Pagina 1 van 103

Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 28 mei 2013, 22:32
door ov'tje
De provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen investeren tot 2017 jaarlijks vijf miljoen euro in nieuwe bussen en buslijnen.

In totaal worden 39 nieuwe bussen gekocht, waaronder 9 bussen van 20 meter lang. Deze zogeheten hoogcapaciteitsbussen kunnen bijna 200 personen vervoeren. De megabus wordt ingezet op de studentenlijn naar Zernike en gaat rijden via de Westelijke Ringweg in de stad.
Bron voor lees verder: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=121377

Het gaat hier om Mercedes Capacity's. Het is niet de eerste keer dat zo'n bus Groningen aan doet, want in 2006 is er al eens een ritje door de stad geweest met een dergelijk vehikel.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3Pyeu4gU8Sg[/youtube]

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 28 mei 2013, 22:45
door Z2N
Eindelijk Capacity's in de Nederlandse dienst! *O*

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 28 mei 2013, 23:13
door deadlock
Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 28 mei 2013, 23:14
door Suus
Nou, ik wordt hier niet echt enthousiast van, het probleem van te volle bussen is echt niet in een keer opgelost met twee handenvol bussen die twee meter langer zijn dan normale gelede bussen. :')

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 28 mei 2013, 23:30
door Suus
En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 02:29
door The best
Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Geld over?

Voor de rest heb je wel gelijk, eigenlijk ligt Zernike op de verkeerde plek. Maar goed, dat verander je niet zo.

En ik weet niet of Haren zomaar geannexeerd wordt, die mensen staan er niet echt om te springen om bij Groningen te horen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 07:18
door deadlock
Het lijkt me niet echt relevant of mensen wel of niet staan te springen om bij een andere gemeente te horen, Haren is gewoon te klein en er komt een nieuwe golf van gemeentelijke herindelingen aan.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 07:40
door Vinny
Volgens mij kun je het beste gewoon gemeentes afschaffen. Dan ben je dat gezeik met herindelingen ook kwijt, en de grote gemeentes zijn nu toch al zo groot als een kwart provincie. (A)

Maar off topic :)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 09:08
door Michael
deadlock schreef:Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
De Capacity is een product van Mercedes.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 11:17
door NG²7²™
Wel leuk dat men eerst 15 Citaro LE's verkoopt en vervolgens gaat uitbreiden...

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 12:49
door ov'tje
Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Precies op die plaats is het nieuwe opstelterrein voor de treinen in Groningen gedacht. Op de plaats van het huidige opstelterrein zou dan een busstation moeten komen. Het een en ander is nog in studie.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 14:07
door Statler Rail
Volgens mij zit maximaal de helft van de onderwijsactiviteiten van de Rijksuniversiteit Groningen op het Zernikecomplex. Een groot deel zit in de binnenstad (Rechten, Letteren, Filosofie, Godsgeleerdheid), de Hortusbuurt (Gedrags- en Maatschappijwetenschappen) of op UMCG-Noord (Medische Wetenschappen). Op het Zernike zitten de Bèta-faculteit, Economie&Bedrijskunde, Ruimtelijke Wetenschappen en Levenswetenschappen. De bussen naar het Zernikecomplex worden vooral gevuld met studenten van de Hanzehogeschool, die wel volledig op het Zernike zit. Deze studenten wonen vaak nog bij hun ouders.

Verplaatsen van alle universiteits- en hogeschoolgebouwen is geen optie. Dat kost vele honderden miljoenen en om 40.000 studenten te huisvesten moet je een halve stad bouwen. Het is bij wijze van spreken waarschijnlijk goedkoper om het centraal station te verplaatsen. :lol:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 30 mei 2013, 17:11
door Michael 1988
deadlock schreef:Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
Je leest het verkeerd. Wat ze met megabus in het artikel bedoelen is de bus (de CapaCity) zelf en niet het bedrijf MEGABUS. De CapaCity is een bustype van Mercedes-Benz, of ja eigenlijk moet je zeggen EvoBus. De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 30 mei 2013, 21:41
door Maurice Hooikammer
Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?

Dat van Campus Haren lijkt me een goed idee! Hopelijk is het geld er bij de provincie...

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 08:31
door koekje
Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).

Standaard:
Afbeelding

Metrodesign:
Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CapaCity

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 16:03
door Maurice Hooikammer
Ik vind de standaard Citaro Capacity mooier dan de metroversie.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 16:04
door webguy
Beetje plastic meer of minder maakt ook niet uit...

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 18:49
door Michael 1988
koekje schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).

Standaard:
Afbeelding

Metrodesign:
Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CapaCity
Zie ook hier voor wat meer info vanuit MB (niet dat ik een door mij geschreven artikel afkeur overigens).

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 19:46
door Michael
Bijgevoegd de Capacity die in Aachen rijdt. Was nogal een panic shot want zag hem pas op het laatste moment aan komen rijden.
Afbeelding

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 23:15
door Bartjk
Das gewoon net een citaro maar dan met een dubbele achteras

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 23:18
door Michael 1988
Bartjk schreef:Das gewoon net een citaro maar dan met een dubbele achteras
Zie mijn eerste commentaar op deze topic :roll:
Michael 1988 schreef:De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.
Overigens, dit is wel een goede toevoeging. De Mercedes-Benz Conecto lijkt ook op de Citaro, maar is de ietwat goedkopere versie van de Citaro. Dat is dus ook geen Citaro, maar lijkt er wel op. Als ik het goed heb begrepen wil Mercedes-Benz hun bussen ook voor op de stads- en streekdienst (afgezien van interstedelijk vervoer) allemaal dezelfde uiterlijk laten geven. Net zoiets als bij Van Hool zeg maar (afgezien van de Exquicity).

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 23:25
door Bartjk
Vind ik wel jammer. Beetje afwisseling. In Groningen zou die metro variant niet eens zo slecht staan

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 23:28
door Michael 1988
Maar ja, wat gaat de provincie/stad kiezen of wat gaat Qbuzz kiezen?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 23:55
door trolley2000
Wat ik me afvraag is dat er al jaren sprake is van lage vloerbussen en trams. Wat de Capacity's betreft is volgens mij in het achterste gedeelte van de bus geen sprake van lagevloer. Door de dubbele as staan veel stoelen op podesten. Het oogt als een grote capaciteitsbus maar dat valt in de praktijk vies tegen. Wellicht dat de fabrikant meer personen op de m2 denkt te proppen. Ik vraag me wel eens af of wat men als capaciteit beweerd te kunnen vervoeren ook in de praktijk getest is.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 01 jun 2013, 00:06
door Suus
In deze video op YouTube een blik op de binneninrichting van een Capacity. De zithoek achterin ziet er vrij kansloos uit inderdaad.