Re: Trein Groningen - Leer
Geplaatst: za 28 jun 2014, 21:10
Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Vandaag meegemaakt op Muenster-Enschede. Slaat totaal nergens op. Slechts een klein gedeelte moet naar Enschede en de Duitse omroepen zijn voor de doorsnee Nederlander wel te verstaan. Ipv in de trein een Nederlandse omroep zie ik liever op de stations een Nederlandse omroep als aankondigen voor die trein naar Nederland.baladid schreef:In Friesland lijkt me logisch dat alles in het Fries omgeroepen wordt - het is een officiële taal. Dat tweetalig omroepne heb je vanaf Enschede tot Dortmund... Hoe is het eigenlijk op de RE13 Vl - Hamm?
Roep dan om in het Duits en Engels.baladid schreef:Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Kijk dat bedoel ikErno-BE schreef:
Voor Groningen-Leer alleen tweetalige omroep bij Groningen en op het Duitse traject. In het Duits niet de tussenliggende Nederlandse stations vermelden maar alleen het aantal.
We leven niet in BelgiëBee schreef:Er zijn met de DB over de ICE heel duidelijke afspraken dat de stations in ieder geval in Nederland altijd in het Nederlands moeten worden omgeroepen. Nederlands is de officiële taal in dit land en het treinpersoneel moet ook gewoon basaal Nederlands kunnen spreken (anders kan je immers niet bevoegd zijn als Chef trein voor Nederland) dus moet de omroep in Nederland ook gewoon in het Nederlands gedaan kunnen worden. Dus niet alleen Engels en Duits, hoeveel mensen in de trein dat ook kunnen verstaan.
Dat is tamelijk recent ingevoerd door Arriva. Voorheen werd alleen de officiële naam omgeroepen, in veruit de meeste gevallen de Nederlandstalige naam. Toen Zwaagwesteinde en Veenwoude verfriest werden, werden die twee plaatsen wel tweetalig omgeroepen en nu alles dus...Bjarte schreef:In Friesland worden alle plaatsen in het Fries omgeroepen, inclusief Leeuwarden. Daar krijg ik pas een triest gevoel bij, doe dan maar Duits.... Ik heb sowieso liever dat alles gewoon wordt omgeroepen in het Engels.
De gemeente heeft er geen geld voor over. Dus blijven die stations de oude naam houden. :')Ronald schreef:Ik ben benieuwd wanneer die twee stations officieel hernoemd worden.
Ik heb als Groninger ook niet zo'n goede band met veel Ommelanders. Socialistisch volk... Maar ik krijg er geen kannibalistische neigingen van . Van Friezen word ik al helemaal niet blij met hun vreselijke 'taal'. Ik ben blij dat de Groningse plaatsnamen niet in dialect worden omgeroepen in de trein, Groningen doet ten minste nog een beetje normaal. en ik ben ook blij dat de stad Groningen qua taal gewoon een Nederlandse stad is, dat kun je van het dorp Leeuwarden niet zeggen. Zelfs daar word je continue geconfronteerd mer een taalbarrière.Vinny schreef:Oh ben jij dat? Nou ik heb hier een paar kennissen in Friesland die nu kannibalistische neigingen krijgen jegens Groningers. Ow wacht, dat hadden ze al
Wat een onzin, om zoveel belastinggeld te steken om 5 treintjes per dag extra te rijden. Die investering kan nooit rendabel zijn.njoy schreef:Meer details over de sneltreinen in de ochtendspits kan je lezen in de brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten, te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 014-33.pdf
De sneltreinen vertrekken vanuit Winschoten kort voordat de stoptrein vertrekt, en wel vanaf 7:30 uur ieder half uur. Twee van de sneltreinen komen vanuit Leer, en twee sneltreinen rijden vanuit Groningen via Winschoten door naar Leer.
Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.Roeland schreef: Als je geld investeert in de noordelijke nevenlijnen, doe dat dan in Groningen - Leeuwarden, zodat daar meer sneltreinen kunnen rijden, of in bijvoorbeeld station Hoogkerk.
Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Het is ook vrij fors. Maar dat komt wel omdat het emplacement van Winschoten voor een aantal miljoenen op de kop moet en omdat de complete spoorbeveiliging van Zuidbroek tot Winschoten moet worden aangepast zodat er tussenblokken komen. Dat vergt best een behoorlijke hoeveelheid extra apparatuur, kabels en dus ook veel tijd en moeite om het aan te leggen en te testen.Statler Rail schreef:Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.