Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het ov moet in mijn optiek steeds beter op de vraag worden toegespitst, waarbij goed gekeken wordt op de sociale functie. Dit beleid werkt dus niet in die richting. Door de reiziger centraal in het beleid te zetten, kun je reizigersgroei realiseren om de dalende overheidsinkomsten op te vangen.

Ik ben hierom ook heel nieuwsgierig wat alle achterliggende beweegredenen zijn. Die kan ik vanuit OV-reizigers niet vinden.

De verbinding grote markt - umcg staat in de hov-visie van de provincie als onderdeel van de qlinklijn naar driebond - haren. P+R driebond is echter nog niet gebouwd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Wat is het probleem nu eigenlijk? Bussen op de Grote Markt, in de Gelkinge en Oosterstraat? In de Gelkingestraat kan ik mij niet heel erg voorstellen wat daar nu het probleem is, het is smal, er zijn fietsers maar weinig voetgangers dus eigenlijk voldoet de huidige oplossing. Het is niet ideaal maar het werkt best aardig en omrijden is ook niet ideaal. In de Oosterstraat geldt ongeveer hetzelfde behalve dat daar veel meer voetgangers zijn en dat de straat veel breder is. De aard van het probleem is daarmee ongeveer gelijk omdat er evenveel ruimte voor fietsers en en bussen is.

Waar het een stuk vervelender is, is bij de Grote Markt en de overgang naar de Gelkingestraat. Als voetganger moet je vier stroken oversteken, de bus moet een draai maken om in de Gelkingestraat terecht te komen en de ruimte voor terrasjes is sterk ingeperkt in het hoekje van de Drie Gezusters. Maar is het dan niet gewoon veel slimmer op het VVV-gebouwtje plat te gooien, de twee richtingen voor de bus taps lopend tot 20-30 meter aan de zuidzijde uit elkaar te trekken en om een stel verkeerskundigen en stedebouwkundigen drie dagen de hei op te sturen met potlood en papier om verschillende uitwerkingsvarianten te verzinnen?

Je kan de terrassen dan groter maken, een soort van relaxte hangplek met bomen en bankjes tussen de bussen maken, je bent het vervelende draaien van de bussen kwijt om de Gelkingestraat in te komen en je kan als voetganger veel makkelijker oversteken omdat de oversteek korter is en er minder verkeer overheen gaat. Prima toch? Hoeven de bussen ook niet weg.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Probleem is dat fietsers in de Oosterstraat en Gelkingestraat gebruiken voor het fietsen in de legale en niet toegestane richting.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:En waar wil je lijn 6 dan langs laten rijden om in Vinkhuizen te komen? Oftewel, geen reële optie natuurlijk.
In de huidige situatie inderdaad niet, maar als je de lijnen gaat veranderen wel. Vinkhuizen hoeft niet persé voor altijd gekoppeld te blijven aan Hoornsemeer. Als je beide stadslijnen koppelt aan een andere lijn waardoor je wél langs de Albert Heijn en Sint Jansstraat komt, dan is dat probleem direct opgelost.
Oma kan ook overstappen. Of ze dat in de praktijk zal doen is een tweede, maar het gaat erom dat een bepaalde plaats bereikbaar is.
Dan zeggen wij eigenlijk hetzelfde. Ik ben echter van mening dat het vanaf een ander halte dan de Grote Markt ook prima te bereikbaar is, met ongeveer dezelfde afstand. Er zijn inderdaad bestemmingen die verder van een halte komen te liggen, maar andersom is dit ook het geval.
Hier gaat het wel om.Dit zijn harde cijfers. We zien dat de lijnen die de directe verbinding met de Grote Markt zijn verloren ingekakt zijn en dat de Q-link-lijnen bijzonder goed gaan. Daarbij zie je dat het aantal in- en uitstappers het hoogst ligt bij de transferia, het UMCG en de Grote Markt. Zegt genoeg lijkt me. Er is behoefte aan.
Er is op dit moment inderdaad behoefte aan, omdat die mogelijkheid er ook is. Natuurlijk blijf ik nu ook meestal zitten tot aan de Grote Markt als ik in het centrum moet zijn. Maar ik vind dit nog geen argument om dan maar direct te zeggen dat je dan persé ook moet kunnen uitstappen op de Grote Markt. Sterker nog, in veel gevallen is de Grote Markt helemaal niet zo centraal als dat sommigen hier schijnen te denken. Los van wat horeca, een bank, het gemeentehuis en de Martinitoren heb je er helemaal niets. De meeste mensen lopen (ook oma, want die heeft in de huidige situatie geen keuze) naar de winkelgebieden in de Herestraat, Guldenstraat en de Vismarkt. Ik ben ervan overtuigd dat de huidige en nieuwe haltes rondom het centrum de functie van de halte aan de Grote Markt prima kunnen overnemen. In andere steden werkt dit ook, en daar komt nog bij dat de Grote Markt er een stuk mooier door wordt. Sommigen vinden het nodig om daar het labeltje 'prestige' aan te hangen, maar ik zie het gewoon als een verbetering in een groeiende stad.
Dat is niet zo moeilijk. Een streekbus heeft tenslotte een compleet andere functie dan een stadslijn. Een streeklijn is bedoeld als ontsluiting van een kern met een stad of andere kern. Van daaruit kun je verder met het lokale vervoer of de trein, interlokale lijn of wat dan ook. Appels met peren vergelijken.
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat mensen van buiten de stad het de gewoonste zaak van de wereld vinden om bij het Zuiderdiep in te stappen. Als je vanuit Sauwerd, Harkstede of Aduard de stad in gaat, dan is dit een prima alternatief. Ik zie niet in waarom de Qlink- en andere stadslijnen dan ineens wel via de Grote Markt zouden moeten rijden.
Dat laatste over de fietsers, tja, dat hoort bij leven in de stad. Ben wel met je eens dat het onveilig is hoor.
Exact, en dat probleem kan je rondom de Grote Markt voor een groot deel oplossen door daar alleen maar fietsers en voetgangers toe te laten. Een bus hoort niet in een straat als de Oosterstraat. Vroeger kon dat, maar nu met de huidige groei en de vele studenten niet meer. Het is wachten op ongelukken.
Dit ben ik meteen met je oneens. De route langs de Diepenring is zeker niet rechter, helemaal niet van noord naar zuid. Ik weet niet of je wel eens met de auto daar rijdt maar dan kun je ervaren dat je een stadsautootje al niet binnen de lijntjes kunt houden daar, laat staan een 18 of zelfs 25-meter bus. Daar is het op zeker te smal voor. Ik heb het over he stuk tussen de Ebbingebrug en Kattenhage. En dan heb je nog de knik tussen de Kattenhage en Sint Jansstraat.
Ik rijd er dagelijks, en inderdaad is het nu zo dat het niet echt geschikt is voor grotere voortuigen, laat staan (dubbel)gelede bussen. Echter, met de plannen voor de Diepenring in het achterhoofd is het helemaal niet zo raar om te denken dat dit in de toekomst wél veilig en vertrouwd zou kunnen. Ik weet dat er aparte fietspaden komen, en dat er op sommige plekken parkeerplaatsen gaan verdwijnen. Hierdoor komt er veel meer ruimte beschikbaar voor de bus. Een bijkomend voordeel vind ik dat de bochten van de Gelkingestraat en Oosterstraat naar het Zuiderdiep niet meer gemaakt hoeven te worden. Op dit punt zitten zelfs bussen onderling elkaar regelmatig in de weg vanwege de krappe draai. Om over het fietsverkeer nog maar te zwijgen. De bocht Kattendiep naar het Schuitendiep is veel ruimer opgezet en rustiger qua verkeer. Helemaal wanneer je een overkapping aanlegt zoals in de tramplannen.
Nogmaals, ook asfalt hoort bij leven in de stad. Wil je dat niet, kun je misschien beter in een dorp met 500 inwoners gaan zitten qua leefomgeving. Het maakt als je het mij vraagt de binnenstad juist levendig.
Het hoort er inderdaad bij, maar niet op een historisch plein als de Grote Markt. Ik was ook voorstander van de tramplannen, juist omdat het asfalt dan vervangen kan worden door klinkers, waardoor het plein een veel mooiere uitstraling krijgt. Wat ik vooral storend vind in de huidige situatie is dat de zuidzijde van de Grote Markt volledig ingeklemd wordt door asfalt, waardoor de bussen, taxi's en brommers je om de oren vliegen wanneer je op het terras zit.
Cpt.Iglo schreef:ADat is gewoon niet waar. In de Gelkingestraat, Grote Markt Zuidzijde en zelfs het News Café zit je ook in het uitgaansgebied. De halte op de Grote Markt vervult daarin een mooie centrumfunctie. Bij de Sint Jansstraat zit je aan de zijkant van het uitgaansgebied, en ook nog niet eens vlak naast de Poelestraat. Ik zie dat Roy het ook al zegt, en hij onderbouwt het ook nog eens met cijfers, hoef ik het niet meer te doen ;).
Dat zijn details. Jij weet best dat er met uitgaansgebied de Poelestraat en inderdaad de Grote Markt zuidzijde wordt bedoeld. En daarbij kloppen de cijfers niet, want het is nog helemaal niet bekend waar de halte exact komt. Misschien wel ter hoogte van de Poelestraat, wie zal het zeggen.. Wat ik maar zeggen wil is dat ik het nogal vreemd vind dat er constant geroepen wordt dat alles verder van de haltes komt te liggen, terwijl het nog niet eens bekend is waar deze haltes komen.
Cpt.Iglo schreef:Ik heb nieuws voor je: tijdens evenementen wordt er wel degelijk geklaagd. Ga maar eens een half uurtje bij de halte aan de Turfsingel staan volgende week maandag.
Ja, er wordt geklaagd door mensen die zich niet hebben laten informeren over de omleiding van de bus. Niet over de lange, barre tocht die ze erop hebben zitten. ;)
De discussie over Q-link vind ik ook zeer bijzonder. Het kenmerk van HOV is juist dat je comfortabel en snel voor de deur van een populaire plaats afgezet kunt worden. Nou, de Stadsschouwburg is dat niet. Dat is afbraakbeleid. Dat woord durf ik wel in mijn mond te nemen met de oorspronkelijke HOV-visie in het hoofd.
Precies, comfortabel en snel. In de Oosterstraat en op de Grote Markt is het verre van dat. Een HOV lijn hoort ongehinderd door te kunnen rijden, iets wat nu absoluut niet het geval is. Dit probleem is niet op te lossen in de Oosterstaat, dus dan moet er gekeken worden naar een alternatieve route. Vanaf het Zuiderdiep en de Diepenring is de Grote Markt ook prima te bereiken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Cpt. Iglo, Ik vraag me af of ook gekeken wordt naar de gevolgen van deze wijziging om het centrum busloos te maken. Die indruk heb ik tot op heden nog niet gekregen. De wethouder roept nu dat de brugstraat leeg moet vanwege de Primark, maar je kan de komst van Primark ook zien als een grote kans om het OV als alternatief te zien. Als 1% van de wekelijkse bezoekers met OV komt, praten we al over 400 reizigers per week. Dat is dan toch meer dan 1600 euro extra inkomsten per maand, waar je toch weer een bus een aantal uur kan laten rijden.

Daarnaast hebben we al de ervaring op een van de lijnen dat meer dan 50% van de reizigers de bus laat liggen. Als we dat op de hele stadsdienst gaan doen, wordt het OVbureau genoodzaakt om een soort hakbijl te gaan hanteren om de kosten te drukken. Iedereen weet wat er gebeurt als er bezuinigd wordt. Als uit Onderzoek blijkt dat de busreiziger en meer dan 50% van de inwoners van Groningen wil dat de bus van Grote Markt verdwijnt, ben ik de laatste persoon om tegen te werken. Tot nu toe zijn alle signalen dat juist de Grote Markt als een zeer belangrijke halte wordt gezien door de Stadjers. Anders hadden de wijken van lijn 6 niet zo'n daling getoond door het niet aandoen van de Grote Markt.

Waarom is het trouwens niet mogelijk het centrum van Groningen te verfraaien EN de bus over de Grote Markt te laten rijden? De wethouder heeft dit direct als onmogelijk bestempeld kennelijk, want dit voorstel is nooit onderzocht. De rekening van eventuele reizigersverliezen vallen toch bij de Provincie, want die betaalt voor het OV. De gevolgen liggen bij de reizigers, want die moeten het accepteren wat de gemeente doet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

@Cpt. iglo: HOV moet inderdaad snel en comfortabel zijn. Alleen is dat hier niet zo n probleem aangezien voor veel reizigers uit Roden, Leek de Oosterstraat aan het eind van de route ligt. Als je gaat meanderen in het midden van de route is dat HOV onwaardig.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Alleen vraag ik me wel af wat voor andere mogelijkheden zijn? Wat zou jij doen? Het was toch sowieso al de vraag of lijn 5 over de Grote Markt zou blijven rijden? Of op termijn alleen lijn 3 en lijn 4? De verkeersdrukte richting het centrum is wel een probleem, maar als al deze reizigers met de auto gaan wordt dat nog groter natuurlijk.
Ik zal deze vraag even beantwoorden, lijkt me wel zo netjes.

Ik denk dat het lastig is. De reiziger wil op de Grote Markt tot nu toe kunnen uit/instappen. Uit oog van vraaggestuurd OV moet je dus over de Grote Markt rijden met de bus. Daarbij is de toekomstvisie dat momenteel alle Qlinklijnen over de Grote Markt rijden, behalve de Qlinklijn Europapark - Zernike. Die rijdt langs UMCG. Als ik naar de kaart kijk, vraag ik me af of straks Qlink 5 nog wel langs het UMCG blijft rijden naar UMCG Noord om een straat verder (Diepenring) weer de andere kant op te rijden. Het zou zomaar kunnen dat er uiteindelijk besloten wordt dat Qlink 5 helemaal niet meer langs het UMCG gaat rijden met het oog op een logische routevoering. Dan verliest Qlink vanuit P+R Haren en mogelijk P+R De Punt als het ooit wordt aangelegd natuurlijk van aantrekkingskracht als je alsnog een groot stuk moet gaan lopen.

Als we dan naar de andere kant van het centrum kijken, wordt het een stuk lastiger. De vervangende route zal dan waarschijnlijk via de route: Westerhaven komen te liggen, maar dit is eenrichtingsverkeer. Ik denk niet dat de gemeente erover zal peinzen die verbinding aan te pakken voor de bus, dus in een richting ga je over de eendrachtskade. Dan praat je ineens over een paar honderd meter extra lopen en geen manier om vanuit die wijken nog een rechtstreekse snelle verbinding met het centrum te maken.

Ik noemde in mijn vorige post dat het onderzocht moet zijn, hierbij moet het natuurlijk niet zo zijn dat alleen de wil van de gemeente onderzocht wordt en het zo beschreven wordt dat je de politieke wil erbij leest. Dit willen onderzoeken van de gemeente wel eens doen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

groningen schreef:Probleem is dat fietsers in de Oosterstraat en Gelkingestraat gebruiken voor het fietsen in de legale en niet toegestane richting.
Gewoon een middagje bonnen schrijven. De meeste mensen houden zich netjes aan de regels, aan de rest kan je het prima uitleggen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Wat is dat nou toch steeds met die bocht naar de Gelkingestraat? Dat is echt geen bijzonder moeilijk bochtje of zo...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Klaasje schreef: Gewoon een middagje bonnen schrijven. De meeste mensen houden zich netjes aan de regels, aan de rest kan je het prima uitleggen.
Dat is al wel eens geprobeerd in de Oosterstraat. Hielp een maandje ofzo.

Ik denk Cpt.Iglo dat we het zeker wel eens zijn op bepaalde punten hoor. Ik denk echter ook dat er andere mogelijkheden zijn om en de Gelkinge- en Oosterstraat te ontlasten en de diepe binnenstad te blijven bedienen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een route via de Kreupelstraat en vervolgens via de Sint Jansstraat over de Diepenring. Volgens mij is dat ook al eens overwogen. Of een soort eiland-busstation op het Kwinkenplein maken.

Camille, je ziet inderdaad wel dat Q-link nog niet helemaal af is. Maar zolang er geen andere optie is zal lijn 5 wel via de Grote Markt of Diepenring naar UMCG Noord blijven rijden, want er is geen definitieve doorsteek voor de ingang van de parkeergarage op het Damsterdiep langs. Komt die er wel, dan verwacht ik dat lijn 5 via Kattendiep en Damsterdiep naar het UMCG en verder naar Meerstad gaat rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Kevster schreef:
Klaasje schreef: Gewoon een middagje bonnen schrijven. De meeste mensen houden zich netjes aan de regels, aan de rest kan je het prima uitleggen.
Dat is al wel eens geprobeerd in de Oosterstraat. Hielp een maandje ofzo.
Gewoon betere controle hierop uitvoeren. Wildfietsers zijn het makkelijkst een boete te geven.

Kevster, Er zijn onderdelen van Iglo waar ik me wel kan inleven. Zo is de binnenstad krap. Is het weghalen van een drukke halte als de Grote Markt de oplossing voor het probleem? Dat is de weg die de politiek volblijft houden. Tuurlijk zijn de haltes op de diepenring een mogelijk alternatief, maar wordt dit ook als zodanig gezien? Kijkende naar de reizigers op lijn 6 blijkt dat voor die wijken niet zo te zijn en volgens de ouderenraad geldt dit ook in de andere wijken. Het Zuiderdiep wordt door mensen niet als volwaardig alternatief gezien. Tel hierbij op dat vanuit het Westen waarschijnlijk het hele centrum niet meer wordt aangedaan en het feit dat het Hoofdstation ook straks wordt verbouwd en ik ben bang dat het stads-OV een klap geleverd krijgt. Overigens is volgens mij het rijden via de diepenring de eis van de gemeente en wordt binnen de diepenring de bus geweerd. Ook ligt dit voor de vervoerder exploitatief beter. De slinger naar Kwinkenplein kost namelijk meer tijd voor de bussen en we hebben nu al jaarlijks een bezuiniging. Voor doorgaande reizigers naar het HS is de slinger natuurlijk ook nadelig.

De hele HOV-visie is ook weer enkele jaren oud, maar ik heb twee jaar terug al gelezen dat er een permanente doorsteek komt van UMCG Hoofdingang naar het Zuiderdiep. Ook wordt de diepenring wel heel druk met bussen zo, die op haltes bij bijvoorbeeld Stadsschouwburg wordt geplaatst? Gaat dit niet meer overlast geven voor al het vervoer? Eventueel moeten ze namelijk een busbaan gaan gebruiken of laten we de bus ook in de file aansluiten? In elk geval komt er weer een infrastructurele maatregel aan als je de bus niet in de file wil laten komen.

Extra gevolgen die buiten het centrum komen te liggen:
Wat gaan de P+R voorzieningen en de automobilist doen als je via Diepenring gaat rijden? Aan de rand van het centrum worden nu ook parkeergarages gebouwd (Damsterdiep, Westerhaven, Forum) en wat gebeurt er als de automobilist P+R achterwege laat en toch in het centrum wil parkeren? Allemaal vragen die op OV-gebied en leefbaarheidsgebied belangrijk zijn. Straks heb je dat de binnenstad beter leefbaar wordt (aldus de gemeente), maar je rond de binnenstad bijna in de spits niet bewegen kan door filevorming van auto's. Verplaats je dat het probleem niet van de binnenstad naar de rand van de binnenstad?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik denk dat CamilleKreemers wel gelijk heeft, als deze plannen worden doorgevoerd dan krijgt het stadsvervoer een te zware klap in de stad. Door het niet indexeren van de BDU-uitkering kan je al elk jaar 2 miljoen 'efficiënter' gebruiken, wat vooral neerkomt op snijden in buslijnen. De kostendekkingsgraad van de stadslijnen is al laag, wat overigens niet eens komt doordat er zo weinig mensen gebruik van maken, maar vooral vanwege dat ze langzaam zijn en daardoor weinig kilometers afleggen. Als je dan ook niet het centrum goed bedient, dan zal het animo toch weer wat sneller afnemen. Je kunt het geld wat je nodig bent immers ook niet halen uit de streek, omdat daar ook al veel weggehaald is. Het OV in de concessie Groningen - Drenthe is natuurlijk al relatief duur, ook voor de reiziger.
Er kunnen nu gewoon niet zo veel reizigers meer extra het OV verlaten, en ik vrees dat met deze plannen er zeker niet meer reizigers zullen komen, waardoor je toch steeds meer in een negatieve trend lijkt te belanden, zeker ook omdat van het Rijk niet snel een extra bijdrage zal komen.
Daarnaast is opeens in het coalitieakkoord van D66, PvdA, GroenLinks en VVD een fontein met bomen aangekondigd, terwijl ik mij afvraag in hoeverre is gevraagd wat mensen hier van vinden, en of verteld is wat de gevolgen precies zullen zijn.

Overigens had men het hier boven over de busbaan Europaweg; in het DvhN heeft wel eens iets gestaan over de busbaan Oosterhamrikkade. Het UMCG wilde graag ook goed bereikbaar zijn voor automobilisten. Bussen zouden dan het oorspronkelijke tramtracé door de Oosterpark wellicht gebruiken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Iedereen zal nu wel doorhebben dat ik pro-OV ben.

Ik zie liever dat de gemeente kijkt of de verbindingen buiten de binnenstad sneller gemaakt kunnen worden. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de standaardfile in de spits rond het Centraal Station, V. K. Verschuurbrug en de zuidelijke busassen van lijn 2, 6 en de 50-er lijnen. Door dit soort maatregelen maak je het OV sneller en betaalbaarder. Het komt me nog teveel voor dat er files zijn rond Groningen, terwijl er ook een uitgebreid P+R systeem ligt. Door het OV meer te versnellen buiten het centrum, maak je mogelijk ook de files korter rond de stad. De Grote Markt en het gemak van de bus op de Grote Markt is aangegeven als een van de belangrijkste redenen om een P+R te gebruiken. Dit is nu weliswaar binnen Qlink gezet, maar het concept is dan gesloopt.

In dat licht snap ik bijvoorbeeld ook niet dat de bus wordt weggehaald als de Primark geopend wordt. Als er 40.000 bezoekers per week zijn, kun je bij 1% OV-gebruikers toch al snel 800 euro per week extra, dus meer dan 40.000 euro op jaarbasis als inkomsten krijgen. Je hoeft niet eens extra buslijnen te gebruiken. Het kan dus binnen het huidige budget en je houdt deze extra reizigers uit de auto in de stad. Ik hoop eigenlijk dat het gebruik natuurlijk hoger is dan 1%. Met de gok van 100 euro per uur om een stadsbus te laten rijden, kun je toch 8 uur een bus laten rijden per 1% Primarkwinkeliers bij 40.000 bezoekers per week.

Wie klagen er dan over? We hebben het bewijs al gehad dat mensen IN Groningen niet willen overstappen, omdat lijn 6 bijna is ingestort in gebruik. In deze tijden met structurele bezuinigingen, wordt het mes dan gegrepen om niet teveel subsidie kwijt te zijn aan het OV in Groningen. In het verleden is al genoeg in de streek gesneden om wijzigingen in de stad mogelijk te maken. Dat beleid is tegen mijn zere been natuurlijk, omdat ik ook op de streekverbindingen genoeg potentie tot reizigersgroei zie. Het geld is echter altijd te laag, dus moet je keuzes maken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Iedereen zal nu wel doorhebben dat ik pro-OV ben.

Ik zie liever dat de gemeente kijkt of de verbindingen buiten de binnenstad sneller gemaakt kunnen worden. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de standaardfile in de spits rond het Centraal Station, V. K. Verschuurbrug en de zuidelijke busassen van lijn 2, 6 en de 50-er lijnen. Door dit soort maatregelen maak je het OV sneller en betaalbaarder. Het komt me nog teveel voor dat er files zijn rond Groningen, terwijl er ook een uitgebreid P+R systeem ligt. Door het OV meer te versnellen buiten het centrum, maak je mogelijk ook de files korter rond de stad. De Grote Markt en het gemak van de bus op de Grote Markt is aangegeven als een van de belangrijkste redenen om een P+R te gebruiken. Dit is nu weliswaar binnen Qlink gezet, maar het concept is dan gesloopt.
Heel fijn dat er mensen pro-OV zijn :D , zouden er wat meer moeten zijn wat mij betreft. Overigens had men regelmatig peilingen naar aanleiding van de provinciale statenverkiezingen. Veel mensen (een meerderheid geloof ik) gaven aan dat ze OV belangrijk vonden, en dat daar best in geïnvesteerd kon worden. Het is alleen jammer dat veel bezuinigingen redelijk stilletjes worden doorgevoerd, zoals korten BDU en verhoging accijns diesel etc.

Ik ben het helemaal eens dat het verkeer sneller kan buiten de binnenstad. Het punt is alleen dat ik soms het idee krijg dat de mensen van het OVbureau en de gemeente eigenlijk niet echt weten wat de problemen/verbeterpunten zijn op bepaalde buslijnen. Volgens mij wordt er te veel met gemiddelden gewerkt. Wel grappig dat je lijn 2 aanstipt, want dit is precies zo'n lijn waarbij er in de spits structureel vertraging is, vooral door de V.K. Verschuurbrug. In het dal is deze lijn juist weer te vroeg. Gemiddeld lijkt het dan prima, maar de forens krijg je er slecht in. (Evenals de overstap op De Punt naar Assen die die lijn heeft. De fluctuaties zijn soms te groot om echt concurrerend te zijn). Punt is alleen dat er meer geld is voor de meeste maatregelen, en dat komt er niet.

Het verbaast mij echt dat men niet bereid lijkt te zijn om het verkeer in de Oosterstraat bijv te scheiden. Het asfalt bij de Grote Markt moet en zal daar verdwijnen. Ik heb niet het idee dat het college in Groningen ook maar iets anders wil proberen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet toevallig van een goede kennis van me dat het OVB precies weet waar alle probleempunten zitten, maar zij niet de verantwoordelijke partij zijn als het gaat om de weg. Ze moeten bij de gemeente (in dit geval) zijn voor inframaatregelen. Laat het nu net dezelfde gemeente zijn, die het OV niet wil hebben in de binnenstad. De provincie zal wel bij haar kiezers blijven, omdat zij anders de bezuinigingen moeten doorvoeren en ze voor vele miljoenen hebben geïnvesteerd in P+R voorzieningen in de rand van Groningen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Hebben Qbuzz en het OVbureau eigenlijk ook de route-tijden, en de tijdstippen waar de bus daadwerkelijk bij de halte komt? Dat levert namelijk ook wel inzicht in waar de vertragingen zijn. Soms lijkt het alsof chauffeurs de vertraging nog even speciaal melden, maar dat doet lang niet iedereen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

ja, maar hoe ga je dat goed omzetten naar inframaatregelen?
Rond Gieten in de ochtendspits is het ook altijd file, maar een kilometer asfalt schijnt ook over 5 ton te kosten.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:En waar wil je lijn 6 dan langs laten rijden om in Vinkhuizen te komen? Oftewel, geen reële optie natuurlijk.
In de huidige situatie inderdaad niet, maar als je de lijnen gaat veranderen wel. Vinkhuizen hoeft niet persé voor altijd gekoppeld te blijven aan Hoornsemeer. Als je beide stadslijnen koppelt aan een andere lijn waardoor je wél langs de Albert Heijn en Sint Jansstraat komt, dan is dat probleem direct opgelost.
Welke lijn dan? 3, 4, en 5 vallen af omdat je die nu goed lopen en niet moet gaan veranderen. Lijn 11 wordt in 2016 lijn 1 en kan dan niet meer in de buurt van lijn 6. Lijn 8 is te rustig voor lijn 6 en valt ook af. Kortom, geen optie dus.
Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:Dat is niet zo moeilijk. Een streekbus heeft tenslotte een compleet andere functie dan een stadslijn. Een streeklijn is bedoeld als ontsluiting van een kern met een stad of andere kern. Van daaruit kun je verder met het lokale vervoer of de trein, interlokale lijn of wat dan ook. Appels met peren vergelijken.
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat mensen van buiten de stad het de gewoonste zaak van de wereld vinden om bij het Zuiderdiep in te stappen. Als je vanuit Sauwerd, Harkstede of Aduard de stad in gaat, dan is dit een prima alternatief. Ik zie niet in waarom de Qlink- en andere stadslijnen dan ineens wel via de Grote Markt zouden moeten rijden.
Omdat Q-Link en stadslijnen dus een heel ander publiek bedienen.
Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:Dat is gewoon niet waar. In de Gelkingestraat, Grote Markt Zuidzijde en zelfs het News Café zit je ook in het uitgaansgebied. De halte op de Grote Markt vervult daarin een mooie centrumfunctie. Bij de Sint Jansstraat zit je aan de zijkant van het uitgaansgebied, en ook nog niet eens vlak naast de Poelestraat. Ik zie dat Roy het ook al zegt, en hij onderbouwt het ook nog eens met cijfers, hoef ik het niet meer te doen ;).
Dat zijn details. Jij weet best dat er met uitgaansgebied de Poelestraat en inderdaad de Grote Markt zuidzijde wordt bedoeld. En daarbij kloppen de cijfers niet, want het is nog helemaal niet bekend waar de halte exact komt. Misschien wel ter hoogte van de Poelestraat, wie zal het zeggen.. Wat ik maar zeggen wil is dat ik het nogal vreemd vind dat er constant geroepen wordt dat alles verder van de haltes komt te liggen, terwijl het nog niet eens bekend is waar deze haltes komen.
Pff, details? De cijfers kloppen gewoon hoor. Dat nog niet bekend is waar de nieuwe halte komt maakt niet uit. Ik heb gezegd dat ik uit ben gegaan van de halte bij de Sint Jansstraat, dat is namelijk de meest voor de hand liggende locatie met de huidige inrichting van de Diepenring omdat daar al haltes liggen, en dan kloppen de cijfers gewoon. Je bent zeker niet bekend in Groningen? Het uitgaansgebied is geconcentreerd rond de Zuidzijde Grote Markt, de Poelstraat, de Peperstraat en de Gelkingestraat.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:ja, maar hoe ga je dat goed omzetten naar inframaatregelen?
Rond Gieten in de ochtendspits is het ook altijd file, maar een kilometer asfalt schijnt ook over 5 ton te kosten.
Tja, dat is een goede vraag. Ik zou zelf ook meer inzetten op extra bussen dan altijd direct meer asfalt. Daarom moet je kijken waar de vertragingen van bussen groot zijn, en alternatieve routes overwegen.

Voor wat betreft Vinkhuizen en Hoornsemeer: ik denk dat het sowieso het beste is als je Martini Ziekenhuis en Corpus den Hoorn koppelt aan de Korrewegwijk. Dan heb je een mooie, snelle Noord-Zuidverbinding in de stad die nu wat ontbreekt. De bus uit Vinkhuizen hoeft wat mij betreft niet per se langs de AH Zuiderdiep. Hoewel je natuurlijk wel kan overwegen om deze aan een streeklijn te koppelen dmv een omloop.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel is dat hier bij Gieten de alternatieven omrijden zijn. In het geval van Gieten is een busbaan in Noordelijke richting misschien al genoeg.

Meer bussen helpt alleen als de mensen in de auto dan ook overstappen naar de bus.

Die Noord-Zuidlijn door Korrewegwijk aan Corpus te koppelen lijkt me wel een goed idee. Koppel je dan Vinkhuizen aan de tak naar de Wijert?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De bus uit Vinkhuizen hoeft wat mij betreft niet per se langs de AH Zuiderdiep.
Lijn 6 gaat helemaal niet langs de AH van de Gedempte Zuiderdiep. De bus moet door de GZ, omdat het anders op de busstation moet gaan draaien als het direct via de Emmaplein rijdt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

MOET door de GZ is misschien ook wat overdreven, maar inderdaad moet je anders continu over de buffer gaan rijden.
Straks wordt het Hoofdstation verbouwd en vraag me af of het dan nog wel mogelijk is om de buffet te gebruiken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef: Meer bussen helpt alleen als de mensen in de auto dan ook overstappen naar de bus.
Die Noord-Zuidlijn door Korrewegwijk aan Corpus te koppelen lijkt me wel een goed idee. Koppel je dan Vinkhuizen aan de tak naar de Wijert?
Ik denk dat een kleine verschuiving van gelden van wegen ten gunste van het openbaar verover meer oplost dan alleen maar asfalt aanleggen. Maar idd, dan moet men dat wel willen.

Ja, Vinkhuizen naar De Wijert-Zuid, altijd. Qua minuten gaat dat niet heel veel extra zijn. Lijn 9 moet namelijk altijd in De Wijert even wachten voordat deze weer door kan. Dat probleem lossen we dan ook op.

@Groningen: Lijn 6 rijdt inderdaad nu niet langs de AH Zuiderdiep. Er werd alleen geopperd dat zoals Hoornsemeer als Vinkhuizen een verbinding met die halte moest hebben. Dat vind ik niet direct nodig. (Zolang je de halte Grote Markt maar niet schrapt :lol: )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het geval Gieten is wat lastiger. Die asfalt zie ik dan namelijk graag als busbaan, zodat de bus de file kan passeren. De punctualiteit neemt hierdoor toe, net als de snelheid van de ritten.

In hetzelfde geintje kan je bij de routes van lijn 2, 6 en 9 een busbaan naast de autoweg leggen en ook hier de bus sneller maken. De filegevoeligheid neemt hierdoor af, dus zou het wel een alternatief van de forens kunnen worden. Die hebben we nog genoeg rond Groningen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

TheRoy-t schreef:Welke lijn dan? 3, 4, en 5 vallen af omdat je die nu goed lopen en niet moet gaan veranderen. Lijn 11 wordt in 2016 lijn 1 en kan dan niet meer in de buurt van lijn 6. Lijn 8 is te rustig voor lijn 6 en valt ook af. Kortom, geen optie dus.
Daar wordt in dat geval wel een oplossing voor gevonden. Je kunt denken aan een doorkoppeling Hoorsemeer-Korrewegwijk in plaats van Vinkhuizen. Vinkhuizen kan je bijvoorbeeld via HS naar een bestemming ten oosten of noorden van het centrum laten rijden. Waar dat heen zou moeten weet ik nu ook (nog) niet, maar in dat geval wordt daar heus wel een oplossing voor gevonden.
Omdat Q-Link en stadslijnen dus een heel ander publiek bedienen.
Onzin. Qlink is gewoon een streeklijn die als stadslijn verder gaat. Zoveel verschil met een normale streeklijn is dit niet, behalve dat deze vaker rijdt en de P+R's bedient.
Pff, details? De cijfers kloppen gewoon hoor. Dat nog niet bekend is waar de nieuwe halte komt maakt niet uit. Ik heb gezegd dat ik uit ben gegaan van de halte bij de Sint Jansstraat, dat is namelijk de meest voor de hand liggende locatie met de huidige inrichting van de Diepenring omdat daar al haltes liggen, en dan kloppen de cijfers gewoon. Je bent zeker niet bekend in Groningen? Het uitgaansgebied is geconcentreerd rond de Zuidzijde Grote Markt, de Poelstraat, de Peperstraat en de Gelkingestraat.
Ja, details. Het ligt er maar net aan in welk gedeelte van het uitgaansgebied je moet zijn, als je naar de Drie Gezusters wilt kan je beter uitstappen op de Grote Markt, maar wanneer je bij de Enzo of Ome Ko wilt zijn, dan zit je weer veel dichtbij als je uitstapt bij de Sint Jansstraat.

Ik begrijp verder niet zo goed waarom je mij nu de les probeert te lezen, ik gaf in mijn eerdere posts al aan dat het uitgaansgebied zich concentreert rondom de Poelestraat en zuidzijde van de Grote Markt. Dat jij vervolgens met de Gelkingestraat (waar maar een handjevol uitgaansgelegenheden zitten) aan komt zetten, bewijst voor mij dat je het inderdaad over details hebt. Ik weet heel goed waarover ik praat, ik woon mijn hele leven al in de stad en ken deze dan ook als mijn broekzak. Ik rijd hier op de fiets, met de bus en ik kom voor mijn werk zelfs met de auto over de Grote Markt, waardoor ik de knelpunten en problemen in het centrum dagelijks zie. :) Prima dat je het niet met me eens bent, maar je moet wel met feiten komen en niet op alle slakken zout leggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten