Pagina 51 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 19:18
door cassie127
Haha ik vroeg me laatst ook al af of het niet tijd was om dat paasei weg te halen :lol: maar dit past weer volledig bij oktober

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 20:05
door trolly
Suus schreef:Eerst nog de pompoen.
Whut?!? Die is nieuw!

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 20:07
door Aking
Nee hoowr :wink: :pos: .

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 21:28
door Chrysa
Ik vind het meer een vogel.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 21:41
door trolly
Er begint mij ook iets te dagen, maar moet het de vorige keer ook voor een kuiken aangezien hebben :')



Pompoen _O-

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 15:13
door PHS
Nieuwe vertraging dreigt voor trein naar Leer: mogelijk pas per 2030

Er dreigt nieuwe tegenslag voor de trein Groningen – Leer. Sinds 2015 ligt het treinverkeer stil door een geramde spoorbrug. De bouw van een nieuwe spoorbrug duurt mogelijk veel langer dan gepland. De brug zou eigenlijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de Duitse zender NDR meldt dat er nieuwe vertraging dreigt.

Duurder en langer
De Duitse zender baseert zich op een rapport van de Rekenkamer. Daarin wordt gesteld dat de bouw van een nieuwe brug veel duurder zal uitpakken (van 30 miljoen naar 96 miljoen), en dat de bouw mogelijk veel langer duurt. Er wordt volgens de Duitse zender rekening mee gehouden dat de brug pas in 2030 klaar zal zijn.
Bron: treinreiziger.nl

Vijftien jaar over het bouwen van één spoorbrug doen :roll:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 15:20
door CamilleKreemers
Belachelijk dat het zo lang moet duren.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 15:28
door en-es
Hebben ze echt 10 jaar nodig om de brug te bouwen? Of speelt er iets anders.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 16:07
door Vinny
Ja niemand wil er mee aan de slag gaan :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 16:34
door en-es
Dan zal er wat anders spelen. Die nieuwe brug had allang klaar kunnen zijn met wat goede wil. Maar blijkbaar vind men een treinverbinding tussen Groningen en Bremen niet belangrijk genoeg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 16:44
door marcel.nl
Even een berichtje van de andere kant van de grens. Er gaan geruchten dat in ieder geval de Meyer Werft er wel belang bij heeft niet twee en tegenwoordig 3 keer per jaar de brug van zijn plaats te moeten hijsen als er een nieuw cruiseschip door moet.
Anderzijds is de trieste werkelijkheid dat de cruisemarkt is ingestort en het absoluut niet goed gaat met de Meyer Werft, een heel grote werkgever in deze regio.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 17:23
door CamilleKreemers
De complicatie van deze brug is dat de Meijer Werf Cruiseschepen erlangs moeten. De Meijer Werf is een enorm grote werkgever.

Ik vind het wel belachelijk dat het zolang moet duren voor een brug gebouwd is. Ze werken nu al 6 jaar aan een nieuw ontwerp voor een brug waar verder niks komt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 17:34
door ODRAIL
marcel.nl schreef: ma 19 okt 2020, 16:44 Even een berichtje van de andere kant van de grens. Er gaan geruchten dat in ieder geval de Meyer Werft er wel belang bij heeft niet twee en tegenwoordig 3 keer per jaar de brug van zijn plaats te moeten hijsen als er een nieuw cruiseschip door moet.
Anderzijds is de trieste werkelijkheid dat de cruisemarkt is ingestort en het absoluut niet goed gaat met de Meyer Werft, een heel grote werkgever in deze regio.
Hijsen is bij de nieuwe brug niet meer nodig. Het is al heel lang bekend dat het een draaibrug gaat worden..

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 22:07
door Vinny
Dan zal er wat anders spelen.
Infrastructuurprojecten duren in Duitsland gemiddeld altijd langer dan in Nederland, dat heeft te maken met procedures die een stuk stroever verlopen en budgetten die veel minder makkelijk vrijgemaakt kunnen worden. De overheid wil in Duitsland liefst helemaal geen geld uitgeven. Dat wetende is zo'n uitstel en commotie over de hoge kosten niet zo verwonderlijk. Dit geldt overigens ook voor projecten die wat meer centraal liggen, maar voor een brug in een weinig gebruikte spoorlijn telt dat natuurlijk helemaal.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 00:13
door SuperGhost
Ze hadden gewoon een tunnel ervan moeten maken. Na de aanleg van de NZ-Lijn had vertraging daarbij hadden ze dan makkelijk naar NL kunnen wijzen dat ondergrond bouwen hier ook niet zo punctioneel ging :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 07:25
door marcel.nl
Gisteren in de lokale krant Rheiderland Zeitung RZ:

Der Bundesrechnungshof geht davon aus, dass der Neubau der Friesenbrücke in Weener erst im Jahr 2030 fertiggestellt werden könnte. Auch mit erheblich höheren Kosten wird gerechnet. Der RZ liegt der entsprechende Bericht des Rechnungshofes an den Haushaltsausschuss des Deutschen Bundestages vor.⁠

Darin wird auf eine Risikobewertung der DB Netz AG verwiesen, wonach von Baukosten von bis zu 96 Millionen Euro auszugehen sei. Weiter heißt es, dass das Land Niedersachsen im August 2019 angekündigt habe, seine...⁠

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 07:37
door Roeland
en-es schreef: ma 19 okt 2020, 15:28 Hebben ze echt 10 jaar nodig om de brug te bouwen? Of speelt er iets anders.
Als de Duitsers zich bij spoorinvesteringen laten leiden door het aantal reizigers dat er baat bij heeft, dan is 2030 nog aan de vroege kant voor deze brug.

Het Groningse OV-bureau heeft toch prima ervaringen met uiterst succesvolle Q-liners op trajecten met veel meer reizigers? Wat let het OV-bureau om een hoogwaardige busverbinding op te zetten naar Leer Hbf, met daar een goede aansluiting op trein naar Bremen?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 07:46
door trolly
Briljant.
Arriva schreef:Rechtstreekse snelbus

Er rijdt een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Dit heeft als voordeel dat je niet hoeft over te stappen van de trein op de bus. De bus vertrekt in Groningen vanaf halte P op het busstation. In Leer vertrekt de bus vanaf het voorplein van het station.
https://www.arriva.nl/groningen/reisinf ... r-leer.htm

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 08:28
door en-es
En die bus is sneller en vaak ook comfortabeler. Dus ik begrijp de Duitsers wel als ze geen haast maken met de brug. Toch blijft het jammer. Maar voor een hoogwaardige verbinding tussen Groningen en Bremen is meer nodig dan alleen die brug. Of het geld daarvoor beschikbaar is?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 09:55
door PHS
Sneller en comfortabeler - ik weet het niet hoor. De bus loopt regelmatig vertraging op door file bij de zuidelijke Ringweg in Groningen, door grenscontroles (iedere bus krijgt in principe bezoek) en de bus staat ook wel eens vast bij de Eemstunnel bij Leer. En doordat er maar één bus op rijdt, werken alle vertragingen door - zonder dat er overigens reisinformatie is, want daar is de bus niet op aangesloten. Heb 's avonds wel eens een half uur op de snelbus staan wachten in Leer, wat niet zo'n pretje is met alle zwervers daar :roll:
En comfortabeler? Ik heb toch echt liever een trein dan zo'n TVV-touringcar.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 10:51
door en-es
Mijn ervaringen met die bus zijn goed. Nooit vertraging gehad en ook nooit grenscontroles. Maar inderdaad liever een trein. Maar dan graag wat beters dan het huidige boemeltje dat overal stopt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 11:12
door teun
Van wat snellers komt er gelukkig wel in december al een voorproefje, volgens mij was het idee dat een sneltrein naar Leer en verder in de toekomst in het verlengde daarvan zou komen liggen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 11:56
door Roeland
PHS schreef: di 20 okt 2020, 09:55 Sneller en comfortabeler - ik weet het niet hoor. De bus loopt regelmatig vertraging op door file bij de zuidelijke Ringweg in Groningen, door grenscontroles (iedere bus krijgt in principe bezoek) en de bus staat ook wel eens vast bij de Eemstunnel bij Leer. En doordat er maar één bus op rijdt, werken alle vertragingen door - zonder dat er overigens reisinformatie is, want daar is de bus niet op aangesloten. Heb 's avonds wel eens een half uur op de snelbus staan wachten in Leer, wat niet zo'n pretje is met alle zwervers daar :roll:
En comfortabeler? Ik heb toch echt liever een trein dan zo'n TVV-touringcar.
Ik zeg ook niet dat een hoogwaardige busverbinding voor de toekomst dezelfde uitvoeringskwaliteit moet hebben als de huidige busverbinding...-

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 15:15
door marcel.nl
Zolang Flix veel sneller gaat als de Arriva/DB trein schiet het niet echt op, toch?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 20 okt 2020, 20:07
door PHS
Provincie Groningen verwacht geen vertraging voor trein naar Leer

De provincie Groningen gaat er vanuit dat de trein Groningen – Leer gewoon per 2024 kan gaan rijden, zonder extra kosten. Dat zegt een woordvoerder van de provincie Groningen tegenover Treinreiziger.nl naar aanleiding van een bericht van de Duitse NDR over mogelijke nieuwe vertraging en extra kosten.

Volgens de Duitse zender zou uit onderzoek van de Duitse rekenkamer blijken dat er nieuwe vertraging dreigt om de treindienst Groningen – Leer te herstellen. De zender meldde dat de in 2015 kapot gevaren Friesenbrücke mogelijk pas in 2030, in plaats van 2024 hersteld zou zijn. Bovendien zou het project veel duurder uitpakken.

Bij de provincie Groningen is er echter niets bekend over dreigend uitstel. “We hebben daarover onder andere contact gehad met de deelstaat Niedersachsen en Deutsche Bahn. Zij gaan nog steeds uit van een planning die eindigt in 2024 en dat het kan volgens budget” zegt woordvoerder Jan van der Meide namens de provincie Groningen. Volgens hem kennen de Duitse partners het door de NDR aangehaalde onderzoek niet. De provincie ziet dan ook geen reden om te twijfelen aan de huidige planning.
Bron.

"Wij kennen het niet, dus dan is het er niet" :roll: