OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5180
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Al zou het mij logisch lijken dat het in de concessie met de Noordelijke spoorverbindingen zit.
Voor een treinverbinding die naast de Arriva-stoptrein Groningen-Leer komt, en bovendien voor meer dan de helft van de route door Duitsland loopt, zou het mij juist logischer lijken als het onderdeel wordt van de Duitse concessie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4702
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

dennistd schreef:........de rechtstreekse trein levert precies 0 minuten tijdswinst op en kost minimaal 90 miljoen extra ten opzichte van een snelle overstap :') ........
Mooi, kan ook weer in het grote fabeltjesboek worden geplakt.
Nu eerst maar weer eens bezig met die brug. Wordt dat nog wat voor de start van het volgende millennium?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15907
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Meltrain »

Als het goed is, wordt de nieuwe brug in 2024 opgeleverd, dus er is dan maar zo'n 9 jaar geen treinverkeer mogelijk geweest.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44372
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Schandalig. Als het een brug 50 kilometer verderop bij Oldenburg was geweest was het binnen een paar maanden wel opgelost geweest.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7546
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Als ie twaalf kilometer naar het westen gelegen had ook.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Schandalig. Als het een brug 50 kilometer verderop bij Oldenburg was geweest was het binnen een paar maanden wel opgelost geweest.
Nou, nou. Nieuweschans-Leer is gewoon een heel zwak lijntje. Het stuk Nieuweschans-Weener is vrij snel na de aanvaring weer in gebruik genomen en de snelbus Groningen-Leer is sneller dan de stoptrein die eerder reed. Ik snap heel goed dat de Duitsers totaal geen prioriteit hebben met herstel van de brug.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
KM46
Berichten: 13528
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door KM46 »

Toen de brug in de tweede wereld oorlog beschadigd is geraakt duurde het ook ruim vijf jaar voordat er een nieuwe brug lag hoor.
dennistd
Berichten: 3762
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door dennistd »

Destijds waren er wel iets meer bruggen kapot die een hogere prioriteit hadden :roll:
Volgens mij zijn er momenteel weinig bruggen kapot...
Kevster
Berichten: 937
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

reisthijs schreef:Voor een treinverbinding die naast de Arriva-stoptrein Groningen-Leer komt, en bovendien voor meer dan de helft van de route door Duitsland loopt, zou het mij juist logischer lijken als het onderdeel wordt van de Duitse concessie.
De Duitsers betalen ook meer dan Nederland in totaal, dus het zou mij niets verbazen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7546
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

dennistd schreef:Destijds waren er wel iets meer bruggen kapot die een hogere prioriteit hadden :roll:
Volgens mij zijn er momenteel weinig bruggen kapot...
Dat zou je zeggen, maar in werkelijkheid zijn er ontstellend veel Autobahnbruggen op cruciale plekken die op het punt staan om in elkaar te zakken. En aangezien dat uit hetzelfde potje gaat...
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12690
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Daar zitten überhaupt grote onzekerheden in. Al zou het mij logisch lijken dat het in de concessie met de Noordelijke spoorverbindingen zit. Dan loopt inderdaad het project om dieseltreinen te vervangen/ombouwen door wat anders. Daarbij wed met name de provincie Groningen al het geld op één paard terwijl die steeds minder waarschijnlijk het meest interessant is. Maar eigenlijk maakt het niet uit: Als de dienstregeling maar gehaald kan worden en het duidelijk is als de nieuwe verbindingen worden aanbesteed.
Internationaal treinvervoer is in principe "open acces". Ik verwacht een zelfde opzet als met de drielandentrein in Limburg. De overheid legt het als wens neer en de vervoerder die er brood in ziet mag het exploiteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 4566
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Durashift »

Er is een pot met geld onderweg vanuit de Europese Commissie. *O*
(..) Voor de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen stelt de Europese Commissie 12,7 miljoen euro beschikbaar. Daarmee kan de reistijd naar de Duitse stad op termijn met een halfuur worden bekort.

Het betreft een bijdrage aan verbetering van het traject tussen Groningen via Winschoten naar Leer, niet ver over de grens. Treinen op dat stuk moeten tot 130 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Ook worden maatregelen getroffen tegen geluidsoverlast en voor een betere veiligheid. EU-commissaris Violeta Bulc (Transport) verwacht op korte termijn officieel groen licht. Het werk moet in november 2023 klaar zijn. (..)
Bron: https://www.europa-nu.nl/id/vl29i5sd8wz ... 6ukzb3nnt0
KM46
Berichten: 13528
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door KM46 »

Fijn dat het werk in 2023 klaar moet zijn ... maar die brug moet toch in 2024 af zijn?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Milco »

Een brug die in 2023 af is, is dat ook nog wel in 2024. ;)
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jelmerrr
Berichten: 1337
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door jelmerrr »

Tenzij hij weer kapot gaat. (A)
Roeland
Berichten: 1155
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

Durashift schreef:Er is een pot met geld onderweg vanuit de Europese Commissie. *O*
(...)
Bron: https://www.europa-nu.nl/id/vl29i5sd8wz ... 6ukzb3nnt0
Als je dat bedrag deelt door het aantal reizigers dat er gebruik van maakt, zou je beter een :oops: kunnen gebruiken, vermoed ik...
Nicketick
Berichten: 642
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nicketick »

Gewoon een marketingcampagne starten onder studenten (Weener en Leer vallen binnen studentenreisproduct) dat drank goedkoper is aan de andere kant van de grens. Dan heb je de trein wel vol.
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11392
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

Maar niet met betálende reizigers :')


1,5 meter

Statler Rail
Berichten: 1029
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Ach, dit is bij uitstek een symbool- en prestigeproject. Er is gewoon geen enorme potentie op deze verbinding, en bovendien is de ongesubidieerde lange-afstandsbus (Flixbus e.a.) op deze verbinding zeer concurrerend.

Je zou de toekomstige treinverbinding Eindhoven - Hamm (RE13) als voorbeeld kunnen nemen voor hoe je de Wunderline over X-jaar zou kunnen vormgeven. Qua belabberde infrastructuur die opgeknapt wordt is het goed vergelijkbaar (met het enkelspoor Kaldenkirchen-Viersen). Echter, tel eens op hoeveel mensen er in de steden tussen Eindhoven en Hamm wonen en hoeveel mensen tussen Groningen en Bremen. Waarbij Eindhoven ook nog eens een veel dichtbevolkter "achterland" heeft dan Groningen.

Sowieso zou een dergelijke grensoverschrijdende concessie pas echt mogelijk zijn ná het einde van de huidige concessie voor treinvervoer in Friesland en Groningen. Tot die tijd zit je aan Arriva vast voor het Nederlandse deel, waardoor het moeilijk wordt daar een tweede concessie bovenop te leggen. Aan de Duitse kant is dat allemaal wat makkelijker.

Niettemin is het niet verkeerd om wat te investeren in verbetering van de infrastructuur. Denk ook aan mogelijkheden voor milieuvriendelijker goederenvervoer per spoor. En wie weet ooit nog eens een open-access lange-afstandstrein, maar het zal lastig worden die op enkelsporige trajecten in te plannen.
Roeland
Berichten: 1155
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

Statler Rail schreef:Niettemin is het niet verkeerd om wat te investeren in verbetering van de infrastructuur. Denk ook aan mogelijkheden voor milieuvriendelijker goederenvervoer per spoor. En wie weet ooit nog eens een open-access lange-afstandstrein, maar het zal lastig worden die op enkelsporige trajecten in te plannen.
Het is wel verkeerd om je infra-geld te verspillen aan een project dat nauwelijks door reizigers wordt gebruikt, want dan kan dat geld niet worden gebruikt voor nuttige projecten.
Wanneer je dat geld zou steken in partiële spoorverdubbeling op Groningen - Leeuwarden (waardoor de sneltrein overdag 2x/uur kan rijden), en opening van station Hoogkerk, en als je dan ook de sprinter Gn - Lw ook 's avonds 2x/uur zou rijden, zou je voor hetzelfde geld veel meer treingebruik realiseren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44372
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Daar wordt ook geld in gestoken, het is niet of maar én in dit geval.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7546
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Een zgn. vals dilemma. Vaker te zien bij spoorinfraprojecten.

@Suus: niet dat ik dat ei lelijk vind, maar wordt het geen tijd voor de kerstboom?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1097
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door diederickx »

Het is zowel een ei als een kerstbal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10634
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Nu moet ik hieraan denken. :')

https://www.youtube.com/watch?v=PfyMNk2i4_c
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44372
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

trolly schreef:@Suus: niet dat ik dat ei lelijk vind, maar wordt het geen tijd voor de kerstboom?
Eerst nog de pompoen.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten