Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Jef400 »

Ja. Met stapelwerk kun je ook 200 man kwijt in een normale geledenbus. Ik zie het voordeel er niet van in. Kun je beter voor dubbelgeledes kiezen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door STF »

Ja ik zie ook het nut niet in van twee meter extra, die Capacity's schijnen bovendien extreem duur te zijn, zodoende dat je ze maar weinig ziet.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door 010jongen »

Lijkt me sterk dat er meer mensen in gaan dan in een dubbel gelede van bijv. GVU. Zet 2 extra gelede bussen in en je hebt onderhand evenveel capaciteit als wanneer je capacity's inzet.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

010jongen schreef:Lijkt me sterk dat er meer mensen in gaan dan in een dubbel gelede van bijv. GVU.
Was het niet zo dat dubbelgelede bussen een bepaalde vergunning nodig hebben om op een bepaalde route te mogen rijden? Meen dat eens ergens gelezen of gehoord te hebben.

Correct me if I'm wrong, ik ben ook maar nieuw hier. :wink:
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door flipje »

STF schreef:Ja ik zie ook het nut niet in van twee meter extra, die Capacity's schijnen bovendien extreem duur te zijn, zodoende dat je ze maar weinig ziet.
Volgens het eerder filmpje van Bee:
Bee schreef:In deze video op YouTube een blik op de binneninrichting van een Capacity. De zithoek achterin ziet er vrij kansloos uit inderdaad.
Is op 1:25 de prijs te zien > € 445.000,-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Daniel »

Cpt.Iglo schreef:Was het niet zo dat dubbelgelede bussen een bepaalde vergunning nodig hebben om op een bepaalde route te mogen rijden? Meen dat eens ergens gelezen of gehoord te hebben.
Zo'n speciale vergunning geldt wel voor LZV's (25 meter lange vrachtwagencombinaties), maar volgens mij is die niet (meer) op deze bussen van toepassing.
Ze rijden tegenwoordig ook gewoon op normaal kenteken, terwijl de eerste dubbelgeledes in Utrecht een ZZ-kenteken kregen (wat betekend dat ze op een speciale toelating van de RDW rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Zonnig »

En .... die dubbelgeledes van het GVU uit Utrecht komen in december 2013 vrij omdat Qbuzz daar eindelijk mag gaan rijden, wie weet kunnen ze die dan overnemen en in Groningen inzetten.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Karl »

Volgens mij worden de dubbelgeledes uit Utrecht pas later vervangen door nieuw materieel, in verband met levertijden van de fabrikant.
Het is een spectrum.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Zonnig schreef:En .... die dubbelgeledes van het GVU uit Utrecht komen in december 2013 vrij omdat Qbuzz daar eindelijk mag gaan rijden, wie weet kunnen ze die dan overnemen en in Groningen inzetten.
nope. Bussen zijn te oud daarvoor
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Daniel schreef:
Cpt.Iglo schreef:Was het niet zo dat dubbelgelede bussen een bepaalde vergunning nodig hebben om op een bepaalde route te mogen rijden? Meen dat eens ergens gelezen of gehoord te hebben.
Zo'n speciale vergunning geldt wel voor LZV's (25 meter lange vrachtwagencombinaties), maar volgens mij is die niet (meer) op deze bussen van toepassing.
Ze rijden tegenwoordig ook gewoon op normaal kenteken, terwijl de eerste dubbelgeledes in Utrecht een ZZ-kenteken kregen (wat betekend dat ze op een speciale toelating van de RDW rijden)
wat ik begrepen heb is dat er in Utrecht speciaal toestemming verleend moest worden om de Oosterspoorbaan over te mogen steken.

LZV's en dubbelgelede bussen mogen volgens de regels namelijk geen spoorwegovergang oversteken, omdat dit potentieel gevaarlijk is, want zo'n voertuig zou maar eens in een file of iets dergelijks terecht kunnen komen en dan half op het spoor blijven staan. Let wel dat twee 18 meter lange vrachtwagens achter elkaar of twee gelede bussen achter elkaar een stuk langer zijn dan de 25 meter en wel pal achter elkaar mogen staan. Dus ja, die regel is een wassen neus.

In Groningen gaat de Capacity ook het spoor oversteken, want lijn 15 wordt straks alleen nog maar via de ring gestuurd. Hierdoor moeten de bussen bij het Hoendiep het spoor over.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

De Capacity in Groningen, dat zou eindelijk eens tijd worden. Jaren geleden wilde Arriva toen nog al de bus aanschaffen voor de drukste lijnen en is er succesvol getest op alle gelede routes.

Overigens heeft er een aantal jaren geleden ook een een dubbelgelede Van Hool bij Arriva door de stad gereden tijdens het 100-jarig bestaan van het OV in de stad. Toen waren er een aantal chauffeurs die speciaal bijgeschoold waren om er op te mogen rijden (ik meen rijbewijs bus + aanhanger, maar correct me if i'm wrong). In ieder geval werd toen al pijnlijk duidelijk waarom een bus van die lengte niet in een stad als Groningen past.

Ook op de geprojecteerde route van lijn 15 over de ringweg kun je problemen gaan krijgen met bochten als je dubbelgeleed inzet. Ik noem maar even de bochten in beide zijden van de Eendrachtskade als voorbeeld. Vooral die van de brug linksaf naar de Eendrachtskade NZ is te krap; die is al aangepast voor standaard geledes van 18 meter en is nog krap. En stel zo'n ding moet eens omrijden via bijvoorbeeld de oude route van 15. Ik noem maar eens de bochten bij de Westersingel/Aweg of de Akerkhof met Brugstraat, daar kom je al met een standaard bus amper door.

De Capacity heeft juist de perfecte lengte voor een stad als Groningen. En voor zover ik weet is binding met het merk Mercedes ook een belangrijke factor bij het aanschaffen van nieuwe bussen in Groningen. En tja die maken ze niet dubbelgeleed he ;).

Ik las eerder trouwens ook verbazing over het verkopen van LE's en vervolgens aanschaffen van nieuwe bussen. Dat heeft een reden, heeft te maken met het transferiumproject. ;)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ook op de geprojecteerde route van lijn 15 over de ringweg kun je problemen gaan krijgen met bochten als je dubbelgeleed inzet. Ik noem maar even de bochten in beide zijden van de Eendrachtskade als voorbeeld. Vooral die van de brug linksaf naar de Eendrachtskade NZ is te krap; die is al aangepast voor standaard geledes van 18 meter en is nog krap. En stel zo'n ding moet eens omrijden via bijvoorbeeld de oude route van 15. Ik noem maar eens de bochten bij de Westersingel/Aweg of de Akerkhof met Brugstraat, daar kom je al met een standaard bus amper door.
In de toekomst zou er een bus via de HOV-west (busbaan Koeriersterweg en Peizerweg) en de westelijke ring naar het Zernike moeten gaan rijden, waardoor je deze problemen niet tegen zal komen. Op die route zouden dubbelgelede bussen geen overbodige luxe zijn. Verder moet het ook mogelijk zijn om met dubbelgeleed materieel om het centrum heen te rijden (Hereplein - Zuiderdiep - Kattendiep (met eventueel een bredere overkapping zoals in de tramplannen) - Damsterdiep - Oostersingel - Bloemsingel - Boterdiep voor lijn 11 of busbaan Oosterhamrikkade voor lijn 3/6)
Via de Oosterstraat/Gelkingestraat en Grote Markt wordt inderdaad een ander verhaal.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Eens. Ooit heb ik gewerkt aan een alternatief plan voor tramlijn 1 (zie http://www.rtvnoord.nl/?p=94133, waar overigens wel de huidige route staat die ik als tweede keuze zag) waarin ik ook een lijn 15 projecteerde via de HOV-as, vanwege het vrije en snelle karakter van deze route. Ook heb ik in die plannen een vrije busbaan langs de ringweg opgenomen om de route voor tientallen jaren toekomstbestendig te kunnen maken, maar ook ik begrijp dat dat flink duurder is en dat zo'n busbaan altijd nog aangelegd kan worden. In het plan heb ik overigens de Zuidtangent bij Schiphol als voorbeeld genomen. Overigens zou ik ook in de huidige situatie niet via de Pleiadenlaan en Zonnelaan rijden maar verder via de ringweg en dan op de noordelijke ringweg via de afslag Paddepoel direct het Zerniketerrein op.

Overigens passen er in de geprojecteerde dubbelgelede ook 'slechts' 210 passagiers maximaal, wat je overigens ook nooit zal halen omdat dat in hele gunstige situaties is. Toch is die bus vijf meter langer, dat is nogal flink. Met andere woorden, met het oog op ruimte begrijp ik de afweging wel. In mijn eigen plan heb ik daarom destijds ook de Capacity als mogelijkheid opgeworpen.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door zone2000 »

Kevster schreef: En voor zover ik weet is binding met het merk Mercedes ook een belangrijke factor bij het aanschaffen van nieuwe bussen in Groningen. En tja die maken ze niet dubbelgeleed he ;).
als ik de openingspost zo lees worden die bussen gekocht door gemeente/provincie. zie niet in waarom die ook maar enige binding zouden hebben met MB. en als er een binding zou zijn vraag ik me af of niet de hoofdprijs is betaald voor deze bussen. (geen aanbesteding?)
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Pas lijn 15 gewoon helemaal aan: Laat ze vanaf het station richting de A28 gaan en op het kruispunt de A7(Ringweg) nemen richting Drachten en dan bij het gasunie kantoor de ring weer op totaan de weg naar de Zernike. Dit zou dubbelgeleed kunnen.
Vraag me alleen wel af of ze die bocht kunnen halen bij het busstation van Zernike.

Maar ik zie liever Mercedes!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

Maurice Hooikammer schreef:Pas lijn 15 gewoon helemaal aan: Laat ze vanaf het station richting de A28 gaan en op het kruispunt de A7(Ringweg) nemen richting Drachten en dan bij het gasunie kantoor de ring weer op totaan de weg naar de Zernike. Dit zou dubbelgeleed kunnen.
Vraag me alleen wel af of ze die bocht kunnen halen bij het busstation van Zernike.

Maar ik zie liever Mercedes!
Dan maak je wel een gigantische omweg, dan zul je zien dat alle studenten lijn 11 gaan pakken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door CamilleKreemers »

Maurice Hooikammer schreef:Pas lijn 15 gewoon helemaal aan: Laat ze vanaf het station richting de A28 gaan en op het kruispunt de A7(Ringweg) nemen richting Drachten en dan bij het gasunie kantoor de ring weer op totaan de weg naar de Zernike. Dit zou dubbelgeleed kunnen.
Vraag me alleen wel af of ze die bocht kunnen halen bij het busstation van Zernike.

Maar ik zie liever Mercedes!
De 15 over de A28 laten rijden is vragen om problemen. je moet er dan weer bij Martiniplaza af en daar staat het regelmatig compleet vast. Daar wil je geen bus langs laten rijden. De afrit van het Zernike is nu met geleed materieel al te halen door de stoeprand mee te nemen, dus een dubbelgelede zal vast een nog groter deel van die stoeprand meenemen. Dan is de kruizing bij Paddepoel beter te nemen voor chauffeurs.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

De huidige "buitenom" route van lijn 15 is tijdelijk. Op termijn moet deze bus via de ringweg doorrijden en pas bij het Zernike van de ringweg af. Dat is op dit moment lastig in verband met de verkeerssituatie bij die afrit, waar de kruisende weg (inclusief fietspaden) voorrang hebben. Een bus kan ook niet in de middenberm wachten. In de spits staat daar vaak een rij auto's, niet geschikt voor een HOV-lijn. Als de kruising in de toekomst wordt aangepast, bijvoorbeeld met rotondes (zoals ook voorzien in de Regiotram-plannen), dan kan lijn 15 wél via die route rijden.

De verbinding van het Hoofdstation naar de Ringweg is ook niet erg optimaal: de route is druk en gedeeld met auto's en nauwelijks voor busbanen. Via het Emmaviaduct naar het Julianaplein (A28/N7) is geen optie, want die kruising gaat verdwijnen. Zodra de Ring-Zuid op de schop gaat zal de route via het Hoendiep (waar lijn 115 nu langs rijdt) bovendien nog een stuk drukker worden, omdat dit een alternatief is voor de verbinding vanaf de A28 en N7 met het Emmaviaduct die dan verdwijnt.

Wellicht dat zodra de busbaan "HOV-West" is doorgetrokken langs het spoor en de VL-post naar de achterzijde van het station, de bussen dan via deze route gaan rijden en bij de Peizerweg de ringweg oprijden. Dan heb je een goede OV-as: via een busbaan naar de ringweg, en dan via de ringweg naar het Zernike. Van belang hierbij is ook hoe de herontwikkeling van het stationsgebied gaat worden. Als lijn 15 via de HOV-west rijdt kan deze makkelijker bij een nieuw busstation aan de achterzijde van het station vertrekken. Maar ten aanzien van het stationsgebied zijn nog allerlei plannen die onderzocht worden en nog niet definitief zijn.
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door LtnGeorge »

De achterruimte van een gelede citaro is ook gewoon verhoogd en de normale citaro's zijn helemaal niet gelijkvloers.

De extra deuren in zo'n capacity maken hem puur geschikt voor het zernike! (nu nog een degelijke mentaliteit bij alle chauffeurs, want als er 200 man door alleen de voordeur de bus binnen moeten zijn extra perron's geen overbodige luxe op 't zernike.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door STF »

Een Citaro is ook gewoon leverbaar met vier deuren hoor. :wink:
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

LtnGeorge schreef:De achterruimte van een gelede citaro is ook gewoon verhoogd en de normale citaro's zijn helemaal niet gelijkvloers.

De extra deuren in zo'n capacity maken hem puur geschikt voor het zernike! (nu nog een degelijke mentaliteit bij alle chauffeurs, want als er 200 man door alleen de voordeur de bus binnen moeten zijn extra perron's geen overbodige luxe op 't zernike.
Nu wordt al veel open instap regime toegepast. Bij zo'n Capacity zal dat alleen maar meer worden, weet ik zeker. Citaro met vier deuren wordt al lastiger, juist door de andere stoelindeling van de Capacity achterin. En ook merk je dan heel erg snel dat je slechts 18 ipv 20 meter hebt.

Aanschaf van de bussen gaat sowieso niet per aanbesteding. Is nog nooit in Groningen zo geweest (ik vraag me overigens af waar elders in Nederland wel) en de gemeente en provincie hebben zeker een binding met het merk Mercedes. Inwoners van Groningen hebben zich ooit in de jaren 80 uitgesproken over verschillende merken bus. Toen werd er gekozen voor Mercedes. Sindsdien houdt de gemeente Groningen zich hieraan vast en is hier nog nooit van afgeweken, op de Citybussen op groengas na (die niet gemaakt werden door Mercedes). Heeft te maken met kwaliteitseisen in de concessie onder andere daarnaast. En de ervaringen met o.a. MAN en Citea op proef in de stad Groningen (zeer slecht bevallen).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Karl »

Kevster schreef:(...)Aanschaf van de bussen gaat sowieso niet per aanbesteding. Is nog nooit in Groningen zo geweest (ik vraag me overigens af waar elders in Nederland wel) (...).
En hoe gaat het dan wel? Degene die de burgemeester het contract wil toelichten op een tropisch strand krijgt de opdracht?
Het is een spectrum.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael 1988 »

Eerder dat de vervoerder gesprekken voert met een of meerdere fabrikanten over wat ze kunnen leveren en/of garant kunnen staan volgens mij. De vervoerder moet juist de aanschaf- en leveringsprijs kunnen weten om zich daarop te kunnen inschrijven in een concessie, niet de aanbestedende partij. In sommige gevallen worden juist wel aanbestedingen gedaan (in België bijvoorbeeld bij De Lijn en MIVB en in Nederland bij de bussen voor Schiermonnikoog).
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Juist. Bussen zijn in concessie GD eigendom van de vervoerder, niet van de overheid/opdrachtgever. Of nou ja, niet eens, Qbuzz least ze bij mijn weten...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Z2N »

MIsschien worden deze bussen wel eigendom van de opdrachtgever? Ze zijn nogal duur, en het einde van de concessie is nog maar 3,5 jaar weg (morgen op de dag).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten