gewoon een kopstation met 1 IC eiland en 1 SPR eiland.
Grt. Stefan
Re: Trein Groningen - Leer
Het verbaast me nog altijd dat Arriva met 8 treinen per uur (plus spitstoevoegers uit Warffum én Winschoten) maar 3 schamele perronsporen tot hun beschikking krijgt, terwijl NS met 4 treinen per uur (plus spitssprinter uit Assen) liefst 4 sporen kan gaan gebruiken. Ja, kerende treinen staan er langer dan doorgaande, maar dan nog. Volgens mij kan NS het nog lange tijd ook prima redden met maar 3 perronsporen, terwijl Arriva vrij beperkt wordt in hun mogelijkheden. Zeker als er nog een extra trein naar Leer bij zou moeten komen. Of zie ik hier iets finaal verkeerd?
Re: Trein Groningen - Leer
Dat is niet ruim. Er zijn 2 sporen nodig voor de IC-keringen. Eén spoor voor de Sprinters (Assen en Zwolle) kan net met een hele korte kering van de 8100. Wil je nog iets extra's dan zit je al op 4 sporen. Wel zo toekomstvast.
Drie sporen voor het regionale verkeer is met een uitgangspunt van (bijna) alles doorrijden van/naar Europapark natuurlijk niet zo raar.
Drie sporen voor het regionale verkeer is met een uitgangspunt van (bijna) alles doorrijden van/naar Europapark natuurlijk niet zo raar.
Re: Trein Groningen - Leer
Vrije baan zeker niet, aan beide kanten van het station komen kruiswissels dus je kunt vanuit alle kanten keren. Maar er komen dus slechts drie sporen op de Arriva corridor, en die krijgen ook geen a- en b-fase meer dus de capaciteit om te keren is erg beperkt. En persoonlijk vind ik 3 perronsporen ook schaars, ook als je uitgaat van doorgaande treinen. Perronopvolging kan een knelpunt worden met slechts 3 sporen, als twee treinen kort achter elkaar rijden (bijvoorbeeld bij een intercity die kort na de stoptrein aankomt) dan heb je twee verschillende sporen nodig. Nu zou je dat derde spoor wisselend in de ene en andere richting kunnen gebruiken, maar dat is dan ook weer een extra dwangpunt in de dienstregeling.Dennenboom schreef: ↑wo 09 aug 2023, 09:48 Wordt Groningen in de nieuwe situatie, wat het dieselgedeelte betreft, eigenlijk niet gewoon een halte aan de vrije baan?
Re: Trein Groningen - Leer
Of een IC Groningen-Bremen overdreven is of niet, is niet aan mij om te beoordelen. Maar het gaat dus qua perroncapaciteit niet passen omdat deze trein niet op de bestaande 'dieselsporen' kan worden verwerkt en op Groningen dus de NS treinen in de weg zit. Er is dus een eigen spoor voor nodig, en die ligt er (tot 2036) niet
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat komt dus wel goed, want voor die tijd ligt die brug er vast niet.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Trein Groningen - Leer
Als de treinen gelijkmatig over het uur verdeeld zijn is dat niet veel nee, maar bij een overstapstation wil je dat meestal niet. Daarnaast zit je met veel enkelspoor waardoor de dienstregeling al diverse dwangpunten kent.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Trein Groningen - Leer
Schieten we niet al heel veel op met gewoon een goede overstap in Leer? Voordat de Friesenbrücke doormidden ging, was dat vaak nog best spannend namelijk.
Re: Trein Groningen - Leer
Jammer dat het in Nederland altijd zo karig en simpel moet. Flexibiliteit gaat er zo wel uit ja.Gamma schreef: ↑wo 09 aug 2023, 13:33 Dat is niet ruim. Er zijn 2 sporen nodig voor de IC-keringen. Eén spoor voor de Sprinters (Assen en Zwolle) kan net met een hele korte kering van de 8100. Wil je nog iets extra's dan zit je al op 4 sporen. Wel zo toekomstvast.
Drie sporen voor het regionale verkeer is met een uitgangspunt van (bijna) alles doorrijden van/naar Europapark natuurlijk niet zo raar.
Re: Trein Groningen - Leer
De beheerder, het Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt (de Duitse autoriteit verantwoordelijk voor onderhoud van de vaarwegen), is van plan om op de Friesenbrücke als ze weer open gaat per uur maar een tijdvenster 20 minuten voor treinen ter beschikking te stellen, volgens reizigersorganisatie ProBahn te weinig voor de geplande twee treinen per uur en richting:
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke430.html
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke430.html
Re: Trein Groningen - Leer
Weten we ook weer waar de prioriteiten liggen.
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Of zit het verhaal toch anders in elkaar?:
Die Deutsche Bahn wies die Kritik des Fahrgastverbandes zurück. "Die Kritik können wir nicht nachvollziehen. Die Öffnungszeiten der Friesenbrücke haben kein Einfluss auf den Zugverkehr", teilte eine Sprecherin mit. Auf der Strecke Groningen - Bremen sei nicht die Friesenbrücke das Nadelöhr, "sondern die Infrastruktur im Verlauf der Wunderline". Auf deutscher Seite müsse die zweite Baustufe umgesetzt werden. Die Öffnungszeiten der Brücke seien zusammen mit dem Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt vereinbart worden und stellten einen Kompromiss zwischen beiden Parteien dar. Weiter teilte die Sprecherin mit: "Es kann nicht von einer stündlich zu erwartenden Bewegung ausgegangen werden. Die Dauer der Brückenöffnung richtet sich nach den tatsächlich passierenden Schiffen."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten