Pagina 5 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 11:58
door marlies
Uiteindelijk vind ik die stops zelf ook gruwelijk irritant maar ja, het gaat niet om mij, ik reis maar incidenteel met dat lijntje. De forenzen die elke dag die trein nemen komen voor een heel groot deel uit die kernen en die zullen het ongetwijfeld op prijs stellen.

Het is nu eigenlijk een soort metroboemel. Lokaal lijntje met hoge frequentie en veel stops. Best onorthodoxe combinatie. Ik zou vooraf niet gedacht hebben dat dat zou werken maar dat doet het blijkbaar wel. Dus lijkt het me een slecht idee om aan de formule te gaan sleutelen vanuit de traditionele uitgangspunten die het huidige succes nou juist niet hadden voorspeld.

Haltes op oproep zouden een idee zijn in de situatie dat er vaak nodeloos gestopt wordt, maar dat is niet zo. Ookal liggen de stations vlak bij elkaar, er stappen altijd wel mensen in- en uit. Dus in de praktijk kan je misschien een keer of 5 op de dag één stop besparen. Dat lijkt me niet de moeite waard.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 14:02
door timtrein
Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 14:32
door Frans F
En wat bespaart dat dan als je niet meer stopt?
Hoeft Arriva dan minder treinen in te zetten?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:02
door Kevster
Dat zou kunnen over de langere afstanden. Daarnaast betaalt de provincie per DRU. Over de gehele dag gerekend haal je minder DRU en kost het vervoer de provincie en dus ons allemaal minder.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:11
door CamilleKreemers
Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 18:37
door Bjarte
Ik snap alle bovenstaande argumenten en ben het er deels ook mee eens. In mijn visie over die spoorlijn zie ik het liefst vanuit Leer/Winschoten en Stadskanaal/Veendam sneltreinen rijden naar Groningen Noord met een tussenstop op Hoogezand, Martenshoek, Europapark, Hoofdstation en Hoendiep. De overige stations worden alleen bediend door stoptreinen en het station Winschoten West wordt toegevoegd. Iedereen blij. Ik kom dan op een frequentie van 1 sneltrein per uur (dus 2x per uur Hoogezand - Gro. Noord) en 2 stoptreinen per uur. De 'grote' stations in Hoogezand hebben dan dus 6x per uur een trein naar Groningen en de kleine 4x per uur.

Het mag dan wel wat meer geld kosten, maar de overheid moet het er maar gewoon voor over hebben.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 19:36
door groningen
30 jaar geleden was Groningen - Winschoten met alleen een stop in Hoogezand-Sappemeer 28 minuten. Nu 34 minuten met dus 6 extra stops. De trein naar Leer was 10 minuten sneller dan tegenwoordig.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 26 jun 2014, 20:09
door Kevster
CamilleKreemers schreef:Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?
Het zou kunnen hoor, ben in de busconcessies beter ingelezen dan in die van de treinen. (A)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 02:49
door Statler Rail
Kevster schreef:
CamilleKreemers schreef:Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?
Het zou kunnen hoor, ben in de busconcessies beter ingelezen dan in die van de treinen. (A)

Inderdaad, de busconcessies in Groningen en Drenthe worden afgerekend in DRU, de treinen in Groningen (en Fryslân) in treinkilometer.

Bij het sluiten van stations bespaart de vervoerder geld (brandstof en infraheffing), maar je kan als provincie natuurlijk afspreken dat de vervoerder in ruil daarvoor genoegen neemt met een lagere exploitatiebijdrage. Op die manier kan je de besparing tussen provincie en vervoerder verdelen.

Volgens mij is het verstandig om juist Kropswolde te handhaven, maar de stations Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer te vervangen door een nieuw station Hoogezand Centrum, halverwege dit traject. Het ironische is namelijk dat de trein nu vier keer stopt, maar uitgerekend in het centrum van Hoogezand niet. Station Sappemeer-Oost zou in hetzelfde plan vervangen worden door een station Sappemeer, dat grofweg halverwege Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer-Oost ligt.

Je krijgt dan drie stations: Kropswolde, Hoogezand Centrum en Sappemeer. De laatste twee liggen redelijk centraal, terwijl ook Kropswolde een groter verzorgingsgebied krijgt. Men was ook zoiets van plan zoals ik hiervoor beschreef, maar dat plan lijkt een beetje in de koelkast te zijn gezet.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 07:32
door groningen
Ik mag dan aannemen dat de Kerkstraat de beste optie is. En als daar ook nog een tunnel komt, zou het nog leuker worden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 12:26
door Nitein-Repart
Bjarte schreef:Ik snap alle bovenstaande argumenten en ben het er deels ook mee eens. In mijn visie over die spoorlijn zie ik het liefst vanuit Leer/Winschoten en Stadskanaal/Veendam sneltreinen rijden naar Groningen Noord met een tussenstop op Hoogezand, Martenshoek, Europapark, Hoofdstation en Hoendiep. De overige stations worden alleen bediend door stoptreinen en het station Winschoten West wordt toegevoegd. Iedereen blij. Ik kom dan op een frequentie van 1 sneltrein per uur (dus 2x per uur Hoogezand - Gro. Noord) en 2 stoptreinen per uur. De 'grote' stations in Hoogezand hebben dan dus 6x per uur een trein naar Groningen en de kleine 4x per uur.

Het mag dan wel wat meer geld kosten, maar de overheid moet het er maar gewoon voor over hebben.
Zijn zes treinen per uur niet een beetje erg veel?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 13:27
door marlies
Ja. Aan de andere kant: wonen in de gemeente Hoogezand met elke 10 minuten een trein naar Groningen is denk ik een aantrekkelijkere oplossing om de groei van de stad Groningen op te vangen dan een project als Meerstad. Daar zit je weliswaar in wat een stadswijk zou moeten zijn maar is het qua voorzieningen en bereikbaarheid ruk. Dus ik zou het nog niet eens zo gek vinden als HS meer een soort voorstad van Groningen wordt met metro-achtige verbinding. Zoals je elders in het land wel meer ziet.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 13:35
door Bjarte
Ja, zes keer per uur is veel. Maar ik denk dat 3x per uur vanuit Stadskanaal/Veendam en 3x per uur vanuit Leer/Winschoten wel het minimum is. Dus dan kom je vanzelf al uit op 6 treinen.

De mening die hierboven wordt gezegd deel ik. Sterker nog, ik ga nog een stapje verder. Ik denk dat plaatsen als Hoogezand, Bedum en Winsum alleen kansen hebben als buitenwijken van Groningen. Als je Hoogezand promoot als 'voorstad' van Groningen, dan hoef je al die nieuwe wijken niet te bouwen, aangezien die plaatsen nu leeglopen. En dan is een snelle en frequente OV verbinding wel een vereiste. Misschien denk ik wat te makkelijk, maar een oplossing zoals deze zou wel perfect zijn.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 19:44
door timtrein
Meer dan twee treinen per uur vanuit Veendam (eventueel Stadskanaal) gaan er echt niet komen hoor, en met twee stoptreinen vanuit Winschoten/Nieuweschans en ooit een sneltrein vanuit Leer is het ook wel bekeken.

Een nieuw "Hoogezand Centraal" is natuurlijk nog idealer dan een station sluiten, alleen als je Kropswolde sluit kost het je vrijwel niks, terwijl als je een nieuw station moet bouwen mét alle voorzieningen dan kost het een vermogen. En dat is waar het nou net op stuk loopt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 21:13
door geert4OV
timtrein schreef:Meer dan twee treinen per uur vanuit Veendam (eventueel Stadskanaal) gaan er echt niet komen hoor, en met twee stoptreinen vanuit Winschoten/Nieuweschans en ooit een sneltrein vanuit Leer is het ook wel bekeken.

Een nieuw "Hoogezand Centraal" is natuurlijk nog idealer dan een station sluiten, alleen als je Kropswolde sluit kost het je vrijwel niks, terwijl als je een nieuw station moet bouwen mét alle voorzieningen dan kost het een vermogen. En dat is waar het nou net op stuk loopt.
Vertel, vertel, vertel... zoals Bert Visscher altijd roept:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 22:23
door Vinny
timtrein schreef:Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.
Buiten de spits niet op stations stoppen is juist geen oplossing. Tijdens de spits moet je op veel stations stoppen, een hoge frequentie rijden en een snel treinpad hebben. Dat past dus niet op de bestaande infrastructuur. Dat het na de spits wel past omdat je dan stations kan overslaan, daar heeft de forens dus niets aan. :wink:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 22:38
door Nitein-Repart
Vinny schreef:
timtrein schreef:Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.
Buiten de spits niet op stations stoppen is juist geen oplossing. Tijdens de spits moet je op veel stations stoppen, een hoge frequentie rijden en een snel treinpad hebben. Dat past dus niet op de bestaande infrastructuur. Dat het na de spits wel past omdat je dan stations kan overslaan, daar heeft de forens dus niets aan. :wink:
Maar wel de internationale reizigers naar Duitsland die meestal buiten de spits reizen. In de tegenspitsrichting de stations overslaan scheelt al.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 22:44
door baladid
Lekker als je als internationale reiziger op de trein wilt en hij niet stopt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 22:56
door Vinny
Maar wel de internationale reizigers naar Duitsland die meestal buiten de spits reizen. In de tegenspitsrichting de stations overslaan scheelt al.
Anderhalve man en een paardenkop. Je kunt echt beter de reizen naar Winschoten en Stadskanaal versnellen, daar profiteren veel meer mensen van. Gewoon echt keihard heel veel meer reizigers per werkdag :Y

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 14:08
door njoy
'Vroeger hoefde je niet, nu moet je wel'
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=135763

Een mooi verhaaltje over waarom vroeger (toen lang niet iedereen een auto had, en er nog geen krimp was in Oost Groningen) de trein tussen Winschoten en Groningen vrijwel leeg rond reed, en waarom deze trein nu ook in de daluren goed is bezet....

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 17:12
door marcel.nl
baladid schreef:Lekker als je als internationale reiziger op de trein wilt en hij niet stopt.
Ja ook zo kansloos wanneer je in Groningen in trein Leer stapt. Dan worden alle tussenliggende stations ook in Duits opgenoemd. Alsof er ene duitser op zit te wachten dat hij nu bij station Kropswolde arriveert :mrgreen:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 17:16
door Suus
Achtja, met dat gebrabbel in Oost-Groningen wat voor een Nederlands dialect moet doorgaan maar zowat Duits lijkt maakt dat Duits ook niet meer uit :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 19:21
door TomSteyl
Ieder z'n taal laten we maar zeggen.. Ik kan het wel begrijpen dat ze op deze internationale dienst tweetalig omroepen.

Ik kom zelf uit Limburg, waar de meeste kinderen met één van de Limburgse dialecten wordt grootgebracht. Is en blijft toch je "moedertaal". Een enkele conducteur roept tijdens de carnavaldagen (vastelaovend) in het Limburgs om.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 20:26
door Bjarte
In Friesland worden alle plaatsen in het Fries omgeroepen, inclusief Leeuwarden. Daar krijg ik pas een triest gevoel bij, doe dan maar Duits.... Ik heb sowieso liever dat alles gewoon wordt omgeroepen in het Engels.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 28 jun 2014, 20:58
door baladid
In Friesland lijkt me logisch dat alles in het Fries omgeroepen wordt - het is een officiële taal. Dat tweetalig omroepne heb je vanaf Enschede tot Dortmund... Hoe is het eigenlijk op de RE13 Vl - Hamm?