Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Dat 4de spoor bij Groningen Europapark had natuurlijk direct moeten worden aangelegd toen er werkzaamheden waren (plusminus 2 jaar geleden). Over de stations van Hoogezand-Sappemeer gesproken. Kropswolde zou weg kunnen alleen bewoners uit de Julianastraat en wat automobilisten uit de richting Zuidlaren. Parkeerplaats is voor plusminus 10 auto's. Sappemeer Oost is ook iets twijfelachtig. Ten oosten daarvan zit niets. Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer is niets mis mee. Winschoten zal geen probleem zijn, want er ligt al een 3de spoor zonder perron.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Over de stations van Hoogezand-Sappemeer gesproken. Kropswolde zou weg kunnen alleen bewoners uit de Julianastraat en wat automobilisten uit de richting Zuidlaren. Parkeerplaats is voor plusminus 10 auto's. Sappemeer Oost is ook iets twijfelachtig. Ten oosten daarvan zit niets. Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer is niets mis mee
Dat is wat te kort door de bocht. Niet alleen Julianastraat, maar ook heel Foxhol (1051 inw.), Kropswolde (1749 inw.) en Meerwijck maken er gebruik van. Ik ben tegen sluiting van dit station. De Groninger Nevenlijnen zie ik liever als een netwerk van voorstadstreinen, net als Randstadspoor in Utrecht. Daar horen nu eenmaal een heleboel station bij, met de voorwaarde dat er ook sneltrein diensten worden aangeboden zoals Winschoten - Hoogezand - Groningen. Een goede ontwikkeling dus!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Meer details over de sneltreinen in de ochtendspits kan je lezen in de brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten, te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 014-33.pdf
De sneltreinen vertrekken vanuit Winschoten kort voordat de stoptrein vertrekt, en wel vanaf 7:30 uur ieder half uur. Twee van de sneltreinen komen vanuit Leer, en twee sneltreinen rijden vanuit Groningen via Winschoten door naar Leer.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

S-Bahnachtige systemen horen in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid, zoals de Randstad, Brabantse Stedenrij (zuidelijke uitloop van de Randstad) en Arnhem/Nijmegen (oostelijke uitloop Brabantse Stedenrij). In de regio Groningen is er niet echt sprake van een hoge bevolkingsdichtheid (behalve in Groningen-stad, maar dan dient de S-Bahn niet voor) en zijn meer dan vier treinen niet te verantwoorden (behalve in ochtendspitspiek). Om toch vanuit Veendam/Stadskanaal, Winschoten/Duitsland een acceptabele reistijd te houden kun je beter een paar stations tussen Groningen en Zuidbroek schrappen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Wat mij betreft kussen Kropswolde en Sappemeer Oost weg. Stations met een bedroevend aantal instappers in niemandsland. Sappemeer Oost zit op acceptabele afstand van Hoogezand-Sappemeer en Kropswolde op acceptabele afstand van Martenshoek. Het is ook absurd dat een verzameling dorpjes van rond de 10.000 inwoners vier stations tot haar beschikking heeft.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Om toch vanuit Veendam/Stadskanaal, Winschoten/Duitsland een acceptabele reistijd te houden kun je beter een paar stations tussen Groningen en Zuidbroek schrappen.
Je blijft wel volharden met je gedram om stations te sluiten.
Dat zal dus niet gebeuren.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef: Om toch vanuit Veendam/Stadskanaal, Winschoten/Duitsland een acceptabele reistijd te houden kun je beter een paar stations tussen Groningen en Zuidbroek schrappen.
Je blijft wel volharden met je gedram om stations te sluiten.
Dat zal dus niet gebeuren.
Voor doorgaande reizigers is het bloedirritant om om de 800 meter te stoppen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Kevster schreef:Wat mij betreft kussen Kropswolde en Sappemeer Oost weg. Stations met een bedroevend aantal instappers in niemandsland. Sappemeer Oost zit op acceptabele afstand van Hoogezand-Sappemeer en Kropswolde op acceptabele afstand van Martenshoek. Het is ook absurd dat een verzameling dorpjes van rond de 10.000 inwoners vier stations tot haar beschikking heeft.
Eens. Ik denk dat je beter de stations met de laagste reizigersaantallen, die op fietsafstand van andere stations ligt kunt opheffen. Die dingen mist niemand, en je maakt er een hoop andere reizigers gelukkig mee. Met het sluiten van twee stations boeken alle (andere) reizigers 8 minuten tijdwinst per werkdag :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

De treinen naar Veendam en Winschoten draaien op hoge frequentie en veel halten, daar is de hele filosofie van Arriva op gebaseerd. Vervoer over langere afstand is er nauwelijks, Winschoten is het einde van de Groningse wereld.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 25 jun 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Voor doorgaande reizigers is het bloedirritant om om de 800 meter te stoppen.
Gaan we ook 80% van alle bushaltes opheffen?
Bussen stoppen iedere 400 meter, dat is nog veel irritanter.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BrengMe »

Ja, maar met treinen reis je over het algemeen ook langer dan met bussen...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Maar de lijn Winschoten - Groningen vind ik iets heel anders dan een NS traject of het Arriva traject Groningen - Leeuwarden. In principe vervangt deze trein namelijk de bus, aangezien er bijvoorbeeld door Hoogezand geen tot weinig bussen naar Groningen rijden en toch dat hele dorp/stadje op Groningen gericht is. Zie het maar een beetje als het Amstelveen ( :lol: ) van Groningen. Je gaat Amstelveen toch ook niet met slechts twee stations met Amsterdam verbinden?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BrengMe »

Het traject stopt echter niet in Hoogezand-Sappemeer, maar gaat door tot Bad Nieuweschans/Leer en Veendam. De reizigers die hier vandaan komen hebben geen zin om om de 1000 meter te moeten stoppen op een station. Dat is het verschil met Amstelveen, waar de lijn niet verder de regio ingaat.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Het loopt een beetje stuk op de hele inrichting van Hoogezand, feitelijk zou je twee stations willen maar dan moet je er eigenlijk minstens één verplaatsen. Kropswolde moet je gewoon sluiten, dan kan Sappemeer Oost eventueel buiten de spits naar een halfuursdienst. Maar met veel partijen die allemaal andere belangen hebben blijft het voornamelijk bij veel praten en weinig doen. En het is natuurlijk ook geen wereldschokkend probleem, al kost het wel veel reistijd.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Ik vind het een beetje gezeur. Kijk naar de ligging van Hoogezand-Sappemeer, en je ziet dat het een langgerekte plaats is. Bedenk daarbij dat de busverbindingen tussen HS en de stad Groningen behoorlijk zijn afgenomen. Ik vind 4 haltes beslist niet te veel. De reizigers die 'hinder' ondervinden van de paar stops in de gemeente HS moeten deze stops maar voor lief nemen. Vooral voor de treinen die in Veendam beginnen en waar alleen maar reizigers uit Veendam en Zuidbroek zitten, moeten niet klagen over te veel stops. Het gaat hier niet om een belangrijke spoorlijn van nationaal belang maar slechts om een regionaal spoorlijntje.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Kropswolde 92,398
Martenshoek 93,175
Hoogezand-Sappemeer 95,610
Sappemeer Oost 97,245

Afstand is: 777 meter, 2,435 en 1,635 kilometer.
Voor doorgaande reizigers is het bloedirritant om om de 800 meter te stoppen.
Er is dus maar 1 stuk die onder de 800 meter is. En dan nog; jullie kunnen blijven zeuren, maar de stations blijven open!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Ik gebruik de spoorlijn alleen als doorgaande reiziger van Gn naar Leer. En voor mijn gevoel schiet Groningen-Zuidbroek echt voor geen meter op, zeker die vier stations rond HS zijn me een doorn in het oog. Er zijn echter twee factoren tijdens de reis die mijn ergernis alweer doen afnemen:
1 - De overstappen in Groningen en Leer zijn prima. Ik kom altijd 's ochtends vroeg vanuit Zwolle en ga richting Bremen, 's avonds laat andersom. De overstap in Groningen is flink ruim, maar geen ramp. Proviand inslaan, sigaretje doen, de tijd vliegt voorbij. In Leer genoeg tijd om een kaartje verder te kopen en te checken (dat moet op het andere perron). Die overstappen worden nauwelijks anders door kleine stations over te slaan, hooguit dat ik dan een half uurtje later uit Zwolle wegkan.
2 - Het om de haverklap halteren wordt ook al een stuk minder erg als ik tijdens dat halteren naar buiten kijk en zie dat er mensen in- en/of uitstappen. De stop is zinvol geweest. En dat bij elk station terwijl ik zelfs tegenspits reis ('s ochtends naar Leer, 's avonds terug).
Ik doe ook maar wat
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

Ik zie weer veel mensen reageren die er geen last van hebben en toch reageren terwijl ze totaal de achtergrond niet kennen. Het is ronduit irritant dat je km's moet reizen voor verbindingen naar Groningen en veel mensen in HS 2 stations op loopafstand hebben. Daarnaast bespaar ik maarliefst 1 gehele dag per jaar als er 2 statioms weggaan zoals kevster al zegt..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Een stationsdichtheid van 800 meter, dat is geen regionale treindienst, dat is een sneltram :!:
Vooral voor de treinen die in Veendam beginnen en waar alleen maar reizigers uit Veendam en Zuidbroek zitten, moeten niet klagen over te veel stops.
Het gaat niet om of mensen klagen, het gaat om het bieden van een attractief vervoersproduct. Reizigers uit Veendam (en vanaf 2019) Stadskanaal hebben ook al te maken met het feit dat de trein niet een rechtstreekse route rijdt.
Dat is niet erg, maar als je vier minuten per enkele reis kan besparen door de twee minst gebruikte stations op te heffen, die ook nog eens op steenworp afstand van andere stations liggen dan maak je je treinproduct voor de overgrote meerderheid van de reizigers aantrekkelijker. En dus is er een kans op verdere reizigersgroei, terwijl je helemaal geen infrastructurele investeringen hoeft te doen als dubbelspoor en dergelijke. Het is gewoon een fantastische quick-win :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Ik vind de overstap van Groningen naar Bremen in Leer met 5 minuten behoorlijk krap. Vooral als je met een Arriva-kaartje naar Leer gaat en nog een extra kaartje moeten kopen voor het verdere vervoer. En natuurlijk dat enkel spoor tussen Leer en Oldenburg daar moet eens aan gedaan worden. Nu al zijn alle IC voor het nahverkehr opengesteld tussen die 2 plaatsen (en zelfs tot en van Bremen).
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Zou het niet een idee zijn »Bedafhaltes« intestellen, dus met een stopknop in de trein en op het perron?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Dat komt er niet van. Dan komt een trein vroeger bij de volgende halte en kan daar langer gaan wachten.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

In het belang van de toekomstige treinverbinding naar Stadskanaal lijkt het mij echt wenselijk deze twee stations te sluiten. Vanuit Kropswolde kun je haast fietsen naar Groningen, zo ver is het niet (ongeveer 10 kilometer) en er is een prima busverbinding en Sappemeer-Oost heeft niet alleen een laag reizigersaantal maar biedt ook weinig potentiële groei gezien het achterland. Uit Zuidbroek hoef je het op dit station natuurlijk ook niet te verwachten, omdat men daar een eigen station heeft. Dit geldt eigenlijk ook voor Kropswolde, ware het niet dat het reizigerspotentieel daar iets groter is.

Feit blijft wel dat de totale afstand tussen Kropswolde en Sappemeer Oost nog geen vijf kilometer is. In dit soort dorpjes is het niet eens meer dan gebruikelijk dat je zulke afstanden naar het spoor af moet leggen. Ik ken grotere Groningse kernen dan Foxhol en Borgercompagnie waar men verder moet reizen naar het dichtstbijzijnde station.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Hoogezand heeft lintbebouwing en de stations Groningen-Bad Nieuweschans zijn wel wenselijk.
Alleen duurt de reis wel langer. Dus mi moet het spoor verdubbeld worden, dan kunnen er stoptreinen rijden zoals nu het geval is en over het andere spoor sneltreinen die Groningen - Europapark - Hoogezand-Sappemeer - Winschoten - Leer gaan rijden.
Je zou dan zelfs bij groot succes vanaf Hoogezand een sneltrein naar Veendam/Stadskanaal kunnen inzetten naast de reguliere trein Groningen - Veendam/Stadskanaal.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef: Voor doorgaande reizigers is het bloedirritant om om de 800 meter te stoppen.
Gaan we ook 80% van alle bushaltes opheffen?
Bussen stoppen iedere 400 meter, dat is nog veel irritanter.
Bij bussen geldt bediening op aanvraag, waardoor niet altijd gestopt wordt en haltes om de 400 meter komt alleen in stedelijke gebieden voor. In landelijke gebieden kan de halteafstanden oplopen tot 8 kilometer en bij Q-liners nog meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten