Heb je die foto's ook ergens online staan?Kevster schreef:Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.
Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.
De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Chauffeurs die de verkeerde routes rijden (op lijn 9 niet via de Uranusstraat en via de Zonnelaan ipv Plutolaan terug naar de Eikenlaan, op P+R Hoogkerk het verkeerde perron pakken en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs), Citybuspassagiers meenemen vanaf Hoogkerk in lijn 8 terwijl die maar tot Akerk in de binnenstad komt en bestemmingsteksten in dusdanig kleine lettertjes dat zelfs een jonge gozer als ik twee keer moet kijken om te zien wat op de bus staat. Op een halte aan de Van Ketwich Verschuurlaan staat lijn 1 aangegeven terwijl dit nu lijn 2 moet zijn, de halte Voermanstraat heeft lijn 15 op het bordje staan terwijl deze er helemaal niet stopt en de halte Schoolholm is voorzien van nieuwe informatie en zelfs een nieuw haltebordje terwijl deze geschrapt zou worden (ook al staat deze wel weer in de dienstregeling dus blijkbaar is men daarvan afgestapt).
Al met al ben ik benieuwd of ik morgen de oranje lijn 15 met een paars getal zie rijden. Tuurlijk had ik aanloopproblemen verwacht, maar deze chaotische taferelen had ik totaal niet verwacht. Ik zal straks in ieder geval een paar foto's plaatsen.
Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
In ieder geval goed om te horen dat jullie er iets aan doen! En ja niet alle infra is klaar, maar je ziet op een aantal plaatsen wel hele aparte verkeerssituaties ontstaan, zoals bij dat Damsterdiep waar automobilisten geen doorstekende bus verwachten.
En zeker, het is wennen. Zeker voor 'gewone' reizigers die dit alles ineens van de ene op de andere dag zien veranderen. Maar het ziet er verder zeker goed uit.
@ Jorn: die ben ik nu aan het bewerken, plaats straks een link.
En zeker, het is wennen. Zeker voor 'gewone' reizigers die dit alles ineens van de ene op de andere dag zien veranderen. Maar het ziet er verder zeker goed uit.
@ Jorn: die ben ik nu aan het bewerken, plaats straks een link.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat Damsterdiep deed iedereen toch al, zo zijn wij ook op het idee gekomen :) Alleen moet de situatie uiteraard wel anders worden. Dit is niet handig, maar de route P Campersingel lusje hanzeplein is voor geleed ook onveilig. Je kan niet alles meer overzien. Dan maar zo, maar uiteraard moet het wel snel beter worden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Haha, ja. Trouwens bij de halte Paterswoldseweg langs de busbaan ook wel iets unieks: de vertrekstaten hangen allemaal aan de verkeerde zijde van de weg. Die vanaf CS hangen aan de halte ri. CS, en die ri. CS aan de halte vanaf CS.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Even een aanvulling: hier mijn foto's van deze eerste dag:
http://www.flickr.com/photos/kevster199 ... 444245775/
http://www.flickr.com/photos/kevster199 ... 444245775/
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Mooie fotoserie! Hebben ze veel nachtwerk gedaan, gisteravond om 22:00 was de hele stad nog in oude situatie qua haltestaten enz.Kevster schreef:Even een aanvulling: hier mijn foto's van deze eerste dag:
http://www.flickr.com/photos/kevster199 ... 444245775/
Als de citybussen vertrekken, gaan ze dan echt WEG of gaan ze bijvoorbeeld anders ingezet worden op streek- of stadsdiensten Assen en Emmen?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor wat ik heb begrepen gaan ze terug naar Evobus, alwaar ze geleased worden.
Veel nachtwerk inderdaad. Zelfs het Hoofdstation helemaal gedaan in één nacht tijd. Erg netjes.
Veel nachtwerk inderdaad. Zelfs het Hoofdstation helemaal gedaan in één nacht tijd. Erg netjes.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
@Kevin, thanks. Erg mooie foto's!
JeePee, wanneer komen de nieuwe Citaro's op lijn 3 te rijden?JeePee schreef:Precies zoals gepland dusKevster schreef:Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.
Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Morgen worden ze alle 6 ingezet. Deels op lijn 3, deels op lijn 4.
En veel nachtwerk inderdaad. Meer dan voorgaande jaren :)
En veel nachtwerk inderdaad. Meer dan voorgaande jaren :)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Uiteindelijk komen er toch alleen maar nieuwe Citaro's op te rijden?JeePee schreef:Morgen worden ze alle 6 ingezet. Deels op lijn 3, deels op lijn 4.
En veel nachtwerk inderdaad. Meer dan voorgaande jaren :)
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Omdat echt alles veranderd, lijn 15 staat onder de reisplanner als lijn 515 erin zoals hij officieel heette in de Arriva tijd..
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Klopt. De komende weken stromen de andere bussen in en komen die ook op 3 en 4 te rijden.Jorn schreef:Uiteindelijk komen er toch alleen maar nieuwe Citaro's op te rijden?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dit is tijdelijk de route(in overleg met de gemeente)en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs),
Jazeker en de eersten heb ik oa al weggebracht. volgen nog meer. gewoon losse nummers die ze weg doen(veelal) niet echt een serie. op de niet omgebouwde citybussen na die eind februari weg gaan als alles er is.Gaan er ook bussen weg uit Groningen na instroom van deze 2 series? Zo ja, welke series en hoeveel bussen? 37 nieuwe bussen om het aanbod uit te breiden is wel erg veel.
oa deze zijn of gaan weg
3103 3104 3109 3110 3260 3274 3266 3259 3273 3117 3131 3179 3153
Verder wou er nog iemand een foto van de achterkant. dus hierbij.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Misschien voor wat betreft de juridische kant verstandig de gemeente aan te sporen vlug een onderbord 'uitgezonderd bus' aan te laten brengen onder het bord dat de verplichte rijrichting aangeeft op het Damsterdiep.JeePee schreef:Dat Damsterdiep deed iedereen toch al, zo zijn wij ook op het idee gekomen :) Alleen moet de situatie uiteraard wel anders worden. Dit is niet handig, maar de route P Campersingel lusje hanzeplein is voor geleed ook onveilig. Je kan niet alles meer overzien. Dan maar zo, maar uiteraard moet het wel snel beter worden.
Dat kan, want zo heet hij op dit moment administratief ook meen ik.Omdat echt alles veranderd, lijn 15 staat onder de reisplanner als lijn 515 erin zoals hij officieel heette in de Arriva tijd..
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Was vanavond toevallig nog in het centrum, en heb de nieuwe Citaro op lijn 4 twee keer vanuit stilstand bij een halte weg zien en horen rijden. Wát een verschil qua geluid met de 'oude' bussen! Komt dit puur door de nieuwe technologie van Euro 6, of hebben de bussen nog andere aanpassingen gehad? Ik ben in ieder geval positief verrast, en die andere nieuwe Citaro's mogen daarom wat mij betreft ook wel zo snel mogelijk deze kant op komen.
Voor wat betreft lijn 5; blijft de '5' op de lijnfilm hier oranje, of wordt deze nog paars?
Voor wat betreft lijn 5; blijft de '5' op de lijnfilm hier oranje, of wordt deze nog paars?
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
:)JeePee schreef:Hmmm dat klopt niet. Morgen even uitzoeken. Vorige week was het nog wel paars namelijk :?De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling.
De nieuwe Citaro's hebben een ZF versnellingsbak met zes versnellingen in plaats van een VOITH bak met vier. Die eerste heeft de neiging om minder toeren te draaien. Zal wel iets schelen, maar ik vermoed dat die nieuwe motor de grootste geluidsreductie voor zijn rekening mag nemen,
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Op busstation Utrecht Centraal valt ook op hoe stil de nieuwe Citaro's zijn. Doordat er ook lawaaiige Amba's rijden valt het nog eens extra op.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Bedankt voor je reactie, Pim-AllianceB95! Goed om te lezen ook dat het uiteindelijk weer gewoon paars moet worden, want het huidige staat natuurlijk een beetje slordig.
Haha ja, die Ambassadors. Die hadden wij hier in het Arriva-tijdperk ook, wat een typisch (snerpend!) geluid maken die dingen.. De Euro 5 Citaro's kunnen er trouwens ook wat van, vooral als ze wegrijden vanuit stilstand..ICE105 schreef:Op busstation Utrecht Centraal valt ook op hoe stil de nieuwe Citaro's zijn. Doordat er ook lawaaiige Amba's rijden valt het nog eens extra op.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het is heel vreemd vanavond. Lijn 6 naar Station Noord via Vinkhuizen en de bus ging over de Herepleinbrug. Het klinkt trouwens vreemd; Middelstum via Oosterpark (wat vroeger Bedum was). Ik heb niet alles genoteerd, maar op de Grote markt komt niet veel meer langs. Op station Europapark rijdt de bus naar Haren/Annen en verder lijn 73 en 76 (maar dat zijn veel bussen). De ene rijdt in de vakantieperiode en de andere weer niet. Oh ja; er rijdt een lijn 12 (van Europapark) naar het station en de andere kant is wat interessanter via het bedrijventerrein rond de Wasaweg naar Kardinge. Niet constant rijdend echter.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Tsja ligt hier 100% aan 9292, KV1 (ook beschikbaar op 9292opendata.org) bevat netjes zeer de correcte lijnnummers en bestemmingen. Daar draaien de DRIS'en en appjes zoals OVinfo enzo ook gewoon op. Enige waar ik heel veel kritiek op heb is dat 9292 meer data en dus dienstregelingen krijgen, extra bussen voor speciale evenementen gaan alleen naar 9292.marlies schreef:Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Mijn creatie op basis van de geleverde data door Qbuzz: http://opentripplanner.nl/index.html?mo ... tinIndex=0
Snap ook niet totaal niet waar die 515 vandaan komt, g515 was het oude lijnsysteemnr van de gelede lijnvariant die via de rondweg ging. g515 bestaat niet meer sinds vandaag. Het lijnsysteemnummer van de nieuwe lijn 15 is g565.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat is dan inderdaad wel erg typisch...
Als iemand in staat is om hedenochtend voor mij te kijken hoe vol lijn 12 wordt met de mensen voor Kempkensberg, Europapark EN Driebond houd ik mij aanbevolen.
Als iemand in staat is om hedenochtend voor mij te kijken hoe vol lijn 12 wordt met de mensen voor Kempkensberg, Europapark EN Driebond houd ik mij aanbevolen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 15 stopt op Hoendiep/Rembrandt van Rijnstraat en wat een frequentie. In de spitsuren is er een bus elke 5 minuten in beide richtingen. De bussen naar De Wijert extreem vol. Het is wel wennen aan de nieuwe buslijnnummers. Er kunnen wel wat bushokjes verdwijnen op de Grote Markt. Snap niet dat de halte bij de pinautomaten van de ABN-AMRO op de Grote Markt (richting station) echt wat verder worden verplaatst.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wat gaat er de komende tijd eigenlijk allemaal veranderen op de Grote Markt? Waar komen de (HOV)haltes bijvoorbeeld, en wordt de boel er ook een beetje opgeknapt? (nieuw asfalt, en aparte fietsstroken bijvoorbeeld). En gaan alle bussen straks bij dezelfde halte stoppen?
/Edit: Nog een foto van het DvhN:
/Edit: Nog een foto van het DvhN:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten