Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Hee, geen nieuw nummerbord en geen B als beginletter? Of komt dat door de lengte?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Komt waarschijnlijk door de lengte. De -inmiddels opgelegde- eerste wagens van de dubbelgelede GVU-vloot hebben ook zz-kentekens.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Speciale status omdat ze geen typegoedkeuring nog hebben bij de RDW voor de Capacity. Speciale status en dus ZZ-kenteken.

Edit 16:05: begrijp nu ook hoe ze het oplossen dat er geen studenten in 9 stappen op Zernike; door er Paddepoel op te zetten. Eén bus was echter wel heel enthousiast hierin: die filmde in de Westersingel nog Paddepoel.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanochtend rond 10 over 9 op het cs een Qlinkbus voor lijn 3/4 nog als lijn 306 naar Leek Oostindie zien vertrekken trouwens. En in lijn 133 naar P+R Hoogkerk mag de 1e halte die op het scherm "Eemsgolaan 9" heet gewijzigd worden in "Rozenburglaan". Omroep klopt wel. Lijn 16 heeft ook nog geen gekleurd lijnnummer voor stadsbussen, komt dat nog?
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Nou mijn eerste ervaringen met de bussen in en rond de stad ook weer meegemaakt. Als eerste viel mij op dat de lijn 300 bij gieten (9:46) stampensvol was en zelfs mensen moest laten staan. Daarbij ging hij gezellig bij Annen de N34 af, wat niet meer hoeft. Eenmaal aangekomen op het CS zag ik daarbij vele personen in fluorescerende hestjes de bussen regelen, waarbij ééntje een interview gaf (ook iemand een idee met wie?). Vervolgens in lijn 3 gestapt richting kardinge waar mij dus opviel dat de haltes Gelkingestraat/Oosterstraat zijn weggehaalt. Het rijden is wel even wennen, want het bromt behoorlijk in de lage toeren in die nieuwe bussen.

Op de terugweg nog gezien dat de lijn 4 waar ik weer instapte CS filmde, Hoofdstation omriep maar op de schermen ook centraal station stond. In de 312 ging de chauffeur dan weer niet langs Annen, waar dat dus wel moet. Tja het is wel even wennen die eerste dag, ook voor chauffeurs.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

de geintervieuwde stationschef praatte met oogtv.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Interview gezien, ik sta op tv! jeej.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanmiddag rond 15:45 een Qlinkbus met "882 Leek Oostindie" gezien.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

En daarnaast nog 867 "Roden Dorth" en 874 "Lewenborg via Kardinge". Is hier een reden voor?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

:o

zal een foutje zijn. Lijkt wel een omloopnummer ofzo. Eerder op de dag ging het nog wel goed
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

is niet het omloopnummer. dat kan ik iig vertellen maar waarom wel geen idee. gister reed er 1 rond met alleen nummer 3 erop.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Het lijkt mij een ritnummer of de bestemmingscode van de tekst. In ieder geval apart. Maar er gebeuren wel meer rare dingen met de lijnfilms de afgelopen dagen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

Kevster schreef:Het lijkt mij een ritnummer of de bestemmingscode van de tekst. In ieder geval apart. Maar er gebeuren wel meer rare dingen met de lijnfilms de afgelopen dagen.
Bestemmingscode ja :P

Code: Selecteer alles

 tablename | version | implicit | dataownercode | destcode |            destnamefull             |       destnamemain       | destnamedetail | relevantdestnamedetail 
-----------+---------+----------+---------------+----------+-------------------------------------+--------------------------+----------------+------------------------
 DEST      |      35 | I        | QBUZZ         | 867      | Leek - Tolbert via Grote Markt - HS | Leek - Tolbert via Grote |                | FALSE
 DEST      |      35 | I        | QBUZZ         | 874      | Lewenborg via HS - Grote Markt      | Lewenborg via HS - Grote |                | FALSE
3 is de bestemmingscode voor "Sorry, geen dienst"
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Vandaag in gestapt in een blauwe p+r bus op lijn 4 in beijum. tot mijn verbazing stond hier Mallorca op als eindbestemming, wat is hier de bedoeling van haha
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

Karimbu schreef:Vandaag in gestapt in een blauwe p+r bus op lijn 4 in beijum. tot mijn verbazing stond hier Mallorca op als eindbestemming, wat is hier de bedoeling van haha
Bestemmingscode 1200 ;)

Code: Selecteer alles

 tablename | version | implicit | dataownercode | destcode | destnamefull | destnamemain | destnamedetail | relevantdestnamedetail 
-----------+---------+----------+---------------+----------+--------------+--------------+----------------+------------------------
 DEST      |      35 | I        | QBUZZ         | 1200     | Mallorca     | Mallorca     |                | FALSE
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

dan is de noodknop ingedrukt geweest en heeft de chauffeur de bestemming niet weer veranderd(moet hij zelf doen)(reageer op de mallorca post)
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Somoht schreef:
Karimbu schreef:Vandaag in gestapt in een blauwe p+r bus op lijn 4 in beijum. tot mijn verbazing stond hier Mallorca op als eindbestemming, wat is hier de bedoeling van haha
Bestemmingscode 1200 ;)

Code: Selecteer alles

 tablename | version | implicit | dataownercode | destcode | destnamefull | destnamemain | destnamedetail | relevantdestnamedetail 
-----------+---------+----------+---------------+----------+--------------+--------------+----------------+------------------------
 DEST      |      35 | I        | QBUZZ         | 1200     | Mallorca     | Mallorca     |                | FALSE

Ja sorry ik ben een leek op dit gebied dit zegt me werkelijk helemaal niks :shock: :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

Dit is een stukje data uit de Qbuzz dienstregeling.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

Somoht schreef:Dit is een stukje data uit de Qbuzz dienstregeling.
Heb in Utrecht ook wagens met Mallorca er op gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Rener heeft al aangegeven wat de reden daarvan is, helaas is zijn reactie een beetje ondergesneeuwd in het quote- & code-geweld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Zoals gezegd is die tekst dus voor de noodknop. Collega's en hulpverleners kennen die tekst en weten dat het betekent dat er een noodsituatie is (en dus ook: in welke bus de noodsituatie is), willekeurige passanten snappen dat niet en gaan zich er dus ook niet mee bemoeien (want dat maakt zaken vaak alleen maar erger).

En ik blijf het compleet absurd vinden dat QBuzz daar de naam van een eiland dat bekend staat om zuipen en feesten voor heeft gekozen.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

marlies schreef:Zoals gezegd is die tekst dus voor de noodknop. Collega's en hulpverleners kennen die tekst en weten dat het betekent dat er een noodsituatie is (en dus ook: in welke bus de noodsituatie is), willekeurige passanten snappen dat niet en gaan zich er dus ook niet mee bemoeien (want dat maakt zaken vaak alleen maar erger).

En ik blijf het compleet absurd vinden dat QBuzz daar de naam van een eiland dat bekend staat om zuipen en feesten voor heeft gekozen.
ow das geniaal bedacht. al krijg je nu miss mensen die lollig willen doen en zeggen heeeuj kan ik ook mee kan ook wel wat zon gebruiken,
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Somoht schreef:
Karimbu schreef:Vandaag in gestapt in een blauwe p+r bus op lijn 4 in beijum. tot mijn verbazing stond hier Mallorca op als eindbestemming, wat is hier de bedoeling van haha
Bestemmingscode 1200 ;)

Code: Selecteer alles

 tablename | version | implicit | dataownercode | destcode | destnamefull | destnamemain | destnamedetail | relevantdestnamedetail 
-----------+---------+----------+---------------+----------+--------------+--------------+----------------+------------------------
 DEST      |      35 | I        | QBUZZ         | 1200     | Mallorca     | Mallorca     |                | FALSE
Heb je toevallig een hele Excel bijvoorbeeld met de bestemmingen? Laatste overzicht dat ik heb stamt uit de Arriva-tijd en ben wel eens benieuwd wat er tegenwoordig aan bestemmingen is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

Kevster schreef: Heb je toevallig een hele Excel bijvoorbeeld met de bestemmingen? Laatste overzicht dat ik heb stamt uit de Arriva-tijd en ben wel eens benieuwd wat er tegenwoordig aan bestemmingen is.
Geen XLS, wel een CSV bestand. http://pastebin.com/raw.php?i=mzj0YJif
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De term "Mallorca" wordt dus normaal gebruikt als er een ongeluk of 1 of andere verstoring van de dienstregeling is.

Afbeelding

Geen bus naar Mallorca

Bussen van Qbuzz vertonen regelmatig een bijzondere bestemming, namelijk Mallorca. En foto’s van bussen met deze bestemming halen regelmatig de pers. Toch rijdt Qbuzz niet van Groningen naar Mallorca. Het verschijnen van deze bestemming is een codewoord. Het geeft aan dat de bus betrokken is bij een incident en dat de noodoproep geslaagd is. Hulpdiensten kunnen dan ook snel zien welk voertuig de noodoproep deed
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten