Pagina 24 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 19:06
door Maurice Hooikammer
marlies schreef:Meer bussen kan natuurlijk ook best (en ook naast het dienstregelingloos rijden). Volgens mij zou het best een idee zijn om wat gelede citaro's (hey, een aantal oude P+R bussen die nu net weg zijn misschien? :P ) in een generieke QLink-stijl te brengen zodat ze als extra inzet/reserve op alle Q-link lijnen in te zetten zijn zonder dat aan de formule wordt getornd?
Goed idee! Moet je Qbuzz aanschrijven!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 19:16
door LtnGeorge
De nieuwe Capacities zijn zeker wel fijne bussen voor de diensten naar het Zernike, maar ze hebben ook hun minpunten.
Weinig zitplekken in de bus zelf, het grootste deel van de bus is uitgerust met staanplaatsen, alleen helemaal voorin en achterin is er plek om te kunnen zitten.

Het vrije instapbeleid gaat pas werken als een chauffeur dat ook toelaat, vanmiddag een chauffeur meegemaakt op het Zernike die iedereen via de voorste deur in liet stappen in een capacity terwijl er geen mogelijkheid was om beide achterste deuren te openen (zowel van binnen als van buiten). Of zou dit een computerfout kunnen zijn?

Het verplaatsen van de halte van lijn 11 zal ook bijdragen aan het rustiger worden van deze bus. Studenten zullen minder snel in deze bus stappen als hij niet in het zicht staat.

Wat mij ook opvalt is dat er regelmatig een normale streekbus op lijn 4 rijdt 's ochtends. Dit zou ook een Q-link lijn moeten zijn?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 19:22
door Michael
LtnGeorge schreef:Wat mij ook opvalt is dat er regelmatig een normale streekbus op lijn 4 rijdt 's ochtends. Dit zou ook een Q-link lijn moeten zijn?
Nog niet alle nieuwe bussen zijn er. Vandaar de inzet van normale bussen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:24
door Kevster
LtnGeorge schreef:De nieuwe Capacities zijn zeker wel fijne bussen voor de diensten naar het Zernike, maar ze hebben ook hun minpunten.
Weinig zitplekken in de bus zelf, het grootste deel van de bus is uitgerust met staanplaatsen, alleen helemaal voorin en achterin is er plek om te kunnen zitten.
Dat is ook precies de hele opzet van die bus. Met veel staanplaatsen creëer je de mogelijkheid om in een bus van 20 meter 193 mensen kwijt te kunnen. Zulke cijfers gaan natuurlijk uit van de meest gunstige situatie, maar dat geldt voor ieder voertuig. Overigens hebben, even ter voorbeeld, de trams op de RandstadRail in Den Haag ook meer staanplaatsen dan zitplaatsen. Net als een normale of gelede stadsbus. Het enige voertuig voor OV waarin je meer zit- dan staanplaatsen zult vinden zijn bussen die harder dan 80 kilometer per uur mogen (daarin mag je niet staan) en treinen.

Inderdaad, de P+R Citybussen zijn straks over, zes stuks maar liefst. Dan zit je, als je ze inzet op Qlink oranje ineens op zestien bussen. Dan zit je volgens mij nog steeds met te weinig bussen overigens voor een dienstregelingsloze lijn die iedere twee á drie minuten rijdt. De rit duurt heen en terug ongeveer 45 minuten, dus je moet ervan uitgaan wat er in de eerste drie kwartier van één eindpunt vertrekt. 22 bussen dus. Die heb je maal twee nodig.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:55
door CamilleKreemers
Kevin,

als ik de dienstregeling moet geloven doet lijn 15 er nu 17 minuten over. Dat zou dus 35 minuten duren om een slag te maken.
Elke 3 minuut een bus levert dan 12 omlopen op. Dat kan toch wel met de huidige hoeveelheid capacities en citybussen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 21:37
door gebruiker77
Waar worden anders deze P+R Citybussen op ingezet?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 21:39
door Soortvanhenk
Momenteel worden de citybussen vooral ingezet op lijn 3/4.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 21:48
door Maurice Hooikammer
... en daarna retour naar Evobus helaas.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 21:58
door ICE105
CamilleKreemers schreef:Kevin,

als ik de dienstregeling moet geloven doet lijn 15 er nu 17 minuten over. Dat zou dus 35 minuten duren om een slag te maken.
Elke 3 minuut een bus levert dan 12 omlopen op. Dat kan toch wel met de huidige hoeveelheid capacities en citybussen?
op een eindpunt keren in 0 min... Zullen we dat maar niet doen? Bij een eindpunt kering van 2 of 3 min min kom ik op 17+2+17+3=39 min, dus 13 omlopen bij een 3 min dienst. Naast de 9 capacities moet je dan nog 4 P+R bussen ombouwen naar Qlink bussen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:05
door marlies
Ik kwam eerder vandaag op de fiets nog een bus op lijn 9 in de straat tegen, de chauffeur was blijkbaar teruggevallen op een oude gewoonte :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:10
door Kevster
Jullie hebben gelijk, ik reken te ruim. Was dan ook even een schatting.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:27
door groningen
Ik kwam eerder vandaag op de fiets nog een bus op lijn 9 in de straat tegen, de chauffeur was blijkbaar teruggevallen op een oude gewoonte.
Wat wordt hier bedoeld?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:33
door marlies
Lijn 5 kwam hier tot vorige week langs, zodoende.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 11:05
door Soortvanhenk
Heeft iemand ook een overzicht met welke omloopnummers bij welke stalling horen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 11:52
door rener
1xx groningen
2xx leek
4xx zoutkamp
6xx appingedam
3xx laag assen
3xx hoog surhuisterveen
4xx hoog uithuizen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 12:51
door Soortvanhenk
Dank!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 14:41
door Kevster
Opmerkelijk vandaag: op lijn 9 reed de 3012 zonder de films ingeschakeld. Misschien een Qbis-crash? Zie hem ook niet op de OV Radar-kaart. De rit die de 3012 zou moeten rijden rijdt nu volgens mij de 3009 op, wellicht een wissel gedaan op Station Noord?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 17:44
door Soortvanhenk
Welke lijnen zijn nu eigenlijk aan elkaar gekoppeld op station Noord? Lijn 2 naar De Wijert is op ma t/m vr overdag aan lijn 6 gekoppeld, maar verder?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 22:53
door Kevster
Lijn 2 naar Eelde op lijn 9 vanaf en naar Station Noord.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 23:30
door Maurice Hooikammer
Valt mij op dat vandaag nogal veel mensen toch het stuk van de IKEA naar de Europaweg gingen wagen. Was niet rustiger dan vorige week toen er nog wel langs IKEA gereden werd. Wel enorme vertraging doordat al die mensen een kaartje bij de chauffeur moesten kopen i.p.v. de automaat.
Overigens reden er vandaag al geen enkele citybussen meer op lijn 3/4. De 3094 kwam leeg uit Hoogkerk naar Groningen scheuren.
Op Groningen HS stond een Qliner met een storing in de rollatorlift, die kon dus niet rijden...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 11 jan 2014, 23:51
door gebruiker77
Is lijn 2 naar Eelde - De Punt niet gekoppeld aan lijn 7?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 09:50
door rener
Maurice Hooikammer schreef:Overigens reden er vandaag al geen enkele citybussen meer op lijn 3/4. De 3094 kwam leeg uit Hoogkerk naar Groningen scheuren.

Dat kan idd. Vandaag rijden ze wel ;)

Op zaterdag rijden er 4 nieuwe wagens en op zondag 1. Tot er meer nieuwe wagens er zijn dan kan het wel meer worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 11:47
door marlies
Aangezien er blijkbaar wel eens mensen meelezen die inspraak hebben in dat soort dingen: het zou heel fijn zijn als de drie haltes "De Trefkoel" een toevoeging (bijv A/B/C) kregen zodat je weet welke halte je moet hebben als je online een reis plant. Bij het oude net wist ik dat, maar bezoek moest ik altijd even meelopen zodat ze bij de goede gingen staan als ze weer naar huis gingen. Bij het nieuwe net ben ik er inmiddels ook weer aan gewend, maar toch, dat zou niet eens nodig moeten zijn geweest. Stukje onduidelijkheid dat je denk ik vrij gemakkelijk kunt wegnemen, dus waarom niet?

Nu is het zo:

Trefkoel (Eikenlaan)
11 richting hoofdstation
9 en 6 richting Station Noord

Trefkoel (Zonnelaan zuid)
6 en 9 richting Hoofdstation
15 richting Hoofdstation
17 richting Hoogkerk

Trefkoel (Zonnelaan noord)
11/9/15/17 richting Zernike

(in de dienstregeling en op 9292 e.d. is dit dus allemaal 'Trefkoel', een gebouw dat er trouwens al een paar jaar niet meer staat ;) )

Als je richting het HS wil (zoals de meeste mensen denk ik) is het dus afhankelijk van de lijn welke halte van dezelfde naam je moet hebben. Dat bij de Eikenlaan-halte zowel bussen vanaf het hoofdstation (11) als er naar toe (9 en 6) stoppen draagt alleen maar aan de verwarring bij. Was vroeger met lijn 3 ook al zo, maar dat was een optie die toch bijna niemand nam. Bij de nieuwe lijn 9 is dat een ander verhaal.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 12:32
door Thom91
Ik heb afgelopen week voor het eerst in een bus in Groningen gezeten. Wat een falend zooitje is het daar zeg.
In- en uitstapprocedure is veel te lang. Busstation op HS is een onoverzichtelijke bende, nergens een groot bord met welke lijnen vanaf welke halte vertrekken.

En dat Q-Link is niet meer dan een 'mooi' papiertje om een ouderwetse formule.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 12:36
door Kevster
Wat vind je er ouderwets aan? Misschien voor de Randstad wel, maar in Groningen is dit echt nieuw, valt niet echt te vergelijken met de Qliner.