Pagina 56 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 08 dec 2022, 22:58
door Staatslijn K
Roeland schreef: do 08 dec 2022, 17:03 Waar vooral Friesland heel goed in is: blijven roepen dat ze een Lelylijn echt nodig hebben, maar ondertussen hun busvervoer steeds verder uitkleden, waardoor het onaantrekkelijk wordt. En ondertussen in Friesland allemaal 100 km/uur autowegen aanleggen om het autoverkeer aantrekkelijker te maken.
Die wegen zijn aangelegd met gelden van het compensatiepakket voor het mislopen van de zuiderzeelijn: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeelijn. Overigens zijn andere investeringen zoals bij 't Herfte, Zuidbroek-Veendam en Hoogeveen ook vanuit dit pakket betaald. Het geld is wel degelijk uitgegeven, maar het beetje wat nog over is wordt liever aan de ringweg van Groningen besteed, dan aan de spoorlijn Veendam-Stadskanaal.

On topic: wanneer op hele lange termijn de Wunderline gaat rijden naar Bremen zijn alle problemen toch opgelost? Je kan dan snel vanuit Groningen en Leeuwarden naar Leer (overstap Münster-Düsseldorf) en Bremen (overstap Hamburg/Hannover) reizen. Groningen is op een aantal vlakken te vergelijken met Maastricht en Zwolle: een grote stad, maar niet langs een internationale hoofdroute. Echter, door goede verbindingen naar de knooppunten (Eindhoven, Luik, Aken-Keulen) kan gemakkelijk de regionale en bijkomend internationale bereikbaarheid verbeteren.

Vanuit dat perspectief moeten de noordelijke provincies inzetten op het doortrekken van zoveel mogelijk stoptreinen door Groningen heen, desnoods gaat de sneltrein uit Leeuwarden door als stopper naar Assen en sluit daar naadloos aan op de IC.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 08:40
door PHS
Roeland schreef: do 08 dec 2022, 17:03 En ondertussen in Friesland allemaal 100 km/uur autowegen aanleggen om het autoverkeer aantrekkelijker te maken.
Waar ook bussen van profiteren, denk aan lijn 355 tussen Leeuwarden en Dokkum en lijn 114 tussen Drachten en Oosterwolde.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 08:46
door Milco
Alleen rijdt lijn 114 met bussen die maximaal 80 kunnen en mogen. ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 09:48
door PHS
Maar de route is wel sneller geworden, met minder oponthoud ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 00:11
door teun
De bus moet echt door dit soort projecten enorm met de auto concurreren, dat beetje sneller voor de bus maakt dan bijna niks meer uit.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 16:07
door Vinny
Staatslijn K schreef: do 08 dec 2022, 22:58 On topic: wanneer op hele lange termijn de Wunderline gaat rijden naar Bremen zijn alle problemen toch opgelost?
De huidige plannen van de deelstaat Niedersachsen laten wel zien dat een doorgaande treinverbinding Groningen-Bremen vanaf ongeveer 2030 mogelijk is. Het zal dan nog steeds gaan om een relatief langzame IC (of snelle RE, het is maar hoe je het bekijkt). Belangrijkste uitdaging aan Nederlandse zijde is dat de spoorlijn niet geëlectrificeerd is, en voor een doogaande IC trein geldt het 'dieselen onder de draad' adagium, of er moeten extra locomotieven worden ingezet. Voor een eventuele doorgaande trein uit de Randstad geldt dat er in Groningen moet worden kopgemaakt. Dat is ook erg onhandig: zoiets vreet perroncapaciteit. Er is wel een sluiproute: het spoorboogje tussen Haren en Hoogezand maar dan mis je de belangrijkste bestemming in Noord-Nederland. Zoiets gaat ook niet werken.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 17:09
door Bemined
Vergeet die Randstad, vanuit daar is het veel logischer via Osnabrück te reizen, maar er gewoon een RE van voor kort grensoverschrijdend verkeer. Niet elke grensovergang hoeft bedient te worden met langeafstandstreinen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 17:12
door CamilleKreemers
Vinny schreef: za 10 dec 2022, 16:07
Staatslijn K schreef: do 08 dec 2022, 22:58 On topic: wanneer op hele lange termijn de Wunderline gaat rijden naar Bremen zijn alle problemen toch opgelost?
De huidige plannen van de deelstaat Niedersachsen laten wel zien dat een doorgaande treinverbinding Groningen-Bremen vanaf ongeveer 2030 mogelijk is. Het zal dan nog steeds gaan om een relatief langzame IC (of snelle RE, het is maar hoe je het bekijkt). Belangrijkste uitdaging aan Nederlandse zijde is dat de spoorlijn niet geëlectrificeerd is, en voor een doogaande IC trein geldt het 'dieselen onder de draad' adagium, of er moeten extra locomotieven worden ingezet. Voor een eventuele doorgaande trein uit de Randstad geldt dat er in Groningen moet worden kopgemaakt. Dat is ook erg onhandig: zoiets vreet perroncapaciteit. Er is wel een sluiproute: het spoorboogje tussen Haren en Hoogezand maar dan mis je de belangrijkste bestemming in Noord-Nederland. Zoiets gaat ook niet werken.
Kan dat pakket niet aangepast worden zoals de WINK dat heeft? Dan kun je denk ik deels dieselen en deels elekctrisch rijden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 17:21
door en-es
Een IC Hamburg die tussen Amsterdam en Groningen door een 1700 getrokken wordt, daarna met een 218 tot Leer en vervolgens met een 101 tot Hamburg :trein:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 21:29
door Dennenboom
Tussen Leer en Bremen kun je ook nog een 111 inzetten, want in Bremen moet je van richting veranderen :)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 21:52
door en-es
Drie keer locwissel dus. Dat gaat hem niet worden dan. :geek:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 10 dec 2022, 22:05
door ov'tje
Dennenboom schreef: za 10 dec 2022, 21:29 Tussen Leer en Bremen kun je ook nog een 111 inzetten, want in Hamburg moet je van richting veranderen :)
Ik neem aan dat je Bremen bedoelt, want daar is het kopmaken :p

Mocht de Lelylijn er ooit komen dan is de beste oplossing om via de westkant Groningen binnen te komen. Andere oplossing is er bijna niet, al zit de uitbreiding van verdeelstation Vierverlaten een mooie spooraansluiting in de weg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 12 dec 2022, 10:07
door marcel.nl
zou ook wel logisch zijn via Leek Hoogkerk langs de A7

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 12 dec 2022, 22:53
door Vinny
Dat is niet logisch, want of je moet dwars door Hoogkerk heen, of je tast het natuurgebied Leekstermeer aan. Bovenlangs is een stuk eenvoudiger en goedkoper aan te leggen, alleen station Leek ligt dan wel erg ver buiten de plaats. Het is natuurlijk ook denkbaar om alleen intercity's en sneltreinen in te leggen en dus Heerenveen-Drachten-Groningen te hebben, waarbij de dorpen Marum en Leek alleen via busvervoer ontsloten worden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 08:37
door marcel.nl
kan toch over bestaand spoor in Hoogkerk? Je sluit hem iets boven Electriciteitsnetplaats Vierverlaten aan, gaat langs Oostwold (Leek), Boerakker, Lucaswolde, Opende, Drachten en aan de westkant van Drachten buig je af richting A7. Of je gaat van Vierverlaten direct pal aan de A7 richting Heerenveen :trein:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 09:50
door Staatslijn K
Vinny schreef: za 10 dec 2022, 16:07 een doogaande IC trein
In hoeverre is daar behoefte aan? Daarnaast, als de sneltrein Groningen - Scheemda met de minimale stops af kan doen en daarna als sneltrein naar Leeuwarden en/of Bremen rijdt, heb je gewoon een goede verbinding. Tussen Scheemda en Leer moet je inderdaad overal stoppen, maar dat heb je ook op Heerlen-Herzogenrath, wat de regionale bereikbaarheid (Oost-Groningen) wel duidelijk versterkt.

Als je bedenkt dat alle grensovergangen, met uitzondering van Rotterdam-Antwerpen, een vergelijkbaar (Maastricht-Aken, Eindhoven-Hamm) of minder (Maastricht-Luik, Enschede, Roosendaal) product moeten doen. Daarnaast is de behoefte aan Duitse zijde vooral op Emden en de Waddeneilanden gericht, maar nauwelijks op Nederland, ook voor het wegverkeer, dus een IC is overkill

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 11:13
door reisthijs
Vinny schreef: ma 12 dec 2022, 22:53Het is natuurlijk ook denkbaar om alleen intercity's en sneltreinen in te leggen en dus Heerenveen-Drachten-Groningen te hebben, waarbij de dorpen Marum en Leek alleen via busvervoer ontsloten worden.
Het is zo denkbaar: de bedenkers van de Lelylijn hebben een lijn bedacht waar alleen intercity's en sneltreinen rijden. :Y
Die lijn willen ze niet aanleggen voor een boemeltreintje dat bij elke stoeptegel stopt.
Staatslijn K schreef: di 13 dec 2022, 09:50
Vinny schreef: za 10 dec 2022, 16:07 een doogaande IC trein
In hoeverre is daar behoefte aan?
Over bestaand spoor? Niet. Een IC Amsterdam-Groningen-Hamburg wordt pas interessant met een Lelylijn, een draad boven Groningen-Leer en dubbelspoor Leer-Oldenburg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 19:06
door Vinny
De snelste route die ik nu krijg voor Amsterdam Centraal - Groningen is 2.04 en Groningen-Hamburg 3.44. Een rechtstreekse trein zou daar dus ongeveer 6 uur voor nodig hebben. De snelste route die ik voor Amsterdam-Hamburg uit de planner krijg is 5.31. Ik heb niet alle opties geprobeerd. Het is natuurlijk erg fijn voor de reizigers als ze een overstap niet hoeven te maken, dus als een vervoerder een rechtstreekse trein zou inleggen zou deze al een redelijk attractief reisproduct vormen als de Friesenbrücke weer hersteld is. Afhankelijk natuurlijk van de mogelijkheden om de trein door een aantal knelpunten te loodsen. Blijft natuurlijk over dat Hamburg een minder aantrekkelijke bestemming is voor de meeste reizigers ten opzichte van Berlijn, dus ik verwacht geen 'bootladingen vol' internationale reizigers, maar het zullen er zeker meer kunnen zijn dan nu het geval is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 19:20
door Bemined
Amsterdam - Hamburg kan nu al in 5 uur en 4 minuten met een overstap van 17 minuten in Osnabruck (9:10 vertrek Amsterdam met de IC Berlijn, 14:14 aankomst Hamburg met de ICE). En dat is inclusief de locwissel van 12 minuten in Bad Bentheim. Een rechtstreekse trein zonder locwissel en met wat minder stops zou het dus in 4,5 uur moeten kunnen doen. Al is de kans op dat je zonder (forse) investeringen een gunstig treinpad weet te krijgen op de hele route natuurlijk niet zo groot, maar dat speelt ook voor een trein via Groningen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 13 dec 2022, 19:33
door Staatslijn K
Met de auto is de route via Hengelo-Osnabrück slechts 7 kilometer langer dan via Groningen-Oldenburg. Als je bedenkt dat versnellingen richting Osnabrück ook meetellen richting Berlijn moet je wel heel veel tijd winnen op een route die al in 5 uur en 4 minuten kan worden afgelegd, met overstap van 17 minuten in Osnabrück en locwissel in Bad Bentheim.

Overigens zegt de ontwikkelagenda van de noordelijke provincies hetzelfde: https://ovbureau.nl/magazines/ov-ontwik ... a-2040/67/

In datzelfde rapport wordt trouwens wel gezegd dat Leek ook een halte aan de Lelylijn krijgt, maar Lemmer weer niet. Zoals het eruit ziet rijdt er eens per half uur een IC naar Groningen en eens per half uur naar Leeuwarden, of tenminste: dat willen de noordelijke provincies

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 14 dec 2022, 08:11
door Roeland
De kans dat die Lelylijn er komt, lijkt mij vrij klein (maar wel groter dan dat er hordes internationale reizigers per trein Nieuweschans passeren).
Dat er dan ook een rechtstreekse tak naar Leeuwarden komt, lijkt mij niet reëel. Qua infrastructuur zou dat bij Heerenveen nogal onlogisch zijn.
Lemmer lijkt mij geschikter voor een station dan Leek, omdat Leek sterk op Groningen is georiënteerd, en Lemmer juist een regionale scharnierfunctie (overstap trein-bus) kan vervullen.
Overigens vermoed ik dat het ofwel Lemmer, Joure en Leek allen zonder station wordt (Lelylijn alleen met IC's bediend), ofwel alledrie wel een station (Lelylijn bediend met IC + sprinter).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 14 dec 2022, 08:23
door Roeland
marcel.nl schreef: di 13 dec 2022, 08:37 kan toch over bestaand spoor in Hoogkerk? Je sluit hem iets boven Electriciteitsnetplaats Vierverlaten aan, gaat langs Oostwold (Leek), Boerakker, Lucaswolde, Opende, Drachten en aan de westkant van Drachten buig je af richting A7. Of je gaat van Vierverlaten direct pal aan de A7 richting Heerenveen :trein:
Het meest logisch lijkt mij: vanaf Groningen tot Vierverlaten over bestaand spoor (dus door Hoogkerk), vervolgens langs Oostwold richting de A7, en tussen Leek en Oudehaske grotendeels via de middenberm van de A7 (daarvoor moet één van de rijbanen van de A7 wel iets verlegd worden). Voordeel van een middenberm-tracé is, dat je geen ingewikkelde aanpassingen nodig hebt bij afslagen en knooppunten.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 14 dec 2022, 10:53
door Zonnig
Roeland schreef: wo 14 dec 2022, 08:11 De kans dat die Lelylijn er komt, lijkt mij vrij klein (maar wel groter dan dat er hordes internationale reizigers per trein Nieuweschans passeren).
Dat er dan ook een rechtstreekse tak naar Leeuwarden komt, lijkt mij niet reëel. Qua infrastructuur zou dat bij Heerenveen nogal onlogisch zijn.
Lemmer lijkt mij geschikter voor een station dan Leek, omdat Leek sterk op Groningen is georiënteerd, en Lemmer juist een regionale scharnierfunctie (overstap trein-bus) kan vervullen.
Overigens vermoed ik dat het ofwel Lemmer, Joure en Leek allen zonder station wordt (Lelylijn alleen met IC's bediend), ofwel alledrie wel een station (Lelylijn bediend met IC + sprinter).
Vanaf Lelystad zijn (afhankelijk van het traject) de volgende opties qua station: Urk-Nagele - Emmeloord - Lemmer - Joure - Heerenveen - Tijnje-Gorredijk - Drachten - Marum - Leek - Hoogkerk. De IC stopt op Emmeloord - Heerenveen - Drachten. Daarmee komen de Q-liners / Q-link (deels) op deze trajecten te vervallen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 07:24
door marcel.nl
DB gaat 1,1 miljoen investeren om een station Bunde te realiseren. Enerzijds logisch, het is een drukbezochte plaats en de trein doorkruist het hele dorp. Anderzijds wordt het er allemaal niet sneller op: https://rheiderland.de/artikel/43901/ha ... llion-euro

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 17 jun 2023, 13:38
door PHS
-