Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Erik1100
Berichten: 186
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Erik1100 »

Zo'n oudere bus valt natuurlijk ook op aan de oren, tussen al die moderne citea's en ambassadors.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Wie ze nog wil fotograferen moet snel zijn, ze rijdrn nog tot de voorjaarsvakantie, daarna gaat de nieuwe dienstregeling in en gaan deze oude bussen weg.
Hixxo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 15:36

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Hixxo »

Gaan er dan gewoon Citeas rijden op de collegeliners?
Etienne
Berichten: 6251
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Etienne »

In de praktijk reden die er toch al op. De ene keer dat ik in Leeuwarden ben geweest voor bussen reden ze op lijn 93 en 95 en reed op de 6xx-lijnen inderdaad een Citea.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Er zijn meer collegeliner-lijnen dan dat er bussen van zijn. Planmatig rijden de paars/witte bussen alleen op de 692, 695 en 698.
Etienne
Berichten: 6251
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Etienne »

Sinds gisteren staat het nieuwe busboekje en de nieuwe lijnennetkaarten online voor de dienstregeling per 6 maart. Doorkijkend in het boekje blijkt dat er bij enkele lijnen wel iets wijzigt, maar dat niet genoemd wordt bij de wijzigingen. Ook opvallend is dat de Opstappers andere lijnnummers krijgen in de serie 7000 en 8000.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
ICE105
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ICE105 »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34644
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Daniel »

Etienne schreef:Doorkijkend in het boekje blijkt dat er bij enkele lijnen wel iets wijzigt, maar dat niet genoemd wordt bij de wijzigingen.
Dat is in de rest van Nederland niet anders ('tis daarom ook "gevaarlijk" om de wiki alleen op basis van het wijzigingsoverzicht bij te werken bijvoorbeeld, dan mis je nogal eens iets)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 3296
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door CamilleKreemers »

Het valt me op dat Arriva 1 rit per zaterdag naar Holwerd laat rijden vanuit Alkmaar in de zomervakantie.
Zou er meer potentie in deze verbinding zijn als de frequentie verhoogd wordt?

Daarnaast vraag ik me af of er meer potentie is om lijn 350 vaker te laten rijden? Een uurdienst voelt zo laag voor deze verbinding.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10756
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Hainje »

Wellicht dat men bij Arriva na analyse van chipkaartgegevens zag, dat bij bepaalde ritten uit Alkmaar bijna iedereen overstapte op de bus naar Holwerd.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34644
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Het valt me op dat Arriva 1 rit per zaterdag naar Holwerd laat rijden vanuit Alkmaar in de zomervakantie.
Zou er meer potentie in deze verbinding zijn als de frequentie verhoogd wordt?
Je bedoelt Harlingen neem ik aan?

Er is blijkbaar gebleken dat er niet zo extreem veel vraag naar deze verbinding is om meer rechtstreekse ritten te rechtvaardigen: tot 2002 reed hier al een lijn 351 die nog een uurdienst in de spits kende en daarna minder vaak reed, daarna werd het lijn 132. Ergens op een onbekend moment is de route zelfs ingekort tot Kop Afsluitdijk - Harlingen waar dan wel elk uur gereden werd.
De huidige rit zal dus wel degene met de meeste vraag zijn, waardoor het rendabel is om een rechtstreekse bus te rijden. Dit alles is vrij makkelijk via onze wiki te achterhalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13898
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Dit alles is vrij makkelijk via onze wiki te achterhalen.
Als je het hier gewoon opschrijft is het nog makkelijker :Y 8-)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10756
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Er is blijkbaar gebleken dat er niet zo extreem veel vraag naar deze verbinding is om meer rechtstreekse ritten te rechtvaardigen: tot 2002 reed hier al een lijn 351 die nog een uurdienst in de spits kende en daarna minder vaak reed, daarna werd het lijn 132. Ergens op een onbekend moment is de route zelfs ingekort tot Kop Afsluitdijk - Harlingen waar dan wel elk uur gereden werd.
De huidige rit zal dus wel degene met de meeste vraag zijn, waardoor het rendabel is om een rechtstreekse bus te rijden. Dit alles is vrij makkelijk via onze wiki te achterhalen.
Ja tot 2002, alles leuk en aardig, maar in het OV zijn er ook verbindingen die groeien. We leven nu 14 jaar verder en we hebben een geweldig systeem waarmee reisgedrag tot op de reiziger kan worden geanalyseerd. Dat hadden we in 2002 niet, dus ga alsjeblieft niet roepen dat iets niet kan gebaseerd op het verleden totdat je het tegendeel bewezen hebt (gezien).
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12744
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

De vervoerder verzorgt Alkmaar - Harlingen op basis van de verwachte vervoersvraag. Bij de Tall Shipraces werd er een heleboel extra ritten ingelegd. Helaas werden die niet door gegeven aan de reisinformatieplatforms. Vorig jaar zat ik daardoor er als enige in... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Erik1100
Berichten: 186
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Erik1100 »

De oude 8000 Ambassadors worden nu nog wel eens op een reguliere spitsdienst ingezet. Daarnaast wordt de oude Scania Omnilink zo nu en dan ook op lijn 612 ingezet. Van de elektrische busjes op lijn 9 heb ik nog niets gezien.
zone2000
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door zone2000 »

Erik1100 schreef: Van de elektrische busjes op lijn 9 heb ik nog niets gezien.
die is er ook nog niet. :wink:
cassie127
Berichten: 4649
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door cassie127 »

Zag net 3 bussen rijden op de A12 bij Arnhem richting het zuiden... Iemand een idee wat die daar doen?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Die gaan naar Arriva Limburg.
Maurice Hooikammer
Berichten: 819
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

En om die op te vangen rijden de vier Citelissen van Ameland nu mee op de dienst. De 6612 rijdt nu op lijn 603 en de 6614 rijdt op lijn 62.

Nu rijden er op Ameland vier geledes, drie Scania's en de 7806 (Citaro) en er rijdt een 12m van Terschelling, de 553.
Vooral te vinden op het traject Wezep - Delft
Etienne
Berichten: 6251
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Etienne »

https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... geling.htm

De nieuwe dienstregeling voor Noord- en Zuidwest-Fryslân staat online. Veel wijzigingen door de ingebruikname van de Centrale As en enkele nieuwe lijnen worden toegevoegd en verder veel wijzigingen in de vertrek- en aankomsttijden.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16191
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Ik vind de routeomschrijving van de nieuwe lijn 155 nogal onduidelijk. Het is nu net of die lijn in beide richtingen een andere route rijdt. :?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
ov'tje
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

De stadsbussen van Leeuwarden gaan vanaf komende zondag al stoppen op het vernieuwde busstation. De streekbussen moeten nog wachten tot 11 december

http://www.vrij-baan.nl/2016/11/08/nieu ... s-gebruik/
Etienne
Berichten: 6251
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Etienne »

Zo op het eerste gezicht wordt het dus een busstation ala Eindhoven, ook dat uitstappen aan de overkant van het busstation zal de drukte bij de instappers wellicht verminderen.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Chiel »

In ieder geval is de 6614 al vanuit Ameland naar Leeuwarden gebracht, ik zag hem deze week op lijn 15 in Leeuwarden.
ov'tje
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Kennelijk zijn er wat bussen tekort, want ik zag vanochtend in Leeuwarden de 8057 de buffer op rijden. Vermoedelijk zit dit oudje gewoon op dienst
Spoiler: show
Voor de liefhebber: deze bus is in de tweede helft van 2004 in de concessie GGD ingestroomd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast