Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

ov'tje schreef:De gemeente Groningen wil toch bekijken of de huidige lijnen 4 en 5 behouden kunnen blijven. Lijn 4 vanwege de Oosterparkwijk die in de nieuwe plannen minder goed bediend zou worden en lijn 5 vanwege de Hortusbuurt die van openbaar vervoer verstoken zou worden.

bron: http://www.oogtv.nl/2013/10/toch-hoop-v ... en-4-en-5/
Ik zou het best prettig vinden als de huidige route van lijn 5 behouden zou blijven. Maar dan vraag ik me wel af hoe ze dan lijn 15 gaan vervangen. Laten ze die vervangende lijn dan maar tot aan Paddepoel rijden?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Tot Paddepoel lijkt me niet handig, tenzij de huidige lijn 5 het lusje in Paddepoel afnemen en een nieuwe lijn daar zo laten keren.

Of ze laten de nieuwe lijn doorrijden naar station Noord of gewoon vanaf Zernike komen en dan keert de bus op het Emmaplein. Mogelijkheden genoeg :mrgreen:
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

Je Kan hem best laten keren daar bij het winkelcentrum. Moet je alleen even kijken hoe je het dan gaat doen met overstappers, die vanuit de A-kerk en omgeving komen die richting het Zernike moeten.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Ik zou het toch wel erg fijn vinden als 5 met de huidige route hier door Paddepoel behouden blijft (ik woon er ;) ). Sure, genoeg alternatieven maar het is niet echt een pretje om hier op 11 of 15 te stappen. Die bussen zijn dan op Zernike helemaal volgepropt (ook zeker niet fijn voor de vele bejaarden hier in de wijk) en dan hangt het eigenlijk van de chauffeur af of je uberhaupt nog mee mag.

Wat dat betreft is een 'eigen' buslijn toch wel erg fijn, de ietswat langere reistijd ruil ik graag in voor de zekerheid dat de rit die ik gepland heb te nemen me niet voorbij rijdt met 'BUS VOL ER VOLGT NOG EEN BUS' (er volgt altijd nog een bus...). Daar moet je tenslotte óók tijd voor inplannen, want dat risico is op bepaalde momenten van de dag gewoon erg groot.

De omweg (ook qua tariefkilometers) die lijn 3 neemt is iets te veel van het goede. Ik neem 'm soms op momenten als zondagavond vanaf het station naar huis als het alternatief 20 minuten wachten op 11 is (en dan is het heel fijn), maar verder..
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

De buslijnen 4 en 5 worden niet voor niets wegbezuinigd of aangepast, de bezetting is gewoon erg laag waardoor het te duur is om er een dergelijke 12m bus voor te laten rijden.

Wat mij betreft wordt er een proef gestart met kleinere, elektrische bussen (bijvoorbeeld de Optare Solo EV die vanaf december ook in Utrecht gaat rijden) die vanuit Paddepoel en de Oosterparkwijk via de Grote Markt naar het station rijden. In het geval van de Oosterparkwijk zou dit één keer per uur kunnen vanwege het feit dat ook nog streekbussen de wijk aandoen. Door wel de hele dag één keer per uur met een busje te rijden, blijft er ook in de avonduren een fatsoenlijke verbinding met het centrum en het station mogelijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Op lijn 5 hebben vroeger in de avonduren taxibusjes gereden. Dat zijn juist weer 12 meter bussen geworden omdat er te veel reizigers waren. Op het moment dat er 3 volle taxibusjes op 1 rit rijden en mensen moeten laten staan (en dat kwam voor, ik zat in de derde) begint dat een beetje belachelijk te worden.

Ik weet niet of een kortere bus nou zo veel bespaart. Juist in de spits heb je alsnog een grote bus nodig, tenzij je een deel van de huidige reizigers naar de fiets/de auto/andere lijnen jaagt. Voor de rustigere momenten heb je dan een kleinere lijnbus, die weliswaar op brandstof bespaart maar wel een even dure chauffeur heeft. Ondertussen staan de 12meterbussen in de remise af te schrijven. Brandstof is natuurlijk erg duur tegenwoordig, maar dan nog betwijfel ik of dat uit kan?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

De Optare die ik als voorbeeld gebruikte heeft 37 zitplaatsen, ruim voldoende voor een pendeldienst vanuit Paddepoel en de Oosterparkwijk lijkt me. Met name voor lijn 5 lijkt mij een dergelijke bus ook veel geschikter, vanwege de krappe bochten van het traject tussen het Noorderplantsoen en de Ebbingestraat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Ehm, lijn 5 in Paddepoel blijft toch gewoon behouden? :?
Het gaat er volgens mij juist om dat lijn 5 via de route van lijn 15 gaat rijden, waardoor de Hortusbuurt en een deel van de Oranjebuurt geen bus meer heeft.

De Oosterparkwijk kan gecompenseerd worden door lijn 8 via de Oliemuldersweg te laten rijden i.p.v. via de Zagmuldersweg.
Lijn 40, 61 en 65 kunnen dan het traject via de Zaagmuldersweg overnemen (volgens mij was dat sowieso al het plan).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Meltrain schreef:Ehm, lijn 5 in Paddepoel blijft toch gewoon behouden? :?
Het gaat er volgens mij juist om dat lijn 5 via de route van lijn 15 gaat rijden, waardoor de Hortusbuurt en een deel van de Oranjebuurt geen bus meer heeft.
dat was het oorspronkelijk plan, ja, maar ik hoorde toch ook dingen over schrappen van de hele lijn. Er hangen hier in de wijk iig posters om daar tegen te protesteren. Al heb ik er niets van de officiele kant niets van gezien.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Lijn 5 in Paddepoel blijft behouden, maar gaat vanaf januari (als lijn 7) alleen nog maar via de Zonnelaan en Prinsesseweg rijden. Het stuk van de Oranjebuurt via het Noorderplantsoen en de Grote Markt naar het station vervalt, en wordt voor zover nu bekend ook niet gecompenseerd vanwege te weinig reizigers. Voor dit gedeelte (Ik zei Paddepoel in mijn vorige post, maar bedoelde de Oranjebuurt, waarschijnlijk is hier de verwarring ook door ontstaan) zou je prima uit de voeten kunnen met een kleinere soort bus. Het vervallen gedeelte van lijn 5 zou opgevangen kunnen worden door een kleinere (elektrische) bus die (in richting station) tussen de Ebbingestraat en het station geen instappers toelaat. In zuidelijke richting uiteraard wel.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Nah, mijn verwarring kwam voort uit het feit dat de SP hier (=Paddepoel) onlangs allerlei posters heeft opgehangen met een oproep lijn 5 te behouden. 'behouden' is hun woordkeuze, daaruit concludeerde ik dat het plan inmiddels was om de lijn in z'n geheel te schrappen. Goedkope manier om stemmen te scoren denk ik, want lijn 5 zou dus voor dit deel van de stad sowieso al 'behouden' blijven maar als je daar twijfel over zaait en jezelf oproept als de grote verzetter tegen die plannen krijg je ook in deze wijk (ten onrechte) veel sympathie voor je campagne/petitie i.t.t. alleen vanuit de oranjebuurt. Past wel in de werkwijze van de SP...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er wordt hier wel erg moeilijk gedacht met trajecten zonder instappers enzo. Alsof dat echt een doodsteek voor het andere stadsvervoer of een pendelbusje zou zijn.

Zoals al eerder in dit topic gezegd; de bezetting is in deze tijden echt te laag op beide lijnen om een grote bus te verantwoorden. Dat is gewoon zo, en ik kan het weten aangezien ik vaak genoeg gebruik heb gemaakt van lijn 5. We moeten toe naar een nieuw systeem in deze stad, zo lang we ons lijnennet in de stad nog gebaseerd hebben op Plan 2000 uit 1992 gaat er iets niet goed. Gelukkig ziet de politiek dit ook in.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Goed om deze discussie te lezen, ben benieuwd hoe het gaat lopen vanaf januari. Weet iemand wanneer de daadwerkelijke dienstregeling bekend wordt? En Kevin, heb je al foto's van de nieuwe bussen (Dus de citeo's & capacity's)?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Waarschijnlijk half december Jorn, en nee, ik heb helaas geen nieuwe foto's.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Kevster schreef:Waarschijnlijk half december Jorn, en nee, ik heb helaas geen nieuwe foto's.
Jammer! Wat weet je trouwens over de inzet van de nieuwe bussen?
Natuurlijk, de capacity's op lijn 15, maar voor de rest?
Er wordt een stel stadsgeledes omgebouwd (toch ook nieuwe stoelen?) en er komen nieuwe citeo's (toch?), maar op welke lijn wordt wat ingezet?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

De nieuwe 18m geledes komen te rijden op de lijnen Leek/Roden - Beijum/Lewenborg (in 2014 lijn 4 en 3), de omgebouwde bussen op de lijn tussen Annen/Zuidlaren en Europapark (in 2014 lijn 5). Ik dacht overigens dat er geen Citeo's maar Citaro's G met een speciaal designpakket komen te rijden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Wat Cpt.Iglo zegt! Het overgebleven gelede spul gaat naar lijn 2 (ritten naar De Wijert; niet die naar De Punt i.v.m. Eelde) en de nieuwe lijn 6 en tot slot eventueel de nieuwe lijn 7.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

Kevster schreef:Wat Cpt.Iglo zegt! Het overgebleven gelede spul gaat naar lijn 2 (ritten naar De Wijert; niet die naar De Punt i.v.m. Eelde) en de nieuwe lijn 6 en tot slot eventueel de nieuwe lijn 7.
Waar gaat de nieuwe lijn 6 rijden eigenlijk?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Lijn 6 wordt Hoornsemeer - Vinkhuizen (- Station Noord). Geleed komt inderdaad op lijn 6 en de korte lijn 2 naar De Wijert. Niet op lijn 7 en ook niet op nieuwe lijn 9 (dat is de lijn tussen CS en Paddepoel / Selwerd).

Over de eerdere discussie omtrent Paddepoel. Het 'lusje' Paddepoel blijft 2x p/u bediend door een lijn 9. Die verder via de route van lijn 15 naar het station rijdt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Korte lijn 2 is lijn 1 toch? Of gaan ze daar ook mee schuiven. En zijn jullie insiders doordat jullie die lijnnummers weten, of lees ik iets over het hoofd?

Edit: lijn 7 bestaat sinds eind vorig jaar niet meer
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Korte lijn 2 is nu lijn 1 inderdaad. Volgend jaar zullen ook die ritten onder lijn 2 vallen. Lijnnummer 7 komt volgend jaar terug op een ander traject, maar bestaat nu inderdaad niet.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Dan had u dus ook gelijk. oke.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Is er al ergens een overzicht van deze nieuwe lijnen of is dit allemaal wandelganginfo? :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

JeePee schreef:Lijn 6 wordt Hoornsemeer - Vinkhuizen (- Station Noord). Geleed komt inderdaad op lijn 6 en de korte lijn 2 naar De Wijert. Niet op lijn 7 en ook niet op nieuwe lijn 9 (dat is de lijn tussen CS en Paddepoel / Selwerd).

Over de eerdere discussie omtrent Paddepoel. Het 'lusje' Paddepoel blijft 2x p/u bediend door een lijn 9. Die verder via de route van lijn 15 naar het station rijdt.
Samengevat is dit dus de stadsdienst van Groningen vanaf 5 januari? :

Lijn 2: Station Noord - Korrewegwijk - Grote Markt - Centraal Station - De Wijert (- Martini Ziekenhuis - Eelde - De Punt)
Lijn 3: (Nieuw-)Roden - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Lewenborg
Lijn 4: Leek - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Beijum
Lijn 5: (Annen - Zuidlaren -) P+R Haren - Centraal Station - Grote Markt - UMCG - P+R Euroborg - Station Europapark
Lijn 6: (Station Noord -) Vinkhuizen - Aa-Kerk - Centraal Station - Corpus den Hoorn - Martini Ziekenhuis - Hoornsemeer
Lijn 7: Station Noord - Paddepoel (zonder lus) - Aa-Kerk - Centraal Station - Coendersborg - De Wijert - Martini Ziekenhuis
Lijn 8: <ongewijzigd>
Lijn 9: Selwerd - Paddepoel (inclusief lus) - Aa-Kerk - Centraal Station
Lijn 11: <ongewijzigd>
Lijn 12: <ongewijzigd>
Lijn 13: <ongewijzigd> (of eventueel omnummering in 16?)
Lijn 15: Centraal Station - Zernike (via de ringweg)

Edit: Lijn 15 gaat natuurlijk naar Zernike en niet naar Kardinge. :oops:
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 03 nov 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik mis de verbinding hoofstation - Zernike via de ring nog in dat lijstje?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten